Bekijk volle/desktop versie : Sander V. ontkomt aan observatie



05-06-2010, 08:38
door Saskia Belleman en Jolande van der Graaf
DORDRECHT - Het ziet er naar uit dat politieman Sander V., die van de moord op de twaalfjarige Milly Boele wordt verdacht, een minder strenge behandeling wordt gegund dan verdachten van vergelijkbare lustmoorden op kinderen normaal krijgen.

Tijdens een zitting voor de rechtbank in Dordrecht bleek gisteren dat V. een minimaal zeven weken durend intern verblijf in de justitiële onderzoekskliniek Pieter Baan Centrum wordt bespaard, omdat het OM zegt daar zijn veiligheid niet te kunnen garanderen. Justitie ontkent dat V. zo een voorkeursbehandeling krijgt. "Die suggestie werpen wij verre van ons", aldus een woordvoerster.

Feit is echter dat V. nu niet wekenlang intensief door de psychologen en psychiaters van het PBC wordt onderzocht en dat er evenmin sprake is van voortdurende observatie van zijn gedrag, bijvoorbeeld in groepen met andere gedetineerden in het PBC.

Justitie zegt voor V. voor "een andere aanpak" te hebben gekozen. Die komt erop neer dat de agent in zijn cel door een psycholoog of psychiater wordt bezocht om gesprekken te voeren. "Verdachten van dit type misdrijven kunnen vijandig en agressief door de groep tegemoet worden getreden. Dat kan de observatie schaden, bovendien kan de veiligheid in het geding raken. Daarom gaat V. niet naar het PBC", aldus de zegsvrouwe van het OM.

De nabestaanden van Milly reageren onthutst. "Uit alles blijkt dat Sander V. grondig in het PBC onderzocht moet worden", vindt advocaat Frank van Ardenne die de familie Boele bijstaat. Een enigszins vermagerde Sander V. keek strak voor zich uit en wierp geen blik de zaal in. Ook niet naar de kant waar zijn eigen familie zat. Helemaal aan het eind van de zitting kwamen er nog wat woorden hakkelend uit.

"De familie heeft er recht op dat ik iets zeg", verklaarde Sander V. "Maar ik wacht op de inhoudelijke behandeling. Dan kan ik beter formuleren. Anders kom ik verkeerd over."

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/6865132/__Sander_V._ontkomt_aan_observatie__.html