Bekijk volle/desktop versie : Tips en Trucs Harira



03-06-2010, 19:44
Dames...

Willen jullie mij de tips en trics van harira vertellen? moeten er nou wel of geen kikkererwten/linzen/wortels etc in? ik heb een recept op de topic van me staan maar ik weet niet of t wel goed is..

Harira

Ingrediënten:

2 eetlepels olie
halve theelepel witte en zwarte peper
halve theelepel gember
beetje zout
1 zakje saffraan
300 gram vlees (rund, kalf, lam)
2 uien
6 tomaten
bosje koriander, bosje peterselie, bosje selderij (madhnoes, kasbor, krafes)
klein potje tomatenpuree
2 knorr blokjes kip
1 maggiblokje
handjevol vermecelli
1 eetlepel smen
3 eetlepels meel
water

Bereidingswijze:

Doe 2 eetlepels olijfolie in een ruime soeppan. Voeg hierbij de peper,zout, gember, saffraan, het vlees in stukjes gesneden, de tomatenpuree 1 maggie en 1 knorrblokje en een eetlepel smen toe. Was de kosbar krafes en de madhnoes goed. Gooi ze in de blender samen met 2 uien in stukken gesneden. Voeg wat water toe en blend totdat alles gemalen is. Voeg dit mengsel ook toe aan de pan. Breng aan de kook. Als het kookt voeg je zoveel water toe totdat de pan 3 kwart vol is. Laat op zacht vuur ongeveer 2 uur koken. Snijd de tomaten in stukken en blend ze tot alles fijngemalen is. Gooi hier nog een knorrblokje in. Kook dit op laag vuur totdat het warm genoeg is en voeg na 2 uur toe aan de harira. Laat nog een half uurtje koken. Los daarna 3 eetlepels bloem op in een beetje van de harira die je uit de pan in een bakje schept. Meng goed en voeg dit papje toe aan je soep. Laat nog een kwartiertje koken. Voeg daarna een handje vermecelli toe en laat nog 10 min koken. Hierna is je soep klaar om geserveerd te worden.

Eet smakelijk!

natuurlijk kun je dit ook gewoon in een snelkookpan bereiden, zoals de meesten denk ik wel doen. Volg dan gewoon de bereidingswijze, alleen is de kooktijd van 2 uur dan natuurlijk verkort naar een half uurtje.



Dus hoe maak jij je harira?


03-06-2010, 23:21


ik doe zelf wel kikkererwten en linzen erin .. wortel niet maar kan geen kwaad als je het wel doet.

03-06-2010, 23:26
Die van jou ziet er wel goed uit hoor..
Ikzelf doe er geen smen in, en als ik hrira met stukjes vlees maak dan doe ik er wel een beetje linzen bij, maar meestal maak ik hrira met vis..
en ik doe er wel een wortel in..

04-06-2010, 11:26
Oke dankje, maar welke linzen? ik heb alleen rode thuis..en waarom geen smen? mijn vriendin zegt juist: zonder smen is t niet lekker haha

04-06-2010, 12:11


Is toch helemaal een kwestie van smaak wat jij vraagt?

04-06-2010, 15:12
Geen idee ik ben nederlands he, dus ik weet zowiezo niet hoe het moet:P

04-06-2010, 18:34
ik maak ook bijna zoals jij vooral smen ontbreekt niet bij mij lekker harira meid

04-06-2010, 21:36
Okee dankjewel, ik krijg smen van een vriendin,hier heb je alleen turkse winkels en ik wist niet of je dat wel kon kopen of zelf maken:P

04-06-2010, 22:36
wat is smen

05-06-2010, 09:35

Citaat door 2friends:
Okee dankjewel, ik krijg smen van een vriendin,hier heb je alleen turkse winkels en ik wist niet of je dat wel kon kopen of zelf maken:P

ik maak het zelf koop roomboter met zout dan voeg je extra zout aan toe 1 groot eetlepl roer de boter en zout goed door elkaar en doe het in schone pot en sluit het goed af,zet t in de kast na 3 of 4 maanden is het smenhar geworden en is lekker ook ik heb ook pas voor de ramadan gemaakt

05-06-2010, 09:36

Citaat door AmathuAllah:
wat is smen

is de vunzige boter dus geklaarde boter

05-06-2010, 10:06
Wowwww 4 maanden? is dat dan niet erg vies en beschimmeld?:P
Ik ga t van mn vriendin proeven (in de soep dan) ben benieuwd..bedankt dames

05-06-2010, 10:07


Ja, met een beetje smen vind ik het ook lekkerder dan zonder. Ik heb het ook graag als ik kip in de oven doe met olijven. In couscous vind ik smen weer té overheersend. Al met al, kwestie van smaak.