Bekijk volle/desktop versie : Een op de drie sauna's filmt in kleedkamer



22-04-2010, 14:28


BRUSSEL - De sauna's hangen camera's om diefstallen te voorkomen. Volgens de wet mogen ze de ‘intimiteit niet schenden'.

Een lezeres van Het Nieuwsblad bezocht met haar 10-jarige dochter het Brasschaats Badhuis. Ze schrok toen ze in de kleedkamer van de familiesauna merkte dat ze gefilmd werd door een bewakingscamera. ‘Zes camera's maken beelden van de bezoekers', zegt de vrouw. ‘In de gemeenschappelijke ruimte moeten de klanten zich uitkleden. Ik vind dit een aanranding van de eerbaarheid en een vorm van voyeurisme. Ik heb de exploitant gevraagd wat er met de beelden gebeurt, maar ik kreeg geen antwoord.'

De camera's hangen er volgens de exploitant al jaren. ‘Ze kwamen er na klachten over diefstal', zegt hun advocate Ria Hens. De klanten moeten hun kledij en hun bezittingen opbergen in kastjes die met een sleutel afgesloten worden. Bij één bezoekster zou geld verdwenen zijn.

‘Er hangen vier bordjes die bezoekers erop wijzen dat ze gefilmd worden. We overtreden geen enkele wet. Met de beelden wordt met de grootste zorg omgesprongen.'

Het gebruik van bewakingscamera's in besloten ruimtes is onderworpen aan strikte regels.

‘De camerawet van 2007 zegt dat camera's zichtbaar moeten zijn, dat ze aangekondigd moeten worden, en dat er een goede reden moet zijn om ze te plaatsen', zegt Willem De Beukelaere, voorzitter van de privacycommissie. ‘Bovendien zegt artikel 10 dat de camera's de intimiteit van personen niet mogen schenden, bijvoorbeeld als mensen zich omkleden.'

Volgens de privacycommissie moeten de sauna's in een afzonderlijke ruimte voorzien waar klanten zich buiten het oog van de camera kunnen omkleden. ‘Die kleedruimte is er', klinkt het in Brasschaat. ‘Maar er heeft nog nooit iemand gebruik van gemaakt.'

Uit een rondvraag van de Sauna Vereniging België (SVB) blijkt dat 30 procent van de sauna's de kleedkamers laat filmen.

De SVB zegt dat de opnames gecodeerd zijn; niemand kan ze zomaar bekijken. Alle beelden worden na 48 uur vernietigd. In sommige sauna's zijn de camera's niet aangesloten. Ze moeten alleen dieven afschrikken.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=VU2P7OTV