Bekijk volle/desktop versie : 'Geen fouten gemaakt bij noodlanding'



Pagina's : [1] 2 3 4

07-06-2010, 16:38
De piloot van het toestel van Royal Air Maroc, dat zondagavond een noodlanding maakte op Schiphol, valt niets te verwijten.

Dat blijkt uit onderzoek van de Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

De Boeing 737 maakte zondagavond even voor tien uur een noodlanding op Schiphol. Door de botsing met de vogels ontstond forse schade aan een van de motoren en de romp van het vliegtuig.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) liet weten dat het toestel veilig op Schiphol landde en op eigen kracht naar de gate kon rijden. Er vielen geen gewonden door de noodlanding.

Geen vervolging
Volgens het KLPD handelde de piloot volkomen correct. Het Openbaar Ministerie (OM) stelt, op basis van deze onderzoeksconclusie, dan ook geen vervolging in. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is een onderzoek begonnen naar de omstandigheden rond noodlanding.
De Verenigingen van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) stelt in een reactie dat veel luchthavens geregeld last hebben van vogels die in motoren van vliegtuigen belanden. De meeste luchthavens proberen dan ook vogels te verjagen van het vliegveld. Dat gebeurt op Schiphol onder meer door de vegetatie rond de luchthaven aan te passen.

Ganzenpopulatie
Provincie Noord-Holland houdt de ganzenpopulatie rond Schiphol overigens nauwletttend in de gaten. Binnen een straal van 10 kilometer wordt de hoeveelheid op een laag peil gehouden door de dieren te vangen of af te schieten.
Schiphol zegt geen grip te hebben op grote groepen ganzen die zich rond de luchthaven ophouden. ''Ze vliegen over ons heen om in de omliggende gebieden naar eten te zoeken'', aldus een woordvoerster van Schiphol maandag.
Daarop is er een regiegroep gevormd, die de groei van de ganzenpopulatie moet tegengaan. De provincie Noord-Holland is een project begonnen om de populatie op peil te houden door ganzen af te schieten en ganzeneieren te bewerken zodat ze niet kunnen worden uitgebroed.

Vogelwachters
De luchthaven besteedt veel aandacht aan het verjagen van vogels op het luchthaventerrein, aldus een woordvoerster. Er zijn zestien vogelwachters in dienst die de start- en landingsbanen 24 uur per etmaal proberen vrij te houden van vogels.
Desondanks is het aantal vogelaanvaringen op Schiphol vorig jaar fors toegenomen: ruim zeven botsingen per 10.000 vliegtuigbewegingen. Een jaar eerder was dat nog ruim vier aanvaringen. Het vliegverkeer had in 2009 vooral veel last van torenvalken en buizerds. aldus nu.nl.

07-06-2010, 16:58


Lijkt me logisch!

07-06-2010, 17:01
jodenvogels zeg ik. ze steken overal hun snavel tussen

07-06-2010, 17:03
Gelukkig zijn er geen gewonden/doden gevallen, dat is het belangrijkste.

07-06-2010, 17:03


Credits voor RAM! Lijkt me sowieso niets fouts aan het veilig doen landen van een vliegtuig met een brandende motor. Kon ik je zonder onderzoek ook wel vertellen.

07-06-2010, 17:17
toostandloos: inderdaad

petje af voor royal air maroc!

07-06-2010, 17:19

Citaat door ToosTandloos:
Credits voor RAM! Lijkt me sowieso niets fouts aan het veilig doen landen van een vliegtuig met een brandende motor. Kon ik je zonder onderzoek ook wel vertellen.

Een vliegtuig landen dat nog helemaal volgetankt is (zeer veel gewicht), is al moeilijk.
En met 1 motor wordt het nog moeilijker.

Maar die motor heeft maar kort gebrand. Toen de brandstoftoevoer werd afgesloten was de steekvlam meteen verdwenen.

07-06-2010, 17:19
petje af voor de piloot

07-06-2010, 17:26

Citaat door kwis:
petje af voor de piloot
Oftewel: de piloten.
Ze hebben het in ieder geval beter gedaan dan die Mossadpiloten van El Al die ook het vermogen aan een vleugel hadden verloren en die vervolgens met al hun geheime (zenuwgas?) lading op een Bijlmerflat neerstortten in 1992.

07-06-2010, 17:39

Citaat door Yusuf13:
Een vliegtuig landen dat nog helemaal volgetankt is (zeer veel gewicht), is al moeilijk.
En met 1 motor wordt het nog moeilijker.

Maar die motor heeft maar kort gebrand. Toen de brandstoftoevoer werd afgesloten was de steekvlam meteen verdwenen.


Bedankt voor de toelichting.

07-06-2010, 17:40
tbarkelah 3la piloten alhamdolilah

07-06-2010, 18:29
Ik ben echt trots op mijn marokaanse piloot lang leven Royal air maroc Allah alewatan almalik

07-06-2010, 18:40



Citaat door kwis:
Ik ben echt trots op mijn marokaanse piloot lang leven Royal air maroc Allah alewatan almalik

Dit ging weer net iets te ver

07-06-2010, 18:40
Ik ben altijd al trots geweest op piloten. Goed gedaan!

07-06-2010, 18:48
petje af voor deze piloten dit hebben zij erg goed gedaan..een vliegtuig vol kerosine en met zo een gewicht en brandende motor toch nog veilig laten landen..ik ken helaas veel voorbeelden waarbij het goed fout is gegaan..

Royal Air Maroc staat overigens bekend als een goed en veilig maatschappij..dit bewijst het maar weer eens

Pagina's : [1] 2 3 4