Bekijk volle/desktop versie : Kinderwens



26-07-2010, 14:57
Hallo dames,

Mijn naam is Nahida en ik werk voor TNO Kwaliteit van Leven (een onderzoeksbureau).

Voor degene die al zwanger zijn of nog gaan beginnen hieraan: ik wens jullie allemaal gezonde kindjes toe!

U hebt waarschijnlijk ook verhalen gehoord van vrouwen bij wie de zwangerschap en bevalling niet zo goed liepen. In Nederland is het aantal complicaties bij zwangerschap en geboorte helaas heel hoog, maar er is gelukkig iets aan te doen. Uit onderzoek blijkt dat de tijd vlak vóór de zwangerschap en de eerste maanden van de zwangerschap veel invloed hebben op de zwangerschap en op de gezondheid van de baby. Daarom bestaat er sinds kort in veel steden het Kinderwensspreekuur.

Kijk bijvoorbeeld op: http://www.knov.nl/voor-zwangeren/zwanger-worden/kinderwensspreekuur/

Dit is een gratis spreekuur voor vrouwen die graag een kind willen krijgen. Bij zo’n spreekuur kunt u met verloskundige of huisarts veel onderwerpen bespreken die met uw gezondheid en die van toekomstige baby te maken hebben, zoals zwanger worden, gezonde voeding en voorkomen van infecties, eventuele familiaire erfelijke ziekten en/of aangeboren afwijkingen, over- en ondergewicht, bloedarmoede, gebruik van medicatie en vitamines, het “open ruggetje”, lichaamsbeweging, eventuele ziektegeschiedenis, inentingen, eventuele eerdere zwangerschappen (ook abortussen en miskramen), werk, eventuele psychische en/of seksuele problemen, onderzoeken voor de zwangerschap, onderzoeken tijdens de zwangerschap etc. Natuurlijk ook uw vragen, wensen, angsten en/of twijfels staan tijdens het kinderwensspreekuur centraal. Als er sprake is van mogelijke risico’s, zoals bijvoorbeeld erfelijke aandoeningen, belastende leef- en werkomstandigheden, medicijngebruik, zal de verloskundige of huisarts, die het kinderwensspreekuur houdt, verwijzen naar andere hulpverleners.

Uit onderzoek weten we dat zorg voorafgaand aan de zwangerschap, zoals het Kinderwensspreekuur, effectief is. Het probleem is dat weinig vrouwen er gebruik van maken. TNO voert daarom een onderzoeksproject uit naar verschillende strategieën om vrouwen te bereiken.

U zou ons en ook veel toekomstige ouders en baby’s enorm helpen door uw mening te geven over het Kinderwensspreekuur.

Ik zou u graag een vraag willen stellen: Wat vindt u van het Kinderwensspreekuur?

Alvast hartelijk dank!

Nahida