Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse schrijvers in NL



05-12-2002, 20:49
Luitjes,

Ik heb dit stukje elders gelezen en wou het graag met jullie delen.
LEES EN GENIET.

" Marokkaanse schrijvers zijn net hoeren"
Door: Abdelilah Hassani

Zijn jullie al die Marokkaanse schrijvers ook zo zat? Die zogenaamde intellectuelen uit onze gemeenschap die ons denken te kunnen vertellen hoe we moeten leven, en in diverse kranten en tv-programma's pleiten voor zelfkritiek binnen de islamitische gemeenschap. Als ik deze ’elite’ moet geloven is er niets goeds aan onze cultuur, waarden en normen en religie. Onze ouders zien zij als achterlijke boeren, waar ze zich voor schamen.

Die analfabete oudjes zijn immers verantwoordelijk voor het ontstaan van moslimfundamentalisme onder islamitische jongeren, vindt Benali. En al die stomme Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst halen, zijn verkeerd bezig, vindt Naima Bezzaz. Zo komt er nooit iets terecht van integratie, schreef ze onlangs in het NRC Handelsblad. En die Allah moeten we ook maar vergeten, vinden de heren Bouazza, Benali en Hadji. Die bestaat toch niet, hebben deze wijze geleerde mannen inmiddels geconcludeerd.

Hoeren zijn het. Een ander woord kan ik er niet voor bedenken. Nep-Marokkanen die hun ziel hebben verkocht aan uitgevers en de media om er zelf beter van te worden. Nou, gefelicteerd hoor. Jullie hebben het helemaal gemaakt in Nederland en horen er nu helemaal bij. Binnenkort krijgen jullie misschien zelfs nog een onderscheiding van die nieuwe minister van Segregatie. Maar pas op! Als je een keertje iets schrijft wat ze in Den Haag of Hilversum niet bevalt, kan je je koffers pakken. Want vrijheid van meningsuiting hebben we hier alleen als het hen uitkomt. Dat hebben we in de zaak El Moumni wel gezien.

Luister goed Bouazza, Benali, Hadji en Bezzaz: ik zit helemaal niet te wachten op jullie adviezen en kritiek. En ik denk de meeste 'soortgenoten' met mij. Hou dat gefilosofeer van jullie over hoe we hier moeten integreren maar lekker voor je. Wij hebben het hier al moeilijk zat met al die autochtonen en andere islamhaters die ons het leven zuur maken, en kunnen jullie ’intellectueel’ gezeik daar niet bij hebben.
En wat die integratie betreft: van mij hoeft het niet meer. Meer dan dertig jaar probeer ik in dit land te integreren. Tevergeefs, het merendeel van de Hollanders wil gewoon niets met ons te maken hebben. Het is erg frustrerend om het elke keer weer te proberen en er uiteindelijk achter te komen, dat de buurman waar jij zo goed mee kon omgaan diep in zijn hart een afkeer heeft van alles waar jij voor staat. En dat die collega jouw imam een ’achterlijke barbaar in een jurk’ vindt.
Dus mijn advies is: ophouden met praten over integratie en een multiculturele samenleving, want dat is toch niet haalbaar. De minister van ’Integratie’ heeft het onlangs toch duidelijk genoeg gemaakt: Nederlanders van Marokkaanse afkomst zijn tweederangs burgers. Onze kinderen, zelfs tot in de derde generatie, blijven altijd Marokkaan. Hun Nederlandse nationaliteit is niets waard, blijkt nu. En het maakt niet uit of ze bloemkool eten, een navelpiercing hebben, geen maagd meer zijn voor het huwelijk of het Wilhelmus uit hun hoofd kennen. Zodra ze een fiets stelen, mogen ze oprotten naar het land waar hun grootouders vandaan komen.

Als iedereen hier zo graag apart wil leven, dan moet dat maar. Ik ga niet meer bedelen om geaccepteerd te worden. Gelukkig heb ik mijn trots nog. Ik ben niet vergeten wat voor mannen en vrouwen onze voorouders waren. Hoe ze als leeuwen vochten tegen de Spanjaarden en Fransen, en hoe ze in de Tweede Wereldoorlog in Italië het voortouw namen in de strijd tegen de nazi’s. Het zijn ook onze voorouders geweest die in Andalusië het indrukwekkende Alhambra hebben gebouwd en de wetenschap op dit continent hebben teruggebracht.
Dat zielig gehuil op tv of op de radio dat we hier zo slecht worden behandeld en dat mijn broeders en zusters worden gediscrimineerd wil ik niet meer horen. En ik wil ook gewoon weer kunnen zeggen dat ik een hekel heb aan de Amerikaanse regering, Bush een oorlogsmisdadiger vind en dat de Israëlische regering onschuldige Palestijnse kinderen vermoordt. Wat een opluchting. Lekker weer mezelf kunnen zijn, en niet meer elke keer maar weer die ’geïntegreerde, succesvolle allochtoon’ hoeven spelen. He Bouzza en co, dat zouden jullie ook eens moeten proberen. Echt heerlijk.

MvG

05-12-2002, 20:53



Citaat:
Origineel gepost door greeneyes
Luitjes,

Ik heb dit stukje elders gelezen en wou het graag met jullie delen.
LEES EN GENIET.

" Marokkaanse schrijvers zijn net hoeren"
Door: Abdelilah Hassani - Reacties: Hassani@maghreb.nl

Zijn jullie al die Marokkaanse schrijvers ook zo zat? Die zogenaamde intellectuelen uit onze gemeenschap die ons denken te kunnen vertellen hoe we moeten leven, en in diverse kranten en tv-programma's pleiten voor zelfkritiek binnen de islamitische gemeenschap. Als ik deze ’elite’ moet geloven is er niets goeds aan onze cultuur, waarden en normen en religie. Onze ouders zien zij als achterlijke boeren, waar ze zich voor schamen.

Die analfabete oudjes zijn immers verantwoordelijk voor het ontstaan van moslimfundamentalisme onder islamitische jongeren, vindt Benali. En al die stomme Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst halen, zijn verkeerd bezig, vindt Naima Bezzaz. Zo komt er nooit iets terecht van integratie, schreef ze onlangs in het NRC Handelsblad. En die Allah moeten we ook maar vergeten, vinden de heren Bouazza, Benali en Hadji. Die bestaat toch niet, hebben deze wijze geleerde mannen inmiddels geconcludeerd.

Hoeren zijn het. Een ander woord kan ik er niet voor bedenken. Nep-Marokkanen die hun ziel hebben verkocht aan uitgevers en de media om er zelf beter van te worden. Nou, gefelicteerd hoor. Jullie hebben het helemaal gemaakt in Nederland en horen er nu helemaal bij. Binnenkort krijgen jullie misschien zelfs nog een onderscheiding van die nieuwe minister van Segregatie. Maar pas op! Als je een keertje iets schrijft wat ze in Den Haag of Hilversum niet bevalt, kan je je koffers pakken. Want vrijheid van meningsuiting hebben we hier alleen als het hen uitkomt. Dat hebben we in de zaak El Moumni wel gezien.

Luister goed Bouazza, Benali, Hadji en Bezzaz: ik zit helemaal niet te wachten op jullie adviezen en kritiek. En ik denk de meeste 'soortgenoten' met mij. Hou dat gefilosofeer van jullie over hoe we hier moeten integreren maar lekker voor je. Wij hebben het hier al moeilijk zat met al die autochtonen en andere islamhaters die ons het leven zuur maken, en kunnen jullie ’intellectueel’ gezeik daar niet bij hebben.
En wat die integratie betreft: van mij hoeft het niet meer. Meer dan dertig jaar probeer ik in dit land te integreren. Tevergeefs, het merendeel van de Hollanders wil gewoon niets met ons te maken hebben. Het is erg frustrerend om het elke keer weer te proberen en er uiteindelijk achter te komen, dat de buurman waar jij zo goed mee kon omgaan diep in zijn hart een afkeer heeft van alles waar jij voor staat. En dat die collega jouw imam een ’achterlijke barbaar in een jurk’ vindt.
Dus mijn advies is: ophouden met praten over integratie en een multiculturele samenleving, want dat is toch niet haalbaar. De minister van ’Integratie’ heeft het onlangs toch duidelijk genoeg gemaakt: Nederlanders van Marokkaanse afkomst zijn tweederangs burgers. Onze kinderen, zelfs tot in de derde generatie, blijven altijd Marokkaan. Hun Nederlandse nationaliteit is niets waard, blijkt nu. En het maakt niet uit of ze bloemkool eten, een navelpiercing hebben, geen maagd meer zijn voor het huwelijk of het Wilhelmus uit hun hoofd kennen. Zodra ze een fiets stelen, mogen ze oprotten naar het land waar hun grootouders vandaan komen.

Als iedereen hier zo graag apart wil leven, dan moet dat maar. Ik ga niet meer bedelen om geaccepteerd te worden. Gelukkig heb ik mijn trots nog. Ik ben niet vergeten wat voor mannen en vrouwen onze voorouders waren. Hoe ze als leeuwen vochten tegen de Spanjaarden en Fransen, en hoe ze in de Tweede Wereldoorlog in Italië het voortouw namen in de strijd tegen de nazi’s. Het zijn ook onze voorouders geweest die in Andalusië het indrukwekkende Alhambra hebben gebouwd en de wetenschap op dit continent hebben teruggebracht.
Dat zielig gehuil op tv of op de radio dat we hier zo slecht worden behandeld en dat mijn broeders en zusters worden gediscrimineerd wil ik niet meer horen. En ik wil ook gewoon weer kunnen zeggen dat ik een hekel heb aan de Amerikaanse regering, Bush een oorlogsmisdadiger vind en dat de Israëlische regering onschuldige Palestijnse kinderen vermoordt. Wat een opluchting. Lekker weer mezelf kunnen zijn, en niet meer elke keer maar weer die ’geïntegreerde, succesvolle allochtoon’ hoeven spelen. He Bouzza en co, dat zouden jullie ook eens moeten proberen. Echt heerlijk.

MvG
Dit is wat ik een Marokkaan met eer en trots noem.

06-12-2002, 10:33
http://forums.marokko.nl/showthread.php?threadid=30502

06-12-2002, 16:58

Citaat:
Origineel gepost door ask_me
wie noemt ze schrijvers??? ze zijn veraders en hypocriten
en ze hebben tot nu toe onnuttige dingen geschreven over
allochtonen, islam, vrouwen in islam, en sex.
hun kennis is daar begrensd en ik weet niet wat ze daarmee willen bereiken, een ding weet ik zeker dat ze uit onze gemeenschap zijn verbannen, dat ze niet meer welkom zijn,
en wie achter ze staat is ook dier.

wie tegen Allah en zijn profeet is ,is tegen alle moslims en
hij/zij moet niet meer geaccepteerd worden.

naar het vuur zou ik zeggen.
Ga ik ook het vuur in als ik die boeken of een van die boeken lees ?

07-12-2002, 11:15



Citaat:
Origineel gepost door bezoeker99182
greeneyes,
Ieder volk heeft bepaalde zaken om trots op te zijn, maar ook dingen om niet trots op te zijn. Dit geldt ook voor het marokkaanse volk. En als ik op bepaalde marokkaanse sites kijk naar de architectuur, nou daar kunnen we best wel een paar dingen van overnemen.

Een 'slachtoffer' rol aannemen moet je nooit doen. Als dat het uitgangspunt is geweest van jouw 30 jaren integratie vind ik het niet vreemd dat het niet is gelukt. Dan hoef je er niet eens aan te beginnen.

Respekt komt van twee kanten.
Probeer het eens op een andere manier !
Ik zal het in het kort proberen te verwoorden, ik had namelijk een groot stuk geschreven, alleen die is niet geplaatst.

Ten eerste, ben ik het met je in bepaalde stukken eens. Hoewel de schrijvers aan zelfkritiek doen, vindt ik het niet terecht om de ouders de schuld te geven van de vraag naar het extremisme bij de jongeren. Ouders hebben jarenlang onder slechte omstandigheden zwaar werk moeten verrichten zodat hun kinderen een beter toekomst tegemoet gaan en dan komt een of andere piepo van een schrijver en die haalt ze onderuit.
De vraag naar het extremisme komt deels uit het feit dat de jongeren niet geaccepteerd worden als volwaardige medelanders ook al hebben ze, zoals de schrijver van het stuk, jarenlang hun best gedaan om te integreren. We worden en zullen altijd blijven als tweede rangs burgers in veel ogen van de nederlanders. Als je niet door de ene groep wordt opgenomen, zoek je een andere groep.

Ten tweede, proberen veel marokkanen absoluut niet het "slachtoffer" rol te spelen. Dat ze steeds vraagtekens plaatsen bij het feit dat ze steeds geassocierd worden met terreur en vrouwonvriendelijk is niet meer als normaal. Dat sommige klaagden dat ze nergens meer in kwamen in het uitgaansleven is geen fameltje, kijk maar alleen wat afgelopen week het geval was in Tilburg. Dat sommige marokkanen niet de ideale schoonzoon zou zijn ontken ik niet, rotte appels heb je namelijk overal.. "slachtoffer" rol spelen, is wanneer je iets doet en dan achteraf zeggen:" kijk wat ze ons proberen te flikken". Dat zie ik bij de meeste marokkanen niet.

MvG

07-12-2002, 15:12

Citaat:
Origineel gepost door bezoeker99182
ik heb sterk de indruk dat marokkanen meer last hebben van discriminatie dan elke andere groep van buitenlandse afkomst.

wordt zelfkritiek dan geen noodzaak ?
juist intellectuelen uit de eigen groep zijn dan belangrijk om dit op zijn minst bespreekbaar te maken. en om die dan meteen de grond in te boren ! Zo gooi je wel je eigen glazen in.
Onderdrukking is alleen mogelijk als je een volk onthoofd ! Als jullie dat nou zelf al gaan doen, wordt het wel heel makkelijk voor al die tegenstanders.
Een mooi voorbeeld van waar dit gebeurde (in extreme mate) was het bewind van Pol Pot in Cambodja.

Is Abdelilah Hassani ook een marokkaanse schrijver ?
Sorry, ik moet je ff op attenderen dat ik niet onderdrukt wordt. Ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar je moet wel ff je bronnen goed uitzoeken. Dus het verhaal van Cambodja is leuk om te weten, maar niet relevant.

Voor de rest ben ik ook geen tegenstander van zelfkritiek, ben juist de laatste die dat zal zijn. Wat we hier bij een aantal schrijvers zien is niet zozeer zelfkritiek, maar k.ontlikkend naar boven en trappend naar beneden als ik het zo grof mag zeggen. Wat ik al eerder aangaf, natuurlijk kan het binnen de gemeenschap veel beter, maar de manier waarop je zoiets aan de orde brengt. Je kan direct de poten van zo'n gemeenschap gaan afzagen en zeggen dat je aan zelfkritiek doet of proberen via argumenten de mensen op andere gedachtes te brengen.


Je hebt het inderdaad goed, wat betreft de vooroordelen jegens marokkanen op dit moment. We staan met kop en schouders bovenaan, deels omdat we zowel marokkanen als moslims zijn. De media is trouwens haar objectieviteit ook kwijt geraakt. Kijk maar alleen wat in Venlo onlangs gebeurde, twee jongens zijn schuldig aan moord en 1 wordt steeds in de media uitgediepd. Als de media graag mensen in een hokje wil stoppen, stop ze dan tussen criminelen of normale mensen en niet steeds hun achtergrond of religie erbij halen. Begrijp me goed, dit is geen manier om mezelf een "slachtoffer" rol toe te eigenen. Ik weet van mezelf dat ik niets verkeerd doe, daarom raakt het me ook niet zozeer. Het wordt alleen moeilijk gemaakt voor sommige jongeren die nog proberen uit te zoeken waar ze precies bij horen.

Wat Hassani betreft, ik ken m nie, ik heb dit stuk ergens gelezen en vond het wel goed. Ik weet dus ook niet of hij een schrijver is.

MvG

07-12-2002, 17:30

Citaat:
Origineel gepost door AceChilla Q
Die schrijver zijn geen moslims want ze hebben kritiek op eigen cultuur( iets wat in moslimkringen "Not done" is) laten we deze schrijvers net als Salmon Rushdie en Hirschi Ali gaan bedreigen en vogelvrij verklaren. Dat is denk ik de enige goede oplossing voor die problemen.

Wazzup
Als je je zelf verdiept had in de islam had je dit stukje niet geplaatst, dan had je namelijk geweten dat zowel jij als ik geen conclusies kunnen trekken of iemand wel of geen " goede" moslims zou zijn.

Jouw tweede stukje is helemaal uit den boze. Ik hoop dat jouw stuk een ziekelijke grap was.

MvG

07-12-2002, 18:06

Citaat:
Origineel gepost door greeneyes
Als je je zelf verdiept had in de islam had je dit stukje niet geplaatst, dan had je namelijk geweten dat zowel jij als ik geen conclusies kunnen trekken of iemand wel of geen " goede" moslims zou zijn.

Jouw tweede stukje is helemaal uit den boze. Ik hoop dat jouw stuk een ziekelijke grap was.

MvG
Deze persoon is geen moslim maar een jood.

28-02-2003, 11:05
hoi,
wat ik nog steeds niet begrijp is waarom mensen zo moeilijk doen!!
wat zijn schrijvers..schrijvers zijn mensen die hun eigen fantasieën en verhalen op papier zetten...
het zijn heus geen hooggeleerden die van alles en nog wat weten..

laatst zag ik in een programma dat er aan een schrijfster allerlei vragen werden gesteld over de marrokaanse cultuur en de islam..

geloof me...zelfs ik had betere antwoorden kunnen geven

sommig mensen denken dat als een marrokaan kan schrijven die persoon ineens van alles weet...ik ga Annie MG Schmit (of hoe je het ook schrijft) toch ook geen vragen vragen over de samenleving..

moehiem..dit was mijn zegje..
beslemma
hanoaaaaaaa

28-02-2003, 18:37
Zegt dametje in zinnen waar het wemelt van de fouten. wees niet zo arrogant. iedereen heeft zijn kwaliteiten en niemand moet elkaar willen aftroeven.

13-04-2003, 14:52

Citaat:
Origineel gepost door ask_me
wie noemt ze schrijvers??? ze zijn veraders en hypocriten
en ze hebben tot nu toe onnuttige dingen geschreven over
allochtonen, islam, vrouwen in islam, en sex.
hun kennis is daar begrensd en ik weet niet wat ze daarmee willen bereiken, een ding weet ik zeker dat ze uit onze gemeenschap zijn verbannen, dat ze niet meer welkom zijn,
en wie achter ze staat is ook dier.

wie tegen Allah en zijn profeet is ,is tegen alle moslims en
hij/zij moet niet meer geaccepteerd worden.

naar het vuur zou ik zeggen.
Wallahila rendek elhak!!
De schrijvers van tegenwoordig....daar heb ik dus echt geen woorden voor, vooral EL BAZEZ met haar cliche boeken!! En dat soort noemt zich SCHRIJVER/ AUTEUR.

13-04-2003, 21:24
Ik vind de Marokkaanse schrijvers een aanwinst voor de
Nederlandse literatuur.
Ze gebruiken het Nederlands op een mooie lyrische manier
en hun verhalen zijn vaak dromerig en fantasie-rijk.

Je kunt de boeken mooi vinden of niet. Maar zit niet zo
te zeuren dat ze hun Marokkaanse broeders in de steek zouden
laten.

Is Gerard Reve een verrader van het Nederlandse volk omdat
hij in "de Avonden" een realistisch en pijnlijk beeld geeft van de
ingeslapen en hypocriete jaren '40-'50?

Is Maarten 't Hart een verrader omdat hij beschrijft welke
invloed zijn gereformeerde opvoeding op hem heeft gehad?

Maar nee, Marokkanen mogen geen kritisch geluid laten horen,
stel je voor dat er een schaapje afdwaalt van de blatende kudde.

Hypocriet gedoe.