Bekijk volle/desktop versie : Bond tegen het Vloeken krabbelt terug



17-07-2010, 10:42
De christelijke organisatie Bond tegen het Vloeken stelde donderdag voor om vloeken én scheldwoorden voortaan weg te piepen op nationale televisie, juist in de week dat de Amerikaanse rechtbank bepaalde dat er wel weer mag worden gescholden op tv. De directeur van de Bond, Theo Bor, krabbelt intussen een beetje terug: “Vloeken kan echt niet, maar ruw taalgebruik is inderdaad een moeilijke discussie.”

Waarom vindt u het eigenlijk zo erg dat er wordt gescholden en gevloekt op televisie?
“Nou ja, als Bond tegen het Vloeken willen we gevloek tegengaan. We grijpen iedere kans aan om dat terug te dringen, als het op een redelijke manier gebeurt tenminste. Je ziet dat er ook bepaalde woorden worden weggepiept in andere landen.”

In Amerika is het straks niet meer verboden om te schelden op televisie. Donderdag zei u tegen RTL Nieuws dat zowel vloeken als scheldwoorden zouden moeten worden weggepiept op televisie, op straffe van een boete. Waarom vindt u dat scheldwoorden óók moeten worden gecensureerd? Dat is toch iets anders.
“Je maakt een terecht onderscheid tussen die twee. Kijk, vloeken doe je gewoon niet. Vloeken, het misbruik maken van de namen van God en Jezus, kan echt niet. Dat is een belediging van God zelf en van christenen. Ruw taalgebruik is inderdaad een moeilijke discussie. Taal is nu eenmaal in beweging. Dan wordt het heel lastig om een lijstje op te stellen met allerlei scheldwoorden. Ik denk dat het moeilijker is daar goede regels voor te bedenken.”

U zei ook dat verbaal geweld uiteindelijk altijd uitmondt in fysiek geweld. Is dat niet een tikkeltje overdreven?
“Dat is verkeerd uitgelegd. Ik bedoelde eigenlijk dat het kán uitmonden in fysiek geweld, niet altijd...”

Dat is een flinke nuance.
“Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat fysiek geweld wordt voorafgegaan door verbaal geweld. Dus in specifieke situaties, als er een gevecht ontstaat, dan is het meestal zo dat vlak daarvoor wordt gescholden en gevloekt.”

Heeft u wel eens gedacht dat je media niet kunt verbieden bepaalde woorden uit te zenden, simpelweg omdat het de eerste stap is op weg naar censuur?
“Dit vind ik geen censuur. Beledigen kan gewoon niet. Je hoeft niet zelf gelovig te zijn om te weten dat je mensen niet hoort te beledigen. We hopen eigenlijk dat televisiezenders zelf besluiten vloeken niet uit te zenden. Onze campagnes zijn ook een stukje bewustwording. We zijn er al 93 jaar mee bezig. Ik hoop dat het tot nadenken stemt.”

http://www.hpdetijd.nl/2010-07-16/bond-tegen-vloeken-krabbelt-terug

17-07-2010, 10:48


Ik vind al dat gepiep sowieso nergens op slaan, of je scheld niet of je scheld wel en laat het gewoon horen. Iedereen weet toch best dat onder die piep fuck, ho, ass, bitch staat.

17-07-2010, 10:48
Ik moet niets hebben van de bond tegen vloeken, maar als ik een nieuwe taal leer doe ik alles eraan om geen scheldwoorden te leren.... ik gebruik talen liever om vriendelijk te kunnen communiceren met mensen

17-07-2010, 10:48
verdomme....