Bekijk volle/desktop versie : Formule 1 circuit in Marokko



Pagina's : [1] 2 3 4

03-05-2010, 08:31
MARRAKECH - In het snikhete Marrakech, waar de tweede ronde van het FIA World Touring Car Championship plaatsheeft, verheugde het WTCC zich in hoog bezoek. Gisteren kwam Formule 1-baas Bernie Ecclestone een kijkje nemen op het Marokkaanse stratencircuit en vandaag arriveert FIA-voorzitter Jean Todt in het kader van een veiligheidscampagne.


Het bliksembezoek van Ecclestone aan Marrakech had weinig te maken met zijn belangstelling voor het WK Toerwagens waaraan Tom Coronel als enige Nederlander meedoet. De hoogbejaarde Engelsman stak vooral zijn voelhorens uit om de belangstelling van de Marokkaanse autoriteiten te toetsen, omdat er sprake is van aanleg van een circuit rond Casablanca. Circuitbouwer Herman Tilke heeft daarvoor plannen ontwikkeld.

In het rennerskwartier waar de temperatuur tot ver boven de 30 graden Celsius opliep, werd ook om andere redenen met interesse naar de toekomst uitgekeken. BMW maakte deze week bekend niet alleen in 2012 als derde merk in de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) te stappen, maar dat er ook een opvolger voor de BMW 320si is ontwikkeld. Die wordt voorzien van een 1.6 liter turbomotor met directe inspuiting, waarmee de krachtbron voldoet aan het Super2000-reglement dat volgend jaar van kracht wordt. „Dat is echt een snel ding”, meende Coronel die een goed begin van zijn weekeinde maakte. Tijdens de testtraining klokte de Gooise coureur de tweede snelste tijd, op slechts 99/1000ste van een seconde achter de Hongaarse merkgenoot Norbert Michelisz..

Of BMW in 2011 als fabrieksteam aan het WTCC meedoet of met het succesvolle privéteam van de Belg Bart Mampaey (nu met Andy Priaulx en Augusto Farfus) wordt in de loop van dit jaar beslist. BMW heeft het de laatste jaren met de al lang bestaande 320si moeten afleggen tegen SEAT en tijdens de openingsrace in het Braziliaanse Curitiba van Chevrolet dat in Marrakech met drie Marokkaanse coureurs (uniek!) aan de start verschijnt.

WTCC-promotor Marcello Lotti liet verder weten dat hij goede hoop heeft dat het Russische merk Lada weer in het WTCC terugkeert. Ondanks een driejarige toezegging haakte Lada af. Lotti denkt dat de rode bolides er in de volgende race op Monza weer bij zijn. De Nederlandse coureur Jaap van Lagen die nog steeds bij Lada onder contract staat, weet echter nog van niks.

http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/6638331/__BMW_richt_vizier_op_DTM_en_WTCC__.html

03-05-2010, 08:44


Blijven stelletje amateurs de organisatie rondom de WTCC in Marrakech. Het zal nooit wat worden een grote evenement in Marokko.

03-05-2010, 08:58
F2 bedoel je mena F1

03-05-2010, 09:01
Is wel vet. Eerste F1 race op het Afrikaanse continent.

03-05-2010, 09:14


Dat zal dan rechtstreekse chaos worden.

03-05-2010, 09:20

Citaat door Prachtig:
Dat zal dan rechtstreekse chaos worden.


Wel heel erg gezellig..


03-05-2010, 09:22
Bij grote evenementen draait het om sponsoren. En geloof me die zijn echt niet bereid om te investeren in een Afrikaans land. Het zal ze alleen maar geld kosten ipv geld binnen halen

03-05-2010, 09:23

Citaat door troebel:
Wel heel erg gezellig..




Is dit in Marokko?

03-05-2010, 09:26

Citaat door Prachtig:
Is dit in Marokko?


Nee, Istanbul. Marokko moet het circuit eerst nog aanleggen.

03-05-2010, 09:31

Citaat door troebel:
Nee, Istanbul. Marokko moet het circuit eerst nog aanleggen.



Oh ok ik dacht ff dat de chaos al begonnen was

03-05-2010, 09:33

Citaat door Prachtig:
Oh ok ik dacht ff dat de chaos al begonnen was


hahaha, het is heel lang geleden in Marokko gehouden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_Grand_Prix

http://www.formula1.com/results/season/1958/688/

03-05-2010, 09:38
De Formule 1 is voor de meeste betrokken partijen een winstgevende business. De televisiekanalen die de uitzending van de races verzorgen maken in de meeste gevallen winst dankzij de reclame rondom de veelbekeken uitzendingen. De teams krijgen een deel van opbrengsten van de verkoop van de tv-rechten en verdienen geld door de sponsoring van het team en de auto.

De kosten voor het ontwerpen en aanleggen van een permanent nieuw circuit kunnen honderden miljoenen dollars bedragen, maar de kosten voor het bouwen van een tijdelijk stratencircuit zoals bijvoorbeeld in Melbourne liggen vele malen lager. Permanente circuits kunnen echter het hele jaar door inkomen genereren dankzij de verhuur van het circuit of het organiseren van races in andere raceklassen. De kosten van de bouw van het circuit van Shanghai worden geschat op ongeveer 450 miljoen dollar, een bedrag dat de eigenaren in 2014 verwachten te hebben terugverdiend.[40]

Niet alle circuits zijn in staat om winst te maken, zo draaide Albert Park in 2007 een verlies van 32 miljoen dollar.

In maart 2007 maakte tijdschrift F1 Racing een schatting bekend van het budget van alle Formule 1-teams. Het totale budget van de elf teams lag op 2,9 miljard dollar. Deze was als volgt onderverdeeld (in miljoenen dollars): Toyota: 418,5, Scuderia Ferrari: 406,5, McLaren Mercedes: 402, Honda: 380,5, BMW Sauber: 355, Renault: 324, Red Bull Racing: 252, Williams: 195,5, Midland/Spyker: 120, Scuderia Toro Rosso: 75 en Super Aguri: 57.[41]



Een grand prix trekt altijd veel media-aandacht.Formule 1 kan in vrijwel elk land live of in samenvatting bekeken worden en trekt een van de grootste wereldwijde televisiepublieken. De Grand Prix van Brazilië 2006 trok een gemiddeld publiek van 83 miljoen kijkers met een piek van 154 miljoen kijkers tijdens de eindfase van de race. Gegevens van de Formula One Group laten een totaal aantal van 580 miljoen unieke kijkers zien tijdens het seizoen van 2005.[42] Volgens de FIA was er in 1999 sinds de oprichting ruim 57 miljard keer op een Formule 1-uitzending afgestemd.[43]

Tijdens de eerste jaren van het nieuwe millennium creëerde de Formula One Group een aantal trademarks, een officieel logo en een officiële website voor de sport om het een professionele uitstraling te geven. Bernie Ecclestone experimenteerde met een pakket digitale televisie en lanceerde dit in 1996 in Duitsland. Dit pakket gaf de kijker de optie om meerdere feeds tegelijkertijd te bekijken. De techniek die gekscherend 'Bernievision' werd genoemd is in meerdere landen geïntroduceerd maar werd in 2002 geschrapt wegens de hoge kosten.

Bernie Ecclestone heeft bekend gemaakt dat de Formule 1 het high-definition television-formaat aan het einde van het 2007 seizoen zou invoeren. Er is tot op heden echter nog geen Formule 1-race in HD uitgezonden. In 2008 werd bekend gemaakt dat de BBC vanaf 2009 het uitzenden van de Formule 1 op zich zou nemen nadat het sinds 1997 in handen van ITV was geweest.[44]

03-05-2010, 09:38



Citaat door troebel:
hahaha, het is heel lang geleden in Marokko gehouden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_Grand_Prix

http://www.formula1.com/results/season/1958/688/



In 1958 dat is wel heel erg lang geleden.en ik lees helemaal geen Arabische/Marokkaanse namen ertussen.doen die niet mee.

03-05-2010, 09:50

Citaat door Prachtig:
In 1958 dat is wel heel erg lang geleden.en ik lees helemaal geen Arabische/Marokkaanse namen ertussen.doen die niet mee.


Klopt. Als je Formule 1 wilt gaan rijden moet je echt goed kunnen rijden en een zak met geld hebben. Zonder geld mee te nemen kom je er niet in.

De meeste Formule 1-coureurs zijn met karten begonnen en opgeklommen via nationale en vervolgens internationale race-series zoals de Formule Ford, Formule Renault, Formule 3, World Series by Renault, GP3 en uiteindelijk de GP2. De GP2 is in 2005 gestart en alle kampioenen zijn doorgestroomd naar de Formule 1. Lewis Hamilton werd de eerste voormalig GP2-coureur die de wereldtitel voor coureurs van de Formule 1 won. Het deelnemen aan dergelijke series is echter geen vereiste om te worden toegelaten in de Formule 1. De Britse Formule 3 werd lange tijd gezien als de belangrijkste springplank voor nieuwe Formule 1-coureurs. Grote kampioenen als Nigel Mansell, Ayrton Senna en Mika Häkkinen gingen direct van Formule 3 naar Formule 1. Kimi Räikkönen liet zien dat het nog sneller kan, hij ging direct van de Formule Renault over naar de Formule 1.

Andere coureurs hebben een heel ander pad naar de formule 1 gevolgd. Damon Hill racete eerst op motoren en Michael Schumacher racete in sportwagens. Om te racen is echter een FIA superlicentie vereist, deze garandeert dat de coureurs ervaring hebben en geen gevaar vormen voor anderen op het circuit. Kimi Räikkönnen kreeg zijn licentie na slechts 23 races te hebben geracet in het professionele circuit.

03-05-2010, 10:23

Citaat door troebel:
Klopt. Als je Formule 1 wilt gaan rijden moet je echt goed kunnen rijden en een zak met geld hebben. Zonder geld mee te nemen kom je er niet in.

De meeste Formule 1-coureurs zijn met karten begonnen en opgeklommen via nationale en vervolgens internationale race-series zoals de Formule Ford, Formule Renault, Formule 3, World Series by Renault, GP3 en uiteindelijk de GP2. De GP2 is in 2005 gestart en alle kampioenen zijn doorgestroomd naar de Formule 1. Lewis Hamilton werd de eerste voormalig GP2-coureur die de wereldtitel voor coureurs van de Formule 1 won. Het deelnemen aan dergelijke series is echter geen vereiste om te worden toegelaten in de Formule 1. De Britse Formule 3 werd lange tijd gezien als de belangrijkste springplank voor nieuwe Formule 1-coureurs. Grote kampioenen als Nigel Mansell, Ayrton Senna en Mika Häkkinen gingen direct van Formule 3 naar Formule 1. Kimi Räikkönen liet zien dat het nog sneller kan, hij ging direct van de Formule Renault over naar de Formule 1.

Andere coureurs hebben een heel ander pad naar de formule 1 gevolgd. Damon Hill racete eerst op motoren en Michael Schumacher racete in sportwagens. Om te racen is echter een FIA superlicentie vereist, deze garandeert dat de coureurs ervaring hebben en geen gevaar vormen voor anderen op het circuit. Kimi Räikkönnen kreeg zijn licentie na slechts 23 races te hebben geracet in het professionele circuit.



Ik begrijp er niet veel van maar wel heel interessant om het te lezen.en weer lees ik geen enkel Marokkaans naam wel heel jammer.
maar dus als ik het goed begrijp moet je een smak geld hebben om daar aan mee te doen.dat zullen er niet veel zijn in marokko toch.(denk ik)zullen dan ook mensen vanuit het buitenland daar gaan racen ofzo?

Michael Schumacher komt mij bekend voor al die andere namen niet.

Pagina's : [1] 2 3 4