Bekijk volle/desktop versie : Salaat Al Fajr & Sob7



07-07-2010, 20:38
Ik heb daar een vraagje over want ik las in een andere topic iets maar snapte het niet helemaal. Het gaat om de dikgedrukte tekst hieronder

2 raka voor sounat el fajr (souna mou-akkada=zeer aangeraden sounna en heeft de profeet altijd gebid)

2 raka voor fajr zelf of ook sobh genoemd (dit is een fard-gebed= verplicht gebed)


Wat moet je zeggen als je die sounat el fajr wil bidden, want zover mij is aangeleerd zeg ik altijd : Nawayto Osali 2 rak3at fard salaat el fajr lilahi ta3ala Allaho akbar...

vervolgens als ik fajr heb gebeden bid ik el sob7 er ook achteraan en dan zeg ik : Nawayto Osali 2 rak3at fard salaat el sob7 lilahi ta3ala Allaho akbar...

Is dit nou wel goed of niet????


en nog een vraag als ik niet teveel vraag dan

Welke soerat kan je het beste oplezen tijdens salaat al fajr en salaat al sob7?

Barak Allaho Fikom

07-07-2010, 20:46


Na fadjr komt dhor er bestaat geen salaat sob7,Sob7=Fadjr
is de zelfde gebed.

07-07-2010, 20:50
hmm maar je kan na salaat fajr 2 rak3at nog bidden wat zijn dat voor rak3at dan??

zover ik weet moet je salaat sobh gelijk na fajr bidden mss dat die sounat fajr sonna zijn en dan sobh komt en dat die 2 verplichte rak3at zijn

07-07-2010, 20:56
De sobh gebed is hetzelfde als de fadjr gebed, ik noem het altijd sobh, aangezien veel arabieren niet weten wat 'sobh' is, heb ik maar met fadjr geantwoord hiervoor.



(0168) Wat zijn Salaat as-Sobh en Salaat Ash-Shoeroek?

Vraag: Mijn 1e vraag is: Wat is shoeroek-gebed (dit staat op de gebedskaart). Wanneer moet deze worden gebeden. Ik heb een keer gehoord dat je deze bidt als je fadjr niet op tijd hebt gedaan.Je kunt dan fadjr en shoeroek bij elkaar nemen. Mijn tweede vraag is: Wat is Sobh en wanneer dient deze gebeden te worden(is het ook verplicht).Als je het wil doen, moet dat VOOR Fadjr of nadat de fadjr is aangebroken en in welke volgorde?

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Beste zuster

In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al xxxxxxie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

07-07-2010, 21:05


ok even een vraagje over de volgende zin

Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed

stel ik wil soennat al fadjr bidden maar ook het verplichte fadjr wat ook wel sobh word genoemd wat moet ik seggen kan je mij dat aub stap voor stap uitleggen althans als dat niet teveel gevraagd is:

Dus ik sta inshallah in de ochtend(wanneer hij het gebed oproept ochtend) op ik doe woedoe en ik heb mijn gebedskleding aan en ik sta op mijn gebedskleed hoe moet ik nu verder en wat moet ik precies zeggen en hoeveel rak3at

07-07-2010, 21:07
Wat is het adoha gebed en wanneer kan je deze verrichten?

07-07-2010, 21:13
[Overgeleverd door at-Tirmidhi, nr. 380; saheeh verklaard door Shaykh al Albaani (rahimahoellaah) in Saheeh al-Jaami, 6362]

Ibn Qudaamah (rahimahoellaah) heeft betreffende de tijden gezegd (in vertaling): “De tijd voor iedere Sunnah gebed dat vòòr een fard gebed komt, is vanaf het begin van de tijd van dat gebed, totdat het gebed wordt gedaan (dus tot de iqaamah), en de tijd voor iedere Sunnah gebed dat na een fard gebed komt, is vanaf nadat het gebed is gedaan (dus na de salaam) tot het einde van de tijd van dat gebed.”
De deugd en de tijden van de reguliere sunnah gebeden

[Al-Mughni, 2/544]

[De reguliere Sunnah gebeden vallen dus onder twee categoriën:

Sunnahs die worden gedaan vòòr het fard (verplichte) gebed – twee rak'ahs vòòr Fajr en vier vòòr Duhr.

Sunnahs die worden gedaan na het fard gebed – twee rak'ahs na Duhr, twee rak'ahs na Maghrib en twee rak'ahs na Isha

De tijd voor een Sunnah gebed, dat vòòr een fard gebed komt, is dus vanaf het begin van de tijd van dat gebed, tot de iqaamah.

De tijd voor een Sunnah gebed, dat na een fard gebed komt, is vanaf na de salaam aan het einde van het fard gebed, tot het einde van de tijd van dat gebed.]

07-07-2010, 21:19

Citaat door lala_amira:
[Overgeleverd door at-Tirmidhi, nr. 380; saheeh verklaard door Shaykh al Albaani (rahimahoellaah) in Saheeh al-Jaami, 6362]

Ibn Qudaamah (rahimahoellaah) heeft betreffende de tijden gezegd (in vertaling): “De tijd voor iedere Sunnah gebed dat vòòr een fard gebed komt, is vanaf het begin van de tijd van dat gebed, totdat het gebed wordt gedaan (dus tot de iqaamah), en de tijd voor iedere Sunnah gebed dat na een fard gebed komt, is vanaf nadat het gebed is gedaan (dus na de salaam) tot het einde van de tijd van dat gebed.”
De deugd en de tijden van de reguliere sunnah gebeden

[Al-Mughni, 2/544]

[De reguliere Sunnah gebeden vallen dus onder twee categoriën:

Sunnahs die worden gedaan vòòr het fard (verplichte) gebed – twee rak'ahs vòòr Fajr en vier vòòr Duhr.

Sunnahs die worden gedaan na het fard gebed – twee rak'ahs na Duhr, twee rak'ahs na Maghrib en twee rak'ahs na Isha

De tijd voor een Sunnah gebed, dat vòòr een fard gebed komt, is dus vanaf het begin van de tijd van dat gebed, tot de iqaamah.

De tijd voor een Sunnah gebed, dat na een fard gebed komt, is vanaf na de salaam aan het einde van het fard gebed, tot het einde van de tijd van dat gebed.]



Shokran maar het zijn allemaal zinnen die worden herhaald

ik wil precies weten wat ik moet doen en zeggen wanneer ik op het gebedskleed sta om fajr(wat ook wel sobh word genoemd) te bidden en die soenna voor fajr stap voor stap

07-07-2010, 21:27
http://www.youtube.com/watch?v=ya3dVecdoIE


Het gebed volgens de Soennah van de Profeet sallallaahoe 3alayhi wassalam.

Vertaald door Jongeren Commissie Stichting el-Tawheed
http://www.youtube.com/watch?v=vro8TUUkcfw

07-07-2010, 21:43
Barak Allaho fieki

Is er ook zo een filmpje over salaat el fadjr alleen want dit is hoe je moet bidden die stappen ken ik wel alleen vroeg me af hoeveel rak3at fadjr is en welke ayat beste zijn om op te zeggen dan

07-07-2010, 22:49

Citaat door ze3maa:
Barak Allaho fieki

Is er ook zo een filmpje over salaat el fadjr alleen want dit is hoe je moet bidden die stappen ken ik wel alleen vroeg me af hoeveel rak3at fadjr is en welke ayat beste zijn om op te zeggen dan



Voor het fadjr gebed bid je 2 raka'a (soennah gebed voor fadjr) en daar reciteer je in de eerste raka'a al-Faatihah en soerat al-Kaafieroen en in de tweede raka'a reciteer je al-Faatihah en soerat al-Ikhlaas. Zoals is overgeleverd van al-Bukhaarie 1163 en Muslim 724


http://www.youtube.com/watch?v=PKO1it2QhZc