Bekijk volle/desktop versie : Anasheed of muziek??



Pagina's : [1] 2

04-12-2002, 15:02
Anasheed of muziek??

Salaam alaikoem broeders en zusters….

Voor een ieder van jullie die moeite heeft om van muziek af te blijven, maar wel graag wil…zou ik jullie willen aanraden om is anasheed te gaan luisteren, bijv. van Yusuf Islam…dat is MasjaAllah zo mooi….
Ik weet dat het moeilijk is…je word bijna overal met muziek geconfronteerd, met al die nieuwe liedjes…. een ding moeten we niet vergeten, dat het enige wat toegestaan is de handtrom is…voordat je gelijk reageert met, "ik kan niet zonder muziek" of "dan zou het leven saai zijn" we moeten niet vergeten dat we hier niet alleen voor onze lol zijn…
Hoe zouden jullie trouwens InsjaAllah het huwelijk willen intreden, met Anasheed…dus gewoon islamitische zang….of met die onzinnige muziek van tegenwoordig?? nou ik weet het in ieder wel InsjaAllah, ik zou gezegend het huwelijk willen ingaan met de engelen erbij…En zo wens ik jullie allen InsjaAllah hetzelfde toe……


Salaam Alaikoem

04-12-2002, 15:10


dit is een goede anasheedband. Klik en luister: http://www.al-fath.com

04-12-2002, 21:09
salam alhoceima, leuk geschreven ik hoop dat jij een goede moslima bent, met een hoofddoek en geen haram opeet dan is het inderdaat wel de moeite waarde om geen muziek te luisteren
groetjes ( ik ben met je wel eens)

04-12-2002, 21:24
asalaam aleikoem warahmatoe alah wabarakatoeh,
ik zal mijn bruiloft inscha-alah ook met anacheed geven niet met muziek allah ie gfed.
als je je bruiloft met muziek geeft dan begin je je bruiloft met fitna ik wil dit niet inscha-alah.
maar gair inscha-alah allah ie hedina
wasalaam aleikoem warahamtoe alah wabarakatoeh

05-12-2002, 10:43



Citaat:
Origineel gepost door mrs_jamila
dit is een goede anasheedband. Klik en luister: http://www.al-fath.com
hee bedankt die is wel een goede groep

05-12-2002, 17:49

Citaat:
Origineel gepost door lelahamka
hee bedankt die is wel een goede groep
Ja een hele goeie, zij hadden ook opgetreden op de dag van Solidariteit met de Palestijnen op 29 November. ( georganiseerd door Jongeneren voor Palestina) en echt Masha Allah die stemmen..prachtig!!

05-12-2002, 17:52
geen van beide

05-12-2002, 17:57

Citaat:
Origineel gepost door doc25
geen van beide
why?

05-12-2002, 17:59
hou niet van beide. Boeit me niet. Vooral anasheed niet.

05-12-2002, 20:26

Citaat:
Origineel gepost door doc25
hou niet van beide. Boeit me niet. Vooral anasheed niet.
haha makkelijk


ow ja ps,

mensen je mag alleen anasheed beluisteren zonder DEF, dat is alleen toegestaan in speciale gelegenheden...... en vrouwen mogen alleen zingen maar helaas hoor je alleen anasheed met mannen stem

05-12-2002, 21:07
salaam ten eerste wil ik jamila ff bedanken want het is echt heel mooi ik zocht al een anasied groep ten tweede doc 25 ik zal tot allah bidden dat je het goeden en POSITIEFE PAD zal volgen gieer insaalah

05-12-2002, 21:07
Asalaamoe alaikoem ogti tawbah muslima,

Ik heb dit inderdaad ook gehoord dat de def alleen gebruikt mag worden bij speciale gelegenheden en ook van het gezang van alleen de vrouwen. Maar heb jij toevallig ook de ahadith of ayaat hiervoor?

Djazzak Allah alvast, ogti

Asalaamou alaikoem,

Ogt fi dien

05-12-2002, 21:08


soory mar wat is def

05-12-2002, 21:11
Het mooiste belangrijkste en opvallendste van de Shari’ah (de wetgeving door Allah de Verhevene geopenbaard) is dat het alles in het leven beslaat. De shari’ah geeft alles voor de mens zijn welzijn hierop aarde en om in het hiernamaals goed terecht te komen. De islam leidt de mens in z’n geestelijke en z’n materiele leven. Niets maar dan ook niets is gelaten. Allah’s kennis is alomvattend. Allah kent ons beter dan dat wij onszelf kennen. De islam beveelt ons ‘Ibaadah aan Allah de Verhevene alleen. Dit zal ons geestelijke rust geven en ook tevreden laten zijn met de rizq (voorziening) van Allah de Verhevene. Het is dus ook noodzakelijk dat er naast de geboden ook verboden zijn, om ons te beschermen tegen het kwade, ons te beschermen tegen shaytaan. Om zo onze imen te laten groeien en de imen te beschermen tegen alle slechte invloeden. Dit principe staat mooi omschreven in de volgende hadieth:



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.” (Ahmed Ibn Khoezaymah).



Deze hadieth laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soenna terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Vanuit dit gegeven kunnen we dus stellen dat muziek verboden is binnen de islam.







De bewijzen hiervoor vinden we in de koran en Soenna. Imam Al-Qoertoebie heeft drie ayaat als bewijs genoemd.

De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: “Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen”



“Wa entoem saamidoen” betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor’aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.



De tweede ayah staat in Soerah al-isra’. Nadat iblies geweigerd had voor Adam te buigen vroeg hij uitstel bij Allah de Verhevene tot Yawm al-qiyamah zodat hij mensen kan afleiden van de Rechte weg, Allah de Verhevene zegt dan:



“En “istafziz” (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem (zingen, muziek en iedere andere roep voor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene). Val hen aan met je cavalerie (paarden) en infanterie (voetvolk), wees een deelgenoot van hen in hun rijkdom en kinderen (door hen te verleiden op illegale wijze geld te verdienen en kinderen te verwekken) en maak hen beloften. Maar Shaytan belooft het niets dan bedrog” (Soerah al-isra:64).



Ibn Abbaas heeft ook over deze aya gezegd “istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roepvoor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene”











De derde aya staat Soerah Loeqman ayah 6:



“En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah’s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn.



Nadat in de ayaat hiervoor, degenen die goed doen worden beloond, openbaart Allah hier de toestand van degenen die weigeren te luisteren en het voordeel te verkrijgen van de Woorden van Allah de Verhevene. Zij wijden zich aan nodeloos, dom gepraat, leeg amusement en alle andere valse werken en handelingen met als doel anderen weg te halen van Allah’s Weg en te bespotten.



Imaam At-tabari zegt dat de geleerden verschillende meningen hebben over de betekenis van lahwal hadieth (nutteloos gepraat).



Zingen en luisteren naar liedjes


Het aankopen van professionele zangers en zangeressen. Het kopen van instrumenten, bijvoorbeeld de drum (tabl)



Abdullah Ibn Mas’oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: “Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)” Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken” (Al-Bayhaqi).



Lahwal hadieth kan nog meer betekenen:- gesprekken die uitnodigen tot shirk,



- Alle handelingen, valse woorden enz. die laten afdwalen van de islam.



Dus deze ayah geeft een algemene betekenis. Alles wat afleidt van de Rechte Weg valt eronder, dus ook zingen, muziek, enz. ook al wordt dit niet expliciet genoemd. Maar zoals we weten halen we ons kennis vanuit Qor’aan en Soenna. In de Soenna vinden we een aantal duidelijke Ahadieth die onbetwistbaar het feit geven dat muziek, instrumenten, zingen met muziek enz. verboden zijn door de Islamitische Shari’ah. Er zijn uitzonderingen, die we straks bespreken, op deze algemene regel. Dit zijn wat onschuldige toegestane vormen van zingen of dichten zonder muzikale begeleiding of alleen door de daff (soort tamboerijn zonder belletjes) en dit bij bepaalde gelegenheden precies door de Soenna aangegeven. Straks gaan we hier verder op in.



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: ”Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om wettig te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van gamr en het gebruiken van ma’aazif (muziekinstrumenten). Sommige mensen zullen bij de zijkant van de berg blijven en als hun herders ‘s avonds komen om te vragen wat zij nodig hebben zullen zij zeggen: “kom morgen terug”. Dan zal Allah de Verhevene hen gedurende de nacht vernietigen door de berg op hen te laten vallen, terwijl hij anderen in apen en zwijnen verandert. Zij zullen in deze situatie blijven tot de Dag der Opstanding” (Al-Boekharie).

05-12-2002, 21:12
In het Arabisch wordt hier “ma’aazief’ gebruikt (meervoud van Mi’zaf of ‘azf) dit betekent: muziekinstrumenten. Het geluid van instrumenten (muziek). Zingen met begeleiding van muziek.



Vanuit de zin “Die zullen proberen wettig te maken” kunnen we dus opmaken dat het verboden was. En kijk bij welke ernstige zonden het wordt genoemd, overspel, drankgebruik en het dragen van zijde.









In een andere hadieth lezen we: De boodschapper van Allah de Verhevene zei: “mensen van mijn Oemmah zullen wijn (gamr) drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen”. (Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).



De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “zeker, Allah heeft gamr, gokken en Al-koebah verboden: en ieder bedwelmingsmiddel is verboden. “Soefyan zei: “Ik vroeg degene die het had overgeleverd, Ali bin Badhiemah: “Wat is Al-koebah? “. Hij antwoordde: “ Het is de drum”. (Ahmed, bekrachtigd door sheich Al-Albaani).



In een andere overlevering staat dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) de hand van zijn metgezel, Abdul-Rahman ibn ‘Auf en zij gingen naar het ijlende zoontje van de profeet, Ibrahiem. Zij vonden het kind in doodsstrijd en dus nam de profeet hem tegen zijn borst en hield hem vast tot de roeh (de ziel) hem verliet. Toen legde hij het kind neer en huilde waarop Abdul-rahman verbaasd vroeg “ jij huilt, O boodschapper van Allah terwijl je huilen verbiedt



Het volgende antwoordde de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem): “zeker verbod ik huilen niet, maar ik verbood twee geluiden welke gek, een teken van geesteszwakte zijn en zondig schaamteloos: een, een stem (zingend) begeleid door muziekinstrumenten en shaytaan’s (wond / blaas) instrumenten: de andere, een stem (huilend, weeklagend) ten gevolge van een beproeving, vergezeld door in het gezicht slaan en stuk trekken van kleding. Maar dit (mijn huilen) komt dor medeleven / medelijden en wie geen medeleven toont zal het niet krijgen”.



Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal da als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).



Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..



Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: “weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dar er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor’aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor’aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor’aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op e verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het nar iedere schaamteloze wens en lust te brengen…”



Een van de tekenen van huichelarij die het gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor’aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor’aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z’n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!



Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,

Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. “En da degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg” (Alhadj ayah54).

Pagina's : [1] 2