Bekijk volle/desktop versie : La carte national!



21-06-2010, 18:27
Kan ik ook gewoon zonder la carte national naar marokko reizen indien ik een belgische paspoort heb?

21-06-2010, 19:20


Nee ze vragen erom als je uit het vliegtuig stapt of uit de boot stapt. Je hebt hem echt nodig tenzij je niet marokkaans bent

21-06-2010, 21:25
nummer van de la carte is ook voldoende, anders moet je gewoon doen of je van niks af weet. Helpt bij mij ook altijd.

21-06-2010, 21:45
Nee tenzij je een beruchte achternaam hebt

21-06-2010, 23:06


Heb je zeker nodig tenzij je niet marokkaans bent,

23-06-2010, 09:57
was em twee jaar geleden ook vergeten, had alleen Nederlands paspoort bij me. Ze hebben niets gezegd.

Ik ben toen met de vliegtuig gegaan.

23-06-2010, 10:11
marokkaanse paspoort kan je ook overhandige inplaats van la carte in combinatie nederlandse paspoort

23-06-2010, 10:24
Dubbel paspoort niet nodig
dinsdag 11 augustus 2009

D66-raadslid Salima Belhaj nam in Marokko de proef op de som.

Na alle opheft rond het 'verplichte' dubbele paspoort nam het Rotterdams-Marokkaanse raadslid Salima Belhaj (D66) deze zomer de proef op de som: ze reisde naar haar geboorteland zónder Marokkaanse identiteitskaart. Tot haar verbazing kwam ze gewoon binnen.

Vrienden verlkaarden haar voor gek, ook familie was niet gerust op 'het zomerexperiment' van Salima Belhaj. De fractievoorzitter van D66, zelf van Marokkanse komaf, wilde weten of alle enge verhalen waar zijn of niet.

Is het voor Marokkaanse Nederlanders mogelijke Marokko te bezoeken zmet alleen een Nederlands paspoort? Nu nog vragen elke zomer duizenden Nederlands-Marokkaanse jongeren (die geen Marokkaans paspoort bezitten) voor de zekerheid in Nederland een goedkope 'Carte Nationale'aan, een Marokkaanse ideniteitskaart.

"Niemand weet precies wat de regels zijn, de Marokkaanse ambassade doet daar heel vaag over. Maar er is veel angst en enge verhalen doen de ronde. Van flinke intimidatie bij de grensovergang tot gevangenisstraf." Het effect: Marokkanen durven niet zonder Marokkaanse identiteitskaart dat land te bezoeken.

Volgens Belhaj begint de ellende al in het Marokkaanse consulaat in Nederland. "Eén grote chaos is dat. Bovendien word je heel onvriendelijk behandeld. Vaak willen ze je niet in het Nederland te woord staan, terwijl sommige jongeren niet een Marokkaans spreken."

Dus stapte ze vanaf haar vakantieadres in Spanje op de boot naar Tanger - zonder Carte Nationale. "Toen werd ik opeens erg zenuwachtig. Maar ik dacht: bij grote problemen schakel ik de pers in. Zo voelde ik mij toch een beetje veilig."
Bij de douanecontrole werd ze streng aangekeken. Is je vader Marokkaans? Is je moeder Marokkaans?, luidde de vraag. "Ja, antwoorde ik. En vervolgens mocht ik gewoon doorlopen!" zegt ze met een grote lach. Met andere woorden: alle ophef lijkt overdreven.

Al wil ze niet iedereen aanraden haar voorbeeld te volgen. "Daar moeten we zekerheid over hebben. Minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) moet dit uitzoeken, bespreken met Marokko en dan duidelijkheid bieden. Zodat mensen niet denken dat ze verplicht een Carte Nationale bij zich moeten dragen," aldus Belhaj, die de minister hierover een brief zal schrijven.

De verplichte Marokkaanse nationaliteit van Nederlanders van Marokkaanse afkomst komt geregeld in het nieuws. Bij zijn aantreden als burgemeester vond een deel van Leefbaar Rotterdam het onacceptabel dat Ahmed Aboutaleb een dubbel paspoort bezit. Belhaj is tegen de verplichte nationaliteit, maar vindt dat ja Aboutaleb niet kunt verwijten dat hij twee paspoorten heeft.

Vorig jaar schreef ze, samen met anderen nog een opiniestuk met als titel: 'Wij zijn Nederlandse burgers, geen onderdanen van Marokko'. "Het gaar om het principe dat een land mensen in het buitenland niet een nationaliteit kan opdringen. Natuurlijk heb ik zelf ook een band met Marokko, maar dat is iets emotioneels. Dat heeft niets te maken met zo'n verplicht papiertje."

23-06-2010, 10:26
mijn zus is ook alleen met haar Nederlandse pasport gegaan.

Ook zonder problemen.

Een nicht van mij is net aangekomen in Marokko. Ook met Nederlandse paspoort. Wel met een verlopen Marokkaanse paspoort.
Ze vragen om een carte national, maar ze kunnen je niet weigeren.

En anders zeg je dat je het in Marokko wil laten doen. En dat je in Nederland geen tijd had om naar de consulaat te gaan.

23-06-2010, 10:31
Het is wel mogelijk om met een belgisch of nederlands paspoort marokko binnen te gaan, het is idd zo dat ze het meestal vragen omdat het voor hun makkelijker is maar ze weigeren je hier niet om. En je hoeft al helemaal niet je marokkaanse paspoort te laten zien in combinatie met een belgische of nederlandse, dat heeft geen nut want ze stempelen er maar 1.

23-06-2010, 10:42

Citaat door Opzoek-meid:
Het is wel mogelijk om met een belgisch of nederlands paspoort marokko binnen te gaan, het is idd zo dat ze het meestal vragen omdat het voor hun makkelijker is maar ze weigeren je hier niet om. En je hoeft al helemaal niet je marokkaanse paspoort te laten zien in combinatie met een belgische of nederlandse, dat heeft geen nut want ze stempelen er maar 1.

jawel ,, wantt op je marokkaanse pasoort staat je La carte nr"

zo kunnen ze je nr zien

23-06-2010, 10:50

Citaat door Pablo_DriSs:
jawel ,, wantt op je marokkaanse pasoort staat je La carte nr"

zo kunnen ze je nr zien


Ja dat kan, maar ik zei ook het heeft geen nut om beide te laten zien. trouwens met alleen een marokkaanse paspoort kom je er wel in maar niet uit. Alleen een belgische of NL is ook gewoon genoeg, ik zou zeggen probeer het uit want mensen doen het al jaren zo. Daarbij ze zoeken je la carte nr in het systeem meestal op en sommige schrijven het in je paspoort, dit maakt je paspoort eigenlijk ongeldig dus let hierbij op.

23-06-2010, 11:37


Ja ze doen moeilijk, maar NEE ze weigeren je niet