Bekijk volle/desktop versie : ´Doorbraak´: gel helpt tegen hiv-besmetting



21-07-2010, 09:19
´Doorbraak´: gel helpt tegen hiv-besmetting
Novum/AP op 19 juli '10, 22:13, bijgewerkt 19 juli '10, 22:40
Een deelnemer van de 18e Internationale AIDS Conferentie, die momenteel in Wenen plaatsvindt, passeert enkele posters die oproepen tot condoomgebruik. (EPA)

AMSTERDAM - Wetenschappers spreken van een doorbraak; voor de eerste keer is een vaginale gel in staat gebleken het aidsvirus tegen te houden.

Uit een studie in Zuid-Afrika bleek dat de gel de kans op hiv bij vrouwen met een geïnfecteerde partner met vijftig procent verminderde. De resultaten moet nog bevestigd worden in een andere studie en de mate van bescherming is wellicht niet voldoende om de gel toe te staan in landen als de Verenigde Staten, maar onderzoekers zijn er optimistisch over dat de gel nog verbeterd kan worden.
Met medicijnen

De gel met de aidsmedicijn Tenofovir verminderde de kans op hiv met vijftig procent na gebruik van één jaar en met 39 procent na tweeënhalf jaar, vergeleken met gels zonder medicijnen. Om toegestaan te worden in de VS moet een gel of crème die hiv voorkomt voor ten minste 80 procent effectief zijn. Dat kan bereikt worden als er meer Tenofovir aan de gel wordt toegevoegd of als vrouwen de gel vaker gebruiken. De vrouwen in de studie gebruikten de gel zestig procent van de keren dat ze gemeenschap hadden, vrouwen die het vaker gebruikten bleken ook een hogere graad van bescherming te hebben.
Conferentie

Zelfs gedeeltelijke bescherming is een enorme overwinning die niet alleen voor arme landen een zegen kan zijn, maar ook voor stellen overal ter wereld van wie één hiv heeft en de ander niet, aldus Salim Abdool Karim, de Zuid-Afrikaanse onderzoeker die de studie leidde. Hij zal de resultaten dinsdag presenteren op de internationale aidsconferentie in Wenen.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1401981.ece/Doorbraak_gel_helpt_tegen_hiv-besmetting

21-07-2010, 09:23


eindelijk weer normaal veelneuken zonder smerig rubber.


21-07-2010, 09:26

Citaat door a_tropos:
eindelijk weer normaal veelneuken zonder smerig rubber.



Ik begrijp je enthousiasme

Maar zijn er niet wat meer soa's dan HIV waar zo'n irritant rubbertje bescherming tegen biedt?

Oh wacht we hebben het hier over partners waarvan er één hiv besmet is zien ik...

21-07-2010, 09:27

Citaat door a_tropos:
eindelijk weer normaal veelneuken zonder smerig rubber.



Meh, de graad van bescherming lijkt me daarvoor niet voldoende.



Leuk je weer te zien.

21-07-2010, 09:32


50%? Lijkt mij toch nog een aardig risico dan.....

21-07-2010, 09:38

Citaat door Zionist_jood:
Met jou ne uken blijft smerig. Condoom of niet.

Ervaring met beide opties?

21-07-2010, 09:44
Het ziet er naar uit dat dit toch met rubber gecombineerd moet worden. Dit is alleen echt handig als je vrij zeker weet dat je partner geïnfecteerd is.

Dan doe ik toch liever aan geheelonthouding..