Bekijk volle/desktop versie : Bidden.



Pagina's : [1] 2

02-04-2010, 23:29
Ik heb 2 tot 3 keer geprobeerd om te bidden.
Alleen weet ik niet precies GOED hoe het moet.
Ik ken de surats al fatiha; iglaas; an-naas

Maar ik weet niet wat voor handelingen ik precies moet verichten.
Bij het gebed? ik heb niets aan youtube filmpjes of sites zoals risalah, want ik moet bijv een word document hebben waarbij staat WAT ik precies moet zeggen en HOE ik moet staan dmv woorden; dus geen plaatjes.
Zo leer ik het beter en sneller; als ik na youtube filmpjes kijken en na bijv die sites van risalah; dan zijn ze allemaal anders. Het word telkens anders uitgelegt. Ik wil het namelijk in 1 keer goed doen inshallah.

Hoop dat iemand mij kan helpen inshallah.
Want ik zit er wel erg mee, dat ik niet bid.
Ik denk er dagelijks aan! savonds/smiddags/smorgens ik kan zelfs avonden niet slapen, om eerlijk te zijn denk ik er altijd over! elk avond,elk moment etc. Ik word er zelf bijna gek van

02-04-2010, 23:33


Stap 1: Het Gebed beginnen
Men heft beide handen op tot aan de oren en zegt:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Het is belangrijk dat je het uitspreekt als twee woorden: Allahoe - Akbar, je mag het dus niet uitspreken als een woord aan elkaar (dus niet Allahoewakbar).

Wanneer je het gebed begint buig dan je hoofd en richt je blik op de grond en niet naar de hemel aangezien dit verboden is, zoals de Profeet zei: "Mensen moeten tijdens het gebed nalaten om naar de hemel te kijken of hun zicht zal niet naar hun terug komen" (en in een andere overlevering: of hun zicht zal hun ontnomen worden).

Stap 2: As-Sana & Koran recitatie
Het gebed is begonnen, men staat nu in de stand die Qijam genoemd wordt. in deze stand worden drie verschillende gebeden gereciteerd:

1. As-Sana (lofprijzing van Allah)

Soebhanaka Allahoema wa bihamdik wa tabaraka asmoek wa Ta'ala djadoek wa la ilaha ghairoek (Heilig bent U, o Allah, en lof zij U, en gezegend is Uw naam en hoog is Uw roem, er is geen god behalve U)

A'oedoe billahi minasj sjaitaani radjiem (ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwade van Satan de vervloekte)

2. Nu reciteren we het eerste hoofdstuk (Surah) uit de Koran, Al-Fatiha:

Surah Al-Fatiha: Uitspraak in het Arabisch
1. Bismillahi rahmani rahim
2. Alhamdu lillahi rabbi al-'alamien
3. Arahmani rahim
4. Maliki yawmi-din
5. Iyaka na'buddu wa iyaka nasta'in
6. Ihdina-sirata al-mustaqim
7. Sirata-ladina an'amta 'alayhim ghayril ma'dubi 'alayhim wa ladalin

Hoofdstuk Al-Fatiha is een essentieel onderdeel van het gebed en komt iedere Rak'ah terug.
3. Nu reciteren we een ander hoofdstuk uit de Koran

Dit hoofdstuk is vrije keus, hier kan ieder vers uit de Koran worden gereciteerd. Ga voor een aantal voorbeeld verzen naar de Koran pagina van deze website.

Dit geldt bij de eerste twee Rak'aht van alle gebeden. Bij de resterende Rak'aht van alle gebeden dient alleen Surah (hoofdstuk) Al-Fatiha te worden gereciteerd.

Bijvoorbeeld: Het gebed gebed Duhr telt in totaal 4 Rak'aht. Hierbij wordt de eerste twee Rak'aht Surah Al-Fatiha gereciteerd gevolgd door een willekeurig ander vers uit de Koran. En bij de resterende twee Rak'aht reciteerd men alleen Surah Al-Fatiha.

Stap 3: Roekoe (buiging)
Gelijk na de laatste recitatie buigen we ons naar de gebogen houding met de woorden:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Nu bevinden we ons in Roekoe, in deze positie zeggen we drie maal:


Soebhana rabbi-al 'adiem
(Heilig is mijn Heer de grote!)

Vervolgens gaan we terug naar de staande houding (Qijam) met de woorden:

Sami allahoe liman hamidah
(Allah verhoort hem, die Hem looft)

Stap 4: Staande houding
In deze positie zeggen we:

Rabbana wa lakal hamd
(Onze Heer, alle lof zij U)

Vanaf de staande positie gaan we naar de Sadjdah. Terwijl we dit doen zeggen we:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Stap 5: Sadjdah (knielende houding)
In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:

Soebhana rabbi-al a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)

Tijdens deze houding mogen je ellebogen niet de grond raken.

Vervolgens zeggen we:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en nemen de zittende houding aan.

02-04-2010, 23:40
Stap 6: Zittende houding
Hierin zeggen we:

Rabbi Eghfirli warh'amnie
(O mijn Heer! Vergeef me en heb genade met mij)

We zeggen weer:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en gaan terug naar de Sadjdah (knielende houding)


Stap 7: Sadjdah (knielende houding)
In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:

Soebhana rabbi-al a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)


Stap 8: Meerdere Rak'aht
Tot zover de eerste Rak'ah. Wanneer men meerdere Rak'aht moet doen, gaat men weer staan in de Qijam (staande) houding en zegt:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Vervolgens moeten de stappen 2 (vanaf punt 2, punt 1 zeg je alleen aan het begin van ieder gebed) tot en met stap 7 herhaald worden. Als men alle Rak'aht heeft gehad gaat men verder met stap 9.


Stap 9: At-asjah-hoed
Na iedere 2 Rak'aht dient de At-asjah-hoed te worden opgezegd. Dit doet men in de zittende houding. Men legt de linkerhand plat op het been en maakt van de rechterhand aan vuist en steekt de wijsvinger uit. Al op een neer bewegend van de wijswinger zegt men het volgende:





1.

At ta hijatoe lillahi was-salawatoe wa tajjibatoe
(Alle aanbidding in woorden, daden en bezittingen weergegeven komt Allah toe)
2.

Assalamoe alaika ajoehan nabi-oe
(Vrede zij met U, O Profeet)

3.

Wa rahmatoelahi wa barakatoehoe
(En de genade van Allah en Zijn zegeningen)

4.

Assalamoe alaina wa 'ala 'ibadilla-hi-salihiena
(Vrede zij met ons, en met de ware dienaren van Allah)

5.

Ashadoe ella Ilaha Illa Allah
(Ik getuig dat er geen god is dan Allah)

6.

Wa ashadoe anna Mohammadan ‘abdoehoe wa rasoeloeh
(En ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is)



Bijvoorbeeld: Als het gebed 4 Rak'aht telt, doet men 2 Rak'aht en dan At-asjah-hoed en vervolgens doet men weer 2 Rak'aht en sluit weer af met At-asjah-hoed. Als het gebed 3 Rak'aht telt doet men 2 Rak'aht en At-asjah-hoed en vervolgens één Rak'ah gevolgd door At-asjah-hoed. Tenslotte bij een gebed van maar 2 Rak'aht doet men de 2 Rak'aht en sluit af met de At-asjah-hoed.


Stap 10: Tasliem (de vredeswens)
Bij ieder mens zijn constant twee engelen aanwezig die alle daden vanaf de geboorte tot aan de dood optekenen. Allah leert ons dat niets hen ontgaat. Zij schrijven het levensboek van de mens tot aan het kleinste detail. Het boek zal als getuige dienen in het hiernamaals op de Dag des Oordeels, en ieder mens die op aarde heeft geleefd zal zijn levensboek kunnen lezen. Bij de afsluiting van het gebed worden deze engelen dan ook begroet

Men wendt eerst het hoofd naar rechts en zegt tegen de engel aan de rechterkant:

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)

Dan wendt men het hoofd naar links en zegt tegen de andere engel:

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)



Einde van het Gebed
Hiermee is het gebed ten einde.

Allah-i-takabel
(Moge Allah het gebed accepteren)

02-04-2010, 23:41
Persoonlijk vind ik een filmpje beter dan tekst, vooral als je begint heb je een zichtbaar voorbeeld nodig:
- Hier heb je een video: Het gebed van A tot Z - door Imad El Idrissi

En wat je moet zeggen als tekst:
- De verplichtingen van het gebed
(- en eventueel nog: De zuilen van het gebed)

02-04-2010, 23:41


Alleen mijn At-asjah-hoed zeg ik iets anders... Jullie ook?

02-04-2010, 23:44
http://www.islamboeken.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=1_15&produc ts_id=30&zenid=998123c6f5cc06736556e0a547d485de

of beter

http://www.islamproducten.nl/een-beschrijving-van-de-salaah-van-de-profeet.html

02-04-2010, 23:45

Citaat door layla_b:
Alleen mijn At-asjah-hoed zeg ik iets anders... Jullie ook?

Er zijn toch meerdere mogelijkheden (die niet te veel van elkaar afwijken)?

02-04-2010, 23:53
en vergeet al woedhoe niet .

02-04-2010, 23:53

Citaat door Naambestaatal:
Er zijn toch meerdere mogelijkheden (die niet te veel van elkaar afwijken)?


Ik vermoede al zoiets... Lijkt me sterk dat ik het verkeerd had geleerd..
Mijne is eigelijk in het begin wat anders en iets uitgebreider voor de rest is het hetzelfde...

hamdoulilah

02-04-2010, 23:54

Citaat door Dolfiqar:
en vergeet al woedhoe niet .


02-04-2010, 23:55
Wat ik wel eens een keer gehoord
heb,, allahoe a3lem of dat so is?
Is dat je niet tegen een persoon,
nadat hij het gebed heeft verricht
Allah-i-takabel mag zeggen
omdat de profeet salla allahoe alayhie wasalaam dat ook niet deed,,

03-04-2010, 00:04

Citaat door layla_b:
Alleen mijn At-asjah-hoed zeg ik iets anders... Jullie ook?


Ik ook ja..

03-04-2010, 00:10


1)atta7iyaatoe-lillehie azzakiyatoe lillehie attaybaatoe assalwaatoe lillehie assalaamoe 3alyka ayoeha-nnabiyoe wara7matoe-llahie wa barakaatoeh assalaamoe 3alayna wa 3ala 3ibaadi-llehie assali7een achhadoe en laa ilaaha illa-llah wahdahoe laa charieka lah wa achhadoe anna mohammeden 3abdoehoe wa rassoeloeh
2)allahoema sallie 3ala sayidinaa mohammedin wa 3ala eelie sayidinaa mohammed kama sallayta 3ala sayidina ibraaheem wa 3ala eelie sayidinaa ibraheem wa baarik 3ala sayidina mohammedin wa 3ala eelie sayidina mohammed kama baarakta 3ala sayidina ibraheema wa 3ala eelie sayidiena ibraheema fil3aalameena innaka 7ameedoen majeed.

03-04-2010, 00:18

Citaat door layla_b:
Shoukrane


laa choukr 3ala waadjib.

03-04-2010, 01:02

Assalamoe 'alaikom wa rahmatoe Allaahi wa barakatoeh

Bismillah ie rahman ie rahim

Er worden vaak vragen gesteld omtrent het gebed dat is de reden dat ik deze topic heb geopend en ook zo dat wij het gebed kunnen verbeteren ik vraag Allah subhana wa ta`ala ons hierbij te helpen en in shaa`Allaah zullen we er allen profijt aan hebben.

Hoe verricht ik het gebed - stap voor stap uitgelegd!


De vijf verplichte gebeden, de regelmatige gebeden en de vrijwillige gebeden zie schema.





Allah, de Meest Verhevene, zegt:


Waarlijk, het gebed is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven.
[Koran 4:103]


En nu ga ik in shaa`Allaah beginnen met hoe men het gebed dient te verrichten.

Een gebedseenheid (rak'ah) omvat zekere handelingen: staan, buigen, neerknielen, zitten en neerknielen.


Wanneer iemand een verplicht gebed mist door slaap of vergeetachtigheid, dan moet hij dit gebed inhalen zodra hij ontwaakt of het zich herinnert.

Wat wordt er gedaan vóór het verrichten van het gebed

1. Rituele wassing (woedoe- of ghoesl, afhankelijk van iemands staat van onreinheid).

2. Een reine plaats.

3. Mannen dienen het verplichte gebed te verrichten in de moskee (behalve bij een wettig excuus: ziekte, enz.); de andere gebeden thuis.

4. Vrouwen dienen het gebed binnen in hun huizen te verrichten (het is voor hen toegestaan om in de moskeeën te bidden, maar niet verplicht).

5. Mannen dienen wijde kleding te dragen die niet de vorm van de intieme delen toont en die niet lager komt dan boven de enkels. Vrouwen dienen hun hele lichaam te bedekken behalve hun gezicht en handen.

6. Dichtbij een soetrah (een object, zoals een pilaar, dat aan de grond vastzit of erop ligt, op zo een manier dat geen mens of dier voor de persoon die het gebed verricht kan langslopen) staan, die voor de verrichter van het gebed is opgesteld.


Algemene richtlijnen

1. Leer de richting van de qiblah en de gebedstijden in je plaats (neem contact op met de dichtstbijzijnde Soennie moskee).

2. Leer de bewegingen en de kortere zinnen. Oefen datgene wat uitgesproken dient te worden in de gebeden.

3. Doe je best om de recitatie van het openingshoofdstuk uit de Koran (al-Faatihah) te leren.


Uitvoering van het gebed



1. Intentie (dit is een vastberadenheid in het hart dat je een bepaald gebed verricht; mag niet worden uitgesproken).

2. Wend je gezicht tot de qiblah (het Gewijde Huis in Mekka, bekend als de Ka'bah). Hef je handen ter hoogte van de schouders of oorlellen en zeg:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

Link

Allahoe Akbar

"Allah is de Grootste."



Staand, je gezicht wendend tot de qiblah en 'Allahoe Akbar' zeggen met luide stem.

3. Plaats de rechterhand over de linkerhand op de borst. Kijk naar de plek van het neerknielen, zonder je hoofd te buigen:



Handen op de borst, de rechterhand over de linker.


4. Reciteer de openingssmeekbede voor het gebed:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

Link

Soebhaanakallahoemma wa bihamdik. Tabaarakasmoek. Wa ta'aalaa djaddoek. Wa laa ilaaha ghayroek.

"O Allah! Vrij bent U van elke tekortkoming en alle lof komt U toe. Gezegend is Uw naam. Verheven is Uw Majesteitelijkheid (Glorie en Macht). Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden dan U."

5. Recitatie van Soerah al-Faatihah, het openingshoofdstuk van de Koran: moet in iedere gebedseenheid worden gereciteerd. Begin met het uitspreken van het volgende, met een zachte stem:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

Link

A'oedhoe billaahi minash-shaytaanir-radjiem.

"Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de verworpen Satan."

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem.

"In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle."


Daarna reciteer je al-Faatihah (in iedere gebedseenheid) en pauseer je na ieder Vers:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

Link

Al-hamdoe lillaahi Rabbil-'aalamien.

"Alle lof is aan Allah, de Heer der Werelden."

Ar-Rahmaanir-Rahiem.

"De Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle."

Maaliki yawmid-dien.

"De Heerser op de Dag van de Afrekening."

Iyyaaka na'boedoe wa Iyyaaka nasta'ien.

"U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp."

Ihdinas-siraatal-moestaqiem.


"Leid ons naar het rechte pad."

Siraatalladhiena an'amta 'alayhim, ghayril-maghdoebi 'alayhim walad-daallien.


"Het pad van degenen die U begunstigd hebt, niet van degenen op wie de Toorn rust en niet van de dwalenden."

Op het einde zeg je "Aamien".

Degenen die al-Faatihah niet kunnen reciteren, mogen in plaats daarvan zeggen: 'soebhaanallah', 'al-hamdoe lillaah', 'laa ilaaha illallah', 'Allahoe akbar' en 'laa hawla wa laa qoewwata illaa billaah' wat betekent: 'Vrij is Allah van elke tekortkoming', 'alle lof is aan Allah', 'niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden dan Allah' en 'er is geen beweging of kracht behalve door Allah'.

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

Link

6. De roekoe' (het buigen).

(I) Hef de handen zoals eerder omschreven (zie boven) en zeg "Allahoe Akbar" terwijl je naar de buigende houding gaat.

(II) In de gebogen positie plaats je je handen op je knieën en pak je die vast, met je ellebogen verwijderd van je zij en met je rug recht en je hoofd op dezelfde hoogte als je rug (zie onder):



Buigende (roekoe') positie in het gebed

(III) In de gebogen positie zeg je:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

http://www.soennah.com/afbeelding/gebed/6.mp3

Soebhaana Rabbiyal-'Adhiem. (3 maal)

"Vrij is mijn Heer, de Geweldige, van elke tekortkoming." (3 maal)

7. Rechtop staan (qiyaam) na de roekoe':

(I) Kom omhoog uit de buiging, hef je handen ter hoogte van de schouders of oorlellen, terwijl je zegt:

Sami'allahoe li man hamidah.

"Allah hoort degene die Hem prijst."

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

http://www.soennah.com/afbeelding/gebed/7.mp3

(II) Sta rechtop totdat ieder deel van je lichaam in positie is en zeg:

Rabbana walakal-hamd.

"Onze Heer! Alle lof is aan U."

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

http://www.soennah.com/afbeelding/gebed/8.mp3

8. De soedjoed (het neerknielen) en djoeloes (het zitten):



(I) Daal tot de grond met eerst je handen en vervolgens de knieën terwijl je zegt: 'Allahoe Akbar'. Rust op je handpalmen en plaats je voorhoofd, neus, knieën en voeten op de vloer, zonder dat je bovenbenen je buik raken. Je tenen moeten recht zijn en naar de qiblah gericht. Je armen moeten los zijn van de grond, zoals hieronder. Zeg:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

http://www.soennah.com/afbeelding/gebed/9.mp3

Soebhaana Rabbiyal-'Alaa. (3 maal)

"Vrij is mijn Heer, de Meest Verhevene, van elke tekortkoming." (3 maal)



Positie van het neerknielen

(III) Hef dan je hoofd terwijl je zegt: 'Allahoe Akbar'. Zit op je linkerbeen en houd je rechtervoet rechtop, met de tenen richting de qiblah. Plaats je handen op je knieën (zie onder) en zeg:

>> Klik onderstaande link aan voor geluid <<

http://www.soennah.com/afbeelding/gebed/10.mp3

Rabbighfirlie. (2 maal)

"Mijn Heer! Vergeef me." (2 maal)



Zittende Positie



De linker- en rechtervoet in iftiraash

(IV) Na de zittende positie, volgt een tweede knieling zoals de vorige. Als dit is gedaan, heb je een complete eenheid (rak'ah) volbracht. Zeg 'Allahoe Akbar' en sta op voor de tweede gebedseenheid. Doe het op dezelfde manier als de eerste, maar zonder de openingssmeekbede te reciteren.

Zie vervolg.


Pagina's : [1] 2