Bekijk volle/desktop versie : ~~ De mega beurs-topic ~~



Pagina's : [1] 2 3 4

31-05-2010, 23:49
Nou, de titel zegt het al. De grote beurstopic. Voor wie al echt aan het beleggen is en voor wie er interesse in heeft maar de stap nog niet heeft gewaagd

Bespreek hier alles dat te maken het met aandelen / obligaties / trackers / opties en zo verder.

Als er voldoende animo is kunnen we een competitie starten op http://www.belegger.nl

Mijn favoriete sites met economisch nieuws:

http://www.eurobench.com (goed forum)
http://www.bloomberg.com (absolute must)
http://www.belegger.nl (ideaal voor schaduwportefeuille's plus realtime AEX/AMX/Ascx)

Dus mensen, plaats hier relevant beurs nieuws, meningen, trades. Stel hier je vragen omtrent de financiele markten.

Laat kennen wat je posities zijn, en vertel waarom (als je daar zin in hebt).


Etiquette: Vraag elkaar niet naar hoeveel geld dit dat. AUB alleen aan en verkoopprijzen en rendementen in percentages enz..

Dus mensen, de topic is vooral bedoelt om van elkaar te leren.
Denk je alles al te weten, reageer en deel je kennis.
Weet je er eigenlijk nog weinig vanaf, lees mee en stel je vragen!

31-05-2010, 23:57


Ik zal alvast aftrappen.

Ik zit nu cash maar mijn laatste trade is geweest:
Aankoop: Call arcelor mittal 7-10 25,00 voor tegen €1,40 op 20 mei
Verkoop: -----------------------------------------tegen €1,90 op 27 mei
Netto rendement +35,5%
Prijs nu €1,60


Voorlopig heb ik een opwaarts gerichte verwachting van de beurs. Vooral vanwege de lage euro. Denk dat de export hierdoor sneller dan verwacht zal aantrekken en dat het resultaat daarvan in de 3e kwartaalcijfers al lichtjes gemerkt zal worden.

Aandelen die ik in de gaten hou:
Randstad / USG / Aalberts
TNT / Draka

USG-TNT-Draka zie ik alle 3 als koopwaardig.

Verder let ik een beetje op AMG TomTom ING en de andere jojo's van de beurs.


Deze week eigenlijk alleen 1e kwartaalcijfers Ahold, verwacht een positieve outlook vooruit, vanwege de sterke dollar. Misschien een dobbeltje waard.

01-06-2010, 12:59
12:58:34 Arcelor mittal: €23,76 kort ritje, als de vs meedoet misschien aan het eind van de dag eruit.

01-06-2010, 14:40

Citaat door melkiscool:
Wat zijn trouwens schaduwportefeuilles? Ik ben zelf trowuens een Binckbanker.

Ikzelf heb Aegon zitten, maar daar gaat het heel slecht mee op het moment.


Daar kun je een alternatieve portefeuille bouwen, fictief zeg maar om te kijken hoe je trades zouden uitpakken. Binck biedt dat ook aan dacht ik.

Tsja, de financiele sector kwakkelt een beetje. Aegon zou moeten profiteren van de sterke dollar zou ik zo denken, misschien moet dat nog in de koers vertaald worden..

01-06-2010, 15:16


Assalaam Mo3laikom broeder,

Interessante topic heb je hier geopend. Ik heb al tijdenlang interesse in beleggen, ik wilde eerst een cursus volgen maar helaas zit ik mijn tijdsgebrek. Ik ben er nu steeds meer over aan het denken aangezien de beurzen onder druk staat/omlaag gaan en veel interessante aandelen goedkoper zijn geworden. Ik heb een aantal vragen, misschien dat je tijd hebt om die te beantwoorden.

Hoe kan ik beginnen met beleggen?

Wat moet je startkapitaal zijn?

En moet je rekening houden met bepaalde onkosten?

01-06-2010, 15:59

Citaat door Ongekend:
Assalaam Mo3laikom broeder,

Interessante topic heb je hier geopend. Ik heb al tijdenlang interesse in belegen, ik wilde eerst een cursus volgen maar helaas zit ik mijn tijdsgebrek. Ik ben er nu steeds meer over aan het denken aangezien de beurzen onder druk staat/omlaag gaan en veel interessante aandelen goedkoper zijn geworden. Ik heb een aantal vragen, misschien dat je tijd hebt om die te beantwoorden.

Hoe kan ik beginnen met beleggen?

Wat moet je startkapitaal zijn?

En moet je rekening houden met bepaalde onkosten?


Aleikoum assalaam,

Om te beginnen met beleggen zul je een beleggersrekening moeten hebben. Ik gebruik zelf Binck. Het openen van zo'n rekening kost niets en duurt pakweg een week. Mooie van Binck is dat je geen minimumstorting hoeft te maken, dus je startkapitaal mag je helemaal zelf bepalen. Ik zou dit meteen doen, want als je eenmaal een kans op de markt ziet kun je snel instappen. En als je er geen gebruik van maakt kost het toch niets..

Let wel dat je met transactiekosten te maken krijgt, minimaal 6,50 euro bij aankoop (tarief hangt af van hoe groot je order is), en nog een keer 6,50 euro bij verkoop + 0,1% van je totale transactie. bij €1000 betekent dat
€7,50 aankoop, en als je verkoopt dus 6,50 + 0,1% weer..

Wat je als beginnend belegger moet bepalen is hoeveel risico je wilt lopen. Opties zijn relatief goedkoop, maar meer riskant. Aandelen zijn minder riskant, maar een stuk minder spannend. Daarnaast moet je voor jezelf bepalen voor hoelang je wilt beleggen. Korte trades, of posities lang vasthouden..

Ik raad ieder aan eerst even fictief te beleggen, niets is zo leerzaam als oefenen.

Dit was wat algemene info, mocht je verder vragen hebben, stel ze gerust.

m3a salaam, en succes!

01-06-2010, 16:06

Citaat door Sorento:
12:58:34 Arcelor mittal: €23,76 kort ritje, als de vs meedoet misschien aan het eind van de dag eruit.

16:05:12 Arcelor mittal er weer uit op €24,32 +2,35% wellicht iets te vroeg..

01-06-2010, 16:36

Citaat door Sorento:
Aleikoum assalaam,

Om te beginnen met beleggen zul je een beleggersrekening moeten hebben. Ik gebruik zelf Binck. Het openen van zo'n rekening kost niets en duurt pakweg een week. Mooie van Binck is dat je geen minimumstorting hoeft te maken, dus je startkapitaal mag je helemaal zelf bepalen. Ik zou dit meteen doen, want als je eenmaal een kans op de markt ziet kun je snel instappen. En als je er geen gebruik van maakt kost het toch niets..

Let wel dat je met transactiekosten te maken krijgt, minimaal 6,50 euro bij aankoop (tarief hangt af van hoe groot je order is), en nog een keer 6,50 euro bij verkoop + 0,1% van je totale transactie. bij €1000 betekent dat
€7,50 aankoop, en als je verkoopt dus 6,50 + 0,1% weer..

Wat je als beginnend belegger moet bepalen is hoeveel risico je wilt lopen. Opties zijn relatief goedkoop, maar meer riskant. Aandelen zijn minder riskant, maar een stuk minder spannend. Daarnaast moet je voor jezelf bepalen voor hoelang je wilt beleggen. Korte trades, of posities lang vasthouden..

Ik raad ieder aan eerst even fictief te beleggen, niets is zo leerzaam als oefenen.

Dit was wat algemene info, mocht je verder vragen hebben, stel ze gerust.

m3a salaam, en succes!



Oke, soekran voor de info broeder. Ik ga meteen even kijken bij Binck.

Oke, dus je moet pakweg sowieso minimaal 14 euro winst maken voordat je een aandelen verkoopt. Anders maak je verlies. Juist, hoe gaat dat te werk fictief beleggen? Gewoon voor jezelf houden of kun je dat doen via een site.

Kun je enkel Nederlandse aandelen kopen, of ook bijvoorbeeld Belgische aandelen?

Je klinkt als een ervaren belegger, verdien je er ook een goede boterham aan als ik vragen mag? Je mag ook via P.M. antwoorden als je dat liever voor jezelf houdt.

Het is toch niet verder zo dat je 24 uur per dag de aandelen in de gaten moet houden. Daar heb ik namelijk geen tijd voor, helaas.

01-06-2010, 16:48

Citaat door Ongekend:
Oke, soekran voor de info broeder. Ik ga meteen even kijken bij Binck.

Oke, dus je moet pakweg sowieso minimaal 14 euro winst maken voordat je een aandelen verkoopt. Anders maak je verlies. Juist, hoe gaat dat te werk fictief beleggen? Gewoon voor jezelf houden of kun je dat doen via een site.

Kun je enkel Nederlandse aandelen kopen, of ook bijvoorbeeld Belgische aandelen?

Je klinkt als een ervaren belegger, verdien je er ook een goede boterham aan als ik vragen mag? Je mag ook via P.M. antwoorden als je dat liever voor jezelf houdt.

Het is toch niet verder zo dat je 24 uur per dag de aandelen in de gaten moet houden. Daar heb ik namelijk geen tijd voor, helaas.


Ja, je moet echt minimaal je transactiekosten eruit zien te halen. En die zijn €10,- per transactie minimaal. Volgens mij ben ik daar niet duidelijk in geweest. Tot €4000 is elke transactie dus pakweg gelijk wat kosten betreft. daarna kost het 0,1% extra.


Je kan op de meeste beurzen wel handelen, voor brussel en amsterdam gelden zelfde tarieven dacht ik, frankfurt londen en de vs is wat duurder..

Meeste ervaring zit in de fictieve portefeuille, ik stap alleen in als ik een echte buitenkans zie en dat is tot nu toe maar een keer of 6 voorgekomen. Op een keer na procentueel wel een mooi resultaat maar met een beperkt budget valt het wat centen betreft wel mee. gebruik wel telkens een hefboom opties dus of turbo's e.d. Maar goed elhamdoullilah, klaag niet.

Het fictief beleggen kun je goed doen op http://www.belegger.nl, even een account aanmaken en je kunt je portefeuille samenstellen. De site houdt rekening met transactiekosten en je kunt ook nog een beetje met opties spelen. Aanrader.

01-06-2010, 17:12

Citaat door Sorento:
Ja, je moet echt minimaal je transactiekosten eruit zien te halen. En die zijn €10,- per transactie minimaal. Volgens mij ben ik daar niet duidelijk in geweest. Tot €4000 is elke transactie dus pakweg gelijk wat kosten betreft. daarna kost het 0,1% extra.


Je kan op de meeste beurzen wel handelen, voor brussel en amsterdam gelden zelfde tarieven dacht ik, frankfurt londen en de vs is wat duurder..

Meeste ervaring zit in de fictieve portefeuille, ik stap alleen in als ik een echte buitenkans zie en dat is tot nu toe maar een keer of 6 voorgekomen. Op een keer na procentueel wel een mooi resultaat maar met een beperkt budget valt het wat centen betreft wel mee. gebruik wel telkens een hefboom opties dus of turbo's e.d. Maar goed elhamdoullilah, klaag niet.

Het fictief beleggen kun je goed doen op http://www.belegger.nl, even een account aanmaken en je kunt je portefeuille samenstellen. De site houdt rekening met transactiekosten en je kunt ook nog een beetje met opties spelen. Aanrader.


Oke, nogmaals bedankt voor de info. Ik heb nog veel te leren aan de jargon te zien. Ik ga maar beginnen met het fictief beleggen. Bedankt voor je advies en info!

Djazzak Allahoe Gairan.

02-06-2010, 01:08

Citaat door melkiscool:
Euro zakt verder, laagste koers in 4 jaar.
Met AEX is het ook spannend, maar denk dat we al uit het dieptepunt zijn.

Hoop dat het in de zomer beter wordt...

Trouwens, als je op de beurs van Amsterdam staat, wat heeft het als voordeel?



Ja de euro heeft de beurzen een hele tijd gegijzeld gehouden, maar toch was de reactie vandaag heel mild. Ik denk dat men eindelijk aan het wennen is aan een euro op deze niveau's. In mijn ogen is dit de redding van Nederland en de aex/amx, deze lage euro zal onze exporteconomie een boost geven. Enige nadeel had geweest dat grondstoffen duurder zouden worden maar zelfs die gingen netjes mee omlaag in prijs. Een goedkope euro en goedkoper tanken aan de pomp, dubbel winst!

alleen op vakantie is het wat minder, maar ach..

Ik zou niet weten welke voordelen handelen op de amsterdamse heeft ten opzichte van andere beurzen..

02-06-2010, 01:10

Citaat door Ongekend:
Oke, nogmaals bedankt voor de info. Ik heb nog veel te leren aan de jargon te zien. Ik ga maar beginnen met het fictief beleggen. Bedankt voor je advies en info!

Djazzak Allahoe Gairan.


Niets te danken, doe het graag. Mochten er vragen zijn dan weet je de topic te vinden. Laat anders weten hoe het fictief beleggen gaat, als dadelijk blijkt dat je een natuurtalent bent willen we wel meeliften he..

02-06-2010, 15:13


Ahold grootste stijger vandaag +1.9% €10,50 bij een dalende beurs. Morgen 1e kwartaal cijfers. Vanwege dollar effecten zal dit nieuws wel positief zijn. Misschien de cijfers niet zo bijzonder direct maar een positieve blik vooruit. Daarnaast koopt ahold ook nog eens voor 500 miljoen aan eigen aandelen in.

Doen, of niet doen??

03-06-2010, 09:53
Goede stabiele cijfers voor ahold maar stijgt niet? De analisten die hadden zulke cijfers wel verwacht en daarom zijn de belleggers niet echt massaal ingestapt vandaag . En het is een defensief aandeel en op dagen als deze blijven aandelen als kpn en ahold liggen.

04-06-2010, 02:59
Ha die Bananenpluk, jou had ik hier wel verwacht

Ahold tegen €11,40. Lijkt me een fair prijs voor het aandeel, vooral omdat er een inkoopprogramma gaande is en omdat ik denk dat de positieve wisselkoersverhoudingen een belangrijke rol gaat spelen voor beleggers in de komende tijd. Maar met instappen wacht ik nog even, zoals je zelf al stelt, de defensieve aandelen blijven even liggen, denk dat er met de cyclische idd meer te halen valt voorlopig..

Nog tips of trics..?

Pagina's : [1] 2 3 4