Bekijk volle/desktop versie : ’Te lang een oogje toegeknepen’



Pagina's : [1] 2

28-05-2010, 14:52
Huwelijksdwang in Nederland terugdringen is een kwestie van lange adem. Van een brede aanpak waarbij jongeren, hun ouders, familie en sociale gemeenschap, maar ook hulpverleners en leraren worden getraind in bewustwording, zegt Leyla Çinibulak, projectleider en onderzoeker bij Movisie.

Demissionair justitieminister Hirsch Ballin werkt aan wetgeving die het mogelijk maakt bij huwelijksdwang twee jaar celstraf op te leggen in plaats van negen maanden. Maar repressieve maatregelen alleen helpen niet, stelt antropologe Çinibulak. „Ze werken als stok achter de deur, als norm stellend: het mag niet, het is in strijd met de fundamentele vrijheden en rechten in Nederland. Maar dat is niet genoeg.”

Welke jongere wil dat huwelijksdwang leidt tot gevangenisstraf voor hun ouders? Çinibulak: „Jongeren beseffen dat huwelijksdwang vaak voortkomt uit de liefde van ouders, uit bescherming en zorg. Wat goed is bedoeld, pakt niet altijd goed uit.”

De juridische component was precies het zwakke punt aan de pilot die vorig jaar in Rotterdam draaide. Daar was opgevallen dat veel meiden na de vakantie niet op school terugkeerden en leefde het idee dat velen waren achtergelaten in het land van herkomst, vaak gedwongen daar te trouwen. Meiden die dat ook vreesden, konden een verklaring tekenen, zodat scholen, leerplichtambtenaren en hulpverleners bij afwezigheid alarm konden slaan. Dat contract bleek geen juridische grondslag te hebben. Met een verklaring van een jonge vrouw dat ze niet uitgehuwelijkt wil worden, kun je niet iemand uit het land van herkomst terughalen, zo erkende de GGD.

Voor de rest van het artikel: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3079458.ece/_rsquo_Te_lang_een_oogje_toegeknepen_rsquo__.html

28-05-2010, 14:59


Wij moslims hebben het maar goed in NL, we worden beschermd tegen alle soorten van mishandeling/misbruik/onrecht. Dat die Nederlanders zich niet gepasseerd voelen joh. Totaal geen aandacht voor hun mishandeling/onderdrukking en problemen.

28-05-2010, 14:59
Huwelijksdwang bestaat haast niet in nederland....
trouw is weer bezig met propageren

28-05-2010, 15:01

Citaat door haat_smurfje:
Huwelijksdwang bestaat haast niet in nederland....
trouw is weer bezig met propageren

Ey even heel serieus eh, maar dat bestaat dus echt wel eh in NL. Ik ken zelfs 3 mannen die gedwongen zijn in een huwelijk. De vrouwen worden niet eens genoemd omdat dat als normaal gezien word.

Maargoed feit blijft dat dit slechts incidenteel zo is en de meerderheid gewoon vrolijk eroplos date tot ze denken dat ze de ware gevonden te hebben.

28-05-2010, 15:03


geen dwang. maar mijn dochter moet het niet in haar hoofd halen om met een moderne man aan te komen .want die wil ik niet in de familie hebben .

28-05-2010, 15:03

Citaat door ToosTandloos:
Ey even heel serieus eh, maar dat bestaat dus echt wel eh in NL. Ik ken zelfs 3 mannen die gedwongen zijn in een huwelijk. De vrouwen worden niet eens genoemd omdat dat als normaal gezien word.

Maargoed feit blijft dat dit slechts incidenteel zo is en de meerderheid gewoon vrolijk eroplos date tot ze denken dat ze de ware gevonden te hebben.



de drie mannen zitten waarschijnlijk in het blijf van mijn lijf huis

28-05-2010, 15:05

Citaat door haat_smurfje:
de drie mannen zitten waarschijnlijk in het blijf van mijn lijf huis

Hhaha nee joh, eentje woont met zijn Marokko import bij zijn mama en de andere 2 wonen met vrouwlief toevallig heel dicht in de buurt van hun mama's. 2 van hun zijn trouwens broers en met 2 zusjes uit Marokko getrouwd. Die import vrouwtjes msaken worden ook niet goed behandeld maja, wat doe je ertegen.

28-05-2010, 15:06
Dwang is ook dat je per se met een moslim of per se met een Marokkaan moet trouwen, of dat nou van jezelf moet of van je familie of van je religie...

28-05-2010, 15:07
vrouwen uit marokko zijn beter dan van nederland.

28-05-2010, 15:08

Citaat door pizatiee:
vrouwen uit marokko zijn beter dan van nederland.



Die uitspraak is allang achterhaald.

28-05-2010, 15:08

Citaat door Mourri:
propaganda




Klopt. Maar propaganda dat nodig is, want zelf gaan de betreffende groepen niks ondernemen.

28-05-2010, 15:09

Citaat door pizatiee:
vrouwen uit marokko zijn beter dan van nederland.

Was jij geen Algerijn?

28-05-2010, 15:11



Citaat door ToosTandloos:
Was jij geen Algerijn?



marokko.nl dus gaat het over marokkanen .

28-05-2010, 20:00
Ik ga ook uiteindelijk gedwongen worden.
Waar kan ik me alvast aanmelden voor hulp?

28-05-2010, 20:04

Citaat door herre:
Hoop dat dit een grap is?!



Een grap..was dat maar waar.

Pagina's : [1] 2