Bekijk volle/desktop versie : ~De Hadeeth topic~



Pagina's : [1] 2 3

02-06-2010, 14:39

[SIZE="4"]Bismillaahi ar-Rahmaani ar-Raheem[/SIZE]

[SIZE="7"]~De Hadeeth topic~[/SIZE]

Assalaamoe 'Alaaykoem Warahmatoe Allaahi Wabarakatoe,

Plaats hier alle Ahadeeth die jij mooi of interessant vindt en die je graag met ons wilt delen. Opdat we er leering uit zullen trekken, insha'Allaah!

xMeldt er wel bij door wie de hadith is overgeleverd.


02-06-2010, 14:43


Het bedekken van de zonden en tekortkomingen van je broeder of zuster is een daad van grote nobelheid en gaat bij Allah (Subhana wa Ta'ala) gepaard met een grote beloning, in zo een mate dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Wie de zonden van zijn broeder bedekt, Allah zal zijn zonden op de Dag der Opstanding bedekken." (Overgeleverd door al-Tirmidhi.)

02-06-2010, 14:45
“Bescherm jezelf tegen het vuur, al is het door het weggeven van een halve dadel.” (Bukhaari & Moslim)

02-06-2010, 14:46
“De gelovigen zijn in hun onderlinge genade, liefde en vriendelijkheid als één lichaam. Wanneer een deel van het lichaam (aan ziekte) lijdt, dan is het hele lichaam betrokken in de vorm van slapeloosheid en koorts.” (Bukharie en Muslim)

02-06-2010, 14:47


Abu Huraira heeft overgeleverd dat de Proefeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Niemand zal het Paradijs binnengaan alvorens hij zijn plaats in de Hel gezien heeft, wanneer hij ongelovig zou zijn geweest, opdat hij nog dankbaarder wordt. En niemand gaat de Hel binnen alvorens hij zijn plaats in het Paradijs gezien heeft, indien hij geloofd had zodat hij nog meer vervuld zal worden met verdriet." (Al-Buchaarie & Muslim)

02-06-2010, 14:48
Er werd aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gevraagd: “O Boodschapper van Allah, wie zal de grootste kans hebben om uw voorspraak te krijgen op de Dag des Oordeels?” De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) antwoordde:

“Degene die de grootste kans heeft op mijn voorspraak, is hij die zegt ‘Laa ilaha illallah (er is geen god dan Allah)’ oprecht vanuit zijn hart.” (Bukhaari)

03-06-2010, 01:19

Citaat door Umm-Yahya:

[SIZE="4"]Bismillaahi ar-Rahmaani ar-Raheem[/SIZE]

[SIZE="7"]~De Hadeeth topic~[/SIZE]

Assalaamoe 'Alaaykoem Warahmatoe Allaahi Wabarakatoe,

Plaats hier alle Ahadeeth die jij mooi of interessant vindt en die je graag met ons wilt delen. Opdat we er leering uit zullen trekken, insha'Allaah!

xMeldt er wel bij door wie de hadith is overgeleverd.[/SIZE]




[SIZE="2"]Wa3alekom salam wara7mato lahi wa barakato,

Djazaki allaho gayran voor deze leerzame topic zuster
laten we hopen dat er meer mensen mee zullen plaatsen en dat we incha allah lering uit zullen trekken
ik plaats incha allah ook een paar a7adeeth

03-06-2010, 01:20
Het vlees eten van je broeder

“Wij waren met de Profeet toen een man opstond en wegging, waarna een andere man onmiddelijk begon te roddelen. De Profeet zei: “Verwijder de stukjes vlees tussen jouw tanden.” Hij zei: “Wat moet ik verwijderen van tussen mijn tanden? Ik heb geen vlees gegeten!” Hij zei: “Je hebt het vlees van jouw broeder gegeten.”

Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Masoud (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en is vermeld door Tabarani en sahih verklaard door Al-Albaanie.

03-06-2010, 01:21
Volg het rechte Pad van Allah


“De Boodschapper van Allah trok een lijn met zijn hand en zei: “Dit is het rechte pad van Allah.” Vervolgens trok hij lijnen naar de rechterkant en de linkerkant en zei: “Dit zijn de (andere) paden. Er is geen enkel pad van hen of er bevindt zich een duivel op die ernaar uitnodigt.” Vervolgens reciteerde hij (interpretatie van de betekenis):
“En dat dit Mijn Pad is, een recht Pad, volgt het dan en volgt geen (andere) paden, want die zullen jullie doen afsplitsen van Zijn Pad…”

Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Masud (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith is sahih en is overgeleverd door Ahmad en An-Nasaa’i. Het Koran vers staat in surah Al-An’aam (6:153).

03-06-2010, 01:22
Religie en een goed karakter zijn belangrijk bij huwelijkskeuze

“Wanneer jullie een huwelijksaanzoek krijgen van iemand waarover jullie tevreden zijn met betrekking tot zijn geloof en karakter, huw hem dan. En wanneer jullie weigeren: er zal groot verderf en onheil op aarde zijn.”

Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Tirmidhi en is sahih verklaard door Al-Albaanie.

03-06-2010, 01:26
Het wegnemen van islamitische geleerden

“Waarlijk, Allah zal de kennis niet in één keer van de mensen wegnemen, maar zal de kennis wegnemen door de geleerden weg te nemen zodat wanneer er geen geleerde meer over is, de mensen zich zullen keren tot de onwetenden en de mensen hen vragen over religieuze kwesties die de onwetenden hen zal geven zonder kennis. En zo zullen zij misleid worden en anderen misleiden.”

Deze hadith is van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abdullah ibn Amr (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith die vermeld staat in Sahih Bukharie en Sahih Muslim, geeft één van de Tekenen van het Uur weer: het wegnemen van kennis door middel van het wegnemen van geleerden.

03-06-2010, 01:27
Morgen plaats k incha allah meer.

03-06-2010, 19:17



Citaat door Bent_nador:
Wa3alekom salam wara7mato lahi wa barakato,

Djazaki allaho gayran voor deze leerzame topic zuster
laten we hopen dat er meer mensen mee zullen plaatsen en dat we incha allah lering uit zullen trekken
ik plaats incha allah ook een paar a7adeeth


Wa gayren djazaaki, Ukhtee!

Insha'Allaah! Baraka Allaahu feeki voor je mooie Ahadeeth. (L)

03-06-2010, 19:19
“Wanneer de mens sterft, houden zijn daden op, behalve drie: een doorlopende liefdadigheid, kennis waar anderen profijt van hebben of een oprechte zoon (of dochter) die smeekbeden voor hem verricht.” (Muslim)

03-06-2010, 19:20
De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) kuste (zijn kleinzoon) Hasan ibn Ali, terwijl Aqra ibn Haabis naast hem zat. Aqra zei: “Ik heb tien kinderen, maar ik heb nooit één van hen gekust.” De Boodschapper van Allah keek naar hem en zei:

“Wie niet vriendelijk is voor anderen, zal geen vriendelijkheid ontvangen.”
(Bukhaari & Muslim)

Pagina's : [1] 2 3