Bekijk volle/desktop versie : Als jouw dochter van 13 een hoofdoek wil dragen...



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

17-05-2010, 21:42
moedig je het aan of raad je het af?
een hoofdoek is voor mij geen prioriteit op die leeftijd: ik vind het belangrijker dat zij het goed doet op school, bid, Koran leert en geen haram dingen doet met jongens, dan komt het hoofdoek vanzelf wel als zij daar volwassen genoeg voor is.
Als ik het afraad, wat voor moslima ben ik dan?
Ik ben bang dat zij het nu gaat dragen en over een paar jaren spijt krijgt en het dan afdoet en opeens alles wil inhalen met onfatsoenlijke kleding en gedrag. Of dat zij het draagt en dan gaat compenseren met superstrakke kleren en make-up...
Een hoofdoek moet je niet dragen uit mode of onder invloed van vriendinnen maar uit puur geloof, en ik heb nou niet het gevoel dat zij weet waar zij aan begint.
Moeders van tienerdochters of meisjes die nog niet zo lang geleden een tiener waren, wat vinden jullie ervan?

17-05-2010, 21:43



Citaat door juf.:
moedig je het aan of raad je het af?
een hoofdoek is voor mij geen prioriteit op die leeftijd: ik vind het belangrijker dat zij het goed doet op school, bid, Koran leert en geen haram dingen doet met jongens, dan komt het hoofdoek vanzelf wel als zij daar volwassen genoeg voor is.
Als ik het afraad, wat voor moslima ben ik dan?
Ik ben bang dat zij het nu gaat dragen en over een paar jaren spijt krijgt en het dan afdoet en opeens alles wil inhalen met onfatsoenlijke kleding en gedrag. Of dat zij het draagt en dan gaat compenseren met superstrakke kleren en make-up...
Een hoofdoek moet je niet dragen uit mode of onder invloed van vriendinnen maar uit puur geloof, en ik heb nou niet het gevoel dat zij weet waar zij aan begint.
Moeders van tienerdochters of meisjes die nog niet zo lang geleden een tiener waren, wat vinden jullie ervan?

Wat voor reden geeft ze aan?

17-05-2010, 21:44
Je moet haar juist aanmoedigen. Mijn nichtje draag hem nu ook af en toe. Ze wil hem zelf dragen. Ze is 12 jaar. Haar moeder laat de keus aan haar.

17-05-2010, 21:46

Citaat door Sitara87:
Wat voor reden geeft ze aan?


Ik heb er niet echt achter kunnen komen, zij zegt gewoon: mag toch?
Maar ik weet dat haar beste vriendin sinds kort (weer) een hoofdoekje draagt, daar zal het wel mee te maken hebben. Voor de rest is zij zich niet opeens meer in het geloof gaan verdiepen of zo, daarom vind ik het een beetje raar.

17-05-2010, 21:47



Citaat door juf.:
moedig je het aan of raad je het af?
een hoofdoek is voor mij geen prioriteit op die leeftijd: ik vind het belangrijker dat zij het goed doet op school, bid, Koran leert en geen haram dingen doet met jongens, dan komt het hoofdoek vanzelf wel als zij daar volwassen genoeg voor is.
Als ik het afraad, wat voor moslima ben ik dan?
Ik ben bang dat zij het nu gaat dragen en over een paar jaren spijt krijgt en het dan afdoet en opeens alles wil inhalen met onfatsoenlijke kleding en gedrag. Of dat zij het draagt en dan gaat compenseren met superstrakke kleren en make-up...
Een hoofdoek moet je niet dragen uit mode of onder invloed van vriendinnen maar uit puur geloof, en ik heb nou niet het gevoel dat zij weet waar zij aan begint.
Moeders van tienerdochters of meisjes die nog niet zo lang geleden een tiener waren, wat vinden jullie ervan?


Ze is 13 en ze draagt nog geen hoofddoek!!!!

17-05-2010, 21:48
Aanmoedigen en uitleggen wat de hijaab inhoud.

Als zij denkt dat zij er klaar voor is, moet zij het doen. Jong een hoofdoek dragen zorgt voor wenning en waardering ervan. Ik heb ook op mijn 12e opgedaan en ik moet zeggen ik kan nu niet zonder walhamdoelilaah

17-05-2010, 21:48
ongeacht haar kledingstyle etc. moet je een hoofddoek nooit ontmoedigen. Want dan denkt ze dat het niet belangrijk is terwijl het een plicht is. Maar indd. ze is nog vrij jong. Misschien moet je haar duidelijk maken wat de Islam bedoelt met 'de hijaab' dragen, en dat ze daarna nog mag kiezen of ze hem wilt dragen ofniet.

17-05-2010, 21:48
Aanmoedingen om hem wel te dragen. Ik zou haar aanmoedingen om hem nog jonger te dragen. Het is niet dat ze is haram doet en ik haar daarin ga ontmoedigen.

17-05-2010, 21:48

Citaat door vrouwtje24:
Je moet haar juist aanmoedigen. Mijn nichtje draag hem nu ook af en toe. Ze wil hem zelf dragen. Ze is 12 jaar. Haar moeder laat de keus aan haar.


Ik zei ook: draag hem eerst een tijdje buiten school totdat je gewend bent en zeker van jezelf bent, je gaat toch niet opeens met een scheve hoofdoek naar school? zij weet niet eens hoe zij het aan moet doen.

17-05-2010, 21:50

Citaat door benisa3dia:
Aanmoedigen en uitleggen wat de hijaab inhoud.

Als zij denkt dat zij er klaar voor is, moet zij het doen. Jong een hoofdoek dragen zorgt voor wenning en waardering ervan. Ik heb ook op mijn 12e opgedaan en ik moet zeggen ik kan nu niet zonder walhamdoelilaah


Bedankt voor het delen van jouw eigen ervaring, ik heb hem pas op latere leeftijd gedragen daarom kan ik mij moeilijk voorstellen dat zij daar klaar voor is.

17-05-2010, 21:51
Welke keuzes ze ook maken, ik zal mijn ki deren daarin steunen. Wie ben ik om haar te ontmoedigen in het dragen van een hoofddoek, dat wil ik niet op mijn geweten hebben!

17-05-2010, 21:51

Citaat door Meskina:
Ze is 13 en ze draagt nog geen hoofddoek!!!!


Op welke leeftijd zou een meisje er volgens jou dan mee moeten beginnen?

17-05-2010, 21:52


Bid ze ook?


Het is wel goed van haar, ik zou ook zo reageren maar ik zou het nooit afkeuren, dat mag geen eens.

17-05-2010, 21:53

Citaat door juf.:
Ik zei ook: draag hem eerst een tijdje buiten school totdat je gewend bent en zeker van jezelf bent, je gaat toch niet opeens met een scheve hoofdoek naar school? zij weet niet eens hoe zij het aan moet doen.

Ik snap dit niet. Als zij niet weet hoe zij 'm op kan doen, dan ben jij er toch als moeder om haar aan te leren hoe ze het wel kan. En hoezo tijdje buiten school wel? Echt, je gaat het alleen moeilijker voor haar maken hoor.
Laat haar haar hoofddoek dragen & leer haar hoe.

17-05-2010, 21:53

Citaat door verhaalmaakster:
ongeacht haar kledingstyle etc. moet je een hoofddoek nooit ontmoedigen. Want dan denkt ze dat het niet belangrijk is terwijl het een plicht is. Maar indd. ze is nog vrij jong. Misschien moet je haar duidelijk maken wat de Islam bedoelt met 'de hijaab' dragen, en dat ze daarna nog mag kiezen of ze hem wilt dragen ofniet.


Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, wat mij stoort is dat zij het volgens mij wil dragen omdat haar vriendin dat doet, het komt niet echt uit haarzelf en daarom ben ik bang dat zij spijt krijgt en dan weer helemaal de andere kant opgaat.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12