Bekijk volle/desktop versie : Het onderwijzen van vrouwen zonder afscheiding‏



Pagina's : [1] 2

07-05-2010, 19:19

Shaykh Mohammed Ibn Haadie al-Madkhalie over het onderwijzen van vrouwen zonder een afscheiding

Deze zegt dus: Hoe reageert u op diegene die zich inspant om de vrouwen te onderwijzen in de vorm van het geven van lezingen zonder een afscheiding tussen hem en hen?

We zeggen tegen hem vrees Allaah – djalla wa ‘alaa - betreffende jezelf, want voorwaar, de vrouwen zijn fitan (beproevingen). Het is authentiek overgeleverd van de Profeet – sallallaahu ‘alayhi wasallem – dat hij zei: ‘’Ik heb geen fitnah (beproeving) achtergelaten voor mijn Oemmah na mij, die ernstiger is dan de fitnah van vrouwen. En de fitnah waar Banie Israa’iel als eerst mee geconfronteerd werd was die van vrouwen. Vrees het Hellevuur dus, en vrees de vrouwen.’’ Dit werd vermeld door de Profeet - ‘alayhi salaatu wasalaam. Het zitten met vrouwen in afzondering is niet toegestaan. En als er bijeenkomsten van vrouwen plaatsvinden dan zal wellicht deze individu (wanneer hij hen onderwijst zonder afscheiding) zichzelf blootstellen aan fitan (beproevingen) door het zien van hen gezichten en het kijken naar hen. En wellicht zal de verschijning van een aantal van hen aan zijn hart vasthechten, waardoor hij beproeft zal worden door hen en hij in een calamiteit zal vervallen.
(Poëzie): ‘’Zeg tegen de mooie vrouw in de zwarte bedekking; wat heb je gedaan met de vrome man.’’ Dus ook al was het zo dat de hoofd van deze vrouw bedekt was, zij nog steeds een fitnah voor hem was. ‘’Hij was gewend om wakker te blijven gedurende de nacht om tahajjoed (het nachtgebed) te bidden, totdat jij jezelf aan hem presenteerde bij de deur van de Masjid.’’ Tot aan waar de poëet zei: ‘’Jij weerhield hem van zijn salaat en zijn siyaam. Wees geen fitnah voor hem betreffende de Deen van Mohammed. Elke incident begint met de (eerste) blik en de meeste branden worden gestart door kleine vonken. Hoeveel keren heeft een blik de schade van een pijl aangericht in het hart zonder het gebruiken van een boog of snaar.’’ Tot aan waar de poëet zei: ‘’ Het plezier dat terugkeert met schade is niet welkom.’’ Dus deze blik werd opgevolgd door een calamiteit. Het is dus gepast dat de dienaar Allaah – soebhaanahoe wa ta`aalaa – vreest wat betreft zichzelf en dat hij Hem vreest. En dat hij zich niet blootstelt aan fitan. Wanneer het dus zo is dat de vrouw wordt bevolen om zacht te zijn in haar spraak omdat anders degene die een ziekte in zijn hart heeft (met lust) zal verlangen; wat dan als zij haarzelf vertoont? Dit is een grotere fitnah. En wellicht zullen wij voldaan zijn met dit (als repliek).

Shaykh Mohammed Ibn Haadie al-Madkhalie (hafidahoellaah)

http://www.youtube.com/watch?v=oPupN1MRljI


07-05-2010, 20:53


asalaamu 'alaikum wa rahamtu allah,

O, ik heb eendezelfde topic geplaatst.
Khair inshaAllah.

upp

07-05-2010, 20:59
Ik had uit een fatwa van shaykh al-'Uthaymien begrepen dat het onderwijzen van de vrouwen zonder afscheiding in zijn algemeenheid wel toegestaan is, maar indien men een fitna vreest het niet toegestaan is (algemene stelregel binnen de Ahlu Sunnah wal Jamaa'ah). Dit omdat een fitna gestopt dient te worden wegens het feit het een slechtheid is.

Stel een shaykh geeft een lezing zonder afscheiding omdat hij weet dat hij van zichzelf weet dat het geen fitna voor hem vormt. Mag je dan zeggen dat hij verkeerd bezig is omdat vrouwen in zijn algemeenheid een fitna zijn?

07-05-2010, 21:11

Citaat door Afrah:
Ik had uit een fatwa van shaykh al-'Uthaymien begrepen dat het onderwijzen van de vrouwen zonder afscheiding in zijn algemeenheid wel toegestaan is, maar indien men een fitna vreest het niet toegestaan is (algemene stelregel binnen de Ahlu Sunnah wal Jamaa'ah). Dit omdat een fitna gestopt dient te worden wegens het feit het een slechtheid is.

Stel een shaykh geeft een lezing zonder afscheiding omdat hij weet dat hij van zichzelf weet dat het geen fitna voor hem vormt. Mag je dan zeggen dat hij verkeerd bezig is omdat vrouwen in zijn algemeenheid een fitna zijn?




Misschien vormt het wel een fitna voor de zusters? Maar ik heb geen kennis hierover dus Allaahu A3lam.

07-05-2010, 21:26



Citaat door BintAbdurahmaan:
Misschien vormt het wel een fitna voor de zusters? Maar ik heb geen kennis hierover dus Allaahu A3lam.


Echt hè, je maakt me aan het lachen. Met de zusters van tegenwoordig is het een omgekeerde wereld. Ik weet het ook niet Allaahu a'lam, was gewoon benieuwd. Misschien is dit ooit een keer eerder voorgelegd, of misschien denk ik gewoon te ver.

07-05-2010, 21:30
Hoe kan hij zeggen dat het voor hem geen fitna is? Hij weet misschien van zichzelf dat hij niet snel beproeft wordt met deze zaken, maar het kan zijn dat zijn de toekomst anders is dan hij had verwacht.

En hij kan zijn dat het voor de zusters een fitna is (zoals een zuster zei), want zij zijn ook bevolen om hen blikken neer te slaan.


Ik kan niet begrijpen waarom Du3aat in deze tijd daarvoor (zonder scheiding specifiek lezing geven aan vrouwen) kiezen, terwijl er veel mogelijkheden zijn zoals met camera in beeld komen...

07-05-2010, 21:36
Djazaaki Allaahu khayran ukhtee!

07-05-2010, 21:38
Ik heb weleens een lezing meegemaakt waarbij de spreker voor hen zat. Hij keek hen op zich niet aan, tenminste, niet dat ik heb opgemerkt. Voordeel was dat de zusters stil en aandachtig waren. Vaak is er sprake van chaos met een microfoon en een camera en de bedoeling is, lijkt mij, dat de zusters er wijzer op worden.

07-05-2010, 21:49

Citaat door Al-Muwa7eeda:
Djazaaki Allaahu khayran ukhtee!



Wa djazzaki schat.

07-05-2010, 21:50

Citaat door Afrah:
Echt hè, je maakt me aan het lachen. Met de zusters van tegenwoordig is het een omgekeerde wereld. Ik weet het ook niet Allaahu a'lam, was gewoon benieuwd. Misschien is dit ooit een keer eerder voorgelegd, of misschien denk ik gewoon te ver.



Zeker omgekeerd wereld tegenwoordig, helaas. I dont know sis. (F)

07-05-2010, 21:51

Citaat door omraenhadj:
Hoe kan hij zeggen dat het voor hem geen fitna is? Hij weet misschien van zichzelf dat hij niet snel beproeft wordt met deze zaken, maar het kan zijn dat zijn de toekomst anders is dan hij had verwacht.

En hij kan zijn dat het voor de zusters een fitna is (zoals een zuster zei), want zij zijn ook bevolen om hen blikken neer te slaan.


Ik kan niet begrijpen waarom Du3aat in deze tijd daarvoor (zonder scheiding specifiek lezing geven aan vrouwen) kiezen, terwijl er veel mogelijkheden zijn zoals met camera in beeld komen...



Ik vind dat je vooral niet in deze tijd kan zeggen dat er geen fitna is.

08-05-2010, 00:45

Citaat door Afrah:
Ik had uit een fatwa van shaykh al-'Uthaymien begrepen dat het onderwijzen van de vrouwen zonder afscheiding in zijn algemeenheid wel toegestaan is, maar indien men een fitna vreest het niet toegestaan is (algemene stelregel binnen de Ahlu Sunnah wal Jamaa'ah).


Na'aam in het algemeen vallen deze zaken onder dar' al mafaasid (namelijk wegblijven van zina), alleen is het bij deze opmerking wel van belang te weten dat Shaykh 'Oethaymien van de mening is dat vrouwen hun gezicht moeten bedekken. En neerslaan van de ogen is algemeen (ook bij gezicht) , dus als je zou zeggen dat het bedekken van het gezicht niet waajib is, hoe kun je dat voor vrouwen les geven zonder afscheiding zodat je hun gezichten ziet?

08-05-2010, 00:46


Gebeurt dit überhaupt in Nederland?

08-05-2010, 00:48
Dit soort artikels streelt de ego van de dames, dan denken ze van we zijn knap enzo, we stellen wat voor. Dus niet, de dames van tegenwoordig lijken meer op losgeslagen neushoorns.

08-05-2010, 00:50

Citaat door Khurasan:
Gebeurt dit überhaupt in Nederland?


Niet dat ik weet maar er is wel een keer lezing gegeven waarbij de spreker in dezelfde ruimte zat als de zusters..(ik dacht dat het op een zusterdag was Allaah weet het beter)


Pagina's : [1] 2