Radboud Universiteit > Nederlands Instituut Marokko > [...] > Informatie over Marokko > Onderwijs in Marokko > Hoger onderwijs
Hoger onderwijs
Inleiding
Marokko beschikt over een groot aantal universiteiten en hogescholen, die een breed spectrum aan opleidingen aanbieden. Allereerst is er het publieke onderwijs, gefinancierd door de overheid en gratis toegankelijk voor Marokkaanse studenten. Dit onderwijs kampt echter met problemen als massaliteit en verouderde opleidingen, die vaak opleiden tot werkloosheid. Verder is er het privéonderwijs. Dit privéonderwijs is duur, maar heeft over het algemeen een hoge kwaliteit en is sterk gericht op de actuele vraag van de arbeidsmarkt. De onderwijssector in Marokko heeft de afgelopen jaren echter veel hervormingen doorgemaakt. Ook in het hoger onderwijs vallen er daardoor aanzienlijke verbeteringen te constateren.
Het hoger onderwijs
De Marokkaanse instellingen voor hoger onderwijs worden onderverdeeld in twee niveaus.
1. Universiteiten,
2. “les écoles de Formation Supérieures” (vergelijkbaar met ons HBO) hierna te noemen hogescholen.
Universiteiten
Marokko telt in totaal 14 universiteiten, waarvan 13 staatsgefinancierde instellingen en één Engelstalige privé-universiteit. Een aantal universiteiten heeft ook nog één of meerdere nevenvestigingen. Daarnaast hebben een aantal universiteiten ook een technische hogeschool (EST) en/of een economisch/administratieve hogeschool (ENCG) onder beheer. In totaal zijn er in het universitaire jaar 2007/2008 855 studierichtingen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de wet no. 01.00 in 2002 inzake de hervorming van het Marokkaanse hoger onderwijs, hanteren de universiteiten sinds september 2003 het LMD-systeem. Dit staat voor Licence-Master-Doctorat. Het jaar is ingedeeld in twee semesters en men werkt met studierichtingen en modules.
Een Baccalaureaat (eindexamendiploma) geeft toegang tot de universiteit. Net als in Nederland bestaan er voor het baccalaureaat (populaire afkorting Bac) verschillende profielen (bètawetenschappen, economie, talen etc.) waardoor men na het behalen van het Bac kan doorstromen naar een overeenkomende vervolgopleiding. Een aantal faculteiten (medicijnen, tandheelkunde, de bètawetenschapfaculteit en de EST en de ENCG ) hebben een beperkte toegang en aankomende studenten moeten ten eerste over een bovengemiddelde puntenlijst voor het Bac beschikken en vervolgens een selectie (op basis van het dossier en een gesprek) doorlopen of deelnemen aan een concours (selectie op dossier, gesprek en examen).
Onderwijs aan de Marokkaanse universiteiten is (voor Marokkaanse studenten) gratis. In beperkte mate worden er ook kleine beurzen uitgegeven.
Na 2 jaar (cq propadeuse)
Na twee jaar studie (aangeduid als Bac +2) heeft men een “Diplome des Etudes Universitaire Général” (DEUG) of een “Diplome des Etudes Universitaire Professionnelle” (DEUP). De DEUG is meer gericht op onderwijs en onderzoek, de DEUP is meer gericht op deelname aan de arbeidsmarkt. Daarna gaat men verder voor de “Licence des etudes Fondamentales” (LEF) (gericht op onderwijs en onderzoek) of de “Licence professionelle” (LP) (arbeidsmarkt). In plaats van DEUG en DEUP spreekt men nu ook wel van “de eerste 4 semesters van de LEF of van de LP”. In sommige gevallen maakt men al na het eerste jaar een keuze welke licence men wil behalen, maar in de meeste gevallen is dit na twee jaar. Voor de technische studierichtingen maakt men gebruik van de term “Diplome des Etudes Universitaire de Sciences et Techniques” (DEUST), als equivalent van de DEUP en DEUG. De Licence heet LST (licence en Sciences et Techniques).
Licence
Het diploma “licence” staat gelijk aan een Bac +3 (een baccalaureaat + 3 jaar vervolgstudie). Met name op het gebied van de licence zijn er sinds 2003 zeer veel nieuwe studierichtingen ontwikkeld. Deze studierichtingen zijn nu ook vaker multidisciplinair bijvoorbeeld bij de licence “Toerisme” vindt men studenten Frans, Engels, Sociologie maar ook Economie.
Deze studieprogramma’s zijn beter aangepast aan de behoefte van de arbeidsmarkt en spelen in op nationale ontwikkelingsstrategieën (bijvoorbeeld “animation socioculturelle” en “off-shoring&rdquo
. Voor het behalen van de Licence moet men ook een onderzoek of stage doen of een scriptie schrijven.
Voor bepaalde “licence” programma’s bestaat er een beperkte deelname. Voor studenten die zich willen inschrijven is er een voorselectie op basis van hun dossier (Bac, cijferlijsten, motivatiebrief) gevolgd door een definitieve selectie op basis van een selectiegesprek. Bij nieuwe studierichtingen wordt deze selectie meestal pas vrij laat gehouden (begin september) waarna men dus 1 à 2 weken later al of niet kan beginnen met de opleiding. Na het behalen van de licence kunnen studenten toetreden tot de arbeidsmarkt of doorstuderen voor een Master.