Bekijk volle/desktop versie : Disscussie met mijn opa uit NL in Marokko.



Pagina's : [1] 2 3 4

21-07-2010, 18:51
Opa komt thuis van de moskee en hij bevindt mij thuis met de familie bij hun in de salon.

Hij gaat zitten en opeens begint hij te vertellen wat hij heeft gehoord in de gotba van de imam in de stad bij ons uit de buurt.

Opa: De Imam heeft gezegd, waar gaat deze wereld naartoe? Wie laat zijn vrouwen nou los op straat. Overal zijn vrouwen, waar je ook kijkt. Ruim jullie vrouwen op en laat ze thuis blijven. Zijn jullie gek geworden? Waarom laten jullie jullie vrouwen werken? Vrouwen moeten thuis zijn en mogen niet werken.

Ik: Ja Opa ik begrijp dat de imam dat zegt, maar ik vind dat hij overdrijft. Wij kunnen niet alleen thuis blijven, en moeten ook naar buiten.

Opa: Ja, met je vader of je man.

Ik: Oke Oke (Wou er niet verder op in)
Maar hoe zit het dan met werken a jedie? Mogen vrouwen niet werken.

Opa: Nee de imam zei dat vrouwen niet mogen werken. Jullie moeten thuis blijven.

Ik: Maar Opa, de vrouw van de profeet werkte ook.

Opa: Nee, zij was een handelsvrouw en werkte vanuit huis.

Ik: Nee Opa, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Er zijn voorwaarden aan verbonden waar een vrouw zich aan moet houden en dan mag ze wel werken.

Opa: Ik zei NEE NEE.... Vrouwen mogen niet werken punt uit.

Ik: Dus ook niet als er een noodsituatie uitbreekt en mijn man werkloos wordt, of niet meer kan werken als hij in de ziektewet zit.

Opa: Waarom zou je man niet werken? Hij is de man.

IK: Ja maar stel er gebeurt iets waardoor er geen inkomen binnenkomt.

Opa: Ja, ik zeg toch hij moet werken. Wat begrijp je er niet aan?

Ik: Ja maar ik gaf aan stel, waarom antw je niet op mijn vraag?

Opa: Ta laat mij met rust. Je lijkt wel een slang die van alle hoeken springt om haar gelijk te krijgen.


Ik: Ik wil alleen maar duidelijkheid.

Opa: Een vrouw mag gewoon niet werken klaar punt uit.

Ik: What ever ( Zachtjes in mijzelf)


Wie heeft ook van die rare gesprekken en discussies met oudjes?

21-07-2010, 19:05


Vreemde gotba als je het mij vraagt... oudjes denken altijd gelijk te hebben...

21-07-2010, 19:13
ik sta achter je opa,punt.

21-07-2010, 19:19
Ik heb mijn hele leven bij m'n opa en oma gewoond en ze zijn in dat punt heel anders dan veel andere grootouders. Mijn opa was juist degene die mij stimuleerde te studeren en hamerde er elke keer weer op dat je pas een goeie toekomst hebt met diploma's op zak. Ik werk nu fulltime en mijn man ook. Elke keer wanneer ik mijn opa weer zie of spreek dan is het eerste wat hij vraagt, ''hoe gaat het op werk?''. Hij vind het belangrijk dat een vrouw onafhankelijk is. Waarom zou ik nu thuis gaan zitten als we toch maar met z'n tweeen zijn? Het huishouden doen we samen en kinderen staan nog lang niet op de planning. Ik zou niet weten wat ik met al m'n vrije tijd moet doen en voel me nutteloos als ik te lang thuis zit, dus daarin geef ik hem groot gelijk!

21-07-2010, 19:19


Dood aan die imaam! Dat soort tuig moeten meteen afgeschoten worden, zij zijn de oorzaak van vele verschrikkingen in het leven die geloofgerelateerd zijn!

21-07-2010, 19:21
ene oor in ene oor eruit.

21-07-2010, 19:21
Je opa heeft gelijk.

21-07-2010, 19:22

Citaat door ImaneArab:
Dood aan die imaam! Dat soort tuig moeten meteen afgeschoten worden, zij zijn de oorzaak van vele verschrikkingen in het leven die geloofgerelateerd zijn!



je hebt gelijk .... maar 'dood aan de imaam' is toch een beetje TE.

21-07-2010, 19:23

Citaat door ImaneArab:
Dood aan die imaam! Dat soort tuig moeten meteen afgeschoten worden, zij zijn de oorzaak van vele verschrikkingen in het leven die geloofgerelateerd zijn!


21-07-2010, 19:23

Citaat door lala_amira:
Je opa heeft gelijk.


21-07-2010, 19:25

Citaat door ImaneArab:
Dood aan die imaam! Dat soort tuig moeten meteen afgeschoten worden, zij zijn de oorzaak van vele verschrikkingen in het leven die geloofgerelateerd zijn!



Wow jij gaat echt te ver. Overdreven.


Misschien had de imaam het op een andere manier moeten zeggen. Hier zit een prachtige boodschap achter, maar dan moet dit wel op de juiste manier gezegd worden. Gayr inchaAllaah.

21-07-2010, 19:26

Citaat door Black_Devil:
Ik heb mijn hele leven bij m'n opa en oma gewoond en ze zijn in dat punt heel anders dan veel andere grootouders. Mijn opa was juist degene die mij stimuleerde te studeren en hamerde er elke keer weer op dat je pas een goeie toekomst hebt met diploma's op zak. Ik werk nu fulltime en mijn man ook. Elke keer wanneer ik mijn opa weer zie of spreek dan is het eerste wat hij vraagt, ''hoe gaat het op werk?''. Hij vind het belangrijk dat een vrouw onafhankelijk is. Waarom zou ik nu thuis gaan zitten als we toch maar met z'n tweeen zijn? Het huishouden doen we samen en kinderen staan nog lang niet op de planning. Ik zou niet weten wat ik met al m'n vrije tijd moet doen en voel me nutteloos als ik te lang thuis zit, dus daarin geef ik hem groot gelijk!




Toffe opa en oma heb jij! Als je veel stimulans krijgt van mensen die dicht bij je staan dan ga je er ook echt voor omdat je weet dat je ze trots maakt.


Toevallig is dit de opa van vaderskant. Hij is totaal niet streng. Wollah hij laat ons doen wat we willen, maar als het op discussies aankomt dan heeft hij echt van die hele rare opmerkingen en verwoordingen en hij neemt het ook alleen maar aan van de imams en dan denk ik tjah... wat moet je er nou mee, maar alhamdoullilah ze hebben er nooit wat mee gedaan bij ons. Natuurlijk zeggen ze weleens van mannen en vrouwen zijn anders en vrouwen horen de keuken in en dienen te poetsen, maar welk marokkaans oud stel laat nou dochter EN zoon in de keuken? Ik weet dat ze het enkel doen uit ontwetendheid, alleen ik kan mij best voorstellen dat er mensen zijn die dit aanhoren en er dan echt wat mee gaan doen en hun vrouwen oplsluiten thuis.

Ik had laatst een topic geopend over een vrouw miskina bij mij in de buurt die zelfmoord heeft gepleegd omdat haar man haar oplsoot thuis en ze niet eens uit het raam mocht kijken. 5 kinderen achter gelaten. Akllahi rahma.

21-07-2010, 19:27



Citaat door lala_amira:
Je opa heeft gelijk.

Hoe kun je zeggen dat iemand gelijk heeft terwijl zijn uitspraken indruisen tegen de Islam?


Citaat door sweet_Anneke:
je hebt gelijk .... maar 'dood aan de imaam' is toch een beetje TE.



Citaat door Sagesse:
Wow jij gaat echt te ver. Overdreven.


Misschien had de imaam het op een andere manier moeten zeggen. Hier zit een prachtige boodschap achter, maar dan moet dit wel op de juiste manier gezegd worden. Gayr inchaAllaah.


Nee, gewoon afschieten.

21-07-2010, 19:30

Citaat door ImaneArab:
:





Nee, gewoon afschieten.


21-07-2010, 19:30

Citaat door ImaneArab:


Nee, gewoon afschieten.




SubhanaAllaah, jammer, 3la fikra.

Pagina's : [1] 2 3 4