Bekijk volle/desktop versie : Studie Een hele hoop vragen mbo-hbo-wo



Pagina's : [1] 2

27-06-2010, 18:23
Hallo iedereen,

Ik zit momenteel op het mbo en over 3 jaar zal ik een diploma hebben waarmee ik naar het hbo kan gaan. Na het hbo wil ik heel graag een WO studie volgen. Niet zomaar een WO studie. Ik wil geneeskunde studeren.

Ik weet al een hele hoop over de centrale(verdwijnt volgend jaar) selectie en decentrale selectie, echter ik heb nog een aantal vragen.

Ik heb vernomen dat je met een HBO propedeuse en de 4 deelcertificaten Wiskunde A/B, natuurkunde, scheikunde en biologie kan meeloten voor geneeskunde.

Ik heb onlangs alle wiskunde A boeken besteld inclusief uitwerkingen. Ik wil graag weten hoe realistisch het is voor iemand om in 1 jaar zich voor te bereiden voor het staatsexamen. Ik heb ook een eerstegraads docent in de arm genomen om minimaal 1 uur per week bijles te krijgen. Ik beheers ongeveer de stof van vwo 3 wiskunde.

Na mijn mbo wil ik graag een goede hbo volgen dat te maken heeft met de medische wereld. Ik ben uitgekomen op Biologie en medische laboratoriumonderzoek. Op het moment volg ik een ICT opleiding, dus mijn mbo sluit niet helemaal goed aan bij BML. Kan iemand me meer vertellen over deze studie en de moeilijkheidsgraad?

En nog een aantal vragen over de decentrale selectie. Kan iemand met zijn HBO P en de nodige certificaten deelnemen aan deze selectie? Heeft hier iemand ervaring mee?

And last but not least. Zouden alle hbo propedeuse mensen die nu geneeskunde studeren hun verhaal hier laten horen?

27-06-2010, 18:44


Ik dacht dat je voor Geneeskunde Wiskunde B moest hebben, maar dat weet ik niet zeker.

In 1 jaar alle 4 vakken examen doen gaat niet lukken, doe er maar gerust 2 jaar over...

EDIT: Wiskunde A mag ook lees ik net, maar bij natuurkunde krijg je toch wel te maken met wat aspecten van wiskunde B..... ( het vult elkaar aan als het ware bij bepaalde onderwerpen )

27-06-2010, 18:50

Citaat door APPIE_MOCROO:
Ik dacht dat je voor Geneeskunde Wiskunde B moest hebben, maar dat weet ik niet zeker.

In 1 jaar alle 4 vakken examen doen gaat niet lukken, doe er maar gerust 2 jaar over...

EDIT: Wiskunde A mag ook lees ik net, maar bij natuurkunde krijg je toch wel te maken met wat aspecten van wiskunde B..... ( het vult elkaar aan als het ware bij bepaalde onderwerpen )


Ik heb nog 3 jaar de tijd(en nog 1 jaar daarna(hbo p)) om de certificaten te halen. Dus mijn plan is om 4 certificaten in 3-4 jaar te halen. Een certificaat per jaar.

27-06-2010, 18:58
1 certificaat per jaar gaat niet echt lukken...
Je kan beter na 2 jaar die 4 vakken proberen, 1 jaar aan een vak naast je mbo/hbo is moeilijk te doen.

27-06-2010, 19:09


Natuurkunde -> WiskundeB
Enigste relevantie is volgens mij met logaritmes (Radioactiviteit) verder is het wel te doen.

27-06-2010, 23:05
Up!

Oproep aan alle mensen die na hun HBO P geneeskunde hebben gestudeerd. Graag erbij vertellen hoe jij het ervaren hebt.

28-06-2010, 16:13
Een klein vraagje.

Als ik mbo afmaak heb ik 3 jaar stufi verbruikt, daarna 1 jaar hbo stufi en 6 jaar wo stufi mocht ik toegelaten worden. Heb ik dan tot het einde van mijn studie nog recht op stufi?

Up!

28-06-2010, 19:00

Citaat door spyhunter:
Een klein vraagje.

Als ik mbo afmaak heb ik 3 jaar stufi verbruikt, daarna 1 jaar hbo stufi en 6 jaar wo stufi mocht ik toegelaten worden. Heb ik dan tot het einde van mijn studie nog recht op stufi?

Up!


nee helaas. in het slechtste geval houdt het op na dat jaartje hbo. en in het beste geval beginnen ze pas te tellen bij je hbo, en dan houdt het op na je 3e jaar WO.

28-06-2010, 20:23
hoe oud ben je?

28-06-2010, 21:50
Je doet alsof het niks is, ff een paar certificaten halen, mijn vraag is aan jou waarom ben je niet eerder doorgestroomd op het mbo? Er is vast een reden dat je mbo doet..

29-06-2010, 16:54

Citaat door mushkilation:
nee helaas. in het slechtste geval houdt het op na dat jaartje hbo. en in het beste geval beginnen ze pas te tellen bij je hbo, en dan houdt het op na je 3e jaar WO.


Ik heb me er even over geïnformeerd, ik heb dus wel recht op stufi, zelfs tot de uni(mocht ik daar ooit terecht komen).

29-06-2010, 16:56

Citaat door holako13:
Je doet alsof het niks is, ff een paar certificaten halen, mijn vraag is aan jou waarom ben je niet eerder doorgestroomd op het mbo? Er is vast een reden dat je mbo doet..


Zoek op

Diploma's stapelen
Laatbloeiers
Het Nederlands school systeem deugt niet

Succes. (y)

Wat betreft alsof "het niks is". Daar heb ik geen antwoord op of eigenlijk wel, maar ik heb liever niet dat mijn topic bezoedeld wordt met spam.

29-06-2010, 19:54


Ik zou als ik jou was niet te veel hooi op je vork nemen. Je komt van het MBO en weet dus niet of je überhaupt het WO niveau aan kan. Kijk het eerst aan op het HBO en dan kun je altijd nog voor staatsexamen aanmelden. Daar heb je geen jaar voor nodig om het onder de knie te krijgen als je dus geschikt bent voor WO niveau. Als je er wel een jaar voor nodig hebt, lijkt het me onverstandig om zo hoog te grijpen want dan zul je voor elk vak in je opleiding een jaar moeten doen om het te leren.

29-06-2010, 20:46

Citaat door Vydushki:
Ik zou als ik jou was niet te veel hooi op je vork nemen. Je komt van het MBO en weet dus niet of je überhaupt het WO niveau aan kan. Kijk het eerst aan op het HBO en dan kun je altijd nog voor staatsexamen aanmelden. Daar heb je geen jaar voor nodig om het onder de knie te krijgen als je dus geschikt bent voor WO niveau. Als je er wel een jaar voor nodig hebt, lijkt het me onverstandig om zo hoog te grijpen want dan zul je voor elk vak in je opleiding een jaar moeten doen om het te leren.


Het lukt iedereen die 'wil' studeren.

29-06-2010, 20:49

Citaat door Lazaret:
Het lukt iedereen die 'wil' studeren.


Dat dacht ik ook. Toch heb ik anders gezien. Mensen die zich ziek studeren en dan nog niets halen. Vergis je daar dus niet in.

Pagina's : [1] 2