Bekijk volle/desktop versie : Voeding & Gezondheid Leefstijl en eetpatroon veranderen..



Pagina's : [1] 2

04-05-2010, 11:10
'Mijn vader moet gezond eten, maar hij weigert te eten wat we voor hem koken.'
Het valt niet mee om je ouders te helpen bij hun ziekte. Fatiha(22) kan daar over mee praten. Iedereen ziet Fatiha’s vader als een kerngezonde oudere man die altijd druk bezig is. Maar haar vader is inmiddels al weer bijna 15 jaar hartpatiënt. Daarnaast komt type 2 diabetes in de familie van haar vader erg veel voor. Al zijn broers en hun zonen lijden eraan. Het komt dus veel voor bij de mannen in de familie, wat betekent dat haar vader een groot risico loopt.
Gezond eten en voldoende bewegen helpt om de kans op type 2 diabetes te verkleinen of de ziekte uit te stellen, ook als de ziekte in je familie zit.
Ook als je diabetes hebt, helpt een gezonde leefstijl om de kans op vervelende gevolgen van diabetes
(hart- en vaatziekten, oogproblemen) te verkleinen.

Veel oudere Marokkaanse mensen weten vaak niet wanneer zij bepaalde klachten serieus moeten nemen en tijdig aan de bel moeten trekken. Dit betekent soms dat wij als mantelzorger voor onze ouders, dit goed in de gaten moeten houden. Maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk!

Fatiha:’’Mijn vader weet heel goed welke risico’s hij loopt en dat zijn gezondheid met het ouder worden alleen maar achteruit is gegaan. Desondanks is hij erg actief. Hij is na zijn pensioneren nog steeds drie dagen in de week aan het werk en dat vergt veel fysieke energie, maar dat geeft hem een goed gevoel.’’
Het liefst zou haar vader alles bij het oude willen laten zonder al teveel veranderingen en het leven leiden zoals hij gewend is. Daarbij heeft hij ook erg veel moeite met het aanpassen van zijn eetpatroon.

Fatiha: “Mijn vader heeft inderdaad moeite met een aantal veranderingen in zijn leven. Zo moet hij zich door zijn ziekte aan een streng dieet houden, om het cholesterolgehalte laag te houden. Vlees mag maar in een kleine hoeveelheid vet gebakken worden, zijn groenten moeten gekookt of gestoomd worden. Voor hem is dit moeilijk, omdat hij uitgebreide vettige maaltijden gewend is, met erg veel jus. We hebben allemaal thuis geprobeerd hem aan zijn dieet te houden, maar hij weigerde te eten wat we voor hem kookten. Dus is hij teruggevallen in zijn oude eetgewoonten.”

“Daarnaast slikt mijn vader slikt zes à zeven verschillende soorten medicijnen. Allemaal om zijn bloeddruk op peil te houden en zijn bloed te verdunnen. Van al die medicijnen wordt hij niet goed. Hij krijgt last van zijn maag en voelt zich gewoon niet lekker. Af en toe dan slikt hij ze ook niet. Ik heb hem al vaker betrapt dat hij ze stiekem weggooide. Dat was nogal schrikken voor ons thuis, maar we beseften toen ook dat het voor hem emotioneel ook niet meer te houden was. Mijn vader gelooft graag dat hij gezond en sterk is.

Voor zijn leeftijd is hij fysiek erg actief en altijd druk bezig. Door zijn medicijngebruik voelt hij zich vaak ziek en beseft hij ergens ook wel dat hij toch niet zo gezond is als hij denkt. Daar heeft hij het echt moeilijk mee’’.

Hoe moet je omgaan met een familielid die wegens zijn gezondheid veel gezonder moet gaan leven?

Tips en eigen ervaringen zijn heel erg welkom!

Op http://www.zorgvoorjeouders.nl vind je meer informatie over diabetes.

13-05-2010, 10:58


Salaam,


Het komt veel voor dat onze ouders moeite hebben met diabetes, omdat ze ineens hun eetpatroon moeten veranderen.
Wie herkent dit en hoe gaan jullie er mee om?

Liefs

23-05-2010, 14:07
Hoe oud is dr vader

25-05-2010, 15:33

Citaat door lief89:
Hoe oud is dr vader



Salaam,

Haar vader is eind zestig.

heb jij zelf ook met de ziekte diabetes te maken?

Groetjes,
Soumaya.

25-05-2010, 21:24



Citaat door Soumaya:
Salaam,

Haar vader is eind zestig.

heb jij zelf ook met de ziekte diabetes te maken?

Groetjes,
Soumaya.

Wa3likom salam.

Oh oke. Nee, maar dat gedrag herken ik wel bij mijn vader, vandaar.

05-06-2010, 16:23
Mijn opa, verbleed een paar maanden in Nl, toen hij terug naar turkije moest kreeg hij een hartaanval.. er waren 3 aders verstopt ofso.
Ik herken deze siuatie mijn opa is ook eind 60 jaar..
Maar ik moet wel iets bekennen, en dit is waar ik heel erg van schrok is, dat hij ECHT van zijn leven houd, hij eet drinkt wat los en vast zit.. hij eet ook nog heel veel rode vlees. en geen groenten.. en wat het rare is, als mama bijv. een probleem ofso heeft en verteld ze aan haar vader weetjwel.. zoals wat wij allemaal doen als het op werk/school soms misgaat.. Hij luistert niet eens naar mijn moeder.. hij zegt dan, zonder te luisteren of mama laat uitpraten.. gaat wel voorbij ja ja ja, en nu stil mijn serie begint....

Toen hij naar turkije terug ging, ging mama voor zekerheid met hem mee..
En in die week kreeg hij die hartaanval, mama had die week gepland als een zogenaamde relax week.. not dus.....

Mama kwam toen naar nederland, en ze belde elke dag nog opa op hoe het met hem was.. toen ze met hem praatte zei me opa: HAHAHAH xmijnmoedersnaamx Ik heb jou een week vakantie ook verneukt HAHAHAHAA. hij ging bulderend lachen van het lol..
Ik zag aan mijn moeders ogen dat ze helemaal boos werd..
Ik mag mijn opa en oma niet, echt van die sadistische typjes ighh.
ze mogen van me doodgaan, ze doen hun kinderen veel te veel pijn.

05-06-2010, 16:41
OMG, wat erg..
Niet haten schat, ze zijn oud! Dat komt in veel families voor dat grootouders in het verleden niet de leukste waren. Maar zij maken ook fouten. En zij hebben ons nodig. Ze worden ouder en soms zieker. Dus boos zijn is zinloos. Je moet ze vergeven. Want wanneer je ze kwijtbent dan ga je zoveel spijt krijgen. Breng de laatste dagen leuk met ze door.
Mijn oma was 6 jaar lang dement. Het was zo erg dat ze niet wist wie ik was, wie haat kinderen waren, elke dag moesten we het opnieuw zeggen, ze was net een klein kindje van 5 die jaren, Allah Yar7amha.

Maar alsnog ik mis haar. En mijn opa ook, ookal heeft ie veel gedaan.
Die mensen zie je nooit meer terug.
Dus wens ze aub de dood niet.
Toon begrip. Jouw ouders kunnen later ook zo worden? Misschien wel misschien niet.

Gair inshaAllah.

05-06-2010, 17:00

Citaat door lief89:
OMG, wat erg..
Niet haten schat, ze zijn oud! Dat komt in veel families voor dat grootouders in het verleden niet de leukste waren. Maar zij maken ook fouten. En zij hebben ons nodig. Ze worden ouder en soms zieker. Dus boos zijn is zinloos. Je moet ze vergeven. Want wanneer je ze kwijtbent dan ga je zoveel spijt krijgen. Breng de laatste dagen leuk met ze door.
Mijn oma was 6 jaar lang dement. Het was zo erg dat ze niet wist wie ik was, wie haat kinderen waren, elke dag moesten we het opnieuw zeggen, ze was net een klein kindje van 5 die jaren, Allah Yar7amha.

Maar alsnog ik mis haar. En mijn opa ook, ookal heeft ie veel gedaan.
Die mensen zie je nooit meer terug.
Dus wens ze aub de dood niet.
Toon begrip. Jouw ouders kunnen later ook zo worden? Misschien wel misschien niet.

Gair inshaAllah.


Ik weet het niet.. het doet me gwn zo pijn om mijn tantes en mama zo te zien pijn lijden, nie denken ofso dat ze verkracht zijn door opa ofso maar gwn als ik het je gwn zou vertellen zou heel marokko.nl op hun spugen dit is gwn niet normaal.

Ik zie de standaart opa niet in hem.. wollahillah... soms huil ik gwn kapot net als nu van.. kijk ik zie opa's en oma's allemaal haci enzo, allemaal wijs.. geven ze wijze levenslessen.. ofso. ik ken veel vriendinnen die goede herrineringen hebben van hun eigen groutouders, ja ik voetbalde met mijn opa dit dat.

hij is foking verlamd de fieze ongelovige, door te veel alcohol dit en dat, hij heeft veel slechte dingen gedaan destijds maar kommop weetje.
Je bent vereckte 72, je zou verwachten dat iemand van 72 wijs zou zijn.
Toch??? of heb ik het verkeerd?
Hij denkt nog steeds aan vrouwen/sex/vlees, weetje ik schaam me, hij verteld verhalen van zijn tijd en ik zak liever door de grond dat ik doorga met luisteren.

Ja en er viel perongeluk een trap op de hoofd van Mouradd. x(Mouradd is een verwende verneukte ongelovige oom van mij, hij is de enige MAN/ZOON in de familie ze3ma, mijn opa en oma houden echt zielsveel voor hem terwijl geen ene fuck om hen geeft)
Toen was ik zo boos van waarom heb jy mij kind geslagen en ik zeg tege die oude man van, ga toch nexken, jij hoxernzoon, blablabla..

Komop, je ZEGT het gwn niet, Sorry hoor ik had liever dat hij vereckte dement was dan dat hij zo sadistisch en onvriendelijkk zou zijn.

Weetje wat het ergste is, die seksdingen. Gaan we zo eten.
Er is zo'n turkse snoep achtig iets, het zoetebruinachtig gelei met stukken walnoten erin.. hijs worstvormig.

Mijn moeder kwam er aan en zei pap, ik heb nog wat zoetigheid gehaald.
weetjwel, suiker worst x(zo noemen ze het in beschaafd normaal taal)

Waar de hele familie bij is, schreeuwde hij, JE BEDOELT TOCH SNOEPDILDO.

Ik zakte letterlijk door de grond.. die stukje die ik bijna in me mond wou steken liet ik vallen, ik keek hem zo vies aan, echt zo vies.
Toen zei ik zo van, waarom zeg je dat, je bent oud, dat moet je niet zeggen??????

Mijn ene kuttante ter bescherming: Amannnn, alsof jullie niet weten wat een dildo is.
Er kwaam wollahillah stoom uit me oren, wou bijna die fokking zoetigheid in dr reet steken.

En jy zegt dat ik nu respect moet hebben voor zulke goedkope mensen???

Weetje naarmate ik de mens leer kennen hoe meer ik de HOND bewonder

05-06-2010, 17:08
Wat eeeeerg
Nee dat is inderdaad heel erg!!!
Zou niet weten hoe ik ermee om zou gaan.. Dit is wel een beetje té.. Oeff maja wens hem de dood niet.. de dood is iets heel groots..

Bid voor hem dat hij berouw zal tonen ect
alcohol maakt mensen kapot....
Ik snap je woede wel, ik denk dat ik ook zo boos zou worden..

Maar ben je half turks?

05-06-2010, 17:16

Citaat door lief89:
Wat eeeeerg
Nee dat is inderdaad heel erg!!!
Zou niet weten hoe ik ermee om zou gaan.. Dit is wel een beetje té.. Oeff maja wens hem de dood niet.. de dood is iets heel groots..

Bid voor hem dat hij berouw zal tonen ect
alcohol maakt mensen kapot....
Ik snap je woede wel, ik denk dat ik ook zo boos zou worden..

Maar ben je half turks?

Ja ik ben een halfbloedje...

Maar dat is niet de enige ik heb echt veel gezien in leven.
En niet van die bullshit dingen van, en zei zij tegen mij dit is mijn kamer en niet de jouwe, terwijl we het samen moesten delen
Ik ben zelf 16 jaar, maar NO way dat ik me zo voel.
het spijt me dat ik ga schelden enzo, maar heb geen leven meer door mijn kankerfamilie, eerlijk gezegd heb ik veel nagedacht over zelfmoord. maar ja
Allah s.w.t zegt als je zelfmoord pleegt heb je geen plek in aarde noch bij mij.
Dus dat is ook geen optie, en ik ben geen hollander of huppelkutje dat ik me frustraties kan stoppen in sex.
de belangrijkste is ook dat me beste vriendin, me veraden en genaaid heeft en ben al enigst kind.. ik weet echt niet wat ik moet doen.
Ik ben zelf niet emotioneel ingesteld maar als ik hierover niemeer kan praten dan red ik het echt niet meer en dat meen ik ook echt.
trouwens sorry dat ik je stoor met dit soort bullshit
en btw is dit ook ontopic.
weetje Laatmaar....
toch bedankt dat je wel een beetje hebt geluisterd..

05-06-2010, 17:22
Nee schat ik vind het niet erg!
Wallahi je kan gewoon praten. Dat is beter. Ik zie een zuster die zich niet goed voelt, dan ga ik haar toch niet in de steek laten?
Pm me even

18-06-2010, 23:11

Citaat door askim02:
Ja ik ben een halfbloedje...

Maar dat is niet de enige ik heb echt veel gezien in leven.
En niet van die bullshit dingen van, en zei zij tegen mij dit is mijn kamer en niet de jouwe, terwijl we het samen moesten delen
Ik ben zelf 16 jaar, maar NO way dat ik me zo voel.
het spijt me dat ik ga schelden enzo, maar heb geen leven meer door mijn kankerfamilie, eerlijk gezegd heb ik veel nagedacht over zelfmoord. maar ja
Allah s.w.t zegt als je zelfmoord pleegt heb je geen plek in aarde noch bij mij.
Dus dat is ook geen optie, en ik ben geen hollander of huppelkutje dat ik me frustraties kan stoppen in sex.
de belangrijkste is ook dat me beste vriendin, me veraden en genaaid heeft en ben al enigst kind.. ik weet echt niet wat ik moet doen.
Ik ben zelf niet emotioneel ingesteld maar als ik hierover niemeer kan praten dan red ik het echt niet meer en dat meen ik ook echt.
trouwens sorry dat ik je stoor met dit soort bullshit
en btw is dit ook ontopic.
weetje Laatmaar....
toch bedankt dat je wel een beetje hebt geluisterd..



hey hey...

ik begrijp niet zo goed waarom het leven van jou opa je zoo dwars zit..
want wat ik nu lees en begrijp dat het merendeels om je opa gaat..

je moet echt positief blijven denken meid.. anders bereik je echt niets in dit leven.. het leven is te kort om ook nog eens naar het leven van een ander( jou opa) te kijken.. Ga zorgvuldig en verstandig met jou leven om en haal er zoveel mogelijk positiviteit uit..

19-06-2010, 17:31



Citaat door satijntjuh:
hey hey...

ik begrijp niet zo goed waarom het leven van jou opa je zoo dwars zit..
want wat ik nu lees en begrijp dat het merendeels om je opa gaat..

je moet echt positief blijven denken meid.. anders bereik je echt niets in dit leven.. het leven is te kort om ook nog eens naar het leven van een ander( jou opa) te kijken.. Ga zorgvuldig en verstandig met jou leven om en haal er zoveel mogelijk positiviteit uit..


Yes i know, maar ik zat die dag even niet in zo'n vrolijke bui, heb nogal een depressieve buitje gehad de laatste tijd.
Alles stapelde op zegmaar, school, werk, familie.
Vandaar zo negatief.
Ik moet meedelen dat je helemaal gelijk hebt.
Inderdaad et leven is kort om je bezig te houden met zulke kleine dingen.
En jaa ik haal er de meest positieve dingen uit haha.
gr.

22-06-2010, 22:34
hey lieverd
ik begrijp je heel goed, ik ken ook familieleden die mij het bloed onder de nagels vandaan halen
het gaat om mijn eigen familie, alles is verslechterd.
op sommige dagen wil je alleen maar schreeuwen, schelden, gek worden en dan lucht het nog niet op :S

groetjes,

22-06-2010, 22:40

Citaat door lala_oujdia15:
hey lieverd
ik begrijp je heel goed, ik ken ook familieleden die mij het bloed onder de nagels vandaan halen
het gaat om mijn eigen familie, alles is verslechterd.
op sommige dagen wil je alleen maar schreeuwen, schelden, gek worden en dan lucht het nog niet op :S

groetjes,

Het is gwn een kutgevoel indd, je kan je zelf en emoties nie uitten hoe meer je schreeuwt, scheld, het voelt alsof niemand je hoort ofso,
gistere is me enigste oom in me fam. naar NL gekomen, mijn mama en tante doen écht alles en alles voor hem, ik wil auto!, hier leen ons auto, ik wil daarheen!, oke we brengen je wel etc.

en als we in turkije ofso zijn, negeert hij ons en zegt hij geen eens salaam ofso, ik snap die gast echt niet van, met welk gezicht komt hij hier??
maargoed, ik weet nu dat ik vast niet de enige ben met een verneukte familie, en dat stelt me gerust, omdat niemand perfect is.

ik ga als oma me kinderen proberen te behouden ipv uit elkaar te laten scheiden, en over hun te gaan roddelen.

Dit zijn gwn lessen van allah (s.w.t) waar wij van moeten leren, ookal doet et pijn.

Peace,

Pagina's : [1] 2