Bekijk volle/desktop versie : Vijf jaar geëist voor schietpartij Zwolse wijk



19-05-2010, 23:49
Vijf jaar voor schietpartij Aa-landen

door Janine Stougie. woensdag 19 mei 2010 | 13:07 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 19 mei 2010 | 13:08
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ZWOLLE - Pas tijdens de rechtszaak gisteren, die later begon omdat de verkeerde El-M. uit de gevangenis was gevist, wilde de 'goede' El-M. toegeven dat hij meerdere keren op twee Zwolse mannen geschoten had.
Volgens de officier van justitie een strategische standpuntwijziging, omdat - na drie eerder aangehouden zittingen - nu pas duidelijk is dat het forensisch bewijsmateriaal op alle mogelijke manieren naar de 24-jarige M. El-M. wijst. Tot voor kort ontkende de Zwollenaar de schutter te zijn, die 6 augustus vorig jaar voor zoveel commotie in de Zwolse wijk Aa-landen zorgde.

Zelf denkt hij inmiddels drie of vier keer geschoten te hebben. Zijn slachtoffer en bijrijder houden het op vijf à zes keer, terwijl vele buurtbewoners denken dat ze vier schoten hebben gehoord.

Volgens El-M. had hij zijn 'tegenstander' bang willen maken. Hij had doelbewust naast de man geschoten. De man zou hem anderhalf jaar geleden ontvoerd hebben in opdracht van een groep Iraanse mannen uit Utrecht, omdat hij 50.000 euro schuldig was. Na zes uur gijzeling had zijn familie 12.000 euro bij elkaar geharkt, waarna hij vrijgelaten werd.

Maar daarmee was de schuld niet voldaan. Op de kruising Scheldelaan/ Dommel zou de ontvoerder gestopt zijn om hem te zeggen dat hij een week later de rest van het geld wilde hebben. "Ik wilde dat hij bang van mij zou worden, zodat hij mij met rust zou laten", verklaarde El-M. gisteren voor de rechtbank. Hij zou daarbij doelbewust op een auto naast de wagen van zijn 'bedreiger' hebben geschoten. Ook zou hij in de lucht hebben gevuurd.

De officier van justitie geloofde er allemaal niets van. Ze beschuldigt de Zwollenaar dan ook van een poging tot moord. "Opzettelijk en met voorbedachte rade", beklemtoonde ze. De man met een fors strafblad - waaronder 2,5 jaar jeugd-tbs - hoorde dan ook vijf jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegen hem eisen. Niet alleen op basis van de moordpoging, maar ook voor het bezit van twee vuurwapens, 16 gram cocaïne en een eerdere bedreiging van zijn 'tegenstander'.

Volgens El-M.'s advocaat kan je heel wat vraagtekens zetten bij de verklaringen van het slachtoffer. Nu lijkt het alsof zijn cliënt zomaar aan het schieten is gegaan. "Maar er zit natuurlijk een hele voorgeschiedenis achter."

Bovendien is het volgens hem duidelijk dat El-M. heel bewust mis heeft geschoten. "Mijn cliënt is een geoefende schutter. Hij heeft zijn belager alleen maar bang willen maken."

Uitspraak dinsdag 1 juni.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/6709442/Vijf-jaar-voor-schietpartij-Aalanden.ece

20-05-2010, 00:15


El- M

Maarten Elbrink, ik heb bij hem in de klas gezeten.