Bekijk volle/desktop versie : 'Invaliden en homo's in grondwet'



Pagina's : [1] 2

19-05-2010, 11:09



Boris van der Ham van D66 wil dat gehandicapten en homo's expliciet worden genoemd in de grondwet als het gaat om discriminatie. Dat heeft hij vanochtend gezegd in televisieprogramma Goedemorgen Nederland.

In het eerste artikel staat dat niet mag worden gediscrimineerd op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook. Volgens Van der Ham is bij het opstellen van het artikel besloten seksuele geaardheid en andere zaken niet te noemen, omdat dat destijds gevoelig lag.

"Die discussie moet afgelopen zijn. We moeten duidelijkheid geven", zei Van der Ham. Hij stelt dat vrijheden van homo's soms onder druk staan en dat het belangrijk is hun rechten vast te leggen. Door de wet aan te passen kunnen er voor gehandicapten ook meer mogelijkheden komen om hun gelijk te halen."



19-05-2010, 11:23



Citaat door pseu:



Boris van der Ham van D66 wil dat gehandicapten en homo's expliciet worden genoemd in de grondwet als het gaat om discriminatie. Dat heeft hij vanochtend gezegd in televisieprogramma Goedemorgen Nederland.

In het eerste artikel staat dat niet mag worden gediscrimineerd op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook. Volgens Van der Ham is bij het opstellen van het artikel besloten seksuele geaardheid en andere zaken niet te noemen, omdat dat destijds gevoelig lag.

"Die discussie moet afgelopen zijn. We moeten duidelijkheid geven", zei Van der Ham. Hij stelt dat vrijheden van homo's soms onder druk staan en dat het belangrijk is hun rechten vast te leggen. Door de wet aan te passen kunnen er voor gehandicapten ook meer mogelijkheden komen om hun gelijk te halen."





Onzin.Tis nl al in de grondwet gevoegd.

19-05-2010, 11:28

Citaat door Einherjer:
Onzin.Tis nl al in de grondwet gevoegd.



het valt nu onder algemene discriminatie. het wordt slechts specifiek genoemd in artikel 137c van het strafrecht. de reden dat het niet specifiek genoemd wordt in de grondwet is omdat het vroeger nogal gevoelig lag, bij onze gelovige vrienden.

tijd om dit te veranderen, lijkt me.

19-05-2010, 11:29

Citaat door Petrus:
Onzin, het staat er al, het expliciet benoemen moet er juist geheel uit ipv dingen toevoegen.



dat is ook een optie.

19-05-2010, 11:41


ik vind vooral dat 'behoudens ieder verantwoordelijkheid voor de wet' nader uitgewerkt moet worden waardoor discriminatie op grond van geloof niet langer mogelijk is. ook moet er een artikel 2 komen dat behelst dat de staat direcht noch indirect geld zal uitgeven aan religieuze doelen van welke aard ook.

er moet een overgangsregeling komen voor stichtingen en scholen op confessionele grondslag om om te schakelen.

19-05-2010, 11:44

Citaat door pseu:
het valt nu onder algemene discriminatie. het wordt slechts specifiek genoemd in artikel 137c van het strafrecht. de reden dat het niet specifiek genoemd wordt in de grondwet is omdat het vroeger nogal gevoelig lag, bij onze gelovige vrienden.

tijd om dit te veranderen, lijkt me.


Dan moet men alles specifiek gaan benoemen..roodharigen..blondharigen..mensen met tattoos/piercings..kaalkoppen enz enzz.

Beter nix benoemen..maar gewoon elke vorm van discriminatie onder t strafrecht plaatsen.

19-05-2010, 11:46

Citaat door atropos:
ik vind vooral dat 'behoudens ieder verantwoordelijkheid voor de wet' nader uitgewerkt moet worden waardoor discriminatie op grond van geloof niet langer mogelijk is. ook moet er een artikel 2 komen dat behelst dat de staat direcht noch indirect geld zal uitgeven aan religieuze doelen van welke aard ook.

er moet een overgangsregeling komen voor stichtingen en scholen op confessionele grondslag om om te schakelen.

eigenlijk is dat zelfs nog beter dan de suggestie van Van der Ham... Atro, stuur hem je voorstel


19-05-2010, 14:46

Citaat door atropos:
ik vind vooral dat 'behoudens ieder verantwoordelijkheid voor de wet' nader uitgewerkt moet worden waardoor discriminatie op grond van geloof niet langer mogelijk is. ook moet er een artikel 2 komen dat behelst dat de staat direcht noch indirect geld zal uitgeven aan religieuze doelen van welke aard ook.

er moet een overgangsregeling komen voor stichtingen en scholen op confessionele grondslag om om te schakelen.


Ik ben het geheel met u eens.

19-05-2010, 15:12

Citaat door achja200:
Godsdienstvrijheid is ook een grondrecht ! Op grond daarvan mag je de wet overtreden binnen je eigen vereniging resp. religieuze instelling.

De SP heeft ook het recht de wet te overtreden binnen hun eigen organisatie.

De wet geldt niet in het privédomein, en dat wordt onder andere gewaarborgd door de grondrechten. Grondrechten beschermen de vrijheden van de burger tegen inmenging van de staat.

Ben jij ook voor het strafrechtelijk vervolgen van krakers ?


De vrijheid van godsdienst misbruiken om mensen buiten te sluiten en te discrimineren vind ik beslist ontoelaatbaar. Zeker in een seculier land als Nederland.

19-05-2010, 15:47
Het valt toch al onder: 'op wat voor grond dan ook'.
Beetje onzinnig dit.

19-05-2010, 15:51
moslims mogen wel gewoon gediscrimineerd worden...

kijk maar naar die belachelijke commercials van de pvv.

19-05-2010, 15:55

Citaat door achja200:
Maar dan wil ik ook spotprenten-tekenaars door de grondwet beschermd hebben !


Worden zij gediscrimineerd dan? Nee, ze worden soms belaagd, ik dacht dat het strafrecht een wettelijke basis biedt voor dit soort zaken.

19-05-2010, 15:57



Citaat door achja200:
Ik vind jou intolerant.
Er zijn nou eenmaal mensen die wel religieus willen leven. Waarom wil jij dat niet toelaten ?

Zolang de overheid maar garandeert dat mensen vrij zijn om uit hun religie te stappen is de individuele vrijheid helemaal niet in het geding.

Jouw houding maakt mij zo verdrietig. Ik vind veel goed aan de moderne tijd, maar die neiging om alle religie tegen te gaan vind ik eng.


Ik wil beslist niet tornen aan de vrijheid van godsdienst. Ik vind wel dat een seculiere overheid de taak heeft om te waken over die vrijheid en te kijken of die vrijheid niet wordt misbruikt. De vrijheid van de één mag de vrijheid van de ander niet belemmeren en de overheid heeft als taak daarin te bemiddelen.

19-05-2010, 16:02

Citaat door achja200:
Niemands vrijheid wordt belemmerd zolang maar niemand gedwongen is lid te blijven van een religie die hem discrimineert.

De overheid moet ervoor zorgen dat mensen weg kunnen uit hun religie als die religie hun vrijheid belemmert.

Maar de overheid mag zich niet bemoeien van de vrijheidsbeperkingen binnen de religieuze gemeenschap !!!


De Nederlandse wet interpreteert godsdienstvrijheid anders dan dat u dat doet. Misschien is het handig om u daar eens in te verdiepen voordat we deze discussie voortzetten.

19-05-2010, 16:06
Oeps wil gewoon gelovigen met een hek er omheen. Hij fantastisch tolerant en alle idioten achter de afzetting. De gluiperd.

Pagina's : [1] 2