Die katholieken zijn erg hardleers, en spreken zichzelf tegen. 'Hoererijen' zijn in hun ogen erger dan pedofilie, lijkt het.
Citaat:
Is het huwelijk verplicht?
Een heel ander misverstand onder fundamentalisten is de notie dat het celibaat on-Bijbels zou zijn, of zelfs ‘tegennatuurlijk’. Iedere man moet het Bijbelse gebod opvolgen dat luidt: “Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde” (Gen. 1: 28); en Paulus gebod: “Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.” (1 Kor. 7: 2). Er wordt zelfs beweerd dat het celibaat op de een of andere manier samenhangt met een hogere incidentie van verboden seksuele gedragingen en perversies.
Dat is allemaal niet waar. Hoewel de meeste mensen op enig punt in hun leven geroepen zijn tot de huwelijkse staat, is de roeping tot het celibaat toch expliciet bepleit en gepraktiseerd door zowel Jezus als ook Paulus.
In plaats van een gebod om te trouwen vinden we in 1 Kor. 7 het tegendeel, Paulus beveelt het celibaat aan voor hen die daartoe in staat zijn: “Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik. Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.” (1 Kor. 7: 8-9).
Het is alleen vanwege de “hoererijen” (7: 2) dat Paulus leert dat elke man zijn eigen vrouw moet hebben en elke vrouw haar man en dat ze zich in het huwelijk ook lichamelijk aan elkaar moeten geven (7: 3); hij verduidelijkt later nog eens expliciet: “Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel. Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.” (7: 6-7, cursief toegevoegd).
Paulus gaat verder en geeft aan dat hij zelfs een voorkeur heeft voor het celibaat, boven het huwelijk: “…..zijt gij ongebonden van een vrouw, zoek geen vrouw. Maar indien gij ook trouwt, gij zondigt niet; en indien een maagd trouwt, zij zondigt niet. Doch dezulken zullen verdrukking hebben in het vlees; en ik spare ulieden.…… De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, hoe hij den Heere zal behagen; Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen. Een vrouw en een maagd zijn onderscheiden. De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, opdat zij heilig zij, beide aan lichaam en aan geest; maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.” (1 Kor. 7: 27-34)
De conclusie van Paulus is: “Alzo dan, die haar ten huwelijk uitgeeft, die doet wel; en die ze ten huwelijk niet uitgeeft, die doet beter.” (1 Kor. 7: 38)
Paulus was niet de eerste apostel die concludeerde dat het celibaat in een bepaalde zin ‘beter’ is dan het huwelijk. Na Jezus’ leer over echtscheiding en hertrouwen in Matt. 19, roepen de discipelen uit: “Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.” (Matt 19: 10). Waarop Jezus reageert met Zijn leer betreffende het celibaat: “om het Koninkrijk der hemelen”:
“Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is. Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.” (Matt. 19: 11-12).
Merk op dat dit soort celibaat “om het Koninkrijk der hemelen” een gift is, een roeping die niet aan allen gegeven is, en zelfs niet aan de meeste mensen, maar aan sommigen. Andere mensen zijn tot het huwelijk geroepen. Het is waar dat mensen in beide roepingen vaak tekort komen en niet leven volgens de eisen die aan hun roeping gesteld mogen worden, maar dat doet niets af aan hun roeping, het betekent ook niet dat de betreffende personen niet echt geroepen zijn tot die staat. De zonde van een priester betekent niet noodzakelijkerwijs dat hij geen belofte van celibaat had moeten afleggen, net zomin als de zonde van een getrouwde man of vrouw betekent dat nooit hadden moeten trouwen. Wij beide schieten soms tekort in de echte roeping die we hebben.
Het celibaat is niet onnatuurlijk en ook niet on-Bijbels. “Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt” is niet een gebod voor iedereen; veeleer een grondregel voor het menselijke geslacht. Anders zou iedere man of vrouw die ongetrouwd is in staat van zonde verkeren door alleen te blijven, en Jezus en Paulus zouden schuldig zijn het aanbevelen van een zonde een zonde die zelf ook gedaan hebben.