Bekijk volle/desktop versie : Noorderlingen willen één provincie



Pagina's : [1] 2 3 4 5

08-04-2010, 21:40
Novum) - Meer dan de helft van de inwoners van Drenthe, Groningen en Friesland is voor het samenvoegen van de drie noordelijke provincies. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van VNO-NCW Noord. Van de ondervraagden is 53 procent voor samenvoeging en 36 procent tegen.

Uit de peiling zou verder blijken dat de bevolking beseft dat de culturele verschillen binnen de grote provincie zullen blijven bestaan. Twee op de drie mensen denken dat iedere regio zijn eigen cultuur houdt.

Volgens ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord is één krachtige provincie beter in staat de regio te versterken, nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en meer invloed uit te oefenen in Europa. Bestuurders kunnen zich volgens directeur Lambert Zwiers niet meer verstoppen achter het feit dat de bevolking er niets voor voelt.

VNO-NCW Noord pleitte al eerder voor samenvoeging van de noordelijke provincies, maar het idee werd nog niet omarmd. Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland. De hoofdstad zou Groningen moeten worden.

08-04-2010, 21:42


wat een leuk idee zeg.

08-04-2010, 21:42

Citaat door timioto:
Novum) - Meer dan de helft van de inwoners van Drenthe, Groningen en Friesland is voor het samenvoegen van de drie noordelijke provincies. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van VNO-NCW Noord. Van de ondervraagden is 53 procent voor samenvoeging en 36 procent tegen.

Uit de peiling zou verder blijken dat de bevolking beseft dat de culturele verschillen binnen de grote provincie zullen blijven bestaan. Twee op de drie mensen denken dat iedere regio zijn eigen cultuur houdt.

Volgens ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord is één krachtige provincie beter in staat de regio te versterken, nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en meer invloed uit te oefenen in Europa. Bestuurders kunnen zich volgens directeur Lambert Zwiers niet meer verstoppen achter het feit dat de bevolking er niets voor voelt.

VNO-NCW Noord pleitte al eerder voor samenvoeging van de noordelijke provincies, maar het idee werd nog niet omarmd. Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland. De hoofdstad zou Groningen moeten worden.


Denk dat het merendeel daar zo over denkt hier, het verschil is al te merken zodra je Meppel voorbij bent.

08-04-2010, 21:43
Als Groningen Friesland wordt ga ik in het verzet

08-04-2010, 21:43


lanverraders!

08-04-2010, 21:44
Friesland in Nederland.

08-04-2010, 21:44

Citaat door timioto:
Als Groningen Friesland wordt ga ik in het verzet





Die eeuwige strijd met de Friezen, nou..vind het toffe lui, kan niet anders zeggen. Lijken soms net Grunnigers, maar de leuksten zijn de Drenthen!


08-04-2010, 21:47
Waarom niet meteen een apart land?

08-04-2010, 21:50

Citaat door Hoogervorst:
Waarom niet meteen een apart land?

ja, dan noemen we het duitsland ipv friesland

08-04-2010, 21:50

Citaat door timioto:
Als Groningen Friesland wordt ga ik in het verzet




You got my back.

08-04-2010, 21:53

Citaat door Rebel_1963:


Die eeuwige strijd met de Friezen, nou..vind het toffe lui, kan niet anders zeggen. Lijken soms net Grunnigers, maar de leuksten zijn de Drenthen!



Drenthenaren?

08-04-2010, 21:58


Leuke topic...

Oké, Groningen en Friesland samen is een gevaarlijke combi, dat geef ik toe. Maar daarvoor heb je dus die derde provincie, Drenthe...wij kunnen ze beide wel aan....

Maar 1 ding hebben de provinciaaltjes gemeen...ze kunnen met geld omgaan en zijn harde werkers. Geen slechte eigenschap hoor!

Ik kan me het wel voorstellen hoor, dat de provincies het zat zijn om telkens te moeten smeken om bij het grote NL te mogen horen, maar om nu gelijk te zeggen ´waarom niet gelijk een eigen land´ gaat me te ver...alhoewel, ´t is hier mooi wonen en nog steeds betaalbaar. Duitsland is nog iets goedkoper...

08-04-2010, 21:59



Citaat door Mourri:
Drenthenaren?



Later, als ik groot ben, ga ik drentenieren...

Overigens is het gewoon een goed plan om die provincies bestuurlijk samen te voegen. Er zijn ook plannen om de gerechtelijke arrondissementen op de schop te nemen en de huidige 19 arrondissementen terug te brengen naar 10. In dat plan worden de arrondissementen Groningen, Leeuwarden en Assen ook 1 arrondissement.

08-04-2010, 22:04

Citaat door kaatser:
Later, als ik groot ben, ga ik drentenieren...

Overigens is het gewoon een goed plan om die provincies bestuurlijk samen te voegen. Er zijn ook plannen om de gerechtelijke arrondissementen op de schop te nemen en de huidige 19 arrondissementen terug te brengen naar 10. In dat plan worden de arrondissementen Groningen, Leeuwarden en Assen ook 1 arrondissement.



Ga weg, er zijn hier al genoeg die drentenieren...

Er gebeurd achter de schermen al zoveel, de politie is al een hele tijd bezig met reorganisatie en werkt al heel lang samen met diverse korpsen uit deze provincies.

Vind het ook een redelijk plan.

08-04-2010, 22:11

Citaat door Rebel_1963:
Ga weg, er zijn hier al genoeg die drentenieren...

Er gebeurd achter de schermen al zoveel, de politie is al een hele tijd bezig met reorganisatie en werkt al heel lang samen met diverse korpsen uit deze provincies.

Vind het ook een redelijk plan.


Ik wil ook niet wonen in een land-provincie. Ik wil een zee-provincie.

Maar zonder gekheid: ik heb Fries bloed, maar dat is ook mijn enige connectie met Friesland. Ik ben er niet geboren, ik heb er nooit gewoond, ik spreek geen Fries (al versta ik het wel vanwege langdurige blootstelling aan Friese huisgenoten tijdens mijn studie).

Eén van die Friese huisgenoten vertelde zijn vriendin dat ik méér Fries was dan zij. Terwijl zij wél in Friesland geboren was en woonde en wél Fries sprak, zij het dat haar ouders geen Friezen waren. Rare shit hoor, dat bloed-gedoe.

Pagina's : [1] 2 3 4 5