Bekijk volle/desktop versie : Tussen leven en dood



Pagina's : [1] 2 3

08-04-2010, 22:04

Imam al Ghazali vertelde het volgende verhaal: "Een man in de woestijn was aan het vluchten voor een leeuw dat hem achtervolgde. De man naderde een vallei, waardoor hij geen kant meer op kon. Tot zijn grote vreugde zag hij een touw hangen over de vallei. Dus hij sprong en greep de touw vast, hij wou naar beneden klimmen, maar zag dat er een rivier stroomde, waar een grote slang hem aan het opwachten was. De man raakte in paniek en wist niet waar hij moest vluchten. Tot overmaat van ramp zag hij een zwarte muis en een witte muis begonnen te knagen aan het touw. De man zat vast, hij kom nergens heen. Boven hem een leeuw, onder hem een slang en de muizen knagen aan het touw. Hij merkte op dat er naast hem een bijenkorf hing. Deze was gevuld met zoete honing, dus de man stak zijn vinger in de bijenkorf. Hij deed vervolgens zijn vinger in zijn mond en proefde de zoete honing en de zoete smaak van de honing deed hem voor even zijn lastige situatie vergeten."
Imam al Ghazali vermeldde hierbij dat de leeuw die de man achtervolgde de dood is, die je altijd achterna zit. De grote slang die de man aan het opwachten was is het graf, dat ook op jou aan het wachten is. De touw waar de man zich aan vasthield was zijn leven, deze beschermt je tegen de dood en het graf voor even. Maar de bescherming is voorbij zodra de nacht (zwarte muis) en de dag (witte muis) jouw leven hebben weg geknaagd. De zoete honing die de man alles deed vergeten, was de wereldse genieting. Laat de honing je niet bedriegen, want de tanden van de slang zijn reeds geslepen.


08-04-2010, 22:29


Barak Allaahoe feekie voor het delen!

Bij de Jongerenavond van vorige maand. (georganiseerd door Team Al Yaqeen) vertelde broeder El Hoceimi dit verhaal. Ik heb me daarna suf gezocht op het net om dit verhaal terug te kunnen vinden, omdat het een erg mooi moraal heeft. Maar heb tevergeefs niets kunnen vinden.

Het doet me dan ook deugd dat jij het nu hebt geplaatst : )

7ayaakoem Allaah,

Wa Salaamoe Aleikoem wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu

08-04-2010, 22:42

Citaat door AmmatoelAziz:
Barak Allaahoe feekie voor het delen!

Bij de Jongerenavond van vorige maand. (georganiseerd door Team Al Yaqeen) vertelde broeder El Hoceimi dit verhaal. Ik heb me daarna suf gezocht op het net om dit verhaal terug te kunnen vinden, omdat het een erg mooi moraal heeft. Maar heb tevergeefs niets kunnen vinden.

Het doet me dan ook deugd dat jij het nu hebt geplaatst : )

7ayaakoem Allaah,

Wa Salaamoe Aleikoem wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu

Ik kan het (bijna) percies na vertellen, op de manier hoe El Hoceimi het deed, met die geld aanbod enzo

08-04-2010, 22:44

Citaat door AmmatoelAziz:
Barak Allaahoe feekie voor het delen!

Bij de Jongerenavond van vorige maand. (georganiseerd door Team Al Yaqeen) vertelde broeder El Hoceimi dit verhaal. Ik heb me daarna suf gezocht op het net om dit verhaal terug te kunnen vinden, omdat het een erg mooi moraal heeft. Maar heb tevergeefs niets kunnen vinden.

Het doet me dan ook deugd dat jij het nu hebt geplaatst : )

7ayaakoem Allaah,

Wa Salaamoe Aleikoem wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu



Wa fieki, alhamdulilah.

Wa alaikoem salaam warahmatoellaahi wabarakatuh.

08-04-2010, 22:48



Citaat door OYaRabbi:
Ik kan het (bijna) percies na vertellen, op de manier hoe El Hoceimi het deed, met die geld aanbod enzo


Waar wacht gij dan nog op? Grapje hoor, het was wel een goed voorbeeld van hem..(dat geldbedrag)

08-04-2010, 22:49
subhanallah, had deze laatst geplaats..maar dan in het engels.. ietsje langer, maar het moraal blijft hetzelfde.. subhanallah, blijft krachtig. Bedankt voor het herinneren.

08-04-2010, 22:52

Citaat door HAQQTalk:
subhanallah, had deze laatst geplaats..maar dan in het engels.. ietsje langer, maar het moraal blijft hetzelfde.. subhanallah, blijft krachtig. Bedankt voor het herinneren.


Kun je de Engelse versie ook hier plaatsen?
Djazaakie Allaahoe khayr.

08-04-2010, 22:55

Citaat door AmmatoelAziz:
Kun je de Engelse versie ook hier plaatsen?
Djazaakie Allaahoe khayr.


Ohwee, even die topic opzoeken ukthi, ga het zo plakken hier (Hoop dat TS het niet erg vind).. Is dat je blog, die link daaronder?

08-04-2010, 22:56

Citaat door HAQQTalk:
Ohwee, even die topic opzoeken ukthi, ga het zo plakken hier (Hoop dat TS het niet erg vind).. Is dat je blog, die link daaronder?


Is goed zuster. Nee dat vindt onze lieve zuster vast niet erg (TS djazaakie Allaah nog oegty lief voor je puntje)
Yep : D

08-04-2010, 22:57
Nee, ik vind het niet erg hoor. Koes.

08-04-2010, 22:59

A man once passed through a forest in Africa, walking at his leisure, smelling the flowers and admiring the beauty of the place and wondering at the way the sunrays fingered their way through the dense branches.

When suddenly he heard the sound of fast approaching danger that was loud and frightening.

When he turned, it was to face a large lion charging at him.

The lion’s thin waist made evident his hunger. With the lion chasing him, the man’s heart nearly leaped out at the sight of it all, and so he started to run for his life.

The lion was about to catch up with him when the man came upfront with a well. Then with a mighty leap he jumped into the well and ended up dangling in the heart of the well hanging onto a rope.

The lion’s voice eventually quietened; but then soon heard the hissing of a snake that had a giant head and a long body which came from somewhere below him with its mouth open.

Just as the man was thinking of what to do about the lion and the snake, a black mouse and a white one climbed up to where the rope was attached and started to nibble away at the rope.

The man was petrified and so started to shake the rope hoping to get rid of the mice. As he did so the rope began to swing and knocking him against the walls.

The man started to feel something wet and sticky come into contact with the sides as he banged against the walls. The man licked the substance only to find that it was honey; the type made by bees in the forests and mountains.

The honey thought was so sweet and delicious that he continued to do so and forgot the situation he was in.

Suddenly!!!

The man woke up???!! For it was all just a horrible dream!!!

The man decided he should get his dream translated.

So he went to meet a religious scholar (one knowledgeable in the translation of dreams). He told the scholar of his dream.

The scholar laughed and said: “Don’t you know its interpretation?”

The man said he didn’t. So the scholar replied:

“the lion that was chasing you was the Angel of death who is never far away, and the well with the snake in it is your grave where you will eventually go in and the two mice are the nights and the days that are fastly being wasted from you life”

The man asked, “And how about the honey?”

The scholar replied:

“That is the sweet taste of life that is distracting you and made you forget that death, & day of judgment are just behind you”


08-04-2010, 23:00

Citaat door AmmatoelAziz:
Is goed zuster. Nee dat vindt onze lieve zuster vast niet erg (TS djazaakie Allaah nog oegty lief voor je puntje)
Yep : D


Alstu.

Ik heb ook een Wordpress blog..alleen heel private ingesteld lol.. Ik ga de jouwe als favoriet opslaan, .

08-04-2010, 23:01


HAQQTalk als dank zie je hoekje.

08-04-2010, 23:02

Citaat door AmmatoelAziz:
Waar wacht gij dan nog op? Grapje hoor, het was wel een goed voorbeeld van hem..(dat geldbedrag)

eigenlijk alles, hij vertelde het op een manier

08-04-2010, 23:03

Citaat door HAQQTalk:
Alstu.

Ik heb ook een Wordpress blog..alleen heel private ingesteld lol.. Ik ga de jouwe als favoriet opslaan, .


Leuk, geef me de link als je wil...
Ha ha grapjas, ik moet nog heel veel leren wat het schrijven betreft. Maar ik besef ook wel dat al het goede afkomstig is van Allaah de Verhevene. (al7amduLilah)

Pagina's : [1] 2 3