Bekijk volle/desktop versie : Gelekte BP-rapporten tonen jarenlange verwaarlozing



09-06-2010, 17:59
Jarenlang negeerde oliegigant BP interne veiligheidsrapporten, bespaarde het op noodzakelijke alarmsystemen en maakte het té kritische werknemers monddood. Rechtszaken werden met enkele miljoenen in der minne geregeld en olielekken in Alaska werden verzwegen. Dat bewijst een vernietigend rapport van het Amerikaans onderzoekscentrum ProPublica, dat via een anonieme bron belangrijke interne documenten te pakken kreeg.

Alles samen schetsen de gelekte documenten een portret van een bedrijf dat systematisch zijn eigen veiligheidsnormen breekt en mens en milieu in gevaar brengt, van Alaska tot de Golf van Mexico, van California tot Texas

Mechanismen die de machines moesten stoppen wanneer er iets fout liep, deden hun job niet, het luchtverversingssysteem werkte niet (en liet op het moment van de ramp gas binnen in de machinekamer, waardoor de machines in overdrive gingen) en in de machinekamer waren geen gas- of brandmelders die de stroom konden afsnijden in geval van nood

"Een persoon dicht bij het bedrijf" speelde onlangs rapporten geschreven tussen 2001 en 2007 door aan ProPublica. De documenten tonen bij BP een patroon van verwaarlozing van materiaal en mensen en een bedrijfscultuur waarin kritische opmerkingen best voor zichzelf worden gehouden. In de documenten staan onder andere verschillende interviews met ex-werknemers, e-mails en verslagen van rechtszaken. Alles samen schetsen ze een portret van een bedrijf dat systematisch zijn eigen veiligheidsnormen breekt en zijn werknemers en het milieu in gevaar brengt, van Alaska tot de Golf van Mexico, van Californië tot Texas.

Winst!
Gevaarlijk verouderd materiaal toch blijven gebruiken, is slechts één van de risicovolle technieken van BP om zo veel mogelijk winst te maken. Om diezelfde reden werden veiligheidsinspecties vaak eeuwig uitgesteld. Werknemers die de moed hadden om hier een opmerking over te maken, werden zwaar onder druk gezet om de problemen niet te rapporteren.

Doofpotoperatie in Alaska
Uit een rapport uit 2004 blijkt dat werknemers die vragen stelden over hun veiligheid en de impact op het milieu systematisch geïntimideerd werden. Het lijvige document vermeldt ook dat managers de kosten drukten door gereedschap en machines zo lang mogelijk te gebruiken.

In een rapport uit 2006 wordt beschreven hoe een pijpleiding over 19 kilometer zodanig verroest was, dat een olievlek van 7.700m² ontstond in de Prudhoe Bay in Alaska. BP probeerde tevergeefs om deze ramp, tot op heden de grootste olieramp in Alaska, stil te houden, maar dat mislukte. De risico's met deze pijpleiding waren al verschillende keren vermeld, maar BP had nooit actie ondernomen.

Maar niet alleen in Alaska waren er problemen met BP. In 2002 raakte bekend dat het bedrijf inspecties van zijn brandstoftanken in California vervalste. BP betaalde een minnelijke schikking van 100 miljoen dollar en de zaak werd geklasseerd.

Falende alarmsystemen
Onderzoek naar een ongeluk in een Texaanse raffinaderij van BP in 2005, waarbij 15 doden vielen door een falend alarmsysteem, toonde aan dat er zeer grote veiligheidsproblemen waren in alle Amerikaanse raffinaderijen van BP. Meer dan 80 procent van de faciliteiten was niet geschikt om olie op te slaan zonder schade of lekken. Een woordvoerder van BP beloofde vlak na het ongeluk dat BP zijn veiligheidssystemen zou vernieuwen. Toch kreeg BP vorig jaar een boete van 87 miljoen dollar van de Amerikaanse overheid omdat het nog altijd niets gedaan had aan veiligheid op die raffinaderij in Texas, laat staan in de andere. Een peulschil, tegenover de enorme winsten die het bedrijf maakt.

Miljoenen naar lobbywerk
Het Amerikaanse tijdschrift Newsweek berichtte vorige maand dat het Environmental Protection Agency de toplui van BP indertijd voor de rechtbank wilde slepen omdat zij weet hadden van de veiligheidsproblemen in Texas en verzuimden om daar iets aan te doen. Het Departement van Justitie wees de rechtszaak af. Naar verluidt 'investeert' BP jaarlijks wel tientallen miljoenen dollar in lobbywerk.

Geen gas- of rookmelders
Op het boorplatform in de Golf van Mexico waren alarmsensoren en blokkeersystemen aanwezig. Uit de gelekte documenten blijkt dat die veiligheidsmaatregelen niet operationeel waren. In 2001 werd al gemeld in een intern rapport dat die essentiële elementen voor een zogenaamde 'shutdown' op het boorplatform in de Golf niet werkten.

Mechanismen die de machines moesten stoppen wanneer er iets fout liep, deden hun job niet, het luchtverversingssysteem werkte niet (en liet op het moment van de ramp gas binnen in de machinekamer, waardoor de machines in overdrive gingen) en in de machinekamer waren geen gas- of brandmelders die de stroom konden afsnijden in geval van nood. Waren al deze dingen aanwezig en operationeel, dan hadden de brand en misschien zelfs de explosie waarschijnlijk kunnen worden vermeden.

Federale ban
Door een reeks accidenten in de Golf van Mexico, nog voor de huidige ramp, hing BP al een ban op federale contracten en nieuwe toelatingen om te drillen in de VS boven het hoofd. Hoe de Amerikaanse politiek nu zal omgaan met de vele misstappen van BP en of BP eindelijk zijn bedrijfscultuur zal veranderen, is nog maar de vraag. En daarmee is het olielek natuurlijk nog niet gedicht en blijven er dagelijks miljoenen liter olie in het water terechtkomen. (adb)
Bron