Bekijk volle/desktop versie : Welke Tafseer-boeken adviseert u? - Shaykh Fawzaan



Pagina's : [1] 2 3 4

19-04-2010, 19:22

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem.

Assalamoe 'alaikom wa rahmatoe Allaahi wa barakatoeh[/FONT][/SIZE]

[SIZE="2"][FONT="Century Gothic"]Auteur: Shaykh Saalih al Fawzaan (moge Allaah hem beschermen)

Vraag: Wat zijn de boeken van Tafseer die u adviseert om te lezen?

Antwoord: Zonder twijfel, de boeken van tafseer zijn er veel en alle lof is aan Allaah; dit is van de de gunsten van Allaah(Subhaanahu wa Ta’ala). Tafseers verschillen, sommige zijn uitgebreid, andere samengevat. Sommigen zijn vrij van fouten, en anderen hebben fouten in zich, vooral in Aqeedah (geloofsleer).

Ik adviseer mijn jonge broeders (het lezen van) 'Tafseer Ibn Katheer'. Voorwaar, het is van de beste boeken van Tafseer in zijn methodologie en benadering ondanks zijn kleine grootte. Dit is omdat het de Quran uitlegt met de Quran en dan met de Profetische Sunnah, en dan met uitspraken van de Salaf zoals genoodzaakt door de Arabische taal waarin het is geopenbaard, (dat maakt het) een nauwkeurige en betrouwbare Tafseer.

(Ik adviseer mijn jonge broeders ook het lezen van) 'Tafseer Al Baghawee' en 'Tafseer Al Haafith Ibn Jareer At Tabaree', wat een uitgebreide en uitvoerige Tafseer is en en waarop andere Tafseer boeken vertrouwen. Ook (adviseer ik mijn jonge broeders het lezen van) 'Tafseer Ash Shaikh 'AbdurRahmaan As Sa'dee'. Het is een goede en makkelijk verwoorde Tafseer en overvloedig in kennis.

Wat betreft de andere boeken van Tafseer, ze zijn uitmuntend in sommige aspecten, maar ze hebben in zich bepaalde fouten, vooral in Aqeedah. Deze Tafseers zijn niet gepast om te lezen behalve door een persoon die stevig gegrondvest is in kennis en die het goede ervan kan nemen terwijl hij het slechte ervan vermijdt.

Echter, de beginner is hiertoe niet in staat, dus hij moet zich vasthouden aan de Tafseers die geen gevaarlijke fouten bevatten zoals “Tafseer Ibn Katheer”, “Tafseer Al Baghawee” en“Tafseer al Haafith Ibn Jareer At Tabaree” die goed en kostbaar zijn en Alle Lof is aan Allaah.


Vertaald van Bron[/FONT][/SIZE]



[SIZE="2"][FONT="Century Gothic"]Allaah weet het beste.


19-04-2010, 19:58


Dit hoort niet bij de fatwa.[/SIZE]




[SIZE="5"]

نبذة النيل والفرات:
يعد تفسير الشيخ "عبد الرحمن بن ناصر السعدي" المسمى "تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان من أحسن التفاسير حيث كان له ميزات كثيرة: منها سهولة العبارة ووضوحها حيث يفهمها الراسخ في العلم ومن دونه. ومنها تجنب الحشو والتطويل الذي لا فائدة منه، إلا إضاعة وقت القارئ وتبلبل فكرة، ومنها تجنب ذكر الخلاف إلا أن يكون الخلاف قوياً تدعو الحاجة إلى ذكره.

وهذه ميزة مهمة بالنسبة للقارئ حتى يثبت فهمه على شيء واحد, ومنها السيد على منهج السلف في آيات الصفات قلا تحريف ولا تأويل يخالف مراد الله بكلامه، فهو عمدة في تقرير العقيدة. ومنها دقة الاستنباط فيما تدل عليه الآيات من الفوائد والأحكام والحكم، وهذا يظهر جلياً في بعض الآيات كآية الوضوء في سورة المائدة، حيث استنبط منها خمسين حكماً، وكما في قصة داود وسليمان في سورة ص. ومنها أنه كتاب تفسير وتربية على ألأخلاق الفاضلة كما يتبين في تفسير قوله تعالى في سورة الأعراف "خذ العفو وأمر بالمعروف وأعرض عن الجهلين".

وبالنظر للأهمية التي يحتلها هذا التفسير بين أقرانه فقد اهتم "عبد الرحمن بن معلا اللويحق" بإخراجه كما كتبه الشيخ المصنف دون تعديل أو تبديل، أو زيادة أو نقص، وعلى ذلك قام بما يلي: أولاً: وزع النص توزيعاً جيداً، بحيث يكون تقسيم فقرات الكلام أو أجزائه متصلاً بمعانية، واجتهد ألا يقطع السياق الواحد بين فقرتين مختلفتين، وأن يبدأ تفسير الآية أو الآيات من أول السطر.

ثانياً: رقم الآيات المفسرة في بداية تفسيرها، وهذا لم يكن من عمل الشيخ وقد قام به المحقق لما وجد فيه من أهمية لأجل سهولة معرفة مواضع الآيات. ثالثاً: صحح بعض الأخطاء الإملائية الظاهرة التي لا تخفى على الشيخ ولكنها سبق قلم. ولقد حرص على عدم التدخل في التفسير والتعديل فيه بأي وجه من الوجوه إلا في ثلاث حالات: أولاً: أن يكون الخطأ في الآيات فهنا يثبت الصواب ولا يلتفت إلى الخطأ. ثانياً: أن يكون الخطأ ظاهراً، ولا يمكن أن يقبل به المؤلف وهنا يثبت التعديل الذي يراه صواباً، ويشير في الهامش إلى ما في الأصل من خطأ، أو سبق قلم، ثالثاً: أن يكون التعديل طفيفاً كأن يكون تعديلاً في ضمير مثلاً.

[/SIZE]

http://www.neelwafurat.com/itempage....3&search=books



[SIZE="5"]

تفسير السعدي تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان

[/SIZE]

http://www.islamhouse.com/p/2422



[SIZE="5"]

نبذة مختصرة: تفسير السعدي : يعتبر كتاب تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان، من أفضل كتب التفسير؛ حيث يتميز بالعديد من المميزات منها سهولة العبارة ووضوحها، ومنها تجنب الحشو والتطويل، ومنها تجنب ذكر الخلاف، ومنها السير على منهج السلف، ومنها دقة الاستنباط، ومنها انه كتاب تفسير وتربية.
وقد يسر الله لنا - ولله الحمد - الحصول على قراءة صوتية لهذا الكتاب النفيس بصوت الشيخ محمد بن علي العرفج - أثابه الله - وأحببنا أن نوفرها لزوار الشبكة العنكبوتية - حصريا - عبر مجموعة مواقع



(boek gelezen-audio) http://www.islamhouse.com/p/200110


19-04-2010, 20:00
barakaALLAHw fiek.

19-04-2010, 20:15

Wa feki


19-04-2010, 20:31


Djazaak Allah ou gairan!

19-04-2010, 20:39

Wa iyaaki.


19-04-2010, 20:44
Ibn Katheer is niet voor beginners, geloof mij.

19-04-2010, 20:47

Citaat door Inspiratie:
Ibn Katheer is niet voor beginners, geloof mij.


Salaam aleikoem broeder als jij een aanrader hebt zeg het gerust..

HayakAllaah


19-04-2010, 20:54
Alaikum Salam wa Rahmatoellah,

Ik heb niet zoveel kennis beste broeder om andere tafasir aan te raden, maar als je in tafseer Ibn Kathir alleen kijkt zonder andere naslagwerken dan is het best pittig.

Soms kiest hij bijvoorbeeld voor een bepaald standpunt en verwijst hij naar namen van Sahaba, die en die en die, maar in de voetnoot verklaard hij zelf de overlevering zwak.. ewa fham nta. Het is denk ik meer weggelegd voor talabul ilm en minder voor ons(mij). Alhoewel het zo kan zijn dat jullie het eenvoudiger vinden.

19-04-2010, 21:11

Citaat door Inspiratie:
Alaikum Salam wa Rahmatoellah,

Ik heb niet zoveel kennis beste broeder om andere tafasir aan te raden, maar als je in tafseer Ibn Kathir alleen kijkt zonder andere naslagwerken dan is het best pittig.

Soms kiest hij bijvoorbeeld voor een bepaald standpunt en verwijst hij naar namen van Sahaba, die en die en die, maar in de voetnoot verklaard hij zelf de overlevering zwak.. ewa fham nta. Het is denk ik meer weggelegd voor talabul ilm en minder voor ons(mij). Alhoewel het zo kan zijn dat jullie het eenvoudiger vinden.


Oke ik snap je broeder ik wil het boek binnenkort aanschaffen maar ga nog kijken welke andere boeken worden aangeraden bedankt voor je bijdrage broeder.


19-04-2010, 21:16

Citaat door Aboe_Adam:

Oke ik snap je broeder ik wil het boek binnenkort aanschaffen maar ga nog kijken welke andere boeken worden aangeraden bedankt voor je bijdrage broeder.




Koop een digitale Quraan, heel handig, tafseer zit daar ook in.

19-04-2010, 21:16

Citaat door Inspiratie:
Alaikum Salam wa Rahmatoellah,

Ik heb niet zoveel kennis beste broeder om andere tafasir aan te raden, maar als je in tafseer Ibn Kathir alleen kijkt zonder andere naslagwerken dan is het best pittig.

Soms kiest hij bijvoorbeeld voor een bepaald standpunt en verwijst hij naar namen van Sahaba, die en die en die, maar in de voetnoot verklaard hij zelf de overlevering zwak.. ewa fham nta. Het is denk ik meer weggelegd voor talabul ilm en minder voor ons(mij). Alhoewel het zo kan zijn dat jullie het eenvoudiger vinden.


salaam aleykoem

als je tafsier ibn kathier beetje leest tegenover de rest is die nog het makkelijkste en dat bedoeld de sheikh ook ermee want de vraag ging speciefiek welke het beste en makkelijkste tafseer boek was , maar ik begrijp wel wat je bedoeld ivm die voetnoten maar el hamdallah het is wel te begrijpen in de meeste gevallen .

ps : je hebt tegenwoordig ook pdf file vertaald naar engels tasfeer ibn kathier mogst je het niet weten.

19-04-2010, 21:17


deze fatwa is niet bedoelt voor de mensen die de arabische taal niet machtig zijn. de boeken die hij noemt zijn voor de mensen die al wat basis kennis ( arabische taal ) hebben. je moet niet zomaar fatawa plaatsen sommige fatawaa zijn niet voor iedereen bedoelt.

19-04-2010, 21:25

Citaat door utrechtje1:
deze fatwa is niet bedoelt voor de mensen die de arabische taal niet machtig zijn. de boeken die hij noemt zijn voor de mensen die al wat basis kennis ( arabische taal ) hebben. je moet niet zomaar fatawa plaatsen sommige fatawaa zijn niet voor iedereen bedoelt.


Ik moet niet zomaar een fatwa plaatsen? waar moet ik deze fatwa dan plaatsen?


19-04-2010, 21:26

Citaat door BintAbdurahmaan:
Koop een digitale Quraan, heel handig, tafseer zit daar ook in.


Bedankt voor het advies djazaak Allaah


Pagina's : [1] 2 3 4