Bekijk volle/desktop versie : Mode & Uiterlijk Bezorgd zijn om je uiterlijk



07-06-2010, 21:06
Bezorgd zijn om je Uiterlijk

Bron: Masaa’il wa rasaa’il door Muhammad Mahmoud al-Najdi, blz. 15
Vertaald door onze zusters


Overdreven bezig zijn met je uiterlijk is een soort extreme handeling die afgekeurd wordt, want de islam is de religie van gematigdheid die de middenweg tussen alle extremen verkiest. Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“O Kinderen van Adam, draagt jullie mooie kleding bij elke salaat, en eet en drinkt en overdrijft niet. Voorwaar, Hij houdt niet van de buitensporigen.” [al-A’raaf 7:31]

Allah heeft ons dus opgedragen om onze mooie kleding te dragen wanneer we naar de moskee gaan om te bidden en Hij heeft ons toegestaan om te eten en te drinken. Daarna heeft hij ons gewaarschuwd voor overdrijving en extremisme en heeft Hij ons verteld dat hij niet houdt van degenen die verspillen door buitensporigheid.

En Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“…en wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Shaytaan, en de Shaytaan is ondankbaar jegens zijn Heer.” [al-Israa’ 17:26-27]

De verkwister is de broeder van de Shaytaan en deelt dezelfde houding want hij verspilt geld en geeft het uit aan dingen die van geen enkel voordeel zijn. De geleerden hebben gezegd dat iets niet van voordeel is als het noch in religieuze termen noch in wereldse termen voordeel biedt.

De houding van de moslim zou moeten zijn zoals Allah het beschreven heeft (interpretatie van de betekenis):

“En degenen die, wanneer zij besteden, niet overdrijven en niet gierig zijn, maar het midden daar tussen houden.” [al-Furqaan 25:67] Zij bewandelen een middenweg tussen gierigheid en verkwisting. Ibn ‘Abbaas (radiAllahu ‘anhu) heeft gezegd: “Eet en drink en kleed je zoals je wilt, zolang je deze twee eigenschappen niet bezit: buitensporigheid en pronken.”

Veel mensen zijn erop gespitst om er voor te zorgen dat hun uiterlijke verschijning op zijn best is en zo schoon en net mogelijk, maar zij zuiveren hun harten en zielen niet van de ziektes waar Allah ons voor gewaarschuwd heeft, zoals hypocrisie, liegen, afgunst, arrogantie, pronken, trots, zelfbewondering, onrechtvaardigheid, onwetendheid en haat tegenover de gelovigen of verboden verlangens enz. Allah heeft ons verteld dat het kleed van geloof en taqwa (godvrezendheid) beter is dan de uiterlijke kleding. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“O Kinderen van Adam, voorzeker, Wij hebben voor jullie kleding neergezonden om jullie schaamte te bedekken en versierselen. En het kleed van het vrezen (van Allah), dat is het beste. Dat zijn een aantal van Allah’s Tekenen. Hopelijk laten zij zich vermanen.” [al-A’raaf 7:26]

De Profeet van de Leiding (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft ons verteld over de tekenen van het welslagen van een persoon:

“Allah kijkt niet naar de uiterlijke verschijning of rijkdom van jullie, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden.” (Overgeleverd door Muslim van de hadith van Abu Hurayrah). Het hart is de zetel van taqwa en de essenti?le eigenschappen van de mens en de schatten van kennis, en daden zijn de weegschaal waarin mensen voor Allah gewogen zullen worden, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, de meest edele van jullie is bij Allah degene die het meest (Allah) vreest.” [al-Hujuraat 49:13]

Het is dus zeker vreemd dat iemand meer aandacht besteedt aan zijn uiterlijke verschijning voor anderen en zichzelf wast en verfraait zodat het niet lijkt alsof er iets mis met hem is, terwijl hij geen aandacht besteedt aan zijn hart, datgene waar de Schepper naar kijkt, en zijn hart niet zuivert en verfraait.

We vragen Allah om onze harten te hervormen en onze tongen te zuiveren en al onze ledematen Hem te laten gehoorzamen.

07-06-2010, 21:15


AMIEN lieve zuster,
ik was me net weer zorgen aan het maken over hoeveel kleren ik ng moet kopen maar ik denk dat ik er dit jaar inshaALLAH gewoon een stop opzet.

Shokran bezaf

07-06-2010, 21:18
Echtt mooi , dankje wel !

07-06-2010, 22:21

Citaat door zahwa:
AMIEN lieve zuster,
ik was me net weer zorgen aan het maken over hoeveel kleren ik ng moet kopen maar ik denk dat ik er dit jaar inshaALLAH gewoon een stop opzet.

Shokran bezaf


Goedzo meid

07-06-2010, 22:53


Baraka Allahoe fieki voor het plaatsen

07-06-2010, 23:09
Upp !!
Shokran voor het plaatsen !

07-06-2010, 23:19
mooi hoor..

09-06-2010, 21:35
Macha-allaah!..mensen maken zich idd druk om hun uiterlijk,terwijl hun innerlijk naar de maan is...

Moge Allah swt ons Allen Leiden.

Baraka Allah ofeeki voor het plaatsen zuster.