Bekijk volle/desktop versie : wortelcake



06-04-2010, 00:12
ik zoek een wortel cake met witte laagje erop, ik zag hem een tijdje geleden maar kan hem niet vinden, weet iemand welke ik bedoel??

06-04-2010, 14:55


Deze vond ik op smulweb, heb het nog niet zelf uitgeprobeerd maar lijkt me wel lekker.


300 g geraspte wortel (niet te fijn , niet te grof)
4 eieren
het sap van een citroen
100 g (riet)suiker
80 g grof gehakte walnoten
80 g meel
1 flinke theelepel kaneel
6 g bakpoeder
een snufje zout

TOPLAAG: 60 g mascarpone, 20 g heel zachte boter, het sap van een citroen, wat walnoten

Klop de eieren met de suiker héél schuimig (lang kloppen).Meng het meel met het bakpoeder, zout en kaneel en spatel door het eiermengsel.
Schep de noten erdoor en vervolgens het citroensap en de wortel. Zet in de oven , onder het midden. Baktijd 45 minuten. Mocht de bovenkant te donker worden , leg er dan na een half uur een stuk aluminiumfolie op.

Meng de ingrediënten voor de toplaag, gebruik zoveel van het citroensap dat het een niet te dun, net smeerbaar mengsel wordt. Laat de taart helemaal afkoelen en smeer dan de topping erover. Bestrooi met wat noten. Zet in de koelkast om het laagje hard te laten worden.

06-04-2010, 14:56
Ik vond dit in het 'marokko.nl archive' via google :

Ik heb van een meisje hier het recept gekregen van wortelcake en het is werkelijk HEERLIJK!

Ik had in eerste instantie zoiets van hmm, lijkt me niet zo. Maar hij is net af en ...En ZO simpel, heerlijk voor in de ramadan want hij is wel behoorlijk voedend!...

Recept gaat als volgt:

Nodig:

240 gram bloem
1 Theelepel baksoda(verkrijgbaar bij veel turkse winkels)
0,5 theelepel bakpoeder
Snufje zout
1 theelepel kaneel
210 gram suiker
120 ml olie
1,5 ei
0,5 theelepel vanillesuiker
235 gram geraspte worte
120 gram kokosrasp
114 gram ananas(blik)

Frosting:
110 gram roomkaas
40 gram boter
235 gram poedersuiker


Bloem, soda, bakpoeder, zout en kaneel mengen. Dan suiker, vanillesuiker, ei, olie en alles mengen met een mixer.

Wortel raspen. Dit bij het deeg en daarna de ananas en kokos erbij. Roeren met een lepel.

Dan de bakvorm invetten met boter en bloem en het mengsel erin, goed aandrukken en voor ongeveer 40 minuten op 175 graden in een voorverwarmde oven.

In de tussentijd de frosting maken. Doe de roomkaas(ik heb mascarpone gebruikt) in een schaal, boter erbij en dit mengen, dan beetje bij beetje de poedersuiker erbij zodat het niet teveel gaan stuiven.

Als de cake klaar is eruit halen, op een bord doen en de frosting erover verdelen met een smeerspatel of mes.

Voila!HEEERLIJK!!

06-04-2010, 14:57
Het is vooral het roomkaas-glazuur (cream cheese frosting) die deze taart zo lekker maakt. Normaal wordt het bovenop de cake uitgesmeerd, maar als je er net als ik helemaal weg van bent kan je de cake ook doormidden snijden en een extra laag glazuur tussen de twee helften aanbrengen (vergeet dan wel de ingrediënten voor het glazuur niet te verdubbelen).



Ingrediënten
Voor de cake:

2 kopjes bloem
2 kopjes xylitol (of 2 kopjes ruwe rietsuiker)
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
1 theelepel zout
3 kopjes geraspte wortelen
4 eieren
1 theelepel vanille-extract (of 1 zakje vanillesuiker)
Anderhalf kopje plantaardige olie

Voor het glazuur:

150 gram roomkaas
30 gram ongezouten boter
De schil van 1 onbehandelde sinaasappel
1 theelepel vanille-extract (of 1 zakje vanillesuiker)
250 gram bloemsuiker


Bereiding
Schil de wortel heel dun.
Doe alle ingrediënten in een kom.
Voeg er langzaam de plantaardige olie aan toe terwijl je goed roert.
Giet het beslag in een bakvorm.
Laat de wortelcake ongeveer 45 minuten goudbruin bakken.
Doe alle ingrediënten voor het glazuur in de blender en mix het geheel tot er een zachte brij ontstaat.
Neem de cake uit de bakvorm en zet op een serveerschaal.
Strijk het glazuur met een spatel over de cake uit.
Zet de cake nog 15 minuten in de koelkast zodat het glazuur kan opstijven.

Tip: Vervang de roomkaas in het glazuur door een kopje tofu voor een nog opmerkelijker resultaat.

06-04-2010, 14:58


glas is 200 ml


5 eieren
1 suiker
2 vanille suiker
1 glas olie
1 glas griesmeel (kartonnen verpakking)
1 glas bloem
1 bakpoeder
2 geraspte winterpenen
handje rozijnen
1 glas gemalen walnoten
1 glas wortelsap/multifruit (of joghurt kan ook)

Bereidingswijze:

Mix de eieren stijf in 5 min.
Voeg nu de suiker en vanille suiker toe.
Mix tot het licht kleurt.
Voeg nu de olie toe en daarna de sap (of joghurt)
Voeg nu de griesmeel,bloem en bakpoeder toe.
Voeg nu de wortel, rozijnen en wortelrasp toe en ,mix 1 minuutje door.
Giet het geheel in een met bakpapier beklede vorm (30 cm) en bak 1 uur op 150 graden.

Laat de cake afkoelen en besmeer met het volgende mengsel:

2 geraspte sinasappels
1 eetlepel boter
50 gram poeder suiker
1 pakje roomkaas (200 gram, van lidl)
1 zakje vanille suiker.

06-04-2010, 14:58
4 greaspte wortels
4 eieren
1 glas suiker
1 glas olie
1 bakpoeder
2 glazen meel
en twee lepeltjes kaneel

als graniring ( als je wilt ) mascapone en poedersuiker


alles mixen de wortel rapsen en in bak blik doen
in de oven tot alles mooi omhoog is gekomen, en goud bruin is
en dan mascapone met poedersuiker mixen en dr over heen smeren
beetje geraspte wortel in hetmidden dr op doen en klaar is kees
wel in de koelkast bewaren

makkelijk maar heerlijk ik ga het nu maken

en als je beetje kleur stof hebt doe dan de helft van de mascapone mengsel oranje en doe dan op de taart de onderlaag wit en in het midden oranje of andersom

06-04-2010, 14:59
Riannah heeft op haar topic een recept voor wortelcakjes (je kan er ook gewoon een grote taart van maken denk ik)... Weet wel niet of dit is wat je zoekt!

Recept Riannah:
1 kommetje geraspte wortels
1 kommetje suiker
100 gram boter ( zachte)
1/4 kommetje rozijnen
1/4 kommettje grofgehakte walnoten
1 theelepel kaneel
rasp van 1 citroen
1 1/2 kommetje zelfrijzendbakmeel
1 thee lepel bakpoeder
2 eieren
2 eetlepels cocos

meng de boter en de suiker tot een zachte massa, voeg de eieren, citroenrasp, kaneel, cocos, wanoten, rozijnen toe en meng het goed voeg nu beetje bij beetje de bakmeel en bakpoeder toe, het wordt best een stevig mengsel dus niet slap.

De muffinbakvormen bedekken met een papieren muffin/cupcake vormpje, vul ze tot ongeveer 3 kwart, bak ze op 150 graden ongeveer 15 tot 20 minuten.



voor de creme,

2 pakjes roomkaas
sap van 1 citroen
1 kommetjes poedersuiker

meng dit goed door elkaar, bestijk hier mee de cake'jes als ze zijn afgekoelt.

de marsepijnen worteltjes

1 pakje marsepijn
groene kleurstof
en oranje kleurstof
verdeel het marsepijn over 2 bakjes ( groene minder omdat je hier maar weing van nodig hebt)
voeg de kleurstof toe meng het goed door met je hand.

vorm er worteltjes van en van het groen de loof.

leg de worteltjes op de cake'jes.
__________________________
Het mooiste dat het leven biedt, zijn af en toe de dromen.....
Dat alles nog beginnen moet en het beste nog moet komen.....Insha'Allah

06-04-2010, 15:00
DIT IS HET RECEPT VAN YARA van haar wortelcake had die nog in mijn bestanden staan

WORTELCAKE

Ingredienten

125 gr meel
1 1/4 thl. bakpoeder
snufje zout
1 thl kaneel
124 gr bruine bastardsuiker
2 eieren
100 ml zonnebloemolie
125 gr wortels, geschild en geraspt
25 gr gemalen kokos
25 gr gehakte walnoten

Beboter en bestuif een rechthoekige kleine vorm van 20 cm.
Klop eerst de eieren met de suiker samen, dan de olie toevoegen, bakpoeder, meel, kaneel, zout. Op het eind de wortels, kokos en walnoten erbij doen.

Doe de cake in een 180 graden voorverwarmde oven voor 20 - 25 min. Laat de cake in de vorm afkoelen.

Je kunt hem eventueel ook met een creme bestrijken.

creme:

50 gr zachte boter
50 gr verse roomkaas
225 gr poedersuiker
1 thl. citroensap

Walnoten ter garnering

Had geen roomkaas in huis maar ik zal binnenkort ook een foto plaatsen met de roomkaas.

Snijd de cake in vierkante of rechthoekige stukken.

06-04-2010, 15:01

Citaat door rozenparel:
wortelcake-25_04_2007

http://www.dailymotion.com/video/x1vrps_wortelcake-cake-au-carottes25042007_family



de biscuit :
250g meel
250g suiker
500g geraspte wortels
4 eieren
20cl olie
60g gegrilde en gehakte amandelen met pel
1 koffielepel bicarbonaat
1 zakje bakpoeder
2 koffielepels kaneel – een beetje gember – ¼ geraspte muskaatnoot
zout

mix de suiker met de eieren heel goed, voeg dan de wortels ,olie nog altijd met de mixer toe, voeg dan
meel, amandelen,zout , bakpoeder , bicarbonaat ,kaneel , gember en de muskaatnoot toe.
giet dit mengsel in 2 bakblikken van (30/40) heb je een grote bakblik doe het dan daarin en bak het af dit deeg geeft 5 ronde biscuits.

sinas crème:
75g suiker
4 eigelen
40g maïzena
½ l citroensap

meng in een slakom de suiker , eigelen, maïzena en de sinassap, giet dit in een kasserol et zet op zacht vuur tot je een smeuïg crème hebt.

het opzetten van taart :
12cl siroop om taart nat te maken
gesmolten fondant + gesmolten nappage
gesmolten zwarte chocolade
amandelen grillen en grof hakken met pel

leg een met siroop gedrenkte laag cake in ronde vorm + dan de sinas créme en zo verder tot de 5 de nat gemaakte cake besmeer met de gesmolten nappage en fondant en trek lijnen met de gesmolten zwarte chocolade zoals voor mille feuille zet dit 4 u in koelkast en bij het uithalen versier je de buitenkant met de amandelen.

....

06-04-2010, 15:02

Citaat door ZaraAya:
Ik heb deze pas nog gemaakt, zie link voor de foto!

http://forums.marokko.nl/showthread.php?p=57541630#post57541630


Hier heb je het recept, 1 glas staat voor 200 ml.


Recept is van Ouissam.

Ik gebruik dit recept, als je niet van krentjes houd kan je die ook weglaten, persoonlijk vind ik het heel lekker, je doet er maar heel weinig in, is dus niet overheersend.


Wortelcake

4 eieren
1 glas suiker of witte basterdsuiker (glas is 200 ml)
1 vanillesuiker
1 glas olie
1a 2 theelepels kaneel
1 bakpoeder
2 glazen bloem
1 middelgrote winterpeen fijngeraspt
handjevol krentjes
1,5 glas met de hand gebroken walnoten

Eieren met de suiker en vanillesuiker schuimig mixen, olie bij dan de kaneel, dan de geraspte wortel, en dan de gezeefde bakpoeder en bloem. Krentjes en walnoten voorzichtig doorheen scheppen.

Bakken in een voorgewarmde oven op 150 graden voor ongeveer een uurtje.

Als je een hoge cake wilt kun je 'm bakken in een 26cm vorm, voor een wat lagere cake een 30cm bakvorm.

Voor de glazuur:

150 gr monchou roomkaas, 50 gr boter, 200 gr. poedersuiker, geraspte schil van een halve sinasappel en wat druppels vanille aroma samen mixen tot een gladde glazuur en daarmee de afgekoelde cake besmeren.

Succes
....

06-04-2010, 15:26
pff krijg trek door jullie.

07-04-2010, 00:17

Citaat door noha_tanger:
....

deze boven aan bedoelde ik heel erg bedankt, je bent een schat.... en ook bedankt voor andere recepten, ga ze uit proberen insha allah

07-04-2010, 00:19



Citaat door noha_tanger:
Ik vond dit in het 'marokko.nl archive' via google :

Ik heb van een meisje hier het recept gekregen van wortelcake en het is werkelijk HEERLIJK!

Ik had in eerste instantie zoiets van hmm, lijkt me niet zo. Maar hij is net af en ...En ZO simpel, heerlijk voor in de ramadan want hij is wel behoorlijk voedend!...

Recept gaat als volgt:

Nodig:

240 gram bloem
1 Theelepel baksoda(verkrijgbaar bij veel turkse winkels)
0,5 theelepel bakpoeder
Snufje zout
1 theelepel kaneel
210 gram suiker
120 ml olie
1,5 ei
0,5 theelepel vanillesuiker
235 gram geraspte worte
120 gram kokosrasp
114 gram ananas(blik)

Frosting:
110 gram roomkaas
40 gram boter
235 gram poedersuiker


Bloem, soda, bakpoeder, zout en kaneel mengen. Dan suiker, vanillesuiker, ei, olie en alles mengen met een mixer.

Wortel raspen. Dit bij het deeg en daarna de ananas en kokos erbij. Roeren met een lepel.

Dan de bakvorm invetten met boter en bloem en het mengsel erin, goed aandrukken en voor ongeveer 40 minuten op 175 graden in een voorverwarmde oven.

In de tussentijd de frosting maken. Doe de roomkaas(ik heb mascarpone gebruikt) in een schaal, boter erbij en dit mengen, dan beetje bij beetje de poedersuiker erbij zodat het niet teveel gaan stuiven.

Als de cake klaar is eruit halen, op een bord doen en de frosting erover verdelen met een smeerspatel of mes.

Voila!HEEERLIJK!!

deze lijkt me heerlijk, nogmaals bedankt

04-06-2011, 01:57
Up! Ga morgen maken inshaAllah.. Ben benieuwdd!