Bekijk volle/desktop versie : Bronnen van geluk en ellende.



Pagina's : [1] 2 3 4

04-07-2010, 14:23
Sa'd bin Abi Waqqas berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Er zijn vier bronnen van geluk en vier bronnen van ellende.

Onder de bronnen van geluk zijn:

- Een goede vrouw die je tevreden stelt wanneer je naar haar kijkt; en wanneer je van haar afwezig bent, vertrouw je haar wat betreft haarzelf en je bezit.
- Een gemakkelijke rit die het mogelijk maakt om je metgezellen in te halen.
- Een ruim huis en voorzien van vele voorzieningen.
- Een goede buur.

Onder de bronnen van ellende zijn:

- Een slechte vrouw die je ontmoedigt wanneer je naar haar kijkt, en die haar tong tegen je gebruikt; en wanneer je van haar afwezig bent, vertrouw je haar niet betreft haarzelf en je bezit.
- Een zware tocht.
- Een klein huis met beperkte voorzieningen.
- Een slechte buur."

Overgeleverd door al-Hakim. Door al-Albaani geklasseerd als Hasan [as-Sahihah 1047 en Sahih ul-Djami' 3056]

Vraag: Is hetgeen voor de man geldt ook toepasbaar voor de vrouw?

04-07-2010, 15:08


Moge Allaah ons voorzien van de bronnen van geluk.

04-07-2010, 17:44

Citaat door Sayfullah:

Onder de bronnen van geluk zijn:

- Een goede vrouw die je tevreden stelt wanneer je naar haar kijkt; en wanneer je van haar afwezig bent, vertrouw je haar wat betreft haarzelf en je bezit.

Onder de bronnen van ellende zijn:

- Een slechte vrouw die je ontmoedigt wanneer je naar haar kijkt, en die haar


weet iemand of deze bronnen ook van toepassing zijn op de vrouw t.o.v. haar man?

04-07-2010, 17:51

Citaat door Gbieza:
weet iemand of deze bronnen ook van toepassing zijn op de vrouw t.o.v. haar man?


Imaam an-Nawawi said in Rawdat al-Taalibeen wa ‘Umdat al-Mufteen (7, 19-20):

“When (a man) wants to marry (a woman), it is preferable (mustahabb) for him to look at her so that he will have no regrets. According to another view, it is not preferable but it is allowed. The first view is correct because of the ahaadeeth, and it is permitted to look repeatedly, with or without her permission. If it is not easy to look at her, he may send a woman to check her out and describe her to him. A woman may also look at a man if she wants to marry him, for she will like in him what he likes in her. What is permissible for him to look at is the face and hands, front and back. He should not look at anything else.”

04-07-2010, 18:10


dus in die hadith van sa'd werd gerefereerd naar het uiterlijk van de vrouw? ik denk het niet.

04-07-2010, 18:14

Citaat door Gbieza:
dus in die hadith van sa'd werd gerefereerd naar het uiterlijk van de vrouw? ik denk het niet.


Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet. Daarnaast kan je aan ons ook niet echt veel vragen omdat wij geen bezitters van kennis zijn.

" Een goede vrouw die je tevreden stelt wanneer je naar haar kijkt; en wanneer je van haar afwezig bent, vertrouw je haar wat betreft haarzelf en je bezit."

Ik denk dat met een goede vrouw, een vrouw bedoeld wordt met de gewenste eigenschappen zoals Taqwah et cetera.

Met ernaar kijken wordt haar uiterlijk bedoeld in de zin van aantrekkelijkheid.

Maar nogmaals ik heb niet de kennis om een conclusie te trekken.

04-07-2010, 18:16
ja, daarom vroeg ik: of iemand er meer over weet. in de zin van bronnen/bewijzen. toch bedankt.

ik heb namelijk eens vaag gelezen (met de nadruk op vaag) dat de betekenis die bedoeld is tweeledig is. tevredenheid door haar uiterlijk en tevredenheid in wat je ziet (dat ze bijv. Allah gedenkt, enz.)

04-07-2010, 18:20

Citaat door Gbieza:
ja, daarom vroeg ik: of iemand er meer over weet. in de zin van bronnen/bewijzen. toch bedankt.

ik heb namelijk eens vaag gelezen (met de nadruk op vaag) dat de betekenis die bedoeld is tweeledig is. tevredenheid door haar uiterlijk en tevredenheid in wat je ziet (dat ze bijv. Allah gedenkt, enz.)


In context van deze specifieke Hadith? Zo niet, er zijn genoeg andere Ahadeeth die specifiek spreken over uiterlijke kenmerken in hetgeen je ziet aan haar voorkomen. Omdat je enkel gezicht en handen mag zien en je daarover tevreden moet zijn. Aan de handen zou je enigszins kunnen zien of ze gezet of slank is bijvoorbeeld.

04-07-2010, 18:25

Citaat door Sayfullah:
In context van deze specifieke Hadith? Zo niet, er zijn genoeg andere Ahadeeth die specifiek spreken over uiterlijke kenmerken in hetgeen je ziet aan haar voorkomen. Omdat je enkel gezicht en handen mag zien en je daarover tevreden moet zijn. Aan de handen zou je enigszins kunnen zien of ze gezet of slank is bijvoorbeeld.


ja, deze specifieke hadith en de sharh daarvan. ik zal het eens nazoeken.

ik weet dat er genoeg ahadith zijn waarin het belang van de visuele aantrekkingskracht duidelijk wordt, maar ik had het dus over deze bron van geluk/ellende.

m.a.w.: geldt voor de vrouw eveneens:

Bron van geluk: Een goede man die je tevreden stelt wanneer je naar hem kijkt; en wanneer je van hem afwezig bent, vertrouw je hem wat betreft hijzelf en je bezit.

Bron van ellende: Een slechte man die je ontmoedigt wanneer je naar hem kijkt, en die zijn tong tegen je gebruikt; en wanneer je van hem afwezig bent, vertrouw je hem niet betreft hijzelf en zijn bezit.

?


dat is mijn vraag.

04-07-2010, 18:30
Oké, indien je een bezitter van kennis hebt geraadpleegd hieromtrent lees ik hier graag je aantekeningen en uiteenzetting.

Dat deze twee zaken voor beiden (zowel man als vrouw) wenselijk en aangeraden zijn blijkt in ieder geval uit andere Ahadeeth.

04-07-2010, 19:30
De vrouw is de grootste bron der ellende, miserie en ongeluk.

04-07-2010, 22:35
Yeh 3la de7ka d bessief!

04-07-2010, 22:44


ken je zja7a?

04-07-2010, 22:50
Ja77a yaaboen thawath? Niet persoonlijk, nee. Maar als je yemma zijn verhalen hoort vertellen zou je denken dat ze hem persoonlijk kent.

04-07-2010, 22:51
A7eqa waarom?

Pagina's : [1] 2 3 4