Bekijk volle/desktop versie : Nico Dijkshoorn



17-05-2010, 14:08
Die man is geniaal. Elke column is kapotlachen. Die nieuwe over Ajax en Jan Vertonghen is ook dodelijk .


Citaat:
Het leedvermaak zal toenemen en Ajax vindt dat erg
17/05/2010 11:30

Bijna iedereen in de voetballerij is vanaf deze week op vakantie, behalve Jan Vertonghen. Die zit nu met een paar mediatrainers in hetzelfde klooster waar Louis van Gaal in vier dagen Duits heeft geleerd.

Dat moet trouwens niet al te lastig zijn geweest. Louis hoefde alleen maar de woorden ik, de beste en jullie smerige luizen van de pers uit zijn hoofd te leren, en kon daarna onbeperkt uit een leren klep gaan staan urineren in zijn gedroomde voetballand.

Vertonghen heeft het iets lastiger. Dat is een gevalletje hardleers en oliedom zoals je maar zelden tegenkomt. Hij liet tijdens een huldiging alle Ajax-supporters een lied zingen over de Feyenoord-aanhang. 'Het zijn maar kut-kakkerlakken!'

Ik heb de beelden nog eens bekeken. Jan heeft het tijdens het zingen niet alleen heel erg naar zijn zin, je ziet ook dat hij zich heeft verheugd op dit moment.

Jan heeft terug in de spelersbus al bedacht hoe hij de Feyenoord-supporters zo hard mogelijk kon beledigen. Misschien heeft hij het nog wel even aan een teamgenoot voorgelegd. 'Wat denk je? Zal ik ze kut-kakkerlakken laten zingen of toch iets doen met bommen op Rotterdam?'

Kut-kakkerlakken bekt lekkerder. Dat klinkt meer als een nieuwe Suske & Wiske: Het geheim van de kutkakkerlakken. Op zich, als je toch moet kiezen, een verstandige keuze van Jan.

Ik zag het gebeuren en probeerde daarna in het hoofd van Jan Vertonghen te kruipen. Dat is geen fijne plek. Met je campingstoeltje aan de rand van een IJslandse vulkaan zit je rustiger. Het kan niet anders of Jan Vertonghen, een prof bij Ajax, gelooft in pure haat, wraak en kwetsen. Ik heb dat altijd de treurigste sportmensen gevonden, die hun motivatie moeten halen uit woede en frustratie.

Spelers die langs de kant worden gehouden door een trainer en daarna extra gemotiveerd invallen om iedereen eens wat te laten zien; je hebt er uiteindelijk geen moer aan. Het zijn spelers met het gevoelsleven van een dier.

Jan Vertonghen gelooft in oorlog en vernedering. Anders kun je het niet zien. Het is typisch het gedrag van iemand die op te jonge leeftijd alleen maar mensen om zich heen heeft die hem vertellen dat hij briljant is. Kijk alleen naar Mart Smeets om te zien wat voor monster je dan creëert.

Smeets zit nu al bijna in de laatste arrogantiefase. Nog even en hij spreekt over zichzelf alsof hij het over een ander heeft. 'Goedenavond, dames en heren, hij heet Mart Smeets en hij gaat hier, in die knots- en knotgekke studio – ja, wat gaat hij doen? – hij gaat voor de 486ste keer een kutplaat van The Eagles aankondigen. Zijn naam is Mart Smeets, veel plezier met die knots- en knotsgekke Eagles.' Aldus Mart Smeets.

Ook Vertonghen gaat hard die kant op en is eigenlijk al niet meer te helpen. Als de waanzin op zo’n jonge leeftijd al zo diep in je lichaam zit, dan ben je verloren. Daar gaat geen mediatrainer nog wat aan veranderen. Jan, formuleer eens in twee zinnen waar de Feyenoord-supporter voor staat, vanuit jouw eigen beleving en steeds rekening houdend met het gevoelsleven van die Feyenoord-supporter zelf. Toe maar.

'Feyenoord-supporters zijn mensen die een plek onder de zon verdienen en die wij voortaan vanuit een gezonde rivaliteit gaan bestrijden.' Goed zo, Jan, dat was één zin. En nu de volgende. 'En volgend seizoen zullen we die hoerenkakkerlakken tot stof verpulveren met de hakken van onze Amsterdamse Jodenlaarzen en zullen we pissen op hun veld.'

Je kunt het Jan ook helemaal niet kwalijk nemen. Zijn trainer, Martin Jol, loert al sinds zijn aanstelling verongelijkt om zich heen. Een stokstaartje van 120 kilo. Het is nooit goed. De competitie-indeling was in het nadeel van Ajax, het was de schuld van andere clubs dat Ajax af en toe verloor, het gras deugde niet en iedereen was tegen Ajax.

Die laatste klacht, dat niemand Ajax een sympathieke club vindt, is door het bestuur en de spelers enkele malen herhaald. Ze zijn heel erg teleurgesteld in ons. Ze doen zo hun best om mooi te voetballen, allemaal voor ons, en moet je eens kijken wat we doen? We lachen ze gewoon uit.

Nee, iedereen bij Ajax vindt dat we in onze pyjama extra vroeg naar bed moeten en als we het nóg een keer doen – blij zijn als zij verliezen – dan mogen we niet meer naar ze komen kijken. We zijn heel, heel stout geweest.

Precies deze houding, dat rare verongelijkte geneuzel omdat we niet verdrietig genoeg zijn na het missen van het kampioenschap, is de reden dat het vanaf nu een feest is Ajax iets te misgunnen. Juist omdát ze erover zeuren. Zelfs het bestuur heeft erover geklaagd.

Die mensen willen eigenlijk het liefst dat iedereen in Nederland zich verhangt als Ajax geen kampioen wordt.

Het is precies die Amsterdamse arrogantie, precies die houding, dat vreselijke naar binnen gekeerde en datte we toffe jongens zijn dat zullen ze weten-gedoe, het is juist de verongelijkte toon, als we even niet enthousiast genoeg zijn over dat met miljoenen bij elkaar gekochte droomvoetbal, waar iedereen zich gek aan ergert.

Zou Ajax zich stil hebben gehouden en netjes FC Twente hebben gefeliciteerd, dan was er niets aan de hand. Ajax-directeur Rik van den Boog heeft met zijn huilie-huilie-verhaal een catastrofaal mechanisme in werking gesteld. Vanaf nu zal het leedvermaak alleen maar toenemen, omdat we weten dat ze het bij Ajax heel erg vinden. En dat is altijd leuk.

Ik voorspel dat Ajax het volgend seizoen, vooral door de domme actie van Jan Vertonghen en door het infantiele gehuil over gebrek aan waardering, in elk stadion nog veel zwaarder gaat krijgen. Zo zitten supporters helaas in elkaar. En let op, dan gaat er iemand van Ajax zeggen dat ze van al die haat alleen maar sterker worden. En dan hebben we het nog steeds over sport.

Nico Dijkshoorn

17-05-2010, 14:11


ik wilde hem net plaatsen!

17-05-2010, 14:31

Citaat door Tangerino:
ik wilde hem net plaatsen!

Ik ben sneller dan 't licht.


Citaat:
Goed zo, Jan, dat was één zin. En nu de volgende. 'En volgend seizoen zullen we die hoerenkakkerlakken tot stof verpulveren met de hakken van onze Amsterdamse Jodenlaarzen en zullen we pissen op hun veld.'

17-05-2010, 14:42
Maar het klopt wel wat hij schrijft.

17-05-2010, 15:36


zieke column