Bekijk volle/desktop versie : Vrouwen hoger opgeleid, maar werken minder



30-03-2010, 08:59
Vrouwen hoger opgeleid, maar werken minder
Uitgegeven: 30 maart 2010 06:34
Laatst gewijzigd: 30 maart 2010 08:20

DEN HAAG - Jonge vrouwen zijn steeds vaker hoger opgeleid dan mannelijke leeftijdsgenoten. Maar de goed geschoolde vrouwen zijn minder aan het werk dan jonge mannen met dezelfde diploma's.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerde kwartaalrapportage van de Landelijke Jeugdmonitor, die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in opdracht van minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin) heeft opgesteld.
In het studiejaar 2008-2009 studeerden 152.000 vrouwen in het hbo en 87.000 op universitair niveau. Tegelijkertijd zaten 133.000 mannen op het hbo en 76.000 op de universiteit. Al ongeveer tien jaar is sprake van een groei in het hoger onderwijs.

Dat komt vooral door meer vrouwelijke studenten. In de leeftijdsgroep 25-35 jaar zijn vrouwen onder de hogeropgeleiden inmiddels in de meerderheid. In de groep van 35-plussers zijn mannen nog in de meerderheid.
Volgens Rouvoet is keuzevrijheid het sleutelwoord. ''Aan vrouwen de arbeidsmarkt opjagen doe ik niet.'' Wel hoopt hij dat door betere mogelijkheden om arbeid en privé op elkaar af te stemmen vrouwen meer gaan werken.
''Zodat ook vrouwen hun talenten op de arbeidsmarkt kunnen benutten. Dat is goed voor het bedrijfsleven, de economie én voor gezinnen.''

http://www.nu.nl/economie/2215572/vrouwen-hoger-opgeleid-maar-werken-minder.html

30-03-2010, 09:00


Rouvoet:

''Aan vrouwen de arbeidsmarkt opjagen doe ik niet.''

30-03-2010, 09:14

Citaat door melkisdrinkbaar:
ik wil ook niet werken



je bent dan ook erg vrouwelijk

30-03-2010, 09:42
zodra de kinderen er zijn kiezen doorgaans de vrouwen er voor geheel of gedeeltelijk te stoppen. dit ondanks hun opleiding maar mijns inziens vnl omdat ze toch al minder verdienen . mijn vrouw verdiende ook weinig vergeleken bij mij. daarom is ze gestopt en zorgt ze fulltime voor de kinderen

30-03-2010, 12:33


vind de facilliteiten om vrouwen (vooral met kinderen) aan het werk te houden zeer slecht geregeld.
Kinderopvang tijden, thuis werken wat maar niet van de grond komt, parttime werken waar ze in veel bedrijven niet op zitten te wachten enz.
Dan vind ik het niet raar dat vrouwen thuis blijven.

30-03-2010, 12:42
Men moet gewoon beseffen dat het niet de natuur is van een vrouw!

Geen enkele vrouw wil diep van binnen haar kinderen alleen laten....

30-03-2010, 14:07

Citaat door boterbroekje:
zodra de kinderen er zijn kiezen doorgaans de vrouwen er voor geheel of gedeeltelijk te stoppen. dit ondanks hun opleiding maar mijns inziens vnl omdat ze toch al minder verdienen . mijn vrouw verdiende ook weinig vergeleken bij mij. daarom is ze gestopt en zorgt ze fulltime voor de kinderen

hmm, kvd's zijn erg duur vooral als je in een grote stad woont, als je dan part time te weinig verdient dan kun je idd net zo goed fulltime voor de kids zorgen.

30-03-2010, 14:08
Waarom werken als je man dat al doet?

Geniet van zijn geld.....

30-03-2010, 14:14

Citaat door Matroesjkaaa:
Waarom werken als je man dat al doet?

Geniet van zijn geld.....

sowieso

maar werken is leuk voor jezelf toch, op een gegeven moment worden je kinderen groot en gaan ze de hele dag op school, dan kun je net zo goed gaan werken, niet per se voor het geld maar gewoon iets doen wat je leuk vind, jezelf ontwikkelen, iets leren. zoveel keus

30-03-2010, 17:22
luie troelas
aleen maar sjokola ete
en tjette op intenet

30-03-2010, 17:24

Citaat door aplat:
Rouvoet:

''Aan vrouwen de arbeidsmarkt opjagen doe ik niet.''



vertaling:
ik weet niet goed hoe ik moet zeggen dat ik ze liever in de keuken zie en bij de gratie Gods nog wat kerkelijk vrijwilligerswerk zie doen als de kindertjes op school zijn

30-03-2010, 17:25

Citaat door Matroesjkaaa:
Waarom werken als je man dat al doet?

Geniet van zijn geld.....



ik hoop voor jouw man dat je niet getrouwd bent

30-03-2010, 17:26



Citaat door boterbroekje:
zodra de kinderen er zijn kiezen doorgaans de vrouwen er voor geheel of gedeeltelijk te stoppen. dit ondanks hun opleiding maar mijns inziens vnl omdat ze toch al minder verdienen . mijn vrouw verdiende ook weinig vergeleken bij mij. daarom is ze gestopt en zorgt ze fulltime voor de kinderen



mij moet je niet aankijken
ik verdien meer dus zwabbert hij
wij zijn absoluut goed voor de cijfertjes