Bekijk volle/desktop versie : Een vraagje



Pagina's : [1] 2 3

17-05-2010, 22:14
Beste leden,

Ik heb een vraag waar de antwoorden op verschillen.

Zoals jullie weten is Salaat il 3icha momenteel rond een uur of 23.00 uur. Best laat dus, en als ik de volgende ochtend vroeg op moet lig ik het liefst 22.00 in me bedje. Is het toegestaan om Salaat il 3icha te bidden op een eerder tijdstip en dan gelijk te gaan slapen?

Alvast bedankt,
Ahlaikom wa salam

17-05-2010, 22:16


Ik heb net toevallig van mn vader vernomen dat je het nu samen mag bidden (lmaghreb en l3ishae)

Heb alleen weer net toevallig deze week vrij van mn werk dus dat opblijven zit er weer voor mij in

17-05-2010, 22:53

Citaat door Rihaam:
Ik heb net toevallig van mn vader vernomen dat je het nu samen mag bidden (lmaghreb en l3ishae)

Heb alleen weer net toevallig deze week vrij van mn werk dus dat opblijven zit er weer voor mij in


Hey meid,

Thanks voor je reactie, ik ga hier dan maar vanuit. Harstikke bedankt!
Als je maar kunt uitslapen toch

Laila

17-05-2010, 23:06

Citaat door SenioRita_LaiLa:
Hey meid,

Thanks voor je reactie, ik ga hier dan maar vanuit. Harstikke bedankt!
Als je maar kunt uitslapen toch

Laila


Zuster dus je leest iets en zegt dan ga ik hier maar vanuit zonder enig bewijs niks?


17-05-2010, 23:40



Citaat door Aboe_Adam:

Zuster dus je leest iets en zegt dan ga ik hier maar vanuit zonder enig bewijs niks?




Aghi, wat verwacht je van haar?, Ik heb haar geantwoord pas nadat ik het zeker wist, jij wil ook bewijs hiervoor??

Besides, zie verder niemand met een antwoord ... ze zou maar wachten op jullie

En oh ja, Ze komt uit de stad waar ik ook woon en hier zijn ze al begonnen ...

17-05-2010, 23:42

Citaat door Aboe_Adam:

Zuster dus je leest iets en zegt dan ga ik hier maar vanuit zonder enig bewijs niks?



toen ik dat las dacht ik hetzelfde dit is helaas de tijd waarin we leven .
Ik hoorde laatst nog op een dars iemand die zei,dat als we de bid3a's die ons geloof komen binnensluipen niet bevechten dan zal de sunna een bid3a worden als je me begrijpt

17-05-2010, 23:43
Een belangrijke stelregel in de Islaam luidt dat je het bewijs moet volgen en niet de persoon die iets zegt. Ik ben ervan overtuigd dat de broeder niet wil zeggen dat je niet betrouwbaar bent, dat je het verkeerd hebt of wat dan ook. Het is gewoon een belangrijke regel waar wij als moslims onszelf mee dienen op te voeden. Indien wij deze methode in onze levens implementeren zullen wij in-shaa'-Allaah tot de rechtgeleidenen behoren!

17-05-2010, 23:46

Citaat door abu3uqba:
toen ik dat las dacht ik hetzelfde dit is helaas de tijd waarin we leven .
Ik hoorde laatst nog op een dars iemand die zei,dat als we de bid3a's die ons geloof komen binnensluipen niet bevechten dan zal de sunna een bid3a worden als je me begrijpt


Door pessimistisch te zijn komen we nergens mijns inziens. Feit is: opvoeding heeft nu eenmaal tijd nodig. Je hebt zeker gelijk, de bida3 vormen een grote bedreiging. Een andere grote bedreiging in mijn ogen is het gegeven dat broeders en zusters nauwelijks met elkaar om weten te gaan.

Belangrijk is dat wij elkaar als broeders en zusters wijzen op hoe het wel moet. Met andere woorden, de zaken voor elkaar verduidelijken en elkaar motiveren tot het goede. Of zie ik dit verkeerd?

Als iemand mij het gevoel zou geven dat hij of zij niets van mij verwacht of alleen het verkeerde, zou ik minder snel de drive voelen om mezelf te bewijzen. Laten we vooral het goede over elkaar proberen te denken al bewijst men wellicht het tegendeel. Wie zegt dat dit is gebeurd op basis van onwil i.p.v. onwetendheid? Een groot verschil dat wij voor ogen dienen te houden.

17-05-2010, 23:48
22:00 slapen.. wow.. heb ik volgens mij niet meer gedaan sinds ik 10 was.

17-05-2010, 23:48
Sorry, maar mijn inziens halen jullie dingen door elkaar. Dit is geen vraag die bewijs nodig heeft?!?!

Heb totaal geen zin om onnodige discussies te openen, begrijp verder precies waar jullie het over hebben ...

Goede nachtrust leden!

18-05-2010, 00:18

Citaat door Rihaam:
Sorry, maar mijn inziens halen jullie dingen door elkaar. Dit is geen vraag die bewijs nodig heeft?!?!

Heb totaal geen zin om onnodige discussies te openen, begrijp verder precies waar jullie het over hebben ...

Goede nachtrust leden!


Als ik deze zaak even kort voor je mag verduidelijken. De vraag binnen deze topic heeft betrekking op een aanbidding: namelijk "Mag ik Salaat al 3ishaa en Salaat al Maghreb samenvoegen om vervolgens direct te gaan slapen?".

Als het gaat om aanbiddingen mogen wij zelf niet kiezen hoe wij Allaah aanbidden, dit doen wij namelijk op basis van de Qur'aan en Sunnah. Dit is een algemene regel binnen de Islaam die jou dan ook logisch in de oren moet klinken.

Wanneer men beweert dat een bepaalde zaak een aanbidding is, moet hij hier logischerwijs een bewijs voor hebben, pas dan kan het worden aangenomen en gepraktiseerd. (even in zijn algemeenheid) Iets wat de Profeet salla Allaahu 3alaihi wa sallam nooit heeft gedaan als aanbidding, kunnen wij en mogen wij absoluut niet accepteren en uitvoeren als aanbidding. Sterker nog het is een innovatie in de godsdienst, laten we het daarover eens zijn, toch?

Hoe dan ook, ik hoop dat het wat duidelijker voor je is in-shaa'-Allaah. Je moet ook weten dat wanneer je weet dat de Profeet salla Allaahu 3alaihi wa sallam een zaak heeft goedgekeurd of zelf heeft verricht, dat je rust in je hart hebt. Je weet namelijk zeker dat je het juiste verricht! Als iemand tegen jou zegt: waarom bid je samen, dat kan helemaal niet etc! Dan kun je zeggen, dat kan wel want de Profeet salla Allaahu 3alaihi wa sallam.. (bewijs). Snap je?

Ik ga morgen even voor je opzoek naar wat bewijsvoeringen omtrent deze kwestie in-shaa'-Allaah.

18-05-2010, 00:29

Citaat door Rihaam:
Aghi, wat verwacht je van haar?, Ik heb haar geantwoord pas nadat ik het zeker wist, jij wil ook bewijs hiervoor??

Besides, zie verder niemand met een antwoord ... ze zou maar wachten op jullie

En oh ja, Ze komt uit de stad waar ik ook woon en hier zijn ze al begonnen ...


Na3am zuster en stel je voor dat iemand anders dan jij antwoord had gegeven? als mijn vader mij zegt dit en dat zeg ik breng bewijs en het is een belangrijke zaak om bewijs aan te halen zuster dus het is totaal niet gericht naar jou toe zuster..mar he tis het beste om bewijs naar voren te brengen want als ts van de mensen uitgaat zal het niet goed komen wij dienen ten alle tijde terug te keren naar de soennah en de quran in shaa`Allaah


18-05-2010, 01:02


In de tijd dat jullie hier zitten te klagen over wel of geen bewijs, konden jullie daadwerkelijk op zoek gaan naar bewijs en dit plaatsen, daar zou de dame meer aan hebben gehad dacht ik zo...

18-05-2010, 01:05
Vraag:

Is het toegestaan om tijdens de zomertijd het maghrib-gebed samen te voegen met het cishaa-gebed?

Vraag ontvangen op 16 mei 2006
Antwoord:

Elk jaar weer werpt zich in Nederland gedurende de maanden mei tot en met juli de vraag op of het toegestaan is om het maghrib-gebed samen te voegen met het cishaa-gebed. Dit vanwege de korte duur van de nachten in deze periode.

Eerlijk gezegd stond ik dit geruime tijd niet toe, voortbouwend op uitspraken van enkele islamitisch rechtelijke commissies. Maar na nadere bestudering van de uitspraken van de geleerden die behoren tot de voornaamste wetscholen van Ahl us-Soennah, is mij opgevallen dat de meerderheid van hen het toestaat om ten tijde van hevige regenval, ijzige, strenge wind en dergelijke omstandigheden zowel het dhohr-gebed met het cAssr-gebed, als het maghrib-gebed met het cishaa-gebed samen te voegen. Zo stonden Imam Maalik en Imam Ahmad het toe voor een zieke persoon om de gebeden samen te voegen. Verder hebben de Hanaabilah het samenvoegen van gebeden toegestaan voor een vrouw die last heeft van aanhoudende vaginale bloeding (Moestahaadhah) en een persoon die last heeft van incontinentie. Sheich ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft het zelfs toegestaan dat een bakker en een kok hun gebeden samenvoegen als zij vrezen dat hun bezit verloren zal gaan.

Na lang nadenken, ben ik tot de conclusie gekomen dat het samenvoegen van de gebeden tijdens de korte nachten voor veel mensen harder nodig is dan het samenvoegen van de gebeden ten tijde van hevige regenval, ijzige kou en dergelijke excuses. Temeer daar de mensen meer behoefte hebben aan voldoende slaap dan de voorgenoemde zaken, zodat zij de volgende dag met een fris gemoed de dag kunnen aanvangen. Een tekort aan slaap zal namelijk zijn weerslag hebben op de arbeidsproductiviteit van een werknemer en het concentratievermogen van leerlingen en studenten.

Het enige wat mij dwars zat was dat het samenvoegen van de gebeden in dit geval een duur zou beslaan van twee maanden, terwijl de geleerden in kwestie spraken over een periode van enkele dagen. Desalniettemin, zijn deze twijfels weggenomen toen ik, kort voor zijn overlijden, telefonisch contact heb opgenomen met de weledele geleerde sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien die tegen mij zei dat er niets op tegen is de gebeden samen te voegen. Hierop vroeg ik: "Ook voor een periode van twee maanden?" Hij antwoordde: "Zelfs voor een periode van twee maanden." Deze uitspraak was een ware opluchting voor mij aangezien een geleerde van het kaliber van sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien dit toestond.

In het licht van het voorgaande ben ik van oordeel dat het toegestaan is voor de moslims om gedurende deze periode van het jaar het maghrib-gebed met het cishaa-gebed in de moskee samen te voegen. Ook voor de vrouwen en kinderen thuis is dit toegestaan. Dit aangezien imam Moeslim overlevert dat Ibn cAbbaas verhaalde dat de Profeet (vrede zij met hem) in Medina zowel het dhohr-gebed met het cAssr-gebed, als het maghrib-gebed met het cishaa-gebed heeft samengevoegd, terwijl er geen sprake was van vrees of hevige regenval. Toen Ibn cAbbaas werd gevraagd naar de reden hiervan, antwoordde hij: "Hij wenste zijn gemeenschap niet te bezwaren." Dit geeft aan dat wanneer er sprake is van enige hinder, het toegestaan is om de gebeden samen te voegen. En er bestaat geen twijfel dat het verrichten van het cishaa-gebed na twaalven, terwijl het fadjr-gebed om ongeveer drie uur gebeden wordt, als een grote hinder ondervonden wordt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"Hij heeft jullie verkozen en jullie in de godsdienst geen lasten opgelegd." (Soerat al-Haddj: 78)

Dit is waartoe ik ben gekomen en wanneer ik de waarheid heb weten te treffen, dan is dit dankzij Allah. Heb ik het echter niet bij het juiste eind, dan komt dit door mijzelf en de shaytaan. Tenslotte vraag ik Allah om vergeving.

Vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn metgezellen.

Sheich Fawaz Jneid

al-yaqeen.com

18-05-2010, 01:22
Antwoord;


Citaat:
Praise be to Allaah.

The basic principle is that each prayer should be offered at the time appointed for it by sharee’ah, because Allaah says (interpretation of the meaning):

“Verily, As‑Salaah (the prayer) is enjoined on the believers at fixed hours”

[al-Nisa’ 4:103]

Joining two prayers is not permissible unless there is a reason such as travelling, rain or hardship. If the time for ‘Isha’ is very late and the time for Fajr is early, such that it will cause hardship to offer ‘Isha’ on time, in that case there is nothing wrong with joining it to Maghrib at the time of the earlier prayer.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked about a country in which the disappearance of the red afterglow which signals the onset of the time for ‘Isha’ comes very late and it is too hard for them to wait for it.

He replied:

If the red afterglow does not disappear until dawn comes, or it disappears at a time when there is not enough time to pray ‘Isha’ before dawn comes, then they come under the rulings of those who have no time for ‘Isha’. They should estimate its time based on the nearest country to them where there is considerable time to pray ‘Isha’, and it was also suggested that they should base it on the prayer times in Makkah, because it is the mother of cities (Umm al-Qura).

If the red afterglow disappears a long time before ‘Isha’ and there is enough time to pray ‘Isha’, then they must wait until it disappears, unless waiting for it will cause them hardship. In that case it is permissible for them to join ‘Isha’ with Maghrib at the time of the earlier prayer, so as to ward off hardship and difficulty, because Allaah says (interpretation of the meaning):

“Allaah intends for you ease, and He does not want to make things difficult for you”

[al-Baqarah 2:185]

“and [Allaah] has not laid upon you in religion any hardship”

[al-Hajj 22:78]

In Saheeh Muslim it is narrated from ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) joined Zuhr and ‘Asr, and Maghrib and ‘Isha’, in Madeenah at a time when there was no fear and no rain. They said: What did he intend by that? He said: “He intended that his ummah should not be put in difficulty” i.e., that they should not be faced with hardship due to not joining prayers. May Allaah help us all to do that which is good and right. End quote from Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (12/206).

And Allaah knows best.
Indien daarvoor een dringende reden is, is 't toegestaan. Luiheid is geen geldig argument overigens.

Maar de shaykh baseert zich hierbij oa op 't vers; yoreedo Allaho bikomo alyosra wa laa yoreedo bikomo al3osr. Allaah is er niet op uit ons het zo moeilijk mogelijk te maken. Maak echter geen misbruik van deze privilege.

Pagina's : [1] 2 3