Bekijk volle/desktop versie : een klein vraagje,,



09-04-2010, 01:35
Salaam oeAlaikoem,

Is het voor een vrouw verplicht om met sokken te bidden?

Ik bid namelik al sinds mijn twaalfde zonder sokken, zelfs in de winter.
Ik heb het niet zo met sokken.

Ik vraag me af of een vrouw zonder sokken mag bidden?

Wie weet hier antwoord op?

Alvast vriendelijk Dank

09-04-2010, 01:41


Wa3alaykoem assalaam wa Ra7matoellaah,
Enige dat zichtbaar mag zijn tijdens het gebed zijn de handen en 't gezicht. De voeten dienen dus bedekt te worden, of dit nou met sokken of met een lange jilbaab (lange jurk/gewaad) gedaan wordt maakt niet uit. Wa Allaahoe A3lam.

De geldigheid van het gebed (zonder sokken) is meningsverschil over. Als je uitgebreidere info wil, dan hoor ik het insha'Allaah.

09-04-2010, 01:48

Citaat door Berberinn_:
Wa3alaykoem assalaam wa Ra7matoellaah,
Enige dat zichtbaar mag zijn tijdens het gebed zijn de handen en 't gezicht. De voeten dienen dus bedekt te worden, of dit nou met sokken of met een lange jilbaab (lange jurk/gewaad) gedaan wordt maakt niet uit. Wa Allaahoe A3lam.

De geldigheid van het gebed (zonder sokken) is meningsverschil over. Als je uitgebreidere info wil, dan hoor ik het insha'Allaah.



Insha Allah! graag! Ik hoor vaak verschillende dingen. De 1 zegt als het maar een lange jurk is tot je enkels, de ander zegt het mag wel. Ik zie in de moskee ook vaak vrouwen met blote voeten.

Als jij een bron voor mij hebt. Dan ben ik heel tevreden.

Ik hoor graag van je Zuster.

09-04-2010, 01:58

Citaat door doenya4:
Insha Allah! graag! Ik hoor vaak verschillende dingen. De 1 zegt als het maar een lange jurk is tot je enkels, de ander zegt het mag wel. Ik zie in de moskee ook vaak vrouwen met blote voeten.

Als jij een bron voor mij hebt. Dan ben ik heel tevreden.

Ik hoor graag van je Zuster.

Kijk zusje.. als wij de islaam willen praktiseren, dan moeten we de islaam bestuderen, niet de moslims. Dat velen door onwetendheid (of koppigheid) bepaalde zaken uitvoeren die in strijd zijn met de voorschriften van Allaah, geeft ons geen reden om hen daarin te volgen.

Momentje, ik zal een bron zoeken insha'Allaah..

09-04-2010, 02:03


Regelgeving omtrent bedekken van gezicht, handen en voeten.
Citaat:
”Wat het gezicht betreft is het Soennah voor haar om deze niet te bedekken tijdens het gebed wanneer er geen niet-verwante mannen in haar nabijheid zijn. Wat de voeten betreft is het verplicht voor haar deze te bedekken volgens de meerderheid van de geleerden. Sommige geleerden staan het toe dat de voeten onbedekt zijn, maar de meerderheid zegt dat het verboden is om ze onbedekt te laten en daarom moet ze haar voeten bedekken.
Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Oem Salama werd gevraagd over een vrouw die met een hoofdbedekking en een lang kledingstuk bad en zij zei daarover:

“Het kan geen kwaad, zolang het lange kledingstuk het bovenste van haar voeten bedekt.”

Het bedekken van de voeten is dus beter en het veiligste onder alle omstandigheden. Wat de handen betreft, deze situatie is simpeler. Als zij ze onbedekt laat dan kan dat geen kwaad. Als zij ze bedekt dan kan dat geen kwaad. Sommige geleerden zeggen dat het beter is om ze te bedekken.

Moge Allah ons doen laten welslagen.

Bron: Fataawa al-Mar'ah; Sheikh 'Abdoel-'Aziez Ibn Baaz Ra7imahoe Allaah.

09-04-2010, 02:27

Citaat door Berberinn_:
Regelgeving omtrent bedekken van gezicht, handen en voeten.



Gair Insha Allah zuster, moge Allah je belonen voor je informatie.

In het stukje staat geschreven dat een meerderheid van de geleerde zegt dat de voeten bedekt moeten zijn. Maar dat er ook geleerden zijn die beweren dat de voeten onbedekt mogen zijn.

Als de Koran 1 uitgesproken regelgeving weergeeft, hoe komt het dan dat geleerden er verschillende weergevingen van geven?

09-04-2010, 02:58

Citaat door doenya4:
Gair Insha Allah zuster, moge Allah je belonen voor je informatie.

In het stukje staat geschreven dat een meerderheid van de geleerde zegt dat de voeten bedekt moeten zijn. Maar dat er ook geleerden zijn die beweren dat de voeten onbedekt mogen zijn.

Als de Koran 1 uitgesproken regelgeving weergeeft, hoe komt het dan dat geleerden er verschillende weergevingen van geven?

Assalamu 'alykum

Het zijn hier de overleveringen of ahadith die de meningsverschillen doet ontstaan omwille van verschillende interpretaties. Het beste is om de meerderheid te volgen en twijfel te vermijden. Wa Allahoe a3lam


Wassalamu 'alykum

09-04-2010, 10:02
Tafadlie inshaaAllah ta3ala


Citaat:
Vraag:

Moet een moslimvrouw met sokken bidden? Ik heb namelijk verschillende fatwa’s gehoord, maar toch blijf ik met een groot vraagteken.

Vraag ontvangen op 30 oktober 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Mohammed.

De moslimvrouw is verplicht om haar gehele lichaam te bedekken, behalve haar handen en haar gezicht. Hieronder vallen dus ook haar voeten. De voeten kunnen zowel bedekt worden door de Djilbaab (lang gewaad) als door het dragen van sokken. De Foeqahaa’ (fiqh-geleerden) verschillen echter van mening over de geldigheid van het gebed van degene die haar voeten ontbloot tijdens het gebed. Het veiligste is dat de moslimvrouw haar voeten bedekt tijdens het gebed door middel van haar djilbaab of het dragen van sokken.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid



Citaat:
What is the proof that women have to cover their feet during prayer for prayer to be accepted?

Praise be to Allaah.

The free woman who has attained the age of majority is obliged to cover her entire body during prayer, apart from her face and hands, because all of her is ‘awrah. If she prays and any part of her ‘awrah becomes uncovered, such as a shin or foot or all or part of her head, then her prayer is invalid, because the Prophet said:
"Allaah will not accept the prayer of a woman who has started to menstruate, except with a khimaar (covering)" (Reported by Ahmad, Abu Dawud, Ibn Maajah and al-Tirmidhi, with a saheeh isnaad)

Abu Dawud reported from Umm Salamah that she asked the Prophet about a woman who prayed wearing a dir’ (chemise or upper garment) and a khimaar (head cover), but no izaar (lower garment). He said: "The woman is ‘awrah."

As for the face, the Sunnah is to uncover it during prayer, so long as no non-mahram men are present. According to the majority of scholars, the feet must be covered; some scholars allow uncovering the feet but the majority say the opposite. Abu Dawud reported from Umm Salamah (may Allaah be pleased with her) that she was asked about a woman who prayed in a khimaar and qamees (dress or gown). She said, "There is nothing wrong with it if the dir’ (chemise) covers her feet." In any case, it is better to cover the feet, to be on the safe side. As far as the hands are concerned, there is more leeway: there is nothing wrong with either covering them or uncovering them, although some scholars think that it is better to cover them. And Allaah is the Source of strength.

Fataawa al-Mar’ah al-Muslimah, by Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz, p. 57
.


Citaat:
If a womans abiah is long enough to cover her feet does she have to wear socks?


Praise be to Allaah.

The Muslim woman is required to cover all of her body in front of men. Hence she is allowed to let her garment drag by being a cubit longer in order to cover her feet. What the woman has to do is to cover her feet either by wearing a loose and long garment or by wearing socks or the like. If she covers her feet then she does not have to wear socks, but if she wears socks this will be more covering, so it is recommended. And Allaah knows best.


Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid


09-04-2010, 10:03

Citaat door hiwa:
Assalamu 'alykum

Het zijn hier de overleveringen of ahadith die de meningsverschillen doet ontstaan omwille van verschillende interpretaties. Het beste is om de meerderheid te volgen en twijfel te vermijden. Wa Allahoe a3lam


Wassalamu 'alykum


.

10-04-2010, 00:35
Ik hoop dat het duidelijk is insha'Allaah.

14-04-2010, 00:02

Citaat door Berberinn_:
Ik hoop dat het duidelijk is insha'Allaah.



Dank je wel Lieve zuster,
het is mij duidelijk. Gair Insha Allah.

En moge Allah ons belonen voor al het goede Insha Allah

15-04-2010, 00:21

Citaat door doenya4:
Dank je wel Lieve zuster,
het is mij duidelijk. Gair Insha Allah.

En moge Allah ons belonen voor al het goede Insha Allah

Graag gedaan zusje.

Amien. Moge Allaah jou Belonen voor het wedijveren in het goede.

15-04-2010, 11:31


Een korte audio uitgelegd door Dr. Salih as-Salih, oud-student van Shaykh al-'Uthaymin (rahimahumullah), waarin hij verschillende opinies aankaart over het bedekken van de voeten tijdens de salaat. Het is immers fiqh, en dit is een zaak waar toegestaan meningsverschil over is. Gerenommeerde geleerden die zeggen dat het je gebed niet ongeldig maakt zijn bijvoorbeeld Shayhul Islam Ibn Taymiyyah, Imam Abu Hanifah, Imam ash-Shafi'i en Shaykh al-'Uthaymin (moge Allah hen allen genadig zijn).

Bovenstaande waren namelijk van mening dat er een verschil is tussen de bedekking tijdens het gebed als niet-mahrams haar zien en de bedekking van de vrouw buitenshuis (daar wordt zelfs over gediscussieerd). Als een vrouw naar buiten gaat, kan zij voor fitnah zorgen als zij zich niet volgens de voorschriften kleedt. Als je aan het bidden bent, is er geen sprake van die soortgelijke fitnah. Ik raad jullie aan om deze korte audio te luisteren, want het is erg duidelijk uitgelegd:

Covering the feet

In het boek Fatwas for Muslim Women van Shaykhul Islam Ibn Taymiyyah (rahimahullah) kun je verder ook terugvinden dat het onbedekt laten van je voeten jouw gebed niet ongeldig maakt, dit natuurlijk onder bepaalde voorwaarden. Op bladzijde 36/37 kun je hier zelf een uitleg (aangevoerd met bewijzen) van Imam Ibn Taymiyyah lezen:

http://www.kalamullah.com/Books/women.pdf

16-04-2010, 00:32

Citaat door Folklore:
Een korte audio uitgelegd door Dr. Salih as-Salih, oud-student van Shaykh al-'Uthaymin (rahimahumu Allah, waarin hij verschillende opinies aankaart over het bedekken van de voeten tijdens de salaat. Het is immers fiqh, en dit is een zaak waar toegestaan meningsverschil over is. Zelf bid ik ook zonder sokken. Gerenommeerde geleerden die zeggen dat het je gebed niet ongeldig maakt zijn bijvoorbeeld Shayhul Islam Ibn Taymiyyah, Imam Abu Hanifah, Imam ash-Shafi'i en Shaykh al-'Uthaymin (moge Allah hen allen genadig zijn).

Bovenstaande waren namelijk van mening dat er een verschil is tussen de bedekking tijdens de salaat als niet-mahrams haar zien en de bedekking van de vrouw buitenshuis. Als een vrouw naar buiten gaat, kan zij voor fitnah zorgen als zij zich niet volgens de voorschriften kleedt. Als je aan het bidden bent, is er geen sprake van die soortgelijke fitnah. Ik raad jullie aan om deze korte audio te luisteren, want het is erg duidelijk uitgelegd:

Covering the feet

In het boek Fatwas for Muslim Women van Shaykhul Islam Ibn Taymiyyah (rahimahillah) kun je verder ook terugvinden dat het onbedekt laten van je voeten jouw gebed niet ongeldig maakt, dit natuurlijk onder bepaalde voorwaarden. Op bladzijde 36/37 kun je hier een uitleg (aangevoerd met bewijzen) van Shaykh Ibn Taymiyyah zelf lezen:

http://www.kalamullah.com/Books/women.pdf

Even los hiervan: verder lees ik vaak verschillende opinies waarin wordt gezegd dat de meerderheid van de geleerden het over een bepaalde zaak eens zouden zijn. In een opinie die het tegendeel bewijst, zie je weer dat geleerden zeggen dat dát de meest correcte opinie is en dat de meerderheid van de geleerden zich achter die opinie zouden scharen. Ik vraag me dan af hoe je als moslim kunt weten wat de meest correcte opinie is als er van beide kanten wordt gezegd dat dit de meeste correcte is.

Wat ik er zelf van begrepen heb, is dat het ons toegestaan is om de opinie te volgen die wij het meest waarachtig vinden en die ons het meest logische lijkt. Ik heb weleens gelezen dat het ons dus daarom toegestaan is om taqlid te doen bij een bepaalde opinie, omdat wij leken zijn die niet altijd de mogelijkheid en kennis hebben om de verschillende opinies goed te onderzoeken, wallahu a'lam. Als iemand hier meer informatie over heeft, hoor ik dat graag.



Lieve zuster, jij komt ook met een bron. Dit terwijl de andere zuster ook met een bron kwam, maar toch met het feit dat het niet mag.

Nou vind ik het confused

Ze zeggen geloof men niet, todat men met bronnen komt, raar

16-04-2010, 14:40

Citaat door doenya4:
Lieve zuster, jij komt ook met een bron. Dit terwijl de andere zuster ook met een bron kwam, maar toch met het feit dat het niet mag.

Nou vind ik het confused

Ze zeggen geloof men niet, todat men met bronnen komt, raar


Er zijn heel veel verschillende opinies in de fiqh. Elke geleerde doet grondig onderzoek over een bepaalde zaak, en gebruikt daarbij bewijzen uit de quran en sunnah. Daarom moeten wij respect hebben voor alle opinies. Omdat elke geleerde een bewijs anders interpreteert, ontstaan er meningsverschillen en uiteenlopende opinies. Zo zit de fiqh wereld in een notendop een beetje in elkaar.

Wij als gewone moslims hebben soms de kennis noch de mogelijkheid om een zaak tot op de bodem uit te zoeken. Daarom mogen wij ons achter een opinie scharen die ons persoonlijk het beste lijkt; ben je vrij in. Het is alleen belangrijk dat je een opinie kiest die goed voor jouw Islam is en dat deze opinie ook onderbouwd is met bewijs.

Verder een goede lezing van Shakil Humayun over 't kiezen van de juiste opinie in een fiqh zaak:

http://kennisoverislam.com/index.php?option=com_content&view=category&layout= blog&id=11&Itemid=13

Ik hoop dat ik dit een beetje correct heb uitgelegd, en als ik fouten heb gemaakt, dan hoor ik dat graag. Allah weet het natuurlijk het beste.

Liefs!