Bekijk volle/desktop versie : 800.000 Belgen drinken te veel !



12-08-2004, 16:09
Vooral vrouwen verzwijgen werkelijk alcoholverbruik
BRUSSEL - Achthonderdduizend Belgen kampen met drankzucht. Volgens het Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) verbruiken we twee tot drie keer meer alcohol dan we toegeven. Vooral vrouwen verdoezelen hun werkelijke consumptie.



Doorgaans wordt het aantal probleemdrinkers in België op een half miljoen geraamd. Dat cijfer wijkt niet sterk af van de resultaten van de jongste gezondheidsenquête. Maar in de realiteit zou de alcoholconsumptie veel hoger kunnen liggen omdat Belgen in de enquêtes hun verbruik veel lager inschatten dan het in werkelijkheid is. Vooral vrouwen rapporteren minder makkelijk hun alcoholverbruik.

De onderzoekers Jozef Pacolet en Griet Cattaert gingen in een nieuw onderzoek na hoeveel alcohol de Belgen daadwerkelijk aankopen in de winkel en de horeca en komen tot veel hogere cijfers. De Belgische man zou volgens gegevens van de jongste enquête over de besteding van het huishoudbudget gemiddeld zo'n 13 liter pure alcohol tot zich nemen per jaar. De vrouw komt aan zeven liter. Dat is bijna het dubbele van vroegere ramingen.

Het aantal probleemdrinkers loopt in hun onderzoek op tot 12,1 procent bij mannen, terwijl in enquêtes maar een kleine drie procent toegeeft dat ze meer dan zes glazen alcohol per dag drinken, de grens voor een drankprobleem bij mannen. Bij vrouwen stoten de onderzoekers op 8,4 procent probleemdrinkers. Zij gebruiken dagelijks meer dan vier glazen alcohol.

De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (VAD) dringt er in een memorandum aan de nieuwe Vlaamse regering op aan werk te maken van een beter preventiebeleid en betere hulpverlening.

Schol manneuuuu

12-08-2004, 16:14


Ben afgelopen weekend op vakantie (!) in Antwerpen geweest en het viel me inderdaad op dat er flink ingenomen werd in de plaatselijke horecaf. Als toerist best gezellig natuurlijk al die volle terassen, maar het heeft ook zo zijn keerzijde.

12-08-2004, 16:31
Hoe meer alcoholische barbaren hoe beter. Barbaren hebben nooit weten om te gaan met alcohol. Van mijn part mogen ze allemaal creperen in hun zuipkots.

12-08-2004, 16:32

Citaat:
Origineel gepost door Amazoelloe
Hoe meer alcoholische barbaren hoe beter. Barbaren hebben nooit weten om te gaan met alcohol. Van mijn part mogen ze allemaal creperen in hun zuipkots.
Zitten weinig vrienden van jou op die terrassen zeker...

12-08-2004, 16:36



Citaat:
Origineel gepost door Bazba
Zitten weinig vrienden van jou op die terrassen zeker...
Ze zitten ook op die terrassen maar weten wanneer en hoe ze moeten zuipen. Ze zijn niet zoals dat soort barbaren dat enkel zuipt om te kunnen zuipen.

12-08-2004, 16:48

Citaat:
Origineel gepost door nostradamus
Het heeft geen vrienden.
Klopt, geen Travovriendjes. Ik ga met normale fatsoenlijke mensen om. Jouw soort is allesbehalve fatsoenlijk.

12-08-2004, 17:06

Citaat:
Origineel gepost door nostradamus
Inderdaad, te oordelen naar jouw voortdurend gescheld ga jij met fatsoenlijke mensen om.
Nou, dag vent, nog veel leute en plezier.
We drinken het hier, want in den hemel is geen bier.
Wat jouw travofiguur drinken noemt. Ik noem het zwelgen om daarna al lallend door de straten te zwalpen. Barbaren.

12-08-2004, 17:15

Citaat:
Origineel gepost door nostradamus
Nou ja, zoals je het maar bekijkt.
Je hebt namelijk ook mensen die geen bier nodig hebben om al lallend door het leven te gaan, niet amazoeloe!!
Nou, dat was het dan.
Ik ga nu tegen men muur praten, die begrijpt meer van het leven en is vriendelijker en beschaafder dan jij.
Geniet van jezelf, in zoverre er iets te genieten valt.
Discussie gesloten.
Ik ben het die tegen een muur spreek. Deze topic gaat over lallende schijtzakken die niet van de fles kunnen afblijven. Bij het onderwerp blijven travootje.