Bekijk volle/desktop versie : Het wel en niet-nemen van genoegen met het oordeel van Allah swt



21-07-2010, 17:14
Salam alaykum wa rahmatullah wa barakatuh.


Allah swt heeft ons geschapen om Hem te dienen. Hij swt is de enige die beveelt en verbiedt. Hij swt heeft een boek geopenbaard waarin Hij swt duidelijk heeft aangegeven wat wel en niet is toegestaan. Indien men een handeling wil verrichten moet hij zich altijd tot de Quran en de andere bronnen van de openbaring (sunna, idjma en qiyas) wenden.

Wanneer de mens zich richt tot de bronnen om een oordeel over zijn daden te vinden, is hij enkel en alleen genoodzaakt om het oordeel uit die bronnen te vinden en dit aan te nemen. Men dient niet een andere bron dan deze te raadplegen.

De enige rol van het verstand in dit geval is het begrijpen van de geopenbaarde teksten. Dit is vanuit het Islamitische oogpunt een onafwendbaar kennis..

Wat wij tegenwoordig bij sommige moslims zien is het tegendeel, omdat ze bij de geopenbaarde teksten hun verstand erbij betrekken. Een voorbeeld hiervan is het vinden van een rede voor de geopenbaarde tekst, die zowel iets verbiedt of beveelt. Dat is wat we gaan behandelen.

Als uitgangspunt voor dit onderwerp is het volgende:

Allah swt heeft het varkensvlees verboden, en dit is bewezen door de geopenbaarde teksten uit de Heilige Koran: "Verboden is voor jullie wat vanzelf is dood gegaan, bloed, varkensvlees." - Soerat Al-Ma'ida, vers 3.

Zeg: " ik vind in wat mij is geopenbaard niets wat voor een eter die zich ermee voedt verboden is, behalve wat vanzelf dood gegaan is of uitgestroomd bloed of varkensvlees- dat is een gruwel- of iets schandelijks waarover iets anders dan Godsnaam is uitgeroepen ... " - Soerat Al-An'aam, vers 145.

Wat naar voren komt in de Koran en de Soennah is het verbod van varkensvlees. Uit de teksten is niets gebleken over de reden van het verbod van varkensvlees, maar wat opmerkelijk is dat heel veel mensen wanneer zij het over het verbod van varkensvlees spreken geen genoegen nemen met de tekst zelf als bewijs voor het verbod, maar ze gaan uitgebreid redetwisten.

En ze beschouwen dit als één van de wonderen van de Quran, een voorbeeld hiervan is de reden wat ze hebben gegeven voor het verbod van varkensvlees dat het schadelijk is voor de gezondheid en dat het medisch en wetenschappelijk is bewezen. En ze noemen een aantal ziektes die de mens kan oplopen door het eten van varkensvlees, zoals:
1. verergering van suikerziekte
2. hoge bloeddruk
3. Vernauwing van de slagaders en de invloed daarvan op het hart.
4. Gewrichtsontsteking
5. Ademhalingsmoeilijkheden, etc
Er zijn mensen die een andere rede opgeven voor het verbod van varkensvlees, zoals dat het varken een onrein dier is en dat hij zich voedt met uitwerpsels.

Volgens de Islam worden deze beweringen niet in acht genomen en hebben ze ook geen waarde. De reden waarom deze beweringen geen waarde hebben is als volgt;

Het achterhalen van een reden voor een geopenbaarde regel of oordeel (el-illetoe) is op zich een onderzoek naar het antwoord op de vraag "waarom heeft Allah iets verboden"

In dit geval heeft het onderzoek te maken met Allah swt .

Omdat Allah swt degene is die het heeft verboden, is Hij swt de enige die de reden weet voor het verbod. De mens is niet in staat om aan de kennis van Allah te komen, en daarom kan de mens niet achter de reden van het verbod komen tenzij Allah swt zelf de reden voor het verbod heeft aangegeven.

Wanneer we terug gaan naar de geopenbaarde regels zien we dat een aantal Goddelijke regels geen redenen van verbod bevatten terwijl voor de andere regels wel een reden is gegeven.

Een voorbeeld van een regel die iets verbiedt en geen reden van verbod bevat is: Het verbod op alcohol, varkensvlees en rente. Het is fout om zelf de Goddelijke regels te verklaren wanneer dat niet door Allah zelf is aangegeven.

Een voorbeeld van een Goddelijke regel waarvoor wel een reden wordt aangegeven: Is de betekenissen van de uitspraak van de Boodschapper van Allah (vzmh).

"Niemand mag een vonnis uitspreken, terwijl hij woedend is"
Overgeleverd door Boecharie en Moeslim.

Deze tekst uit de sunna bevat wel een verklaring voor een oordeel. Het oordeel is het verbieden van het uitspreken van vonnis wanneer men woedend is. Uit de hadith is gebleken dat de reden van het verbod, de woede is. Hieruit kunnen we afleiden dat alles wat de mens tijdens het uitspreken van een vonnis kan verstoren en waardoor geen objectieve uitspraak kan worden gedaan het rechtsspraak verbied, zoals honger en slaap.

Wat bekend en duidelijk moet zijn dat de reden van de Goddelijke wetgeving geheel gebonden is aan het oordeel zelf. Wanneer er een reden voor een Goddelijke wetgeving bestaat, bestaat er ook een oordeel. Als de reden voor een Goddelijke wetgeving vervalt, dan vervalt hiermee het oordeel zelf, omdat het oordeel gebaseerd is op die reden.

Een voorbeeld hiervan is: Wanneer er beweerd wordt dat de schade die het varkensvlees veroorzaakt de reden is voor het verbieden van varkensvlees, betekent dat wanneer het varkensvlees onschadelijk wordt, hetgeen niet meer verboden zou zijn.

En daarom is het vinden van een reden en het verklaren van een Goddelijke wetgeving één van de gevaarlijkste zaken, die het verstand niet alleen kan bepalen, vanwege zijn beperkte en begrensde capaciteit.

Het oordelen van iets wat toegestaan of verboden is zonder een concreet bewijs uit de bronnen van de Islamitische wetgeving die het oordeel kan bevestigen (bewijzen) heeft geen enkel waarde. Dat is ook van toepassing bij het geven van een reden waarom iets verboden of toegestaan is, want Allah is de enige oordeelgever, en niet de mens.

Daarentegen diegene die het niet in achtnemen met het oordeel van Allah . Er zijn bepaalde groeperingen die zeggen dat sommige Islamitische wetten opnieuw bekeken moeten worden, omdat zij niet passen binnen de huidige tijd.

Men dient te weten dat het tot de fundamenten van het geloof behoort om altijd terug te keren naar het Oordeel van Allah, de Verhevene, en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) en hier content mee te zijn. Allah zegt namelijk: "O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is beter en een betere afsluiting."- Soerat an-Nisaa, aya 59.

En Hij zegt: "Bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig."- Soerat an-Nisaa?, aya 65.

Ook zegt Allah : "Zoeken zij dan de wet van de onwetendheid? En wie is er beter dan Allah in het oordelen over het overtuigde volk" - Soerat al-Ma3ida, aya 50.

Het moge duidelijk zijn dat het niet refereren naar de Wetten van Allah en Zijn Boodschapper, het weigeren deze als referentiekader te nemen en het geloven dat andere wetten beter zijn, onomstotelijk inhoudt dat de persoon in kwestie buiten de oevers van de Islam treedt..

21-07-2010, 18:30



Citaat door Oem-Nadir:
noti!

: )

21-07-2010, 18:32

Citaat door Oem-Nadir:
noti!


Dit is een Islamitische artikel,en geen joodse.


21-07-2010, 18:44

Citaat door DeSmurf:
Dit is een Islamitische artikel,en geen joodse.



21-07-2010, 18:48



Citaat door YaAhlaMinAyami:


Oem-Nadir is onze joodse lid onder ons die zich voordoet als moslim.

Al jaren zit hij/zij tussen ons onder verschillende nicknames eerst begonnen met het bashen van de Islaam en nu voordoen als moslim en misleidt de moslimien vaak.

Nicknames als; Dina-87,mocroroosje15,Dalia.Daliatje.Daliatjuh,Eliette_ Nina etc.