Bekijk volle/desktop versie : discussies met niet-gelovigen collega's



Pagina's : [1] 2 3

28-04-2010, 22:28
Op mijn werk heb ik vaak discussies met mijn collega's over het geloof en het leven.

Het zijn vooral de niet gelovigen met wie ik goede discussies kan voeren. De anders-gelovigen proberen discussies vaker uit de weg te gaan. Tenminste dat is wat ik heb gemerkt in mijn omgeving.

Tijdens de discussies let ik altijd op wat ik zeg over de islam. Ik weet wel het een en ander over mijn geloof, maar toch ben ik altijd voorzichtig met wat ik zeg. Je kan beter geen informatie geven, dan verkeerde informatie mbt de islam.

Vandaag had ik weer een discussie met een niet gelovige collega.

De discussie ging hier over:

Hij zei; Het is toch zo dat er verschillende interpretaties zijn van de islamitische leer? Wat nou als de soennieten het goed hebben en de sjiieten niet, worden de sjiieten dan harder gestraft door Allah? al hadden zij ook een goede intentie en dachten zij dat hun manier van geloven de juiste was? dat is toch niet eerlijk?

Ik wist niet wat ik hier op moest antwoorden, en zei dat ik er op terug zou komen.

Weet iemand hier het antwoord op? Graag alleen met daliel.

28-04-2010, 22:32


Goh, dat is al een vergevorderde vraag... Smehli, ik weet het niet, maar hoop alleszins dat iemand dit weet. Ik zit ook met veel niet-gelovigen rondom mij, en heb soms ook van die discussies. En idd, opletten met wat je zegt.


Dikke up voor deze topic!

28-04-2010, 22:34

Citaat door Sarouchee:
Goh, dat is al een vergevorderde vraag... Smehli, ik weet het niet, maar hoop alleszins dat iemand dit weet. Ik zit ook met veel niet-gelovigen rondom mij, en heb soms ook van die discussies. En idd, opletten met wat je zegt.


Dikke up voor deze topic!



Hey meid, ik weet het, het is een lastige vraag, die niet makkelijk te beantwoorden is. Ik hoop dat er iemand is die hier meer over weet.

28-04-2010, 22:34
Ik ben iets aan het zoeken, maar kan het niet vinden.. maar ik blijf verder zoeken

28-04-2010, 22:35


Ik zou zeggen: Allahoe A3lam, het oordelen laten we aan de Allmachtige over.

28-04-2010, 22:36

Citaat door Tangawia07:
Ik ben iets aan het zoeken, maar kan het niet vinden.. maar ik blijf verder zoeken



ok het is wel lastig te vinden het antwoord.

maar wat is er zo grappig?

28-04-2010, 22:38

Citaat door Oases:
Ik zou zeggen: Allahoe A3lam, het oordelen laten we aan de Allmachtige over.



Onze plicht is kennis opdoen. Onderzoek verrichten en logisch nadenken. Je kan wel altijd Allah oe3lem zeggen, maar daar kom je ook niet verder mee. Niet negatief bedoeld hoor.

28-04-2010, 22:39
Mijn reactie zou de volgende zijn geweest; Het eerste dat Allah ons toe heeft doen komen is de tekst Iqra wat 'leer' betekend. Ieder mens kan kennis opdoen zolang zijn wil maar sterk genoeg is en het verschil tussen bv een sounniet en een sjieet is het zelfde te verklaren als een moslim en een christen. Zou het dan zo zijn de sounnies het juiste pad bewandelen,, dan hebben de sjieieten niet genoeg kennis opgedaan. Xo is het dan ook met een christen. De bijbel kennen wij ook en het \Christendom ook,, alleen is er kennis na gekomen die men dient te volgen en als je dat niet gedaan hebt,, heb je een deel van het leerprocess overgeslagen

Ghait InshaAllah,, maar dit ozu mijn beredenering zijn

28-04-2010, 22:40

Citaat door MMonstertje:
Op mijn werk heb ik vaak discussies met mijn collega's over het geloof en het leven.

Het zijn vooral de niet gelovigen met wie ik goede discussies kan voeren. De anders-gelovigen proberen discussies vaker uit de weg te gaan. Tenminste dat is wat ik heb gemerkt in mijn omgeving.

Tijdens de discussies let ik altijd op wat ik zeg over de islam. Ik weet wel het een en ander over mijn geloof, maar toch ben ik altijd voorzichtig met wat ik zeg. Je kan beter geen informatie geven, dan verkeerde informatie mbt de islam.

Vandaag had ik weer een discussie met een niet gelovige collega.

De discussie ging hier over:

Hij zei; Het is toch zo dat er verschillende interpretaties zijn van de islamitische leer? Wat nou als de soennieten het goed hebben en de sjiieten niet, worden de sjiieten dan harder gestraft door Allah? al hadden zij ook een goede intentie en dachten zij dat hun manier van geloven de juiste was? dat is toch niet eerlijk?

Ik wist niet wat ik hier op moest antwoorden, en zei dat ik er op terug zou komen.

Weet iemand hier het antwoord op? Graag alleen met daliel.


Met iemand die niet in God geloofd kun je amper discussiëren. Als men de schoonheid van God's schepping dagelijks niet eens meer ziet. Als men zelfs niet eens beseft dat elke dag uit zijn/haar bed opstaan een levens- geschenk is.... Wat voor woorden moet je aan diegenen die niet geloofd dan nog kwijt?

28-04-2010, 22:41

Citaat door MMonstertje:
Onze plicht is kennis opdoen. Onderzoek verrichten en logisch nadenken. Je kan wel altijd Allah oe3lem zeggen, maar daar kom je ook niet verder mee. Niet negatief bedoeld hoor.



Nee maar bedoel als een collega mij dat zou vragen zou ik dat antwoord geven. Het is voor een niet moslim namelijk toch moeilijk te begrijpen aan de hand van een overlevering of een vers. Snap je?

28-04-2010, 22:41
Overigens, ik ben een Christen.

28-04-2010, 22:41

Citaat door MMonstertje:
Op mijn werk heb ik vaak discussies met mijn collega's over het geloof en het leven.

Het zijn vooral de niet gelovigen met wie ik goede discussies kan voeren. De anders-gelovigen proberen discussies vaker uit de weg te gaan. Tenminste dat is wat ik heb gemerkt in mijn omgeving.

Tijdens de discussies let ik altijd op wat ik zeg over de islam. Ik weet wel het een en ander over mijn geloof, maar toch ben ik altijd voorzichtig met wat ik zeg. Je kan beter geen informatie geven, dan verkeerde informatie mbt de islam.

Vandaag had ik weer een discussie met een niet gelovige collega.

De discussie ging hier over:

Hij zei; Het is toch zo dat er verschillende interpretaties zijn van de islamitische leer? Wat nou als de soennieten het goed hebben en de sjiieten niet, worden de sjiieten dan harder gestraft door Allah? al hadden zij ook een goede intentie en dachten zij dat hun manier van geloven de juiste was? dat is toch niet eerlijk?

Ik wist niet wat ik hier op moest antwoorden, en zei dat ik er op terug zou komen.

Weet iemand hier het antwoord op? Graag alleen met daliel.


Wat hij in het kort zegt is,
wat als jouw geloof niet het juiste geloof is en een ander geloof wel.
Toch dom als je hier niet weet wat je moet zeggen,
tuurlijk wordt je dan gestraft want je bent afvallig.

28-04-2010, 22:42



Citaat door MMonstertje:
Onze plicht is kennis opdoen. Onderzoek verrichten en logisch nadenken. Je kan wel altijd Allah oe3lem zeggen, maar daar kom je ook niet verder mee. Niet negatief bedoeld hoor.

Het is nou eenmaal niet makkelijk om hier antwoord op te geven. En allah oe a3lem aangezien hij of zij onwetend is maar het is ook haar of zijn plicht om kennis op te doen, en dingen op te zoeken over het geloof. (Opzoek te gaan naar de waarheid)

28-04-2010, 22:44

Citaat door Darsi:
Met iemand die niet in God geloofd kun je amper discussiëren. Als men de schoonheid van God's schepping dagelijks niet eens meer ziet. Als men zelfs niet eens beseft dat elke dag uit zijn/haar bed opstaan een levens- geschenk is.... Wat voor woorden moet je aan diegenen die niet geloofd dan nog kwijt?



Ik vind dit onzin,, heel veel mensen bekeren namelijk tot een religie nadat ze discussies gevoerd hebben en daar verklaringen en antwoorden bij hebben geregen die ze nooit verwacht hadden. Misshcien raakt zo iemand wel geinterreseerd na een discussie,, gaat meer kennis opdoen en bekeerd wel. Wij mogen niet oordelen over de achterliggende gedachten van iemand

28-04-2010, 22:45

Citaat door Ikramm_:
Mijn reactie zou de volgende zijn geweest; Het eerste dat Allah ons toe heeft doen komen is de tekst Iqra wat 'leer' betekend. Ieder mens kan kennis opdoen zolang zijn wil maar sterk genoeg is en het verschil tussen bv een sounniet en een sjieet is het zelfde te verklaren als een moslim en een christen. Zou het dan zo zijn de sounnies het juiste pad bewandelen,, dan hebben de sjieieten niet genoeg kennis opgedaan. Xo is het dan ook met een christen. De bijbel kennen wij ook en het \Christendom ook,, alleen is er kennis na gekomen die men dient te volgen en als je dat niet gedaan hebt,, heb je een deel van het leerprocess overgeslagen

Ghait InshaAllah,, maar dit ozu mijn beredenering zijn


Jij zit aardig in de buurt, vind ik zelf.

Iedereen voelt zelf aan wat goed of slecht is en iedereen komt iets tegen wat hen tegen het borst stuit en wat volgens hen niet 'klopt'. Als ze niet die kennis opdoen om achter de waarheid te komen, dan hebben ze er zelf voor gekozen onwetend te blijven over de waarheid.

Ieder bekeerling vertelt je hetzelfde, er is altijd iets in hun oude geloof geweest wat ze niet correct vonden of niet vonden kloppen en vond het juiste altijd in de islam. Zo ook kunnen sjieeten hun weg naar de sunnah vinden.

Pagina's : [1] 2 3