Bekijk volle/desktop versie : Trouwen zonder SDA9 is dat halal?



Pagina's : [1] 2

15-04-2010, 11:57
Dag dames,

Ben vorig jaar getrouwd in Belgie.
Ben dus nog niet op de marokkaanse manier getrouwd en heb geen sda9 gekregen. Is dat erg?

15-04-2010, 12:09



Citaat door ilhampje1:
Dag dames,

Ben vorig jaar getrouwd in Belgie.
Ben dus nog niet op de marokkaanse manier getrouwd en heb geen sda9 gekregen. Is dat erg?


Het is een recht van de vrouw, een man mag dat niet weigeren.

Surah anisa

4. En geeft de vrouwen gewillig haar huwelijksgift. Maar als zij naar haar eigen behagen u er een gedeelte van kwijtschelden, geniet het dan met genoegen en heilzaam gevolg.

15-04-2010, 12:13
Dank je wel voor je antwoord.
BIj ons is het vreemd gegaan, we zijn in belgie getrouwd omdat hij illegaal was. Ik heb dus van alles overgeslagen voor hem. We hadden het een keer over sda9 en we vonden het allebei onzin.
Ik vond alsof het alsof je een vrouw koopt.
Dus vond het niks sda9. Maar daarna begon mijn familie eigenlijk te zeggen dat het haram is en dergelijk. En heb hem meerder keren gezegd over dat het haram is. En dan lacht ie erover.

15-04-2010, 12:18

Citaat door ilhampje1:
Dank je wel voor je antwoord.
BIj ons is het vreemd gegaan, we zijn in belgie getrouwd omdat hij illegaal was. Ik heb dus van alles overgeslagen voor hem. We hadden het een keer over sda9 en we vonden het allebei onzin.
Ik vond alsof het alsof je een vrouw koopt.
Dus vond het niks sda9. Maar daarna begon mijn familie eigenlijk te zeggen dat het haram is en dergelijk. En heb hem meerder keren gezegd over dat het haram is. En dan lacht ie erover.


de sdaq bespreking is iets wat jouw vader of walie met jouw man of zijn ouders moest bespreken. Zoals je nu hebt gemerkt zie je ook waarom juist jouw vader de aangewezen persoon is om dat te bespreken.

Stel dat het gebrek van die dsaq jullie huwelijk ongeldig maakt, ga je doan zo door of roep je een halt totdat het is geregeld? Je weet immers dan een ongeldige huwelijk het gemeenschap als zina bestempelt.

15-04-2010, 12:25


Mijn vader is overleden. Lah yrehmo, ik hoef geen geld van hem te hebben, maar het gaat er mij om of het halal is zo. Zijn ouders zijn mijn hand komen vragen in Marokko en daar waren mijn man en ik niet bij.
We zijn dus hier in Belgie getrouwd en dat is alles eigenijk.
Ik vind het schandalig om te zeggen, ik wil sda9. Ik zei ook tegen mijn moeder, zeg er niks over, zij moeten er wat over zeggen.
Laatst zei ik tegen mn echtgenoot dat wij nog niks aan sda9 hebben gedaan en dat het haram is volgens mij. Toen begon hij te lachen.

15-04-2010, 12:28
En wat houdt zina in?

Als het haram is, dan ga ik het weer met hem bespreken en wil hij niet dan weet ik niet wat ik moet doen.
Moeilijke vraag, want houd van mn man.

15-04-2010, 13:37

Citaat door ilhampje1:
Mijn vader is overleden. Lah yrehmo, ik hoef geen geld van hem te hebben, maar het gaat er mij om of het halal is zo. Zijn ouders zijn mijn hand komen vragen in Marokko en daar waren mijn man en ik niet bij.
We zijn dus hier in Belgie getrouwd en dat is alles eigenijk.
Ik vind het schandalig om te zeggen, ik wil sda9. Ik zei ook tegen mijn moeder, zeg er niks over, zij moeten er wat over zeggen.
Laatst zei ik tegen mn echtgenoot dat wij nog niks aan sda9 hebben gedaan en dat het haram is volgens mij. Toen begon hij te lachen.


Allah ir7moeh, maar wie was jouw walie die toegestemd heeft met jullie huwelijk? Het moet een man zijn. Een huwelijk zonder tussenkomst van een wali is geen huwelijk.

Sdaq is zoals ik zei een recht die Allah aan een vrouw heeft toegekend. Binnen de islam wordt geen huwelijk gesloten of dit onderwerp is aangekaart. Het is eerder schandalig dat een man die sdaq niet geeft dan wanneer een vrouw in haar recht daarom vraagt.

Laat je man dit bij een imam navragen, want waar ik voor vrees is dat jullie huwelijk daardoor niet wettig is en dat jullie in feite zina plegen (zina buitenechtelijke relatie).

15-04-2010, 13:39

Citaat door ilhampje1:
En wat houdt zina in?

Als het haram is, dan ga ik het weer met hem bespreken en wil hij niet dan weet ik niet wat ik moet doen.
Moeilijke vraag, want houd van mn man.


juist omdat je van je man houdt doe je dat. uit een lezing heb ik begrepen dat mannen die de sdaq niet geven, zij daarmee haram geld consumeren zoals het geld van een wees.

15-04-2010, 13:47
deze hadith van de profeet zegt daar iets duidelijks over:

"Als men een vrouw trouwt voor een bepaalde bruidschat en hij wil haar niets geven, dan wordt hij als een bedrieger gezien. Als hij sterft zonder haar recht te betalen, zal hij Allah op de Dag des Oordeels als een overspelige ontmoeten."
(Al-Bucharie)

15-04-2010, 16:33

Citaat door ilhampje1:
Dag dames,

Ben vorig jaar getrouwd in Belgie.
Ben dus nog niet op de marokkaanse manier getrouwd en heb geen sda9 gekregen. Is dat erg?


Sdaaq kan ook in de vorm van koran verzen en niet perse in Geld..
Ik vind het heel vreemd dat jullie daarvoor geen afspraken hebben gemaakt dan zou je weten wat je kreeg en wat je niet kreeg.,

Ik zou zeggen bespreek dit met je man ipv met vreemden!

15-04-2010, 18:00

Citaat door Miss_Nerd:
Sdaaq kan ook in de vorm van koran verzen en niet perse in Geld..
Ik vind het heel vreemd dat jullie daarvoor geen afspraken hebben gemaakt dan zou je weten wat je kreeg en wat je niet kreeg.,

Ik zou zeggen bespreek dit met je man ipv met vreemden!


Zeg, doe niet zo negatief, we zijn haar broeders en zusters, zo vreemd zijn we niet voor haar bovendien heeft zij al aangegeven dat ze het vaker met haar man heeft besproken en dat hij daar niet serieus over doet.

15-04-2010, 19:24
Zie het volgende;

Mahr (Bruidschat)


Voorwaarden voor het Huwelijkscontract


Goedkope huwelijksfeest


Het stijgen van de bruidsgiften


wassalam

16-04-2010, 11:15


Salaam,

Ik bespreek het hier met mijn broers en zusters, omdat mijn echtgenoot er niet serieus over is. En kennelijk weten anderen er meer over dan ik.
We hebben niks afgesproken en ik wilde niks afspreken, omdat hij er nooit over is begonnen. Hij heeft ook altijd gezegd dat ie het onzin vindt. En had ik dan tegen hem moeten zeggen, hey ik wil sda9. Dat vind ik hchouma, ik heb altijd gezegd, ik ga een man nooit om geld vragen en ben het niet gewend. Als ik er aan denk dan schaam ik me al.
Ik heb zo gedacht; hij is een man en weet dat sda9 gegeven moet worden en dat ie het uit zichzelf zou doen. Ik zou het wel doen als ik een man was.
Ik zou mijn vrouw haar sda9 geven voordat ze eraan denkt.
Maar ja, ik zeg er nu niks meer over tegen hem, pas als ie zich beter voelt, dan begin ik erover.
Maar als hij je sda9 geeft, moet ie dan zeggen, dit is je sda9 ofzo?
Hoe gaat dat?

16-04-2010, 11:29

Citaat door ilhampje1:
Salaam,

Ik bespreek het hier met mijn broers en zusters, omdat mijn echtgenoot er niet serieus over is. En kennelijk weten anderen er meer over dan ik.
We hebben niks afgesproken en ik wilde niks afspreken, omdat hij er nooit over is begonnen. Hij heeft ook altijd gezegd dat ie het onzin vindt. En had ik dan tegen hem moeten zeggen, hey ik wil sda9. Dat vind ik hchouma, ik heb altijd gezegd, ik ga een man nooit om geld vragen en ben het niet gewend. Als ik er aan denk dan schaam ik me al.
Ik heb zo gedacht; hij is een man en weet dat sda9 gegeven moet worden en dat ie het uit zichzelf zou doen. Ik zou het wel doen als ik een man was.
Ik zou mijn vrouw haar sda9 geven voordat ze eraan denkt.
Maar ja, ik zeg er nu niks meer over tegen hem, pas als ie zich beter voelt, dan begin ik erover.
Maar als hij je sda9 geeft, moet ie dan zeggen, dit is je sda9 ofzo?
Hoe gaat dat?



^Heb je de artikelen hierboven doorgenomen zuster?

wassalam

16-04-2010, 11:39
JA nog erg bedankt voor je hulp. Ik heb ze doorgenomen ja.
Wa salaam

Pagina's : [1] 2