Bekijk volle/desktop versie : Multimiljardair Prins Al Waleed wil



Pagina's : [1] 2

07-05-2010, 12:20
Al Waleed kiest voor Pepsi, Buffett heeft liever Cola
Prins Al Waleed Bin Talal kent u al als machtige Arabier en de nummer 19 op de Forbes rijkenlijst, maar ook als de man die $8 mrd van zijn vermogen verloor tijdens de crisis. Liever staat Al Waleed bekend als de Arabische Buffett. Een titel waarvoor hij nog een hoop centjes moet verdienen.


Helaas voor de Prins is hij met $19,4 mrd nog niet eens halverwege het vermogen dat het Orakel uit Omaha, superbelegger Warren Buffett, gedurende 79 jaar heeft opgebouwd (een dikke $47 mrd). En zijn trackrecord van beleggingen helpen Big Al al helemaal niet mee. De eigenaar van Kingdom Holding Company stak zijn centen in projecten die niet altijd even goed rendeerden.

Faalinvesteringen






Euro Disney is zo’n uitglijdertje van de machtige Arabier. In 1994 schoot hij het Franse pretpark te hulp met een zakgeld ter waarde van 800 mio ouderwetse guldens. Het aandeel Euro Disney is goed voor een consistent dalende trend en het pretpark zelf wordt door professoren International Management dankbaar gebruikt als voorbeeld van faalmanagement.

Een andere investering die Prins Al niet veel rijker heeft gemaakt is die in Citigroup. De prins is de grootste private aandeelhouder van de Amerikaanse bank. En wat begon met een investering van $590 mio in 1990, is na 20 jaar niet veel meer waard dan zes- tot zevenhonderd mio. Een AAA-obligatie had hem meer opgeleverd. Komt nog eens bij dat Alwaleed in 2000 voor nog een paar honderd mio dollar aan aandelen Citi had bijgekocht.

Ook Worldcom zat in de portefeuille van de zelfbenoemde Arabische Buffet. Al Waleed propte in 2000 een kleine $200 mio in de Amerikaanse telco die nog geen 2 jaar later ten onder ging nadat een grootschalige boekhoudfraude aan het licht was gekomen.

Succesjes

Doet de Wannebe-Buffett dan ook nog iets goed? Jazeker. Al Waleed behaalde wat beurssuccesjes, met dank aan Steve Jobs. In 1997 kocht de Prins voor $115 mio aandelen in Apple nadat zijne hoogheid Jobs was teruggekeerd in het bestuurspluche. Een waardevolle investering die inmiddels miljarden waard had kunnen zijn. Inderdaad “had kunnen zijn”. Ware het niet dat de Prins in 2005 het grootste deel van zijn Apple aandelen ten gelde maakte, terwijl het aandeel van ’97 tot nu zo’n 56 keer over de kop is gegaan.

Ook zijn investering in Rupert Murdoch’s News Corp heeft Al Waleed geen windeieren gelegd. De Prins bezit zo’n zeven procent van de aandelen in het bedrijf dat gestaag is blijven groeien.

Nog even geen Buffett









Volgens Bloomberg moet Al Waleed dus nog wel even zijn best doen om zich te kunnen meten met de Grote Warren B.. Al Waleed zelf ziet het positiever in. “Over 20 jaar ben ik groter dan Warren Buffett”, “Bovendien heb ik nu al meer geld dan B. had op mijn leeftijd.” Wij wensen Al Waleed in ieder geval veel succes. Een tip: bezuinig alvast op luxe speeltjes, harems en andere geldslurpers.

http://925.nl/archief/2010/05/06/multimiljardair-prins-al-waleed-wil-beter-worden-dan-buffett

07-05-2010, 12:41


wat boeit het hoe rijk je bent later in je graf neem je helemaal niks mee.

07-05-2010, 12:44

Citaat door Magrhebi:
wat boeit het hoe rijk je bent later in je graf neem je helemaal niks mee.


Nee maar je ziet al waar het op gaat uitdraaien

niet het Christendom tegen de Islam
maar Coca Cola tegen Pepsi

van allebei krijg ik maagpijn

07-05-2010, 13:26
Lachen die bovenste pic, geld en smaak gaan eigenlijk nooit samen.

07-05-2010, 13:42



Citaat door herreb:
Lachen die bovenste pic, geld en smaak gaan eigenlijk nooit samen.


Snel nieuw geld en smaak vaak..... er zijn genoeg mensen die van oudsher al rijk zijn maar dat niet zo laten zien en smaak hebben.

07-05-2010, 13:45

Citaat door Globi:
Snel nieuw geld en smaak vaak..... er zijn genoeg mensen die van oudsher al rijk zijn maar dat niet zo laten zien en smaak hebben.


Maar die mensen komen niet op de Pc hooftstraat

07-05-2010, 13:45

Citaat door Globi:
Snel nieuw geld en smaak vaak..... er zijn genoeg mensen die van oudsher al rijk zijn maar dat niet zo laten zien en smaak hebben.


Klopt, nieuw geld kenmerkt zich door smakeloosheid. Ik ken wat mensen met oud geld en die rijden gewoon in hun eindeloos verstelde tweed jasje op hun krakende Gazelle uit 1950 door de stad.

07-05-2010, 13:45

Citaat door herreb:
Klopt, nieuw geld kenmerkt zich door smakeloosheid. Ik ken wat mensen met oud geld en die rijden gewoon in hun eindeloos verstelde tweed jasje op hun krakende Gazelle uit 1950 door de stad.


Die mensen zijn niet rijk
door met geld te smijten

07-05-2010, 14:50

Citaat door rooiemao:
Maar die mensen komen niet op de Pc hooftstraat


Nee. Die lopen daar met een boog omheen en rijden meestal ook niet in zeer opvallende dure auto's.

07-05-2010, 14:50

Citaat door rooiemao:
Die mensen zijn niet rijk
door met geld te smijten


? Ik vat hem niet helemaal....

07-05-2010, 14:52

Citaat door herreb:
Klopt, nieuw geld kenmerkt zich door smakeloosheid. Ik ken wat mensen met oud geld en die rijden gewoon in hun eindeloos verstelde tweed jasje op hun krakende Gazelle uit 1950 door de stad.


Exact. En als oud geld ergens op neerkijkt is het wel dat smakeloze gedrag. Al kun je het hen niet altijd kwalijk nemen. Ik heb zelf ook een ex zwager die zo is. Komt uit de kinkerbuurt en zij hadden het vroeger héél erg slecht. Hij blijft net zo lang rondrijden totdat hij zijn porsche voor de kroeg kan zetten.....

07-05-2010, 15:40

Citaat door Magrhebi:
wat boeit het hoe rijk je bent later in je graf neem je helemaal niks mee.


Klopt,en het is al helemaal een zonde als je je rijkdom op zo'n manier verspilt,terwijl er zoveel mensen (lees oa moslims) sterven van honger

07-05-2010, 15:43



Citaat door AAI-2:
Klopt,en het is al helemaal een zonde als je je rijkdom op zo'n manier verspilt,terwijl er zoveel mensen (lees oa moslims) sterven van honger


Rijke mensen moeten worden verplicht tot schenkingen en liefdadigheid.

07-05-2010, 15:54

Citaat door herreb:
Rijke mensen moeten worden verplicht tot schenkingen en liefdadigheid.


Onzin.

07-05-2010, 16:02
Wat een loser. Wanneer hij geld ergens anders in had geinvesteerd dan was hij er vast en zeker veel beter voor beloond.

Pagina's : [1] 2