Bekijk volle/desktop versie : De dag na je bruiloft...



Pagina's : [1] 2

09-06-2010, 16:07
Wanneer je naar je schoonouders/ouders gaat. Moet je dan per se alles in het wit aan doen? Ik lijk net een hajja als ik van top tot teen in het wit gekleed ben. Kunnen pastelkleuren ook?

09-06-2010, 16:10


Bij ons is wit gebruikelijk, maar het is niet gebruikelijk dat je de dag na je trouwen al naar buiten gaat of ergens op bezoek. Bij ons komt je eigen familie bij jouw op bezoek.. en nemen dan allemaal lekkere dingen mee en eten etc.

09-06-2010, 16:10
vrouw van mijn neef had gewoon een prachtige oudroze sari....

09-06-2010, 16:11

Citaat door lamourbrise:
Bij ons is wit gebruikelijk, maar het is niet gebruikelijk dat je de dag na je trouwen al naar buiten gaat of ergens op bezoek. Bij ons komt je eigen familie bij jouw op bezoek.. en nemen dan allemaal lekkere dingen mee en eten etc.


Bij ons is het gebruikelijk dat je bij je schoonouders gaat eten maar tradities daar gelaten. Maar het is dus not done om in een andere kleur te verschijnen? Witte hoofddoek staat mij absoluut niet.

09-06-2010, 16:12


Ik vind een jelaba of een simpele kaftan wel gepast. Een takchita vind ik too much.

09-06-2010, 16:14

Citaat door samarina:
Ik vind een jelaba of een simpele kaftan wel gepast. Een takchita vind ik too much.

Bij mijn neef was er nog een soort van feest de dag erna er werd volop muziek gedraaid en gedanst!

09-06-2010, 16:15

Citaat door samarina:
Bij ons is het gebruikelijk dat je bij je schoonouders gaat eten maar tradities daar gelaten. Maar het is dus not done om in een andere kleur te verschijnen? Witte hoofddoek staat mij absoluut niet.



o ok en van waar zijn jullie afkomstig uit Marokko? Welke streek.?

Ik weet niet of het not done is, bij ons in ieder geval wel. Een bruidje moet wit aan in de dagen na haar trouwen. Ik heb het alleen 1 dag na mijn trouwen gedaan hoor

Maar draag je altijd hoofddoek?

09-06-2010, 16:17

Citaat door samarina:
Wanneer je naar je schoonouders/ouders gaat. Moet je dan per se alles in het wit aan doen? Ik lijk net een hajja als ik van top tot teen in het wit gekleed ben. Kunnen pastelkleuren ook?



Bij ons is de traditie dat je een week thuis blijft. Je familie en schoonouders komen juist met eten etc. naar jou toe. Ik had gewoon een simpele créme jelaba aan en witte hoofddoek.

09-06-2010, 16:18

Citaat door L_E_B_S_A:
Bij mijn neef was er nog een soort van feest de dag erna er werd volop muziek gedraaid en gedanst!


Haha een afterparty dus. Ok dan kan een tachita wel.

09-06-2010, 16:20

Citaat door lamourbrise:
o ok en van waar zijn jullie afkomstig uit Marokko? Welke streek.?

Ik weet niet of het not done is, bij ons in ieder geval wel. Een bruidje moet wit aan in de dagen na haar trouwen. Ik heb het alleen 1 dag na mijn trouwen gedaan hoor

Maar draag je altijd hoofddoek?


Wij zijn van Nador. Mijn buurmeisje is van Fes en bij hun is het gebruikelijk dat de bruid de hele week na haar bruiloft thuis blijft.

Ja ik draag altijd hoofddoek. Zou wel raar zijn als dat niet zo was.

09-06-2010, 16:26
Ik had voor de dag erna een mooie feestelijke tweedelige djellaba laten maken, in de kleuren wit, roze en groen, met sfiffa mnebta.

Dus dat kan je ook doen, gewoon wit gecombineerd met een andere kleur. Dan hoef je ook niet perse een witte hoofddoek op.

09-06-2010, 16:27

Citaat door samarina:
Wij zijn van Nador. Mijn buurmeisje is van Fes en bij hun is het gebruikelijk dat de bruid de hele week na haar bruiloft thuis blijft.

Ja ik draag altijd hoofddoek. Zou wel raar zijn als dat niet zo was.



Oke, mijn man is ook van Nador en bij hun is het ook gebruikelijk dat het bruidje 7 dagen binnen blijft en haar familie bij haar komt. Ik denk dan ook dat in Nador niet iedereen dezelfde gebruiken en tradities heeft.

En ik zou het niet raar gevonden hebben als je geantwoord zou hebben dat je geen hoofddoek draagt hoor!

09-06-2010, 16:29


Eerste 7 dagen is het binnen zitten

09-06-2010, 16:31
Ik ben niet van huis geweest tot de woensdag omdat we op huwelijksreis zijn vertokken, maar ja bij ons is dat ook zo dat we wit dragen als we bij iemand gaan. Op 7de dag van mijn neef 2 weken na mijn trouw MOEST ik wit dragen, ik draag dat ook niet graag .je moet gewoon iets moois kopen of laten maken dan lijkt het niet meer op een hajjastyle

09-06-2010, 16:32
De traditie is van oudsher bij de schoonouders, omdat men vroeger bij de schoonouders kwam te wonen in Marokko. Vandaar dat mensen het nog vaak zo doen ipv in hun eigen huis. Wij vieren de sba7 ofwel seb3iyaam vrij uitgebreid en bruidje moet dan echt wel een takchita aan, hoeft niet perse een witte te zijn, als ie maar la3rossa-achtig is.

Pagina's : [1] 2