Bekijk volle/desktop versie : 21% allochtone jongeren werkloos



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

30-03-2010, 12:56
Allochtone jongeren worden hard getroffen door de economische crisis. Vorig jaar zat 21 procent zonder baan. Onder autochtone jongeren ligt dat percentage op tien. Dat blijkt uit cijfers van Forum, het instituut voor multiculturele vraagstukken. In 2009 was elf procent van de allochtonen werkloos, wat neerkomt op 82.000 mensen. Het jaar ervoor lag het werkloosheidspercentage onder allochtonen nog op 9 procent. Van de autochtonen zit vier procent zonder werk.

Bron:
http://nos.nl/audio/147312-woordvoerder-forum-over-werkloosheidscijfers.html

30-03-2010, 13:01


Ik vind de conclusie dat allochtone jongeren harder worden getroffen vreemd.
Het is bekend dat het aantal studenten dat een 2e opleiding is gaan volgen op MBO en HBO vorig jaar hard is gestegen, omdat er geen werk genoeg was voor deze jongeren. Die studenten worden niet meegerekend in het werkloosheidscijfer!
Omdat je voor je 2e studie geen studiebeurs meer krijgt moet dit zelf betaald worden. Autochtonen vinden het meestal geen bezwaar om hier een lening voor af te sluiten. Zo'n lening is namelijk een investering in je toekomst en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt enorm. Moslims (een groot gedeelte van de genoemde groep allochtonen) willen echter geen lening bij de IB-groep afsluiten, omdat een lening met rente volgens hun geloof niet is toegestaan. Zij kunnen dus geen vervolgopleiding gaan volgen en zitten dus werkloos thuis.

Ik denk dat het aantal autochtone en allochtone jongeren dat geen baan vindt niet veel zal verschillen, maar jongeren die een studie gaan volgen omdat er geen werk is worden niet als werkloos bestempeld. Vandaar de scheve cijfers.

Niet willen investeren in een grotere banenkans omdat je geen lening met rente wil is overigens je eigen keuze. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan als de basisbeurs verdwijnt en je wel moet lenen voor een studiefinanciering...

30-03-2010, 13:01
Het aantal allochtone werklozen is gestegen van 67 duizend in 2008 tot 82 duizend in 2009.

Het werkloosheidspercentage steeg hiermee van 9% naar 11%. De werkloosheid onder autochtonen is met 4% veel lager. Dit blijkt uit de vierde FORUM Monitor: Allochtonen op de arbeidsmarkt 2009.

FORUM volgt sinds begin 2009 nauwgezet de gevolgen van de economische crisis voor de allochtone bevolking. Daarvoor analyseert het kennisinstituut de kwartaalcijfers van het CBS. In deze vierde monitor wordt de werkloosheid in geheel 2009 vergeleken met de cijfers over geheel 2008, aldus forum.nl.

30-03-2010, 13:05
Ik wou net zeggen, het zijn scheve cijfers. Daarom zulke onderzoeken kun je interpeteren zoals je het beste uitkomt. En dus moet je er niet zoveel aand8 aan besteden. Morgen zeggen ze weer, ouderen komen het moeilijkst aan een baan... 20% van de opa's etc etc...bla bla bla zoals Keisha zingt...

30-03-2010, 13:16



Citaat door The_Hulk:
ze kijken bij sollicitaties voornamelijk naar je naam. heet je geen hans de korte of meertje van 't akker, maar youssef charib, dan kan je die baan waar je op hebt gesolliciteerd op je buik schrijven.

Ah, de eerste die met het "racisme" argument komt.

Ik weet uit ervaring dat brieven van Youssefs veel vaker spelfouten bevatten dan brieven van Hans.
En brieven met spelfouten gaan bij mij linea recta de prullenbak in, omdat het een totaal gebrek aan inzet laat zien als je je sollicitatiebrief nog niet eens foutloos kan schrijven. Dat komt er bij een anonieme sollicitatie ook wel uit.

Veel allochtonen hebben een taalprobleem, voornamelijk met schrijven. En dus ben je niet gelijkwaardig bij een sollicitatie.

30-03-2010, 13:18

Citaat door sjanghai:
Ah, de eerste die met het "racisme" argument komt.

Ik weet uit ervaring dat brieven van Youssefs veel vaker spelfouten bevatten dan brieven van Hans.
En brieven met spelfouten gaan bij mij linea recta de prullenbak in, omdat het een totaal gebrek aan inzet laat zien als je je sollicitatiebrief nog niet eens foutloos kan schrijven. Dat komt er bij een anonieme sollicitatie ook wel uit.

Veel allochtonen hebben een taalprobleem, voornamelijk met schrijven. En dus ben je niet gelijkwaardig bij een sollicitatie.



Als je bij voorbaat er al van uitgaat dat een allochtoon een taalachterstand heeft.....dan ben je aan het discrimineren...

Speelt discriminatie danvolgens jou helemaal geen rol?

30-03-2010, 13:21

Citaat door Donvito:
Als je bij voorbaat er al van uitgaat dat een allochtoon een taalachterstand heeft.....dan ben je aan het discrimineren...

Speelt discriminatie danvolgens jou helemaal geen rol?

Ik ga daar niet bij voorbaat van uit.
Ik heb uit ervaring geconcludeerd dat een taalachterstand veel vaker voorkomt bij allochtonen dan bij autochtonen.

Ik wees ze ook niet af omdat ze allochtoon waren, maar omdat de brief vol spelfouten zat. Lijkt me een vrij objectieve beoordeling.

Discriminatie zal best voorkomen, net zoals het voorkomt dat bij Chineze restaurants vaker Aziaten worden aangenomen, en in een Turks theehuis maar weinig autochtonen werken.
De sfeer onder je personeel is bijvoorbeeld ook belangrijk. Als je op vrijdag allemaal samen een biertje gaat drinken, dan zal een moslim heel moeilijk een onderdeel van de groep kunnen vormen. Ik vind dat soort dingen absoluut mee mogen spelen in je beslissing of je iemand wel of niet aanneemt. Het is je taak als werkgever om te doen wat voor je bedrijf het beste is, niet om de sollicitanten te vriend te houden of niet te discrimineren.

30-03-2010, 13:23

Citaat door sjanghai:
Ah, de eerste die met het "racisme" argument komt.

Ik weet uit ervaring dat brieven van Youssefs veel vaker spelfouten bevatten dan brieven van Hans.
En brieven met spelfouten gaan bij mij linea recta de prullenbak in, omdat het een totaal gebrek aan inzet laat zien als je je sollicitatiebrief nog niet eens foutloos kan schrijven. Dat komt er bij een anonieme sollicitatie ook wel uit.

Veel allochtonen hebben een taalprobleem, voornamelijk met schrijven. En dus ben je niet gelijkwaardig bij een sollicitatie.


En hier maak je dus een grote fout. Bij me oude werkgever ging ik ook met sollicitanten in gesprek. Ze schreven prachtige brieven, zonder spelfouten. Maar toen ik (en collega) er dieper op in ging, jah dan was het feestje snel afgelopen.
Dus soms zeiden we van, weet je we leggen de cv en sollicitatiebrief even naast ons neer. En gingen dan gastrollen spelen. De sollicitant was bv de verkoper, en ik (of collega) de klant.
Veel hadden mooie sollicitaties, maar ze bakten er in praktijk letterlijk niks van. Dus wellicht heb je veel goede kandidaten in de pullenbak gegooid.

30-03-2010, 13:25

Citaat door sjanghai:
Ik ga daar niet bij voorbaat van uit.
Ik heb uit ervaring geconcludeerd dat een taalachterstand veel vaker voorkomt bij allochtonen dan bij autochtonen.


Dat ontkent niemand



Citaat door sjanghai:

Discriminatie zal best voorkomen, net zoals het voorkomt dat bij Chineze restaurants vaker Aziaten worden aangenomen, en in een Turks theehuis maar weinig autochtonen werken.
De sfeer onder je personeel is bijvoorbeeld ook belangrijk. Als je op vrijdag allemaal samen een biertje gaat drinken, dan zal een moslim heel moeilijk een onderdeel van de groep kunnen vormen. Ik vind dat soort dingen absoluut mee mogen spelen in je beslissing of je iemand wel of niet aanneemt. Het is je taak als werkgever om te doen wat voor je bedrijf het beste is, niet om de sollicitanten te vriend te houden of niet te discrimineren.


Een domme vraag....maar hebben ze alleen bier in een kroeg?

Neem gerust geen allochtonen aan....ik zou in iedergeval niet voor je willen werken

30-03-2010, 13:28

Citaat door MrKarim:
En hier maak je dus een grote fout. Bij me oude werkgever ging ik ook met sollicitanten in gesprek. Ze schreven prachtige brieven, zonder spelfouten. Maar toen ik (en collega) er dieper op in ging, jah dan was het feestje snel afgelopen.
Dus soms zeiden we van, weet je we leggen de cv en sollicitatiebrief even naast ons neer. En gingen dan gastrollen spelen. De sollicitant was bv de verkoper, en ik (of collega) de klant.
Veel hadden mooie sollicitaties, maar ze bakten er in praktijk letterlijk niks van. Dus wellicht heb je veel goede kandidaten in de pullenbak gegooid.

Klopt wat je zegt.
Na de eerste selectie op basis van de brieven gingen wij ook in gesprek. En daar bleken veel slechte kandidaten tussen te zitten. Die vielen in de 2e ronde alsnog af. Er zaten ook veel zeer goede kandidaten tussen die ook nog eens de moeite hadden genomen om een goede brief te schrijven en die te laten controleren.

De brief is een eerste selectie, daarna komt pas de werkelijke inhoudelijke beoordeling.

Ik vind kandidaten die geen goede brief kunnen schrijven al sowieso geen goede kandidaten. Er spreekt voor mij een mate van ongeinteresseerdheid uit. Dat je niet goed kan spellen is misschien nog niet zo erg. Maar als je dat weet, dan laat je je brief toch even controleren door iemand anders voordat je hem verstuurt? Die moeite niet nemen vind ik laks.

Maar even terug naar mijn eerste post: wat vind je van het argument dat veel allochtonen niet door gaan studeren omdat ze geen leningen met rente willen afsluiten? Volgens mij is dat een werkelijk probleem en een eigen keuze van de jongere om zijn problemen niet aan te pakken.

30-03-2010, 13:31

Citaat door Donvito:
Dat ontkent niemand




Een domme vraag....maar hebben ze alleen bier in een kroeg?

Neem gerust geen allochtonen aan....ik zou in iedergeval niet voor je willen werken

45% van de werknemers die ik heb aangenomen was allochtoon. Meest Chinezen, Indonesiers , een paar Denen twee Engelsen. En die hebben allemaal een perfecte Nederlandse brief gestuurd. In dat geval heeft de allochtoon zelfs een streepje voor bij mij, omdat dit voor hen absoluut meer moeite gekost heeft dan voor een autochtoon. Het toont doorzettingsvermogen.
Ik beoordeel zo objectief mogelijk. Of iemand allochtoon of autochtoon is maakt niets uit. Maar ze moeten wel iets kunnen.

Het voorbeeld van de kroeg speelt trouwens bij ons niet, maar kan wezenlijk zijn in beroepen waar een hecht team van belang is.

30-03-2010, 13:35

Citaat door sjanghai:

Het voorbeeld van de kroeg speelt trouwens bij ons niet, maar kan wezenlijk zijn in beroepen waar een hecht team van belang is.


En wat voor rol speelt de afkomst in beroepen waar een hecht team van belang is?

30-03-2010, 13:35



Citaat door sjanghai:

Maar even terug naar mijn eerste post: wat vind je van het argument dat veel allochtonen niet door gaan studeren omdat ze geen leningen met rente willen afsluiten? Volgens mij is dat een werkelijk probleem en een eigen keuze van de jongere om zijn problemen niet aan te pakken.


Veel allochtonen? Nee daar heb je het mis. Juist veel allochtonen studeren nu op het HBO en op de UNI. Vooral op het HBO.
Veel meer dan 10 jaar geleden.
En de argument, ze sluiten geen lening af omdat ze geen rente willen betalen. Sorry maar daar heb ik werkelijk nooit van gehoord.
Je krijgt gewoon studiebeurs, beetje erbij werken dan red je het wel zonder lening. En dat weten veel allochtonen. De keuze ligt niet het financiele, het ligt meer aan de motivatie. Dat missen ze vaak.

30-03-2010, 13:35

Citaat door The_Hulk:


heej, 22 % minder kans om geselecteerd te worden en kijk eens naar de titel van deze topic.

22% minder kans om geselecteerd te worden heeft helemaal niets te maken met het cijfer van 21% in de titel.

Ik ben het met je eens dat het selecteren enkel op basis van naam zeer kwalijk en discriminerend is. Maar volgens dit onderzoek is dat helemaal niet zo:

http://www.menscentraal.nl/anoniem_solliciteren_niet_van_invloed_op_selectie_ CV.html

30-03-2010, 13:36

Citaat door sjanghai:
22% minder kans om geselecteerd te worden heeft helemaal niets te maken met het cijfer van 21% in de titel.

Ik ben het met je eens dat het selecteren enkel op basis van naam zeer kwalijk en discriminerend is. Maar volgens dit onderzoek is dat helemaal niet zo:

http://www.menscentraal.nl/anoniem_solliciteren_niet_van_invloed_op_selectie_ CV.html



Het gaat om solliciaties bij Manpower zelf....

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8