Citaat door sabah19utr:wat ik totaal niet snap ze zegegn dat anacheed wel mag maar de meeste anacheed bands spelen ook derbouka en dan las ik weer dat darbouka ook haram is en dan nemen mensen b.v. op trouwfeesten anacheed bands..ewa dan kun je toch beter muziek draaien
snap er helemaal niks meer van
Juist de meeste anasheedbands gebruiken een derbouka, maar elhamdolilah ik heb aan de band die ik heb genomen gevraagd of ze alleen met de deff willen spelen...en voila probleem opgelost...Elhamdolilah
Overal is een oplossing voor, alleen sommigen proberen het niet eens.
En verder:
Bewijs van verbod in de Qor-aan en Soennah
Allah (Glorieus en Verheven is Hij) zegt in Soerat Loeqmaan (31), aayah 6: “En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat (d.w.z. muziek, zang) kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah…”
De geleerde van de Oemmah , Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Dit betekent zang”. Moedjaahied (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl).” [1]
Al-H’assan al-Basrie (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Deze aayah was geopenbaard betreffende zang en muziekinstrumenten (houtblaasinstrumenten).” [2]
As-Sa’die (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Dit omvat alle wijzen van h’araam geluid/toespraak, alle nutteloze praatjes en leugens, alle nonsens die koefr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevordert (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens), belasteringen, beledigingen en gevloek, zang en muziekinstrumenten van de Shaytaan (moge Allah hem verdoemen) en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen.” [3]
Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Het is voor ons genoeg dat de Sah’aabah (metgezellen) en de Taabi’in (volgelingen) uitlegden dat ‘nutteloze praatjes’ naar (onzedelijke) zang verwijst.”
Dit is overgebracht met authentieke keten van Ibn ’Abbaas en Ibn Mas’oed. Aboe s-Sah’baa-e zei: “Ik vroeg Ibn Mas’oed over de aayah: “En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen…” [4] Hij zei: “Bij Allah, waarnaast geen andere god is, dit betekent zang.” En hij herhaalde het drie keer.”
Er is ook met een a uthentieke keten van Ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon) overgeleverd, dat dit zang betekent. Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van ‘nutteloze praatjes’, dat zowel zang betekent, als de uitleg die verwijst naar verhalen van het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz., zoals An-Nadr ibn al–H’aarieth die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen af te leiden van de Qor-aan. Beiden zijn nutteloos geklets. Ib n ‘Abbaas zei: “’Nutteloze praatjes’ zijn leugens en zang.” Sommige Sah’aabah zeiden het één en sommigen weer het ander en weer andere Sah’aabah waren het er allebei mee eens . Onzedelijke zang is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zina (overspel) en het vergroot huichelarij (in het hart). Het is de trap van de Shaytaan (moge Allah hem vervloeken) en het verduistert het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Qor-aan is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren het af dat de Qor-aan wordt vervangen door nutteloze geruchten, om mensen zonder kennis te misleiden van het pad van Allah (Glorieus en Verheven is Hij) en zij vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Qor-aan voor zulke mensen wordt gereciteerd, dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige ongelovigen zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. [5]
[1] Tafsier (uitleg) at-Tabarie, 21/40.
[2] Tafsier Ibn Kathier 3/451.
[3] T afsier As-Sa’die, 6/150.
[4] Soerat Loeqmaan (31), aayah 6.
[5] Ighaathat al–Lahfaan, 1/258 – 259.
Allah de Almachtige zei tegen Iblies (Shaytaan (moge Allah hem vervloeken)): “En rui van hen op wie jij kan met jouw stem…” [1] (D.w.z. zang, muziek en elke andere oproep om Allah ongehoorzaam te zijn.)
Er is overgeleverd dat Moedjaahied (moge Allah hem genadig zijn) zei: “ “En rui van hen op wie jij kan met jouw stem” , zijn stem (de stem van Iblies/Shaytaan) bestaat uit zang en leugens.” Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Deze idaafah (tweede naamval of bezittelijke aanleg, d.w.z. jouw stem) dient om de bedoeling te specificeren, zoals met de uitdrukkingen (vertaald als ) “je paarden” en “je voetvolk” (lat er in dezelfde aayah, 17:64). Dit houdt in: ieder die op welke wijze dan ook bepaalde dingen zegt die leiden tot ongehoorzaamheid jegens Allah; ieder die op een fluit blaast of op een ander houtblaasinstrument en/of elk soort h’araam drum bespeelt (dit is namelijk de stem van de Shaytaan) en ieder die rondloopt om werken te bedrijven om ongehoorzaamheid jegens Allah aan te moedigen, maakt deel uit van zijn (de Shaytaan) voetvolk. Ieder die rondreist om te zondigen maakt deel uit van zijn paarden.” Dit is de visie van de Salaf, zoals Ibn ‘Abi H’aatim vertelde volgens Ibn ‘Abbaas: “Zijn voetsoldaat is ieder die rondloopt om Allah te ongehoorzamen.” [2]
Allah de Verhevene zegt: “Zijn jullie verbaasd over deze Qor-aan? En lachen jullie, en huilen jullie niet? Terwijl jullie saamidoen [3] zijn?” [4] (En je lacht erom en betreurt het niet dat je je (kostbare) levensduur verspilt in tijdverderf en amusement (zingen).)
Ibn Kathier (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Allah zegt: “Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusement (zingen).” Soefyaan at-Thawrie zei, vertelling door zijn vader, van Ibn ‘Abbaas: “Dit betekent zingen.” Dit is Yemeni dialect: ismad lana betekent ghanie lana (zing voor ons). Dit was ook het standpunt van ‘Ikrimah. [5]
Er is van Aboe Oemaamah (moge Allah tevreden met hem zijn) overgeleverd dat de boodschapper van Allah zei: “ Verkoop geen zingende slavinnen, koop hen niet en onderwijs hen niet. Er is niets goeds in deze handel en hun prijs is h’araam . Over zaken zoals deze is er de volgende aayah geopenbaard: “En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat (d.w.z. muziek, zang) kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah…” (Soerat Loeqmaan (31), aayah 6). ”
De boodschapper van Allah zei: “Tussen mijn Oemmah zullen er zeker mensen zijn die zina , zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan...” [6]
Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Dit is een Sah’ieh’ h’adieth, overgeleverd door al-Boekhaarie in zijn Sah’ieh’, waarin hij het noteerde als bewijs en verklaarde dat het moe’allaq en madjzoom is. Hij zei: “Hoofdstuk één is verteld over hen die alcohol toestaan en het bij een andere naam noemen.”
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Soerat al-Israa’ (17), aayah 64.
[2] Ighaathat al-lahfaan.
[3] ‘Ikrimah (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Er is van Ibn ‘Abbaas overgeleverd dat as-soemoed (zelfstandig naamwoord van saamidoen, wat hier vertaald is als: “je (kostbare) levensduur verspillen aan tijdverderf en amusement (zingen)”, dit duidt “zang” in het H’imyar dialect. In het H’imyar dialect wordt ook gezegd: “Ismidi (afkomstig uit het z.n saamiedoen) lanaa” (zing voor ons). En hij zei (moge Allah hem genadig zijn): “Wanneer zij (de ongelovigen) de Qor-aan hoorden, waren ze geneigd te gaan zingen. Daarop werd deze aayah geopenbaard.”
[4] Soerat an-Najm (53), aayah 59-61.
[5] Tafsier Ibn Kathier.
[6] Verteld door Al-Boekhaarie ta’leeqan, nr. 5590; verteld als mawsool door at-Tabaraani en al-Bayhaqi. Zie as-Sielsielah as-Sah’ieh’ah’ door al-Albaanie, 91.
Deze hadieth toont op twee manieren aan dat muziekinstrumenten en het genieten van het luisteren naar muziek h’araam zijn. Ten eerste is het feit dat de profeet zei: “(zij) staan toe”. Dit toont duidelijk aan dat er dingen worden genoemd, muziekinstrumenten inbegrepen, die h’araam zijn volgens de Sharie’ah, maar deze mensen zullen het toestaan. Ten tweede worden muziekinstrumenten genoemd naast dingen waarvan men weet dat deze definitief h’araam zijn, zoals zina en alcohol. Als muziekinstrumenten niet h’araam waren, waarom worden ze dan naast deze dingen genoemd? [1]
Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Deze h’adieth toont aan dat ma’aazif h’araam zijn.” Ma’aazif betekent muziekinstrumenten volgens de geleerden van de (Arabische) taal. Dit woord omvat alle instrumenten. [2]
Ibn al-Qayyiem (moge Allah hem genadig zijn) zei: “En over hetzelfde onderwerp werd een gelijksoortig commentaar gegeven door Saalih’ ibn Sa’d as-Saa’idi, ‘Imraan ibn H’osayn, ‘Abd-Allaah ibn ‘Amr, ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas, Aboe Hoerayrah, Aboe Oemaamah al-Baahili, ‘Aa-ishah Oemm al-Moe-eminien, ‘Ali ibn Abi Taalib, Anas ibn Maalik, ‘Abd ar-Rahmaan ibn Saabit en Al-Ghaazi ibn Rabie’ah”. Daarna vermelde hij het in Ighaathat al-Lahfaan en het toont aan dat muziekinstrumenten h’araam zijn.
Er is overgeleverd dat Naafi’ (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Toen Ibn ‘Oemar een houtblaasinstrument hoorde, stopte hij zijn vingers in zijn oren en bleef uit de buurt van die plek. Hij zei tegen me: “O Naafi’, kun je iets horen?” Ik zei: “Nee.” Vervolgens haalde hij zijn vingers uit zijn oren en zei: “Ik was met de profeet en ineens hoorde hij zoiets als dit en hij deed ook hetzelfde (zijn vingers in zijn oren).” [3]
.