Bekijk volle/desktop versie : Robert Fisk: "Westerse leiders zijn te laf om levens te redden"



Pagina's : [1] 2 3

04-06-2010, 19:30
4 juni 2010

Het is een feit dat het tegenwoordig gewone mensen, activisten, noem ze zoals je wilt, zijn die beslissingen nemen om de loop van de geschiedenis te veranderen.

Is Israël de weg kwijt? Kunnen de oorlog in Gaza (1.400 doden) de Tweede oorlog in Libanon (2006, 1.006 doden), alle andere oorlogen en nu de slachtpartij van afgelopen maandag ervoor zorgen dat de Israëlische regering niet langer erkend wordt?

Reken er maar niet op.

Lees alleen maar de slappe verklaring van het Witte Huis - dat Obama en zijn mensen "bezig zijn een beeld te krijgen van de omstandigheden die tot de tragedie hebben geleid". Geen enkele veroordeling. En dat is het dan. Negen doden. Gewoon een statistiekje dat wordt toegevoegd aan het duizelingwekkende dodental in het Midden-Oosten.

Toch is het dat niet.

In 1948 zetten Westerse politici - Amerikanen en Britten - een luchtbrug naar Berlijn op. Een verhongerende bevolking (drie jaar eerder nog de vijand) was omsingeld door het Russische leger dat een muur rond de stad had opgericht. De Berlijnse luchtbrug was een van de historische momenten van de Koude Oorlog. Engelse en Amerikaanse soldaten riskeerden hun leven voor de hongerlijdende Duitsers.

Ongelooflijk niet? In die dagen hadden we nog politici die beslissingen namen; politici namen beslissingen die levens redden. De heren Attlee en Truman dat Berlijn belangrijk was in zowel moreel, menselijk als politiek opzicht.

En nu? Het waren mensen - gewone mensen, Europeanen, Amerikanen, overlevenden van de Holocaust - ja, in godsnaam! mensen die de Nazis hebben overleefd - die besloten naar Gaza te gaan omdat hun politici en staatshoofden hen hadden laten stikken.

Waar waren onze politici de afgelopen dagen? Wel, we hadden de lachwekkende Ban Ki-moon, de bespottelijke verklaring van het Witte Huis en die geweldige Tony Blair die zei "geschokt te zijn en het tragische verlies van levens te betreuren". In Nederland hadden we Maxime Verhagen die aarzelend soortgelijke dingen zei.

In 1948 zouden ze de Palestijnen volkomen genegeerd hebben, uiteraard. De verschrikkelijke ironie wil dat de Berlijnse luchtbrug werd opgericht op het moment dat een begin werd gemaakt met de vernietiging van Arabisch Palestina.

Maar het is een feit dat het tegenwoordig gewone mensen, activisten, noem ze zoals je wilt, zijn die beslissingen nemen om de loop van de geschiedenis te veranderen. Onze politici zijn te laf, hebben niet de ruggengraat om beslissingen te nemen die levens redden. Geen heldhaftige woorden van onze leiders van nu.

Want het mag een feit genoemd worden, niet waar, dat wanneer er Europeanen (ja, Turken zijn Europeanen) waren neergeknald door een willekeurig ander land in het Midden-Oosten, heel politiek Europa op zijn achterste benen had gestaan.

En wat zegt dat over Israël? Is Turkije niet een van de trouwste bondgenoten van Israël? Is dit wat de Turken kunnen verwachten? De enige Islamitische bondgenoot van Israël zegt dat het een slachtpartij was - en het kan Israël helemaal niets schelen.

Maar ja, het kon Israël ook geen bal schelen toen Londen en Canberra Israëlische diplomaten het land uitzetten nadat er vervalste Britse en Australische paspoorten waren gebruikt door de moordenaars van Hamas-kopstuk Mahmoud al-Mabhouh. Het kon ze niks schelen toen ze nieuwe Joodse nederzettingen in Oost-Jeruzalem aankondigden toen de Amerikaanse vice-president Joe Biden in het land was.

Waarom zou het Israël nu iets kunnen schelen?

Hoe heeft het zover kunnen komen? Misschien omdat we allemaal zijn opgegroeid met de beelden van Israëliërs die Arabieren vermoordden. Misschien omdat de Israëliërs gewend zijn geraakt aan het vermoorden van Arabieren? En nu vermoorden ze Turken. Of Europeanen. Er is iets veranderd in het Midden-Oosten, deze week - en de Israëliërs hebben (gezien hun stompzinnige politieke reactie op het bloedbad) geen idee wat er gebeurd is. De wereld zijn de schandalige acties van de Israëliërs beu. Alleen onze politici blijven zwijgen.

-----------

Diplomatieke stormen

xGoldstone-rapport, november 2009

Israël lanceerde Operation Cast Lead in december 2008 met als verklaard doel het afvuren van raketten vanuit Gaza richting Israël een halt toe te roepen. Meer dan 1400 Palestijnen werden vermoord in het drie weken durende offensief, net als 13 Israëlische soldaten. De Zuid-Afrikaanse jurist Richard Goldstone stelde in zijn rapport dat beide partijen oorlogsmisdaden hadden begaan, maar legde de nadruk op Israël. Israël wilde Goldstone geen medewerking verlenen en vonden zijn rapport verstoord en bevooroordeeld.

x De moord op al-Mabhouh, januari-mei 2010

Groot-Brittannië en Australië zetten Israëlische diplomaten het land uit nadat ze hadden vastgesteld dat de Israëlische moordenaars vervalste Britse en Australische paspoorten hadden gebruikt om Dubai binnen te geraken. Israël heeft haar rol bij het vermoorden van Mahmoud al-Mabhouh in zijn hotel in januari ontkend noch bevestigd. De Britten noemde het gebruik van vervalste Britse paspoorten "onacceptabel". Australië zei dat dit niet het gedrag was van "een land waarmee zo'n nauwe, vriendelijke en ondersteunende band hebben."

xNederzettingen-rel, maart 2010

Israël kondigt plannen aan om 1.600 woningen te gaan bouwen in een door Israël geannexeerd deel van de Westelijke Jordaanoever. De aankondiging wekt ongewoon felle reacties op in Washington. De VS menen dat dit hun pogingen om het vredesproces nieuw leven in te blazen schaadt. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton zegt dat het project een belediging is. Netanyahu zegt dat hij niets wist van de plannen van de bureaucraten en bood Joe Biden zijn verontschuldigingen aan.

xNucleaire geheimhouding, mei 2010

Israël, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze het enige land in het Midden-Oosten zijn met kernwapens, werd opnieuw opgeroepen het Non-Proliferatie Verdrag te ondertekenen en inspecties van zijn nucleaire faciliteiten in Dimona toe te staan. Israël blijft dit weigeren.


bron

04-06-2010, 19:37


Die jammerlijke (en dat meen ik) blokkade van Gaza heeft al duizenden Israëli het leven gered (en duizenden Gazanen het leven gekost). Het einde van die blokkade ligt in handen van Hamas.

04-06-2010, 19:44
Wat is het alternatief voor Israël?

Zeker, wat ze doen is schofterig.

Maar wat als ze zich niet keihard opstellen?

Is er een weg terug?

Wat zou Israël dan moeten doen om uit de neergaande spiraal te geraken?
Als er geen in- en exportembargo wordt gehandhaafd, weet je ZEKER dat er massaal wapens worden ingevoerd.
Om die import te ontmoedigen, wordt de export van producten aan banden gelegd.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn: maar vanuit de invalshoek van Israël compleet logisch.

Kom dan eens met een slim alternatief.

04-06-2010, 19:46
Ik denk dat de heer Fisk even in de geschiedenisboeken moet kijken. De situaties "Berlijn" en "Gaza" verschillen op tal van punten.

Nee, Turken zijn geen Europeanen. Naar afkomst, taal, cultuur, geloof en geografische ligging; Aziaten.

De Turken hebben inderdaad vele jaren een innige band onderhouden met Israel. Maar blijkbaar is het de heer Fisk ontgaan, dat zodra de (ultra)orthodoxe Erdogan met zijn AKP aan de macht kwam, er een langzame maar zekere richting is ingezet om die voorheen innige banden te laten bekoelen.
Israel is immers geen moslimstaat, en een schurkenstaat? Hij maakt daarbij dankbaar "gebruik" van de situatie rond Gaza!
Wel is Erdogan onmiddellijk de banden gaan aanhalen met Syrie en Iran.
Weliswaar beruchte dictaturen, waar zo'n beetje alle mensenrechten met voeten worden getreden, maar het zijn natuurlijk wel moslimlanden!

Ook heeft Erdogan/Turkije zich nooit zo druk gemaakt om de slachting die al jaren plaatsvindt in Soedan; inmiddels al naar schatting 700.000 doden en miljoenen mensen op de vlucht gedreven; zittten in vluchtelingen kampen.
Ook niet echt geweldige omstandigheden. Maar ja, daar zijn de daders moslims nietwaar? Misschien een idee voor Erdogan om daar hulpkonvooien naar toe te zenden?

Overigens ben ik van mening dat israel ook de westelijke Jordaanover geheel Israeli vrij aan de Palestijnen moet overdragen.

04-06-2010, 20:16


Israel...het as van het kwaad.

04-06-2010, 20:21
Misschien WILLEN ze helemaal geen Palestijnse levens redden zoals Arabische leiders dat ook niet willen.

04-06-2010, 20:30

Citaat door TatTwamAsi:
Wat is het alternatief voor Israël?

Zeker, wat ze doen is schofterig.

Maar wat als ze zich niet keihard opstellen?

Is er een weg terug?

Wat zou Israël dan moeten doen om uit de neergaande spiraal te geraken?
Als er geen in- en exportembargo wordt gehandhaafd, weet je ZEKER dat er massaal wapens worden ingevoerd.
Om die import te ontmoedigen, wordt de export van producten aan banden gelegd.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn: maar vanuit de invalshoek van Israël compleet logisch.

Kom dan eens met een slim alternatief.


04-06-2010, 20:51

Citaat door Leonidas:
Ik denk dat de heer Fisk even in de geschiedenisboeken moet kijken. De situaties "Berlijn" en "Gaza" verschillen op tal van punten.

Nee, Turken zijn geen Europeanen. Naar afkomst, taal, cultuur, geloof en geografische ligging; Aziaten.

De Turken hebben inderdaad vele jaren een innige band onderhouden met Israel. Maar blijkbaar is het de heer Fisk ontgaan, dat zodra de (ultra)orthodoxe Erdogan met zijn AKP aan de macht kwam, er een langzame maar zekere richting is ingezet om die voorheen innige banden te laten bekoelen.
Israel is immers geen moslimstaat, en een schurkenstaat? Hij maakt daarbij dankbaar "gebruik" van de situatie rond Gaza!
Wel is Erdogan onmiddellijk de banden gaan aanhalen met Syrie en Iran.
Weliswaar beruchte dictaturen, waar zo'n beetje alle mensenrechten met voeten worden getreden, maar het zijn natuurlijk wel moslimlanden!

Ook heeft Erdogan/Turkije zich nooit zo druk gemaakt om de slachting die al jaren plaatsvindt in Soedan; inmiddels al naar schatting 700.000 doden en miljoenen mensen op de vlucht gedreven; zittten in vluchtelingen kampen.Ook niet echt geweldige omstandigheden. Maar ja, daar zijn de daders moslims nietwaar? Misschien een idee voor Erdogan om daar hulpkonvooien naar toe te zenden?

Overigens ben ik van mening dat israel ook de westelijke Jordaanover geheel Israeli vrij aan de Palestijnen moet overdragen.


Jij vergelijkt appels met peren... Omdat Erdogan zich niet openlijk uitlaat over Soedan, mag hij niet spreken over de walgelijke afslachting van 9 van zijn eigen volk nog wel.. Ja ja erg logisch

Wat Pisrael heeft gedaan en nog steeds mee bezig is, is barbaars en walgelijk... Onbegrijpelijk dat deze mensen na een traumatische ervaring ruim 65 jaar geleden nog afschuwelijkere methodes gebruiken om mensen te vermoorden... Ik geloof er ook helemaal geen zak van! en al helemaal niet het smoesje het is wij of zij... Het zijn gewoon monsters. Een duidelijk voorbeeld is de moord op Rachel Corrie.



Nog genoeg andere bewijzen van kinderen en gezinnen die uitgemoord zijn... Meer dan dat heb ik niet nodig om te geloven dat zij Walgelijke moordenaars zijn..

04-06-2010, 20:53

Citaat door sierd25:
Misschien WILLEN ze helemaal geen Palestijnse levens redden zoals Arabische leiders dat ook niet willen.


Arabische leiders ( op Assad na dan ) kun je bij het rijtje van het westen plaatsen het zijn slaven van het westen.
met Hosni van Egypte en Abdulla II van Saudi voorop.

04-06-2010, 21:23
Niet laf, gewoon geen zin.

04-06-2010, 22:00
Heb geduld . . .De verdoemde onrechtplegers zullen hun afrekening krijgen. . .Wacht maar,ze zullen op een dag achter bomen en stenen verstoppen. . .

04-06-2010, 22:03

Citaat door TatTwamAsi:
Wat is het alternatief voor Israël?

Zeker, wat ze doen is schofterig.

Maar wat als ze zich niet keihard opstellen?




pardon ? Israël ?
daar ga je al de fout in! begin maar eerst van naam te veranderen


PALESTINA

04-06-2010, 22:05



Citaat door Leonidas:


Ook heeft Erdogan/Turkije zich nooit zo druk gemaakt om de slachting die al jaren plaatsvindt in Soedan; inmiddels al naar schatting 700.000 doden en miljoenen mensen op de vlucht gedreven; zittten in vluchtelingen kampen.
Ook niet echt geweldige omstandigheden. Maar ja, daar zijn de daders moslims nietwaar? Misschien een idee voor Erdogan om daar hulpkonvooien naar toe te zenden?




Net zoals een lid hier boven zij ''je vergelijk appels met peren''
je bent een grote kontendraaier... weer sudan erbijhalen...

net alsof sudan in gaza ligt !
je merkt toch zelf dat, dat twee hele andere situaties zijn ?




Israël maakt burgerslachtoffers... maar nee ho ho ho, kijk sudan daar sterven er ook burgers... ho ho ho kijk irak daar sterven er ook burgers..

hou eens om met dat van hak naar tak springen !

04-06-2010, 22:07

Citaat door Leonidas:

Overigens ben ik van mening dat israel ook de westelijke Jordaanover geheel Israeli vrij aan de Palestijnen moet overdragen.



waarom ? waarom zou je in godsnaam de Jordaanoever aan de palestijnen geven ?


ik snap het niet hoor... is dat niet onrechtvaardig ? is dat niet tegen de norm in ?

he... ben ik nou zo dom ? of jij zo slim ?

04-06-2010, 22:45

Citaat door bent_maghrebia:
Jij vergelijkt appels met peren... Omdat Erdogan zich niet openlijk uitlaat over Soedan, mag hij niet spreken over de walgelijke afslachting van 9 van zijn eigen volk nog wel.. Ja ja erg logisch

Wat Pisrael heeft gedaan en nog steeds mee bezig is, is barbaars en walgelijk... Onbegrijpelijk dat deze mensen na een traumatische ervaring ruim 65 jaar geleden nog afschuwelijkere methodes gebruiken om mensen te vermoorden... Ik geloof er ook helemaal geen zak van! en al helemaal niet het smoesje het is wij of zij... Het zijn gewoon monsters. Een duidelijk voorbeeld is de moord op Rachel Corrie.



Nog genoeg andere bewijzen van kinderen en gezinnen die uitgemoord zijn... Meer dan dat heb ik niet nodig om te geloven dat zij Walgelijke moordenaars zijn..


Wat je mij ook kunt verwijten, geen "kontendraaijerij". Ik ben heel consistent in mijn reacties. Ik heb de pest aan hypocrisie. Ik benoem de punten waar Israel volgens mij in de fout gaat. Maar ben ook niet blind voor de andere kant.

Waar ik het over heb, is dat Erdogan een hypocriet is. Al voor deze gebeurtenis spreekt hij steeds weer schande over dat de palestijnen onrecht wordt aangedaan.

Maar over de jarenlange volkerenmoord van moslimbroeders in Soedan, maakt hij zich veel minder druk. Toch zijn daar een veelvoud van mensen omgekomen; ca 700.000 en miljoenen mensen op de vlucht gedreven die verkommeren in vluchtelingenkampen, die hebben het ook echt niet prettig!

Die burgers die miljoenen burgers in soedan die zijn vermoord of op de vlucht zijn gedreven, hebben geen keuze gehad. Net zo min als de grote meerderheid van de palestijnse burgers in Gaza een keuze hebben.

Aan de andere kant hebben mensen die met dat konvooi meegingen om de barricade van Gaza te breken die beslising bewust genomen. Iedereen weet al jaren, dat Israel alle zendingen aan Gaza eerst wil onderzoeken op wapens, explosieven, ondelen van wapens en grondstoffen voor explosieven. Israel heeft dit konvooi opgeroepen derhalve naar een israelische haven te varen.
Dat hebben de activisten geweigerd. Dus duidelijke provocatie. Bovendien heeft de familie van 3 gesneuvelde Turken al aangegeven dat deze één grote wens hadden, te sterven als martelaar. Deze mensen zijn ook gesneuveld. Toeval? Wat is een zekerder manier om te sterven door die mariniers aan te vallen? Mariniers die op het dek van de schepen werden afgezet werden aangevallen, van het dek gesmeten, men probeerde de helicopter neer te laten storten. Dat kan zondermeer de aanleiding zijn geweest voor paniek, geweld over een weer. Er zijn kattapulten met bijbehorende stuiters, knuppels, staven en messen gevonden. Al met kan men zich afvragen of alle deelnemers echt wel vreedzame activisten waren?
Overigens waarom moesten er vele honderden activisten mee met de hulpzending? Conclusie, als deze provocatie er niet geweest was, dan zouden er ook geen doden zijn gevallen.

Wat israel doet is volgens jou barbaars en walgelijk. Ook ik heb al diverse keren uitgesproken dat op een aantal punten die manier waarop Israel met de palestijnen omgaat - ook met terroristen - in strijd is met juridische en humanitaire basisbeginselen. Maar ik begrijp, dat jij volkerenmoord en het op de vlucht jagen van miljoenen mensen in Soedan, die nu in buurlanden al jaren in vluchtelingenkampen zitten, niet barbaars en walgelijk vindt?

Pagina's : [1] 2 3