Bekijk volle/desktop versie : Weg met de schaamtecultuur



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

12-05-2010, 13:15
Marokkanen in Nederland zwijgen over misstanden in hun eigen gemeenschap, en houden daarmee ook vooroordelen onder Nederlanders in stand


Het Arabische woord hsoema – in het Nederlands meestal vertaald als schaamte – is een sleutelwoord om het vaak naar binnengekeerde gedrag van Marokkaanse Nederlanders als individu, als groep en naar elkaar toe te begrijpen. Pijnlijke situaties dienen zo veel mogelijk te worden beperkt en gevoelige thema’s het liefst vermeden.

Krampachtig
Deze krampachtige houding van zwijgen, die hiervan het gevolg is, belemmert de erkenning en kritische onderlinge bespreking van oorzaken van misstanden. Hoewel met name een deel van de jongere generatie het steeds beter doet in onderwijs, werk, sport en in de cultuurwereld, mogen achterstanden en misstanden waarvan ook sprake is niet onbesproken blijven.

Dit besef groeit onder een toenemend aantal Marokkaanse Nederlanders. In informele onderlinge gesprekken komt vaker de behoefte naar voren ervaringen en ideeën met elkaar te delen. Dit heeft vorig jaar geleid tot een gespreksplatform onder de naam Netwerk van Vrijzinnige Marokkaanse Nederlanders. Met deze naam willen de initiatiefnemers tot uitdrukking brengen dat de cultuur van zwijgen, achter ons gelaten moet worden en dat onderlinge discussie zo vrijuit mogelijk en zonder taboes gevoerd dient te worden.
Vrijuit en zonder taboes betekent hier: niet ingeperkt door benauwende onderlinge sociale controle, buitenlandse invloeden of organisaties die claimen de belangen van ‘de’ Marokkanen of ‘de’ moslims te behartigen.

Ook van de kant van Nederlandse overheden, maatschappelijke organisaties en media worden overigens – zij het onbewust – maar al te vaak clichébeelden op Marokkaanse Nederlanders geplakt.

Moskee
Zo wordt maar al te vaak gedacht dat Marokkanen handelen op bevel van ‘de’ moskee c.q. wat door de imam bij het vrijdaggebed wordt gepreekt. Dat ze, met andere woorden, als automaten zijn marsorders volgen. Een beeld dat zeer afwijkt van de werkelijkheid.

Een grappige – of treurige – anekdote illustreert het automatisme waarmee bovengenoemde gedachtegang wordt gevolgd. Recent heeft een koor van Marokkaans-Nederlandse meisjes onder de naam Al Wahda een clip uitgebracht met een liedje waarin het recht op het dragen van de hoofddoek wordt verdedigd. Enkele zinnen daaruit werden recent geciteerd in NRC Handelsblad, waaronder ‘Ook al kijken ze je aan, en wijzen je na, blijf sterk in je schoenen staan, hou vast aan je ... imam’. Misschien heeft de media-aandacht voor misbruik in de katholieke kerk de journalist in kwestie parten gespeeld en werd het ‘vasthouden aan’ al te letterlijk opgevat. Gezongen werd namelijk iman (geloof) en niet imam.

Imam
Al te vaak is de gedachte: Marokkaanse Nederlander = moslim = ‘volgeling van de imam’ = niet in staat om zelfstandig met waarden en normen richting aan het eigen leven te geven. Door de neiging mensen – in dit geval Marokkaanse Nederlanders – in simpele hokjes van clichébeelden in te delen, worden individueel oordeelsvermogen van en diversiteit onder Marokkaanse Nederlanders niet gezien.

Om aan deze ‘mal’ in beeldvorming en politiek een einde te maken, is het van belang dat bij de Nederlandse overheid en bij maatschappelijke instellingen en organisaties meer inzicht in en erkenning voor diversiteit en pluriformiteit onder Marokkaanse Nederlander ingeburgerd raakt. Ook andere belemmeringen voor diversiteit en individuele ontplooiing en verantwoordelijkheid dienen te worden aangepakt.

Marokkaanse Nederlanders moeten gevrijwaard zijn van bemoeienissen van Marokkaanse en andere buitenlandse overheden evenals van achterlijke religieuze invloeden uit het Midden-Oosten. Organisaties die uit naam van Marokkaanse Nederlanders handelen, dienen het recht op individuele keuzevrijheid, diversiteit en pluriformiteit bij Marokkaanse Nederlanders nadrukkelijk te erkennen en waar daar aanleiding toe is bij hun achterban onder de aandacht te brengen.

Tolerantie
Onder Marokkaans-Nederlandse individuen en groepen dient hiervoor ook meer tolerantie en ruimte te komen. Schaamte als motivatie om een kritische bespreking van misstanden te vermijden moet worden achtergelaten. Ten slotte: bijdragen aan burgerschap in welke vorm dan ook moeten als onderdeel van de individuele verantwoordelijkheid in de praktijk worden gebracht.

Door middel van onderlinge gesprekken en discussies wil het Netwerk Vrijzinnige Marokkaanse Nederlanders ervaringen en suggesties voor aanpak laten delen. Ongetwijfeld komen daarbij nog veel vragen en dilemma’s aan de orde.
Niet in de laatste plaats welke kansen en hindernissen er zijn teneinde bovengenoemde voorwaarden te realiseren. Bij dilemma’s moet ook worden gedacht aan de gevolgen van het bespreekbaar maken van taboes in de directe eigen omgeving.

Het belangrijkste is in ieder geval dat deze discussies op gang komen en gaande blijven, en dat de schande van de schaamte wordt overwonnen.

Abdelghafour Ahhali is van het Netwerk Vrijzinnige Marokkaanse Nederlanders

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5796/Weg_met_de_schaamtecultuur

12-05-2010, 13:21


Tja, wie luistert tegenwoordig nog naar zoiets?

12-05-2010, 13:22
7shouma3lik herreb

12-05-2010, 13:25

Citaat door Qirdon:
7shouma3lik herreb


Shouf lawal l nickname djalak ou ta3raf wasno howa 7chouma

12-05-2010, 13:27


Waarom moet iemand menen te weten wat anderen moeten doen?!

Meneer Ahali mag dan zo vrijzinnig zijn, maar hij moet niet menen te weten wat het beste is voor de Marokkaan....arrogante zak

12-05-2010, 13:29

Citaat door Just_Hannah:
Shouf lawal l nickname djalak ou ta3raf wasno howa 7chouma


hedak smieja zwiena
7na koelna lqroeda!

12-05-2010, 13:40

Citaat door Donvito:
Waarom moet iemand menen te weten wat anderen moeten doen?!

Meneer Ahali mag dan zo vrijzinnig zijn, maar hij moet niet menen te weten wat het beste is voor de Marokkaan....arrogante zak


12-05-2010, 13:47

Citaat door Donvito:
Waarom moet iemand menen te weten wat anderen moeten doen?!

Meneer Ahali mag dan zo vrijzinnig zijn, maar hij moet niet menen te weten wat het beste is voor de Marokkaan....arrogante zak





Ontopic: ik zou zeggen; kijk naar het moreel in Nederland..! Finiaal naar de haaien...

12-05-2010, 13:48
Naar mijn mening is er niets gelogen in dit artikel. Door deze schaamte komen veel misstanden niet ter sprake. Hoeveel meiden worden misbruikt door hun eigen vader of ander familielid en zullen dit nooit kunnen vertellen vanwegen die schaamte. Sexueel misbruik komt wel degelijk voor in de Marokkaanse gemeenschap, alleen zijn het er maar weinig die erover durven te spreken. Wat is er mis met dingen openlijk kunnen bespreken? Daar word je toch niet minder islamitisch van?

12-05-2010, 13:51

Citaat door ToosTandloos:
Naar mijn mening is er niets gelogen in dit artikel. Door deze schaamte komen veel misstanden niet ter sprake. Hoeveel meiden worden misbruikt door hun eigen vader of ander familielid en zullen dit nooit kunnen vertellen vanwegen die schaamte. Sexueel misbruik komt wel degelijk voor in de Marokkaanse gemeenschap, alleen zijn het er maar weinig die erover durven te spreken. Wat is er mis met dingen openlijk kunnen bespreken? Daar word je toch niet minder islamitisch van?


7shoema3lik

Nee, maar inderdaad, hij heeft best wel gelijk. Is geen slecht artikel.

12-05-2010, 13:59

Citaat door Qirdon:
7shoema3lik

Nee, maar inderdaad, hij heeft best wel gelijk. Is geen slecht artikel.




Citaat door Petrus:
Als het wel ter sprake komt zit je aan de eer natuurlijk. Het is vaak sociaal wenselijk om goed over te komen en vooral als je familie over je oordeeld is het vaak beter je mond te houden.

Dat klopt, ik heb me daar altijd aan gestoord in mijn omgeving. Dat iedereen op je let en iedereen wat over je te zeggen of te vinden heeft. Dit is echt iets cultureels wat heel diep geworteld zit bij de Marokkanen.

12-05-2010, 14:00

Citaat door Arabianboy:
Wat is dit voor tabon onzin waarom wordt dit niet over de Nederlandse joden gezegd? Je hoeft maar 1 ding over den jood te zeggen en je hebt allerlei instanties op je dak (christelijke en joods)!!!

Enige wat de kuffar willen is dat je je geloof opgeeft in ruil voor VRIJzinnige ONZIN!!! Bovendien willen ze hier het beeld geven dat je de imam niet dient te volgen, maar indiviueel(net als joden en christenen) een ingeving geeft in le leven en hoe je WILT geloven...

De heidenen zelf zijn automaten die de marsorders van hun heidense leiders en media volgen! Denk maar aan de glitter en glamour onzin balden en de gedachtegoed van "wat is nu in"... Kortom, onzin!!!


In de islam staat niet dat je dingen niet mag bespreken hoor. Je moet schaamte kennen maar dat is een ander soort schaamte als waar men het hier in het artikel over heeft. Ik weet niet hoe het bespreekbaar maken van alle onderwerpen je geloof belemmert? Leer nou eens om je achterlijke cultuur niet te verwarren met de islam anders blijven mensen denken dat de islam achterlijk is terwijl het gewoon je cultuur is die dat is.

12-05-2010, 14:03


الحياء ركن من أركان االإيمان

12-05-2010, 14:05

Citaat door Arabianboy:
Het is ze gelukt om het woord kuidheid te veranderen in schaamte... Ze weten dat Marokkanen een slimme en sterke volk is, wat een Marokkaan ook doet... Hij kent de islam en zal dat ook NOOIT ontkennen!!! Altijd hoor je een Marokkaan wel zeggen nadat ie fout is geweest: ik ben fout geweest, inshallah zal ik naar het beste streven!

En dat stukje kracht in onze gemeenschap willen ze breken, zodat we net als de heidenen worden en zaken doen, zonder het besef dat we ons zelf schade toebrengen!!!

En het geziek over Marokkanen zal NOOIT stoppen, totdat we net als hun worden en vooral denken! Dit is een psychologische oorlogs voering (ook wel psych-ops genoemd)!

Zo wordt bijvoorbeeld heel deze rubriek gecontroleerd door de overheid! Waar zijn de echte Marokkanen bij MJA gebleven... Alleen maar heidenen tegenwoordig of NEP-moslims(die zich voor doen als een vrome moslim(a), maar wel gekke dingen zeggen die niet kloppen of een onderhuidse manier!)

Mer info:



Jaja en jij bent de laatste Waarachtige Marokkaanse Moslim?

Kan me niet voorstellen dat de Marokkaanse gemeenschap blij is met mensen als jij, integendeel: mensen als jij zijn de oorzaak van de voortdurende negatieve aandacht, als je dat niet door hebt heb je een enorm bord voor je kop.

12-05-2010, 14:08

Citaat door bombom:
Ik begrijp wel dat je je kapot schaamt als je Marokkaan bent.

De risee van Nederland. Geen groep die het slechter doet volgens mij.

lolll
ik schaam me niet omdat ik marokkaan ben ,ik loop gewoon op straat met een marokkaanse vlag op mijn T-shirt

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14