Bekijk volle/desktop versie : 'VS willen leren van terreuraanpak Nederland'



01-05-2010, 07:23
'VS willen leren van terreuraanpak Nederland'

WASHINGTON - De Amerikaanse regering heeft interesse getoond in de manier waarop Nederland omgaat met 'terroristen uit eigen land', zoals Theo van Gogh's moordenaar Mohammed B.

Volgens de woordvoerster van minster van Justitie Ernst Hirsch Ballin hebben de Amerikaanse ministers van Justitie en Binnenlandse Veiligheid zaterdag tegen Hirsch Ballin gezegd dat ze graag gebruik willen maken van de Nederlandse ervaringen met 'homegrown terrorism'.

Vooral de manier waarop landelijke veiligheidsdiensten in Nederland samenwerken met lokale autoriteiten wekte volgens de woordvoerster de interesse van de Amerikanen.

Hirsch Ballin sprak op de Nederlandse ambassade in Washington met minister van Binnenlandse Veiligheid Janet Napolitano en zijn ambtgenoot van Justitie Eric Holder. Napolitano kwam enkele uren later aan dan aanvankelijk was gepland. Ze was op bezoek geweest in de door een olieramp bedreigde staat Louisiana.

Bijna-aanslag kerst
Zowel de Amerikanen als Hirsch Ballin toonden zich positief over verdergaande samenwerking op het gebied van veiligheidsbeleid, aldus de voorlichtster. Ook spraken de bewindslieden hun tevredenheid uit over de samenwerking na de bijna-aanslag van afgelopen kerst, toen een Nigeriaan met een zelfgemaakte bom in zijn onderbroek probeerde een vliegtuig op te blazen dat van Schiphol onderweg was naar Nigeria.

Andere onderwerpen die ter sprake kwamen waren de bodyscanners op luchthavens, privacy en de uitwisseling van gegevens.

Privacy
Dat laatste is een politiek heikel punt sinds het Europees Parlement de inzage van bankgegevens van Europese burgers door Amerikaanse veiligheidsdiensten blokkeerde. Die bleken al jaren mee te kijken met de gegevens van Swift, het bedrijf dat internationale banktransacties verwerkt.
Volgens de Amerikanen komt het de veiligheid ten goede als ze over dit soort gegevens beschikken. Het Europarlement kon zich daar niet in vinden en vond het bovendien een ongeoorloofde inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van burgers.
Op Europees niveau wordt momenteel druk overlegd om toch tot nieuwe afspraken te komen. Hirsch Ballin heeft volgens zijn woordvoerster dan ook niets toegezegd.
Na zijn onderhoud met Napolitano en Holder ging Hirsch Ballin op stap met de politie in de Amerikaanse hoofdstad, ''de wijken in'', aldus zijn woordvoerster.

http://www.nu.nl/buitenland/2238462/vs-willen-leren-van-terreuraanpak-nederland.html

01-05-2010, 07:24


Nou dat geeft de burger moed

01-05-2010, 07:42
waaruit blijkt dan dat nederland zo goed is in terrorismebestrijding?

wat ik wel zie is dat nederland het klimaat van angst heeft overgenomen,
zoals dat ook in de vs wordt gepropagandeerd.

01-05-2010, 07:43

Citaat door Malpighi:
waaruit blijkt dan dat nederland zo goed is in terrorismebestrijding?

wat ik wel zie is dat nederland het klimaat van angst heeft overgenomen,
zoals dat ook in de vs wordt gepropagandeerd.


Ik denk dat het vooral gaat om zaken en dingen die niet bekend zijn bij het grote publiek. Anders zou de us geen interesse tonen.

01-05-2010, 07:50


als ik homegrown lees, moet ik eerst denken aan een shop