Bekijk volle/desktop versie : Het belang van de geleerden



21-04-2010, 22:51



De geleerden zijn de leiders van de mensheid en de pilaren van de gemeenschap van Islam! Ibnoel Qayyim,mag Allah tevreden met hem zijn, zegt:

"Zij verwijzen de dwalende naar de leiding, en zijn geduldig in het kwade dat zij hem berokkenen, en zij brengen de doden en dwalenden - tot leven met het Boek van Allah, en zij laten de blinden zien door middel van het licht van het Boek van Allah! En zie: hoeveel mensen die door Iblies gedood werden hebben zij niet terug tot leven gebracht, en hoeveel dwalenden hebben zij wel de weg van de leiding getoond"

Maymoen b. Mahran heeft gezegd:

"De geleerden zijn mijn keerpunt op elke plaats waar ik ga, en zijn mijn wens wanneer ik ze niet vind, en ik heb gezien dat mijn hart vroom wordt wanneer ik bij de geleerden zit!"

Ibnoel Qayyim, mag Allah tevreden met hem zijn, zegt:

"De geleerden zijn gelijk aan de sterren, zij zijn er ook om de dwalenden van leiding te voorzien en de mensen zijn meer in nood aan hen, dan dat zij in nood zijn aan eten en drinken!"

Maymoen, mag Allah tevreden met hem zijn, zegt:

"De geleerde in een bepaald land, is gelijk aan een zoete bron in dit bepaalde land!"

En er werd gezegd:

"De geleerden zijn zoals water;waar zij ook komen zijn zij van nut!"

'Abdoellah, de zoon van Imam Ahmad, vroeg zijn vader:

"O mijn vader, wat voor een man was Imam Ash-shaafi'ie, want ik hoor jou zoveel smeekbeden voor hem verrichten"

Hij antwoordde:

"O Mijn zoon, hij was zoals de zon voor de wereld, en zoals een genezing voor de mensen! En zeg mij: kennen deze twee zaken erfgenamen, of zijn deze twee zaken vervangbaar?"

Imaam Ahmad, mag Allah hem barmhartig zijn, zegt:

"De mensen zijn meer in nood aan kennis dan dat zij in nood zijn aan eten en drinken! Want zij zijn maar twee of drie keer per dag in nood aan water,maar zij zijn op elk moment in nood aan kennis!"


Wanneer men naar hen kijkt, herinnert men Allah door hun daden en nederigheid en licht van soennah en geloof dat op hen waar te nemen is.

De Profeet,( gebeden en vrede van Allah over hem,) heeft gezegd:

"De aanhangers van Allah zijn degenen die de anderen aan Allah herinneren wanneer zij naar hen kijken!"

Ibnoe Mas'oed, mag Allah tevreden met hem zijn, zei tegen Arrabie' b. Chaytham:

"O Aboe Yazied, als de Boodschapper van Allah, (gebeden van Allah en vrede over hem,) jou gezien zou hebben, zou hij van jou gehouden hebben! En telkens wanneer ik jou zie, denk ik aan zij die zich in nederigheid onderwerpen!"

Aboe Ishaq Assabie'ie zegt over zijn sheich 'Amr b. Maymoen Al-Awdie:

"Wanneer men naar hem keek, herinnerde hij jou aan Allah!"

Telkens wanneer Mohammed b. Sierien door de markt ging, herinnerde de mensen Allah, enkel en alleen door naar hem te kijken!

Ikrimah, mag Allah tevreden met hem zijn, zegt:

"Pas op, en doe de geleerden geen kwaad! Want degenen die de geleerden kwaad doet, heeft de Boodschapper van Allah gedeerd!"

De leiding verdwijnt met de dood van de geleerden. 'Abdoellah b. 'Abbas, mag Allah tevreden met hem zijn, zegt:

"Weten jullie wanneer de kennis verdwijnt? Wij zeiden: neen! Hij antwoordde, samen met de dood van de geleerden!"

Hij zegt ook:

"Je zal zien dat de geleerden sterven, waardoor de waarheid verpletterd zal worden, totdat er veel onwetendheid zal zijn! En de mensen van de kennis zijn verdwenen, waardoor de mensen met onwetendheid handelen en Allah niet met de waarheid aanbidden, en van de juiste weg afgedwaald zijn!"

Hilal b. Al-Chabbab vroeg Sa'ied b. Al-Djoebayr, mag Allah tevreden met hem zijn, het volgende:

"O Aboe 'Abdoellah, waaraan kan men herkennen dat de mensen aan de afgrond van de vernietiging staan"

Hij antwoordde:

"Wanneer de geleerden sterven!"

Al-Hasan Al-Basrie heeft gezegd:


"Deze doenya is duister, behalve de plaatsen waar de geleerden lesgeven!"

21-04-2010, 22:54


Helaas zien we in het hedendaagse leven dat men de geleerden beschimpen en belasteren.



Wassalam

21-04-2010, 22:59
Djazzak Allaahu gair.

07-05-2010, 22:35
Baraka Allaahu feekum.

Toch blijf ik me verbazen en gruwelen over de mensen die de geleerden zo denigreren.(Vooral omdat het om mensen gaat die geen greintje kennis hebben)

Je hoort ze al: "Goh,dat zijn paleisgeleerden".

Paleisgeleerden? Zijn het paleisgeleerden omdat ze niet conform jullie begeerten oordelen? Hoe komt het eigenlijk dat ze dan alleen fatawa nemen van dezelfde geleerden die naar hun wensen zijn?

Sommigen gaan nog verder hierin..

Nee broeders en zusters pas op voor deze zaken,en respecteer de geleerden.Zo houden jullie de mensheid weg van de waarheid en op Yawm ul Qiyamah moeten wij ons verantwoorden.

Wil jij deze verantwoordelijkheid op je nemen?


Moge Allaah ons constant leiden.

Wassalam

07-05-2010, 22:46


Amien.

Wa alaikoem salaam.

07-05-2010, 22:49
het woord housenigger wordt de laatste tijd ook gebruikt


allah hdiena

07-05-2010, 23:11
Jazaak Allaahu khayr wa ahsana ilayk

07-05-2010, 23:59
Moge Allah onze helden Belonen!

Waar blijven de stoere takfirkabouters?