Bekijk volle/desktop versie : Born Free-Regisseur Gavras "Deze keer vallen er doden"



17-05-2010, 01:22
Een drijfjacht op roodharigen; met de executie-clip 'Born free' voor de Britse zangeres M.I.A. zorgt regisseur Romain Gavras wereldwijd voor opschudding. Het Duitse Spiegel interviewde Gavras over geweld. Gavras legt uit waarom hij de Griekse demonstranten ziet als de enige Europese politieke jongerenbeweging en hoe ook de in 'vrede' levende Europese jongeren dagelijks met oorlog te maken hebben.

- Meneer Gavras, welke rol heeft virtueel geweld in in ons medialandschap. Geweld op TV , in computergames, op YouTube; doorlopend zien we vechtpartijen, vuurgevechten, oorlogen. Waar heeft onze maatschappij dat voor nodig?

Gavras: Ik denk niet dat we dat nodig hebben. Brood hebben we nodig en water. Maar cultuur is geen noodzaak. Op de een of andere manier weerspiegelt dit fictieve geweld echter de realiteit. We leven in een wereld vol geweld.

- U heeft zelf juist een schrikbarend gewelddadige video gemaakt. In 'Born free' jagen soldaten jonge, roodharige mannen over een mijnenveld, tot ze in de lucht vliegen. Twee jaar geleden maakt u voor de elektro-formatie Justice een clip gemaakt waarin jongeren uit de Parijse voorsteden alles wat ze tegen komen aan gort slaan. Telkens was er veel aandacht van de media.

Gavras: En de reacties waren extreem. In Frankrijk kreeg ik van sommigen het verwijt dat ik een racist ben, omdat in deze clip ook migranten in elkaar geslagen worden. Anderen noemden me een anarchist, die reclame maakt voor vandalisme. Hoe werd er in Duitsland gereageerd?

- Sommige journalisten vinden het een geslaagde marketing-stunt voor M.I.A. YouTube heeft de minimumleeftijd op 18 gezet. In ieder geval ziet iedereen het als een provocatie.

Gavras: Provocatie is toch niet slecht? Wat u ook doet u provoceert - reacties. Dat was echter geen marketingstrategie. Van te voren weet je nooit wat er met zo'n video gebeurt. Wat de mensen ervan vinden, hoe ze het zien. Dat is ook het spannende eraan. Ik ben tenslotte geen Hollywood-Regisseur. Ik wil de mensen noch aan het lachen,noch aan het huilen brengen. Het is niet mijn doel met bepaalde middelen doelbewuste emoties o te wekken.

- Uw video "Stress" voor Justice had nog iets meeslepends. Een optische en akoestische geweldtoer. 'Born free' is vooral afstotend.

Gavras: Okay, 'Stress' was misschien iets onschuldiger. De jonge mannen gebruiken geweld en steken een auto in brand. In deze nieuwe video vallen doden."

- M.I.A. heeft zelf in een interview gezegd dat de clip bedoeld is als kritiek op de terrorismebestrijding in de VS, waar iedereen een potentiële verdachte is. Ziet u dat ook zo?

Gavras: Ik spreek niet graag over mijn bedoelingen. Ik wil dat de kijker onbevooroordeeld naar de video kijkt. Ik wil mensen niet in een bepaalde richting duwen. Een vriend herinnerde de video aan de situatie in Palestina.

- Is dat uw manier om met oorlog en strijd om te gaan die we alleen op TV of het internet zien? Typisch voor een generatie die door alleen maar vrede in hun omgeving onbewust naar geweld zoekt?

Gavras: Maar zo vredig is alles helemaal niet. Wij worden blootgesteld aan hele andere vormen van geweld. Het geweld in de Parijse voorsteden is het gevolg van economische onderdrukking. Ook de manier waarop Goldman Sachs Griekenland ten gronde richt is een vorm van geweld. Griekenland is een economisch oorlogsgebied op het moment. Daar vindt een financiële oorlog plaats. Banken vallen het land aan. We groeien op te midden van dat soort geweld.

- Uw vader Constantin Costa-Gavras geldt als een politiek geëngageerde filmmaker. Hij won een Oscar voor 'Z'. Hoeveel invloed heeft hij op u gehad?

Gavras: Ik been heel cultuurbewust opgevoed. Veel Russische films gezien - goeie films. Disney was bij ons verboden. Toen mijn vader zo oud was als ik nu hadden de mensen nog politieke idealen. Mijn vader had een duidelijke voorstelling van de wereld. In tegenstellingen tot de jaren '60 en '70 zijn de scheidslijnen nu niet meer zo duidelijk. Het geweld van deze tijd heeft iets verwarrends. Wat is goed? Wat is slecht? Dat vertroebelt alles. Ik begrijp onze wereld niet. Het is een beetje als Johnny Rotten: "Ik weet niet wat ik wil. Maar ik weet wel hoe ik het zal bereiken."

- Is 'Born free' een politiek statement?

Gavras: Wat heet politiek? Ook een clip van Britney Spears kan men als politiek interpreteren.

- Hoe?

Gavras: Nou ja, of nemen we beter Lady Gaga. De gedachte achter haar video's is toch dat niets meer nieuw is, alles wordt alleen maar gerecycled, al die popsterren uit het verleden. Lady Gaga is op zo'n manier provocatief dat iedereen van haar houdt. Het grootste pop-icoon uit de VS is niet echt creatief en zeldzaam hypocriet. In de clip van 'Telephone' konden bedrijven tegen betaling logo's en producten plaatsen. Kunstenaars kunnen tegenwoordig gekocht worden als hoeren. Dat is toch ook een politiek statement."

- Afghanistan, Irak, Gaza - hoe beleeft u de oorlogen van deze tijd op TV?

Gavras: Helemaal niet. Ik heb geen televisie, al 18 jaar niet meer. Bij mij is er groot gevaar voor verslaving. Als ik bij vrienden ben, kijk ik constant. De ontwikkelingen in Griekenland vind ik zeer interessant, de rellen. Dat is een reactie op het financiële geweld waar het land onder lijdt. De jongeren komen ertegen in verzet. Die staan ergens voor. Hun eigen regering en de Amerikaanse banken willen hen kapot maken, maar die jongeren laten dat niet over hun kant gaan. Feitelijk zijn zij de enige jongeren in Europa met serieuze politieke ideeën.

- Bent u een agressief mens?

Gavras: Volgens mij niet. Maar als u het aan iemand anders vraagt beweert die misschien het tegendeel.

- In de herfst komt uw eerste volledige film in de bioscoop:'Readheads'. Ook over geweld?

Gavras: De film gaat over het geweld van alle dag. Twee mensen laten alles achter. De een wil een land voor roodharigen. Hoe langer de film duurt, des te meer draaien ze door. uit dat project is ook 'Born free' ontstaan.

Born free - MIA/Romain Gavras


bron

17-05-2010, 01:55


redheads staat op mijn lijst...