Bekijk volle/desktop versie : Trouwen: gemeenschap v goederen/ huwelijkse voorwaarden?



Pagina's : [1] 2

14-05-2010, 17:02
Salaamoe aleikoem wa rahmatullaahi wa barakatuh,

Ik sta op het punt om binnekort in het huwelijk te treden, insha Allah. Nu willen we ook voor de nederlandse wet trouwen. Het is standaard dat als je trouwt voor de nederlandse wet, dat je in gemeenschap van goederen trouwt. Je kan er echter voor kiezen om op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Je dient dan oa ieders bezit vast te leggen bij een notaris, en dit regelmatig te 'updaten'. Verder behouden beide partners hun eigendommen bij een scheiding. Islamitisch gezien, is het volgens mij verantwoorder om op huwelijkse voorwaarden trouwen. Aangezien dit het meest aansluit op de sunnah. Maar iedereen in mijn omgeving trouwt in gemeenschap van goederen. Ik twijfel nu een beetje wat ik moet doen, en vraag me af of het uitmaakt of je in gemeenschap van goederen trouwt of niet (islamitisch gezien) en wat de voor en nadelen zijn van het trouwen op huwelijkse voorwaarden.

Mijn vraag aan degenen die al getrouwd zijn, is; zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd, of op huwelijkse voorwaarden? En waarom?

Wa salaam,

14-05-2010, 17:08


In gemeenschap van goederen. We zijn getrouwd omdat we 1 zijn, wat van hem is is van mij en wat van mij is is van hem.

Op huwelijkse voorwaarden trouwen vind ik zooooooooo apart, dan hoef je niet te trouwen vind ik want dan is er geen vertrouwen in een relatie.

14-05-2010, 17:11
Volgens mij sluit trouwen in gemeenschap van goederen eerder aan de sunnah dan trouwen op huwelijkse voorwaarden...

14-05-2010, 17:12

Citaat door Ikramatoen:
In gemeenschap van goederen. We zijn getrouwd omdat we 1 zijn, wat van hem is is van mij en wat van mij is is van hem.

Op huwelijkse voorwaarden trouwen vind ik zooooooooo apart, dan hoef je niet te trouwen vind ik want dan is er geen vertrouwen in een relatie.



Klopt helemaal!


Maar zijn mensen echt met nija getrouwd en 2 jaar later er achter komen
dat meneer een schuld heeft staan van 60.000 euro

14-05-2010, 17:14



Citaat door Maneschijn--:
Volgens mij sluit trouwen in gemeenschap van goederen eerder aan de sunnah dan trouwen op huwelijkse voorwaarden...


Nee, want in de Islam heeft ieder zijn eigen bezit en kennen we geen gedachte van 'wat van mij is, is van jou'
Het bezit van de vrouw is alleen van haar
De man heeft wel de plicht om van zijn bezit uit te geven aan zijn gezin, maar zijn geld is niet eigendom van de vrouw.

Een zuster die ik ken heeft het uitgezocht en het had te maken met de hoge notariskosten van trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dat werd als verspilling gezien. En het huwelijk voor de nederlandse wet is niet het officiele islamitische huwelijk, het gaat erom dat de partners elkaar hun rechten geven volgens het islamitische huwelijk, niet volgens het nederlandse kufr rechtssysteem.

wassalaam,
zonnetje

14-05-2010, 17:15

Citaat door Niss:
Klopt helemaal!


Maar zijn mensen echt met nija getrouwd en 2 jaar later er achter komen
dat meneer een schuld heeft staan van 60.000 euro


Ma3lish.. Jij hebt je nia gebruikt en ging van het goede uit in jullie huwelijk. Om vanaf het begin al uit te gaan dat het slecht kan gaan of om te zeggen dat is van mij en dat is van jou, is pas ongezond.

14-05-2010, 18:40

Citaat door Zonnetje_78:
Nee, want in de Islam heeft ieder zijn eigen bezit en kennen we geen gedachte van 'wat van mij is, is van jou'
Het bezit van de vrouw is alleen van haar
De man heeft wel de plicht om van zijn bezit uit te geven aan zijn gezin, maar zijn geld is niet eigendom van de vrouw.

Een zuster die ik ken heeft het uitgezocht en het had te maken met de hoge notariskosten van trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dat werd als verspilling gezien. En het huwelijk voor de nederlandse wet is niet het officiele islamitische huwelijk, het gaat erom dat de partners elkaar hun rechten geven volgens het islamitische huwelijk, niet volgens het nederlandse kufr rechtssysteem.

wassalaam,
zonnetje



Ja inderdaad, dat bedoel ik ook. In de islam is het bezit van de vrouw, alleen van de vrouw. Dus je zegt eigenlijk dat omwille van verspilling, het haar afgeraden was om op huwelijkse voorwaarden te trouwen?

Nu moet ik zeggen dat de islamitische wet ons vrouwen onze rechten hoort te beschermen, zeker in zulke situaties. Maar wonende in een niet moslim land is dat bijna onmogelijk, aangezien het land de islamitische wet niet erkent. De positie van de vrouw wordt zo wel kwetsbaarder, denk ik zo?
Weet jij of je wanneer je voor de marokkaanse wet getrouwd bent deze 'islamitische' rechten wel kunt krijgen, of niet?

14-05-2010, 18:42

Citaat door Ikramatoen:
Ma3lish.. Jij hebt je nia gebruikt en ging van het goede uit in jullie huwelijk. Om vanaf het begin al uit te gaan dat het slecht kan gaan of om te zeggen dat is van mij en dat is van jou, is pas ongezond.


Het is naïef om te denken dat je huwelijk altijd goed gaat verlopen. Dat voorbeeld van die schuld is al heel wat.

Ik weet niet of ik zou trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar ik zou iedereen aanraden te controleren of je partner geen schulden heeft en te zorgen dat alles op beide namen komt te staan.

Dit is niet uitgaan van het ergste maar meer beter voorkomen dan genezen.

14-05-2010, 18:45
wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, wat van mij is, is ook van me man en wat van me man is is ook van mij.

14-05-2010, 19:02

Citaat door Sitara87:
Het is naïef om te denken dat je huwelijk altijd goed gaat verlopen. Dat voorbeeld van die schuld is al heel wat.

Ik weet niet of ik zou trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar ik zou iedereen aanraden te controleren of je partner geen schulden heeft en te zorgen dat alles op beide namen komt te staan.

Dit is niet uitgaan van het ergste maar meer beter voorkomen dan genezen.



Het is goed om van het goede uit te gaan en niet argwanend te zijn. Dat is echt heel slecht in een huwelijk. Ik neem aan dat voordat iemand trouwt eerst heel goed praat en afspraken maakt met de partner. Je hoopt op de zegen van Allah swt en op het feit dat hij je huwelijk doet slagen, tawakal 3ala Allah. Insha Allah iekoen ghir lghair en heeft je partner je bedonderd en verzwegen dat hij bijv een hoge schuld heeft dan is hij de verrader en weet Allah swt dat jij van het goede uitging maar je partner spelletjes speelt.

Je kan onderzoeken wat je wilt, hij kan alles verbergen wat hij wilt. Je moet gewoon ong weten met wie je trouwt en er moet vertrouwen zijn.

Voor de rest zijn wij allemaal maar mensen en weten we niet wat de toekomst zal brengen, alles is elmektab.


14-05-2010, 20:13

Citaat door Ikramatoen:
In gemeenschap van goederen. We zijn getrouwd omdat we 1 zijn, wat van hem is is van mij en wat van mij is is van hem.

Op huwelijkse voorwaarden trouwen vind ik zooooooooo apart, dan hoef je niet te trouwen vind ik want dan is er geen vertrouwen in een relatie.


Nee, dat zijn realisten.

14-05-2010, 20:36

Citaat door Niss:
Klopt helemaal!


Maar zijn mensen echt met nija getrouwd en 2 jaar later er achter komen
dat meneer een schuld heeft staan van 60.000 euro


Toen wij gingen trouwen hebben we elkaar openheid gegeven van financiële zaken. Zodat we beide niet voor verrassingen kwamen te staan. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Alles is van ons samen, met de intentie nooit uit elkaar te gaan. Als dat wel gebeurd, wordt het vermogen verdeeld. Ik huwelijkse voorwaarden alleen nuttig als iemand een bedrijf heeft ivm mogelijk faillisement.

14-05-2010, 20:40



Citaat door Mnyrtarella:
Nee, dat zijn realisten.



Heeft niks met realistisch zijn te maken.

14-05-2010, 20:53

Citaat door Ikramatoen:
Heeft niks met realistisch zijn te maken.


Waarom zijn de mensen die op huwelijkse voorwaarden argwanend? Mensen die voor huwelijkse voorwaarden kiezen, trouwen ook uit liefde hoor. Huwelijkse voorwaarden zegt niets over de liefde en vertrouwen tussen 2 mensen. Niemand gaat trouwen met het idee dat het mis kan lopen. Maar het blijft een feit dat huwelijken stuk kunnen gaan.

Weet je wat pas grappig is? Vrouwen die op een roze wolke leven en denken dat het huwelijk voorspoedig zal lopen, en later toch bij het grofvuil wordt gezet met een schuld van 30.000 euro die manlief heeft opgebouwd, en waar jij dan mee mag gaan betalen.

Als dit de standaard gedachte wordt onder vrouwen, pas dan maar op dat je jezelf niet in de vingers snijdt!

14-05-2010, 21:00
Huwelijkse voorwaarden; mijn man is zelfstandig ondernemer. Bovendien hoef ik niks van hem als het mis gaat allahi hfid, en hij niet van mij. Zo is het ook in onze dien geregeld. In de islam kennen we geen partneralimentatie of verdeling van de boedel; alleen kinderalimentatie.

Succes en Allahi kamil bil khir.

Pagina's : [1] 2